Welke weerstand in Dectanes drl
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Welke weerstand in Dectanes drl
Heb sinds vanmiddag dectanes erin zitten en krijg een foutmelding als ik het dimlicht aan zet. Dat de stadslichten kapot zijn. De leds gaan dan uit ook. Hebben hier meer mensen last van gehad? En hoe heb je het opgelost?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Heb ik nog nooit last van gehad
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Ik moest ook weerstanden plaatsen. Kreeg ze voor niks van dectane toen ik het meldde, maar de weerstanden die ze stuurden waren nog niet voldoende. Heb drie weerstanden moeten monteren voor de melding weg was. Soms leek hij weg, maar na een kwartier rijden ineens weer: controleer parkeerlichten voor. Met de drie weerstandjes was het probleem helemaal weg.
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Bijzonder dat het bij de ene auto wel is en bij de ander niet. Ik heb ook (nog) nergens last van.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Zou het ook aan de koplampen zelf kunnen liggen ipv aan de auto? Misschien doet de zwarte set die ik krijg wel goed? Ga ik toch eerst eens proberen, voordat ik de weerstanden er tussen ga zetten.
@Frank, jij hebt er nu 3 weerstanden tussen zitten. Is dat weer anders dan wanneer je er 1 weerstand die 3x zo zwaar is tussen zet?
@Frank, jij hebt er nu 3 weerstanden tussen zitten. Is dat weer anders dan wanneer je er 1 weerstand die 3x zo zwaar is tussen zet?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Je hebt gelijk, je kan er ook één inzetten die wat minder ohms is en dus meer stroom trekt. Als ie maar niet teveel stroom opneemt, zodat het canbussysteem denkt dat er een kortsluiting is. Anders krijg je alsnog een foutmelding.
Zeker zou het ook aan de lampen kunnen liggen ipv aan de pevo's. Of aan allebei... -]
Zeker zou het ook aan de lampen kunnen liggen ipv aan de pevo's. Of aan allebei... -]
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Ghehe ok. Probeer ze eerst maar eens kaal dus. Alleen die relais voor groot licht zet ik er tussen. Kan dat niet anders dan dmv relais? Met een bi xenon kabelboom ofzo?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Een bixenonkabelboom is ook gewoon een relais met twee diodes
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Je hebt er dan alsnog twee nodig, omdat de punto beide lampen los doormeet ivm het canbussysteem. Een relais kost een paar euro en een bixenonkabelboompje gauw € 15,- (maal 2 dus).
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Nou, afgelopen middag bezig geweest met de Philips 5W weerstanden. Geen enkel resultaat. Heb uiteindelijk 2 kastjes die onder de lampen hangen open geschroefd, en jawel, daar zitten dus weerstanden in.
De ene van 10W en 19 Ohm heb ik losgeknipt en die Philips weerstand ertussen gezet. Toen ging het goed. Ook al was het maar aan 1 kant gedaan. Auto een half uur laten staan met lampen aan, en ze bleven het gewoon doen.
Alles weer in elkaar gezet en waarempel, gelijk weer een foutmelding. Kennelijk heeft het toch invloed dat ik het maar bij 1 lamp gedaan heb. Morgen de boel er weer af halen en opnieuw een poging wagen dus.
@Frank, jij bent goed onderlegd op dit gebied, wat denk jij ervan, van deze weerstanden?
Ik zelf denk dat ze juist teveel stroom trekken ipv te weinig. 10 Watt. Dit hoort voor het stadslicht 5 Watt te zijn. De originele dagrijverlichting is wel 21 Watt, dus dat komt wel overeen met die 2x10 Watt weerstanden. Daarom werkt dat wel goed natuurlijk. Als je dimlicht inschakelt trekt die ene weerstand 10 Watt en dat is teveel.
Of is dat te simpel gedacht?
Het zit nu als volgt:
Linker en rechterkoplamp heb ik een Philips 5W weerstand op de witte en zwarte draad zitten. Niet op de zwarte en witte draad van de hoofdkabel, maar op andere. Op de zwarte en witte draad die uit de hoofdkabel kwamen gaf 0 resultaat. Alleen bij de linkerkoplamp heb ik de originele weerstand losgemaakt en in plaats daarvan ook een Philips weerstand gezet. Dit wilde ik rechts ook doen, maar aangezien alles het een half uur deed zonder foutmeldingen dacht ik, ik laat het mooi zo... Helaas pindakaas dus.
Ik kan nog proberen om de Philips weerstanden die op de witte en zwarte draad op beide koplampen zitten te verwijderen en dan bij allebei gewoon de originele weerstand te omzeilen met de Philips 5W weerstand.
Nu heb ik vaak een foutmelding, maar blijven de leds tóch branden. Ondanks dat gele lampje in het dashboard en de melding in het scherm. Soms gaat de melding ook spontaan weg. En soms gaan de leds uit als ik de melding krijg. Zonder Philips weerstanden gingen ze gewoon uit als ik de melding kreeg.
Als ik de lampen nu aanzet knipperen de leds wat in het begin. Alsof ze op moeten warmen. Weet niet of dat altijd zo is, maar dat viel me nu op. Ik liet iemand anders de lichtschakelaar bedienen en zat zelf bij de koplamp te kijken. Dat knipperen duurt ook maar enkele seconden.
De dagrijverlichting werkt wel gewoon goed in de huidige situatie, maar dat deed ie daarvoor ook al.
De ene van 10W en 19 Ohm heb ik losgeknipt en die Philips weerstand ertussen gezet. Toen ging het goed. Ook al was het maar aan 1 kant gedaan. Auto een half uur laten staan met lampen aan, en ze bleven het gewoon doen.
Alles weer in elkaar gezet en waarempel, gelijk weer een foutmelding. Kennelijk heeft het toch invloed dat ik het maar bij 1 lamp gedaan heb. Morgen de boel er weer af halen en opnieuw een poging wagen dus.
@Frank, jij bent goed onderlegd op dit gebied, wat denk jij ervan, van deze weerstanden?
Ik zelf denk dat ze juist teveel stroom trekken ipv te weinig. 10 Watt. Dit hoort voor het stadslicht 5 Watt te zijn. De originele dagrijverlichting is wel 21 Watt, dus dat komt wel overeen met die 2x10 Watt weerstanden. Daarom werkt dat wel goed natuurlijk. Als je dimlicht inschakelt trekt die ene weerstand 10 Watt en dat is teveel.
Of is dat te simpel gedacht?
Het zit nu als volgt:
Linker en rechterkoplamp heb ik een Philips 5W weerstand op de witte en zwarte draad zitten. Niet op de zwarte en witte draad van de hoofdkabel, maar op andere. Op de zwarte en witte draad die uit de hoofdkabel kwamen gaf 0 resultaat. Alleen bij de linkerkoplamp heb ik de originele weerstand losgemaakt en in plaats daarvan ook een Philips weerstand gezet. Dit wilde ik rechts ook doen, maar aangezien alles het een half uur deed zonder foutmeldingen dacht ik, ik laat het mooi zo... Helaas pindakaas dus.
Ik kan nog proberen om de Philips weerstanden die op de witte en zwarte draad op beide koplampen zitten te verwijderen en dan bij allebei gewoon de originele weerstand te omzeilen met de Philips 5W weerstand.
Nu heb ik vaak een foutmelding, maar blijven de leds tóch branden. Ondanks dat gele lampje in het dashboard en de melding in het scherm. Soms gaat de melding ook spontaan weg. En soms gaan de leds uit als ik de melding krijg. Zonder Philips weerstanden gingen ze gewoon uit als ik de melding kreeg.
Als ik de lampen nu aanzet knipperen de leds wat in het begin. Alsof ze op moeten warmen. Weet niet of dat altijd zo is, maar dat viel me nu op. Ik liet iemand anders de lichtschakelaar bedienen en zat zelf bij de koplamp te kijken. Dat knipperen duurt ook maar enkele seconden.
De dagrijverlichting werkt wel gewoon goed in de huidige situatie, maar dat deed ie daarvoor ook al.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Je kan per lamp je weerstanden monteren enkel dus kwa (grote)weerstand voor twee koplampen, fiat canbus meet totale weerstand van dagrijlampen of stadslichten. Vandaar krijg je dus ook nooit te zien of je rechter of de linker lamp defect is.
Ik vind het wel erg waardeloos van een aardig prijzig set koplampen, verwacht de mijne als ik ze zo bestel waarschijnlijk met het zelfde probleem
Wat ik niet begrijp is de watt weerstand per koplamp , originelen dagrijlampen zijn 21w? en stadslicht 5w x 2 =52w en jij hebt in totaal 60w weerstanden in je koplampen (waarschijnlijk groot inkoop van 10w vandaar 10w voor de standslichten) , vraag me dus af of ze wel voldoen aan aantal ohm
Ik vind het wel erg waardeloos van een aardig prijzig set koplampen, verwacht de mijne als ik ze zo bestel waarschijnlijk met het zelfde probleem
Wat ik niet begrijp is de watt weerstand per koplamp , originelen dagrijlampen zijn 21w? en stadslicht 5w x 2 =52w en jij hebt in totaal 60w weerstanden in je koplampen (waarschijnlijk groot inkoop van 10w vandaar 10w voor de standslichten) , vraag me dus af of ze wel voldoen aan aantal ohm
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Een lamp van 12V, 20W heeft een weerstand van 7,2 Ohm, 5w dus 1.44 Ohm , dit is dus 8.64 ohm per koplamp of in totaal 17.28 Ohm(stadslichten + dagrijlampen)
Wat daar dus in zit plus het verbruik van de drl led lijkt mij niet helemaal in orde?
Wat daar dus in zit plus het verbruik van de drl led lijkt mij niet helemaal in orde?
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Het wattage op de weerstanden is niet het vermogen dat ze opnemen, maar het maximum vermogen dat de weerstand aan kan. Het vermogen dat ze opnemen (P) = U x U / R oftewel 144 / R.
Is het dus 16 ohm, dan neemt hij op aan vermogen: 144 / 16 = 9 watt.
Ik heb dus aan één kant drie extra weerstandjes gezet én nog een ledlampje, voordat de foutmeldingen weg waren. In totaal nemen die weerstanden en ledje ca. 12 watt op.
Eigenlijk zou zo'n 16 ohm weerstand die in het boxje zitten prima moeten zijn, maar de praktijk is dus anders. Helaas kan ik ook niet zien hoe de weerstanden geschakeld zijn. Ik zie op de foto ook nog een 29 ohm weerstand die neemt dus ca. 5 watt op. Dat is dus te weinig. Ik zou het proberen met een extra weerstand van 16 ohm op de witte en zwarte draad. Maakt niet uit of het links of rechts is, zoals Kingpin zegt, de punto meet beide lampen samen. Moet dus ca. 10 watt zijn.
Is het dus 16 ohm, dan neemt hij op aan vermogen: 144 / 16 = 9 watt.
Ik heb dus aan één kant drie extra weerstandjes gezet én nog een ledlampje, voordat de foutmeldingen weg waren. In totaal nemen die weerstanden en ledje ca. 12 watt op.
Eigenlijk zou zo'n 16 ohm weerstand die in het boxje zitten prima moeten zijn, maar de praktijk is dus anders. Helaas kan ik ook niet zien hoe de weerstanden geschakeld zijn. Ik zie op de foto ook nog een 29 ohm weerstand die neemt dus ca. 5 watt op. Dat is dus te weinig. Ik zou het proberen met een extra weerstand van 16 ohm op de witte en zwarte draad. Maakt niet uit of het links of rechts is, zoals Kingpin zegt, de punto meet beide lampen samen. Moet dus ca. 10 watt zijn.
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
Ik denk ook dat de weerstanden gewoon te klein zijn
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Welke weerstand in Dectanes drl
@Frank, je bedoeld dat ik de Philips weerstanden er helemaal tussenuit moet halen en daarvoor in de plaats een 16 ohm exemplaar kan plaatsen? Heb er nu in totaal wel 3 Philips weerstanden tussen zitten. Alleen 1 originele is nu los. Misschien waren 3 van die Philips exemplaren wel teveel van het goede.
Morgen ga ik het is met web 16 ohm proberen. Eerst ff een zien te vinden ergens.
Morgen ga ik het is met web 16 ohm proberen. Eerst ff een zien te vinden ergens.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.