Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Hallo allemaal,
Bij mijn Evo 1.3 M-Jet heb ik het probleem dat de motor stottert bij een constante snelheid van 65 - 70km/h in z'n vijf (ca. 1300-1400tpm) en soms ook (minder vaak merkbaar) in lagere versnellingen bij vergelijkbaar toerental. Ik heb al Forté brandstofsysteemreiniger aan de diesel toegevoegd en heb momenteel DPF cleaner in de tank zitten vermengd met de diesel, maar nog geen resultaat tot nu toe. Herkent iemand dit probleem en wat is de oplossing?
Hoor graag jullie reakties!
Groet,
Marco
Bij mijn Evo 1.3 M-Jet heb ik het probleem dat de motor stottert bij een constante snelheid van 65 - 70km/h in z'n vijf (ca. 1300-1400tpm) en soms ook (minder vaak merkbaar) in lagere versnellingen bij vergelijkbaar toerental. Ik heb al Forté brandstofsysteemreiniger aan de diesel toegevoegd en heb momenteel DPF cleaner in de tank zitten vermengd met de diesel, maar nog geen resultaat tot nu toe. Herkent iemand dit probleem en wat is de oplossing?
Hoor graag jullie reakties!
Groet,
Marco
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Ik schakel zelf altijd terug rond die snelheid naar z'n 4. Dat lijkt me opzich ook vrij logisch?
- blackEVO85
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Ik heb precies hetzelfde probleem, dealer kon niks vinden.
Als je iets gas bij geeft trekt hij zichzelf er prima doorheen. Het is als je rustig begint te accelereren.
Als je iets gas bij geeft trekt hij zichzelf er prima doorheen. Het is als je rustig begint te accelereren.
- Jarnoootje
- Membre D'Oro
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Zit je in de buurt van je olie wissel of rij je weinig kilometers waardoor de olie snel vies wordt? Ik had hier ook last van vlka voordat de olie wissel eraan kwam.
Tevens is onder de 70 rijden in de 5 niet echt een optie voor de 1.3.
Tevens is onder de 70 rijden in de 5 niet echt een optie voor de 1.3.
- blackEVO85
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
- Locatie: Zwolle
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Voordat we hier weer een discussie starten:
Het is inderdaad niet oké om de motor zwaar te belasten als hij weinig toeren draait. Dit gebeurt enkel als ik het gas los laat en de snelheid terug laat zakken naar 70 (i.v.m. file of flitser). Als je dan rustig gas geeft pakt de diesel keurig op en heeft zelfs de schakelindicator er geen moeite mee.
Voor langere tijd een snelheid <70km/h gaat de auto uiteraard terug naar een tandje lager
Ik rijdt 50.000 per jaar, veel snelweg, daar zal het niet aan liggen. Ik weet niet hoeveel de TS rijdt?
Het is inderdaad niet oké om de motor zwaar te belasten als hij weinig toeren draait. Dit gebeurt enkel als ik het gas los laat en de snelheid terug laat zakken naar 70 (i.v.m. file of flitser). Als je dan rustig gas geeft pakt de diesel keurig op en heeft zelfs de schakelindicator er geen moeite mee.
Voor langere tijd een snelheid <70km/h gaat de auto uiteraard terug naar een tandje lager
Ik rijdt 50.000 per jaar, veel snelweg, daar zal het niet aan liggen. Ik weet niet hoeveel de TS rijdt?
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Ik herken dit probleem dat ook langzaam in mijn auto is geslopen.
Ik denk dat het met vervuiling vanuit de EGR te maken heeft.
Als het weer wat beter wordt zal ik de boel eens controleren en reinigen.
Ik denk dat het met vervuiling vanuit de EGR te maken heeft.
Als het weer wat beter wordt zal ik de boel eens controleren en reinigen.
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Mijn koppeling inclusief hydraulisch druklager zijn vervangen en het schokken tijdens het optrekken in de 5e versnelling (1700-2000 toeren/70-90km/h) is verdwenen.
Waarschijnlijk wordt dit dus door de koppeling/druklager veroorzaakt i.p.v. vervuiling.
Waarschijnlijk wordt dit dus door de koppeling/druklager veroorzaakt i.p.v. vervuiling.
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Oh grappig egr dichtzetten helpt ook
-
- Junior Stato
- Berichten: 475
- Lid geworden op: zo okt 10, 2010 22:43
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Mn Pevo heeft dezelfde kuren...terwijl de egr klep dicht staat....
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Nee, auto heeft pas een (aflever)beurt gehad en ik rijd ook niet weinig km. Daarnaast vind ik dat 70km/h in z'n 5 moet kunnen. De schakelindicator geeft het zelfs aan vanuit z'n 4 bij ca. 65km/h. Ik heb ook nog een Golf VI 1.4TSI benzine, en die trekt makkelijk 1200tpm in z'n 6, geen centje pijn en geen geschok, en dat voor een benzinemotor! Moet een diesel toch helemaal kunnen zou je zeggen.Jarnoootje schreef:Zit je in de buurt van je olie wissel of rij je weinig kilometers waardoor de olie snel vies wordt? Ik had hier ook last van vlka voordat de olie wissel eraan kwam.
Tevens is onder de 70 rijden in de 5 niet echt een optie voor de 1.3.
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Bij mij als ik gas geef met rustig rijden in ze 5 met 70, geeft die aan dat ik moet terug schakelen.
Ook al geeft die dit niet aan je merkt het gewoon dat je versnelling terug moet, je vergelijkt nu appels met peren.
Elke motor heeft zo zijn karakter, dat een 1.4 compressor en turbo geblazen motor anders rijd dan een 1.3 commonrail turbodiesel dat zal me moeder nog zelfs begrijpen -]
Wat ik zelf ondervind is dat je prima in ze 5 kan rijden op een vlakke weg zonder te hoeven accelereren, dat inhouden gebeurd dus bij mij als er meer uit het blokkie moet komen bij een heuvel bijvoorbeeld dat werkt gewoon niet, dit is gewoon typisch in te lage versnelling vermogen vragen.
Auto rijden doe je op gevoel , en zo 1.3 mjet rijd niet fijn in ze 5 onder de 80.
Ook al geeft die dit niet aan je merkt het gewoon dat je versnelling terug moet, je vergelijkt nu appels met peren.
Elke motor heeft zo zijn karakter, dat een 1.4 compressor en turbo geblazen motor anders rijd dan een 1.3 commonrail turbodiesel dat zal me moeder nog zelfs begrijpen -]
Wat ik zelf ondervind is dat je prima in ze 5 kan rijden op een vlakke weg zonder te hoeven accelereren, dat inhouden gebeurd dus bij mij als er meer uit het blokkie moet komen bij een heuvel bijvoorbeeld dat werkt gewoon niet, dit is gewoon typisch in te lage versnelling vermogen vragen.
Auto rijden doe je op gevoel , en zo 1.3 mjet rijd niet fijn in ze 5 onder de 80.
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Kingpin,
Mijn Golf is geen compressor en turbo maar slechts een turbo (122pk standaard). Ben het niet met je eens dat het appels met peren vergelijken is. Een diesel zou zelfs met minder toeren toe moeten kunnen dan een benzine. Daarnaast is de Golf nog wat groter en zwaarder en is het ook maar een 1.4-tje. Ik blijf het vreemd vinden....
Mijn Golf is geen compressor en turbo maar slechts een turbo (122pk standaard). Ben het niet met je eens dat het appels met peren vergelijken is. Een diesel zou zelfs met minder toeren toe moeten kunnen dan een benzine. Daarnaast is de Golf nog wat groter en zwaarder en is het ook maar een 1.4-tje. Ik blijf het vreemd vinden....
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Mijn ervaring is dat je juist met een benzinemotor, geblazen of ongeblazen, veel lagere toeren kunt rijden als met een diesel zonder te bokken of stotteren. Ik kan met de Ka van mijn vriendin moeiteloos met zijn 4 door een rotonde, terwijl de Evo naar 2 terug moet.
Zoals Kingpin aangeeft, dat zou je moeten voelen.
Zoals Kingpin aangeeft, dat zou je moeten voelen.
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Vroeger kon je met atmosferische diesels eeuwen blijven vertragen tot bijna op het stationaire toerental. De diesels van tegenwoordig hebben een veel lagere compressie dan die van vroeger tijden. De kracht van de modernere diesels komt echt uit de turbo. Het karakter lijkt nu veel op die van benzineslurpers. Echter, de moderne benzine of gas slurpers zijn zo ontzettend soepel dat deze vaak zelfs op 1000 tpm door korte bochtjes te trekken zijn. Mijn Punto 1.3 mjet wil echt niet met 1000 toeren bereden worden. 1200/1300 is echt het minste... ook die van mij kon wel eens gaan schokken bij ca. 65/70 in 5.
Nu heb ik vandaag het slangetje komende van de EGR klep losgehaald, klein filtertje aangeknoopt en aan de inlaatzijde netjes afgedicht met een rubber dop. Motortje draait nu dus volledig op verse lucht i.p.v. een gedeelte uitlaatgas. De temperatuur van de verse lucht zal nu ook lager zijn, dat vinden motortjes ook fijn. Kan suggestie zijn maar het lijkt alsof tie onderin iets rustiger loopt en na overschakelen iets beter reageert op ut gas.
Komende weken het berbruik maar eens monitoren. Kan volgens mij nooit slechter worden.
Nu heb ik vandaag het slangetje komende van de EGR klep losgehaald, klein filtertje aangeknoopt en aan de inlaatzijde netjes afgedicht met een rubber dop. Motortje draait nu dus volledig op verse lucht i.p.v. een gedeelte uitlaatgas. De temperatuur van de verse lucht zal nu ook lager zijn, dat vinden motortjes ook fijn. Kan suggestie zijn maar het lijkt alsof tie onderin iets rustiger loopt en na overschakelen iets beter reageert op ut gas.
Komende weken het berbruik maar eens monitoren. Kan volgens mij nooit slechter worden.
Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling
Ik heb eerlijk gezegd, bij 70, nooit stotteren gehad bij een 1.3mjet. 60 is daarbij wel echt z'n minimale wat hij rijdt in z'n 5.
EGR afdoppen is zeker verstandig
EGR afdoppen is zeker verstandig