Multiriem stuk, waterpomp

Plaats reactie
MmarkM
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: do jun 30, 2011 21:01

Multiriem stuk, waterpomp

Bericht door MmarkM »

Mede rijders,

Twee weken geleden had ik tijdens het rijden het lampje van de accu dat ging branden. Contact opgenomen met de dealer en zij vertelde mij dat ik de volgende dag langs moest komen. Enkele kilometers verders ging alle elektronica uit en ging de motor uit . Pech langs de weg. Lid geworden van de ANWB en weggesleept naar een ANWB punt.

Nu bleek mijn multiriem en mijn waterpomp stuk te zijn. De wegenwacht zei dat ik gelijk had moeten stoppen toen ik het lampje ging branden. Maar ik heb tot 2 maal toe gebeld met de dealer waar zij mij niet het advies gegeven hadden om te stoppen. Uiteindelijke reparatie /kosten zijn dus een nieuwe multiriem, waterpomp en bijvullen van koelvloeistof.

Uiteraard had ik een klachtenbrief geschreven naar mijn dealer en zij hebben nu toegegeven dat ze mij het verkeerde advies hadden gegeven. Excuses heb ik ontvangen. Nu willen ze mij compenseren voor de geleden kosten (wat inhoud dat ik 50 euro korting krijg op een onderhoudsbeurt bij hun, wat ik vrij absurd vind, en er van uit was gegaan de reparatiekosten voor een deel vergoed te krijgen. Hun argument is dat het niet met zekerheid vast is te stellen dat de waterpomp stuk is gegaan door het doorrijden. Nu ben ik totaal niet technisch en vraag jullie dan ook om advies.

Groet Mark
Afbeelding
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Multiriem stuk, waterpomp

Bericht door EvoDaan »

Tsja, volgens mij kan zo'n accu lampje vanalles betekenen. Lijkt me telefonisch lastig te beoordelen en heb daarom ook niet het idee dat het helemaal aan de dealer te wijten is. Accu lampje brandt volgens mij rood (toch?). Mij is altijd geleerd, alles wat rood brandt --> direct stoppen :roll:
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Multiriem stuk, waterpomp

Bericht door Rado »

Waarschijnlijk is jouw multiriem gebroken als gevolg van een zwaar draaiende/vastgelopen waterpomp.
De langzaam draaiende riem is gebroken door de sneller draaiende krukaspoelie waardoor de dynamo stil kwam te staan en het laadstroomlampje ging branden.
En een Evo rijdt inderdaad niet ver zonder laadstroom.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Multiriem stuk, waterpomp

Bericht door damted »

Multi-riem drijft de dynamo aan en ook de airco pomp..
De waterpomp wordt door de distributieriem aangedreven (samen met de kleppen).

Beetje vaag verhaal door de dealern/ garage.
Het lijkt erop dat ze je gebrek aan technische kennis een beetje proberen uit te buiten.
Ik verwacht dat dus alleen je multiriem gebroken was en dat daardoor je accu leeg is geraakt en hierdoor is de motor stil gevallen.

Het zou wel heel toevallig zijn dat je multi-riem én ook de distributie er gelijk aan gaan.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Multiriem stuk, waterpomp

Bericht door Rado »

Ik moet toegeven dat ik dit niet heb gecontroleerd maar afgaande op het verhaal van MmarkM was ik uitgegaan van aandrijving van de waterpomp door een multiriem.
Als ik op internet zoek naar een waterpomp hebben de Punto met een diesel motor een waterpomp die wordt aangedreven door de multiriem en de benzine motoren een die wordt aangedreven door de getande (distributie) riem.
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Multiriem stuk, waterpomp

Bericht door walllie »

1.3 mjet diesel hebben ook geen distributie riem maar een ketting als ik het goed heb ??
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Multiriem stuk, waterpomp

Bericht door Jarre »

1.3 diesel heeft inderdaad een ketting
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Multiriem stuk, waterpomp

Bericht door walllie »

Jarre schreef:1.3 diesel heeft inderdaad een ketting
maar is de waterpomp dan onderhoudt gevoellig
bijv afhankelijk van x aantal km of leeftijd

bij normale distributie riem wissel pak je de waterpomp en spanrol ook mee
nu de 1.3 mjet diesel een ketting heeft wat is dan de onderhouds interval van de waterpomp
of pas vervangen als ie kapot gaat of hoorbaar (lagers/water schoepen) word ???
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Plaats reactie