Afstellen cruise control

Plaats reactie
Marco2015
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di mar 03, 2015 23:26

Afstellen cruise control

Bericht door Marco2015 »

Hallo,
De cruise control op mijn Evo 1.3 M-Jet heeft de vervelende eigenschap dat er geen Cancel-functie op zit, m.a.w. je kunt de ingestelde snelheid er niet met een hendeltje met de hand af gooien (alleen de CC volledig afzetten, maar dan ben je het geheugen kwijt), maar alleen met het rem- en koppelingspedaal. Dat op zich vind ik al lastig, maar lastiger is nog dat hij niet erg gevoelig reageert op het aanraken van het rempedaal. Een lichte aanraking is niet voldoende, want dan blijft de motor gewoon 'doorduwen'. Vanzelf trap je dan het pedaal ietsje verder in waarna de ingestelde snelheid er met een schok af schiet, wat niet erg veilig (achteropkomend verkeer) en comfortabel is. Weet iemand of de gevoeligheid van de schakelaar(s) is in te stellen zodat hij er al bij een lichte aanraking van het rem- en koppelspedaal af schiet?

Alvast bedankt voor jullie reakties.

Grt. Marco
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: Afstellen cruise control

Bericht door AlexAbarth »

ik denk niet dat dat in te stellen is. aangezien de sensoren op een vaste afstand tov de pedalen gemonteerd zijn.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Gebruikersavatar
pretpik
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: di sep 23, 2014 15:23

Re: Afstellen cruise control

Bericht door pretpik »

Ik heb ditzelfde euvel gehad met mijn Grande Punto. Bij mij had de garage omwille van een ABS/Hillholder storing de remlichtschakelaar onder het rempedaal vervangen en sindsdien hoef ik zowel het koppeling- als het rempedaal maar even licht aan te tikken en de cruise control gaat er af.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Afstellen cruise control

Bericht door Rudabroda »

Heb ik geen last van.. Even aantikken is voldoende om hem er af te halen.
Met de koppeling vind ik niet zo fijn.

Wat ook werkt is ff je handrem aantrekken. Krijg je gelijk een leuk geluid als bonus. :mrgreen:
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: Afstellen cruise control

Bericht door unstable »

Bij mij is even aantikken ook voldoende om hem eraf te halen.
Ik kan ook met de automaat, van de auto naar de manuele stand gaan dat gooit de CC ook eraf.
GP 1.3 Multijet Sabbia
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Afstellen cruise control

Bericht door BramvE »

Ik vind t echt bizar dat die cancel functie er niet op zit, lijkt wel of ze 'm zijn vergeten...je zou dat hendeltje toch prima naar achter moeten kunnen duwen ofzo, maar nee, dat werkt niet.
Rem aantikken betekent dus dat je remlichten ook even aangaan en dat is echt irritant, zeker in een tunnel oid.

Wat ik doe is het hendeltje omlaag trekken en niet meer loslaten...heb je helaas niks meer aan je RES knop maargoed.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Afstellen cruise control

Bericht door Odelot »

2 dingen op de evo zijn ronduit waardeloos. De cruisecontrol en de climatcontrol. Werken beide voor geen ene meter.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: Afstellen cruise control

Bericht door AlexAbarth »

BramvE schreef:Ik vind t echt bizar dat die cancel functie er niet op zit, lijkt wel of ze 'm zijn vergeten...je zou dat hendeltje toch prima naar achter moeten kunnen duwen ofzo, maar nee, dat werkt niet.
Rem aantikken betekent dus dat je remlichten ook even aangaan en dat is echt irritant, zeker in een tunnel oid.

Wat ik doe is het hendeltje omlaag trekken en niet meer loslaten...heb je helaas niks meer aan je RES knop maargoed.
als je toch de hendel naar beneden houd kun je net zo goed de hendel draaien om hem uit te schakelen.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Afstellen cruise control

Bericht door Thegroov »

Gewoon twee draadjes van de schakelaar onder het koppelingspedaal omhoog brengen naar je stuur en daar een drukschakelaar monteren. Heel mooi zou zijn in het ongebruikte schakelaaruiteinde van de knipperlichten... Maar of daar ruimte is weet ik niet. Anders ergens boven op het kapje achter het stuur. Kosten: € 5,- en een uurtje klooien.
Gebruikersavatar
pretpik
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: di sep 23, 2014 15:23

Re: Afstellen cruise control

Bericht door pretpik »

BramvE schreef:Ik vind t echt bizar dat die cancel functie er niet op zit, lijkt wel of ze 'm zijn vergeten...je zou dat hendeltje toch prima naar achter moeten kunnen duwen ofzo, maar nee, dat werkt niet.
Rem aantikken betekent dus dat je remlichten ook even aangaan en dat is echt irritant, zeker in een tunnel oid.

Wat ik doe is het hendeltje omlaag trekken en niet meer loslaten...heb je helaas niks meer aan je RES knop maargoed.
Ik druk altijd heel licht op de koppelingspedaal met m'n voet. Hoef hem zelfs niet echt in te drukken dus schadelijk lijkt me niet ook niet echt.
Marco2015
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di mar 03, 2015 23:26

Re: Afstellen cruise control

Bericht door Marco2015 »

AlexAbarth schreef:ik denk niet dat dat in te stellen is. aangezien de sensoren op een vaste afstand tov de pedalen gemonteerd zijn.
AlexAbarth,
Weet jij waar die sensoren zitten, dan zal ik eens kijken of er iets aan te verstellen is.
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: Afstellen cruise control

Bericht door AlexAbarth »

sensoren zitten onder het dashboard op de pedalenbox. zitten meestal als een bajonetsluiting gemonteerd zodat ze altijd een vaste afstand hebben en je geen fouten kunt maken met de afstelling.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Marco2015
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di mar 03, 2015 23:26

Re: Afstellen cruise control

Bericht door Marco2015 »

OK, bedankt.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Afstellen cruise control

Bericht door Rudabroda »

Ben benieuwd of dit het issue oplost, Marco en hoor het heel graag.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Plaats reactie