Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Marco2015
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di mar 03, 2015 23:26

Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Marco2015 »

Hallo allemaal,
Bij mijn Evo 1.3 M-Jet heb ik het probleem dat de motor stottert bij een constante snelheid van 65 - 70km/h in z'n vijf (ca. 1300-1400tpm) en soms ook (minder vaak merkbaar) in lagere versnellingen bij vergelijkbaar toerental. Ik heb al Forté brandstofsysteemreiniger aan de diesel toegevoegd en heb momenteel DPF cleaner in de tank zitten vermengd met de diesel, maar nog geen resultaat tot nu toe. Herkent iemand dit probleem en wat is de oplossing?
Hoor graag jullie reakties!

Groet,
Marco
Mathijs55
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jun 27, 2014 9:13
Locatie: Veluwe

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Mathijs55 »

Ik schakel zelf altijd terug rond die snelheid naar z'n 4. Dat lijkt me opzich ook vrij logisch?
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door blackEVO85 »

Ik heb precies hetzelfde probleem, dealer kon niks vinden.
Als je iets gas bij geeft trekt hij zichzelf er prima doorheen. Het is als je rustig begint te accelereren.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Jarnoootje »

Zit je in de buurt van je olie wissel of rij je weinig kilometers waardoor de olie snel vies wordt? Ik had hier ook last van vlka voordat de olie wissel eraan kwam.

Tevens is onder de 70 rijden in de 5 niet echt een optie voor de 1.3.
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door blackEVO85 »

Voordat we hier weer een discussie starten: :P
Het is inderdaad niet oké om de motor zwaar te belasten als hij weinig toeren draait. Dit gebeurt enkel als ik het gas los laat en de snelheid terug laat zakken naar 70 (i.v.m. file of flitser). Als je dan rustig gas geeft pakt de diesel keurig op en heeft zelfs de schakelindicator er geen moeite mee.
Voor langere tijd een snelheid <70km/h gaat de auto uiteraard terug naar een tandje lager :wink:

Ik rijdt 50.000 per jaar, veel snelweg, daar zal het niet aan liggen. Ik weet niet hoeveel de TS rijdt?
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Rado »

Ik herken dit probleem dat ook langzaam in mijn auto is geslopen.
Ik denk dat het met vervuiling vanuit de EGR te maken heeft.
Als het weer wat beter wordt zal ik de boel eens controleren en reinigen.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Rado »

Mijn koppeling inclusief hydraulisch druklager zijn vervangen en het schokken tijdens het optrekken in de 5e versnelling (1700-2000 toeren/70-90km/h) is verdwenen.
Waarschijnlijk wordt dit dus door de koppeling/druklager veroorzaakt i.p.v. vervuiling.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Kingpin »

Oh grappig egr dichtzetten helpt ook
willumpie
Junior Stato
Berichten: 475
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 22:43
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door willumpie »

Mn Pevo heeft dezelfde kuren...terwijl de egr klep dicht staat.... :wink:
Marco2015
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di mar 03, 2015 23:26

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Marco2015 »

Jarnoootje schreef:Zit je in de buurt van je olie wissel of rij je weinig kilometers waardoor de olie snel vies wordt? Ik had hier ook last van vlka voordat de olie wissel eraan kwam.

Tevens is onder de 70 rijden in de 5 niet echt een optie voor de 1.3.
Nee, auto heeft pas een (aflever)beurt gehad en ik rijd ook niet weinig km. Daarnaast vind ik dat 70km/h in z'n 5 moet kunnen. De schakelindicator geeft het zelfs aan vanuit z'n 4 bij ca. 65km/h. Ik heb ook nog een Golf VI 1.4TSI benzine, en die trekt makkelijk 1200tpm in z'n 6, geen centje pijn en geen geschok, en dat voor een benzinemotor! Moet een diesel toch helemaal kunnen zou je zeggen.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Kingpin »

Bij mij als ik gas geef met rustig rijden in ze 5 met 70, geeft die aan dat ik moet terug schakelen.

Ook al geeft die dit niet aan je merkt het gewoon dat je versnelling terug moet, je vergelijkt nu appels met peren.

Elke motor heeft zo zijn karakter, dat een 1.4 compressor en turbo geblazen motor anders rijd dan een 1.3 commonrail turbodiesel dat zal me moeder nog zelfs begrijpen -]


Wat ik zelf ondervind is dat je prima in ze 5 kan rijden op een vlakke weg zonder te hoeven accelereren, dat inhouden gebeurd dus bij mij als er meer uit het blokkie moet komen bij een heuvel bijvoorbeeld dat werkt gewoon niet, dit is gewoon typisch in te lage versnelling vermogen vragen.

Auto rijden doe je op gevoel , en zo 1.3 mjet rijd niet fijn in ze 5 onder de 80.
Marco2015
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: di mar 03, 2015 23:26

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Marco2015 »

Kingpin,
Mijn Golf is geen compressor en turbo maar slechts een turbo (122pk standaard). Ben het niet met je eens dat het appels met peren vergelijken is. Een diesel zou zelfs met minder toeren toe moeten kunnen dan een benzine. Daarnaast is de Golf nog wat groter en zwaarder en is het ook maar een 1.4-tje. Ik blijf het vreemd vinden....
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door MB560822 »

Mijn ervaring is dat je juist met een benzinemotor, geblazen of ongeblazen, veel lagere toeren kunt rijden als met een diesel zonder te bokken of stotteren. Ik kan met de Ka van mijn vriendin moeiteloos met zijn 4 door een rotonde, terwijl de Evo naar 2 terug moet.

Zoals Kingpin aangeeft, dat zou je moeten voelen.
bvcalcar
Berichten: 7
Lid geworden op: di jul 12, 2011 21:27

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door bvcalcar »

Vroeger kon je met atmosferische diesels eeuwen blijven vertragen tot bijna op het stationaire toerental. De diesels van tegenwoordig hebben een veel lagere compressie dan die van vroeger tijden. De kracht van de modernere diesels komt echt uit de turbo. Het karakter lijkt nu veel op die van benzineslurpers. Echter, de moderne benzine of gas slurpers zijn zo ontzettend soepel dat deze vaak zelfs op 1000 tpm door korte bochtjes te trekken zijn. Mijn Punto 1.3 mjet wil echt niet met 1000 toeren bereden worden. 1200/1300 is echt het minste... ook die van mij kon wel eens gaan schokken bij ca. 65/70 in 5.
Nu heb ik vandaag het slangetje komende van de EGR klep losgehaald, klein filtertje aangeknoopt en aan de inlaatzijde netjes afgedicht met een rubber dop. Motortje draait nu dus volledig op verse lucht i.p.v. een gedeelte uitlaatgas. De temperatuur van de verse lucht zal nu ook lager zijn, dat vinden motortjes ook fijn. Kan suggestie zijn maar het lijkt alsof tie onderin iets rustiger loopt en na overschakelen iets beter reageert op ut gas.
Komende weken het berbruik maar eens monitoren. Kan volgens mij nooit slechter worden.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Stotteren 1.3 M-Jet motor 70kmh in 5e versnelling

Bericht door Sjoerd H. »

Ik heb eerlijk gezegd, bij 70, nooit stotteren gehad bij een 1.3mjet. 60 is daarbij wel echt z'n minimale wat hij rijdt in z'n 5.

EGR afdoppen is zeker verstandig :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie