Vocht in achterlichten

Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Vocht in achterlichten

Bericht door EvoDaan »

Ontdekte vandaag dat er vocht in beide achterlichten zit. Heb al even rond gezocht en lees dat het wel een beetje een Fiat kwaaltje is. Is het de moeite waard om hier wat aan te doen of komt het toch telkens weer terug. Ik heb nog +/- 3 maand garage bij de Vakgarage waar die vandaan komt.

Afbeelding
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door jpkramer »

Dit heeft bijna iedereen. Paar dagen zon en het is weer weg...
Gebruikersavatar
Anyways
Senior Stato
Berichten: 657
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 21:38
Locatie: Groningen-city

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door Anyways »

Ik had het met mijn vorige punto in mijn linker koplamp. Ik heb het de 1e keer een tijdje aangezien, maar mijn lampjes gingen steeds kapot en ik heb die unit toen laten vervangen. Bij de nieuwe had ik het na een jaar weer en die is toen weer vervangen omdat mijn lampjes constant stuk gingen. Met de 3e unit was het goed en die punto is na een jaar verkocht..

Dus mijn tip: zodra je lampjes kapot gaan, unit laten vervangen. Anders lekker laten zitten, trekt inderdaad wel weg.

Wat je nog kunt doen is even de unit er uit halen(zit met 2 schroeven vast) en kijken of het kapje waar de lampjes in steken wel goed aansluit. Ik heb laatst bij mijn nieuwe punto de rechter achterlichtunit los gehaald omdat het lampje kapot en er vocht in zat.Ik kwam er toen achter dat er maar 1 schroef in zat. Dat heb ik opgelost en ik heb nu sinds 2 maanden nergens meer last van. :)
.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Arancione Spassoso, 155pk, 275Nm (Savali), 18" OZ Ultraleggera
AP-schroefset, K&N luchtfilter, EBC-remsysteem, EPS rvs-uitlaat + sportkat.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door Odelot »

Ik heb sinds een maand of 2 nieuwe achterlichten. Pas stond ik te tanken en zag dat er weer wat vocht in het rechterachterlicht zat. Nu is het weer weg. Ik laat ze lekker zitten nu in elk geval. Wat me wel opviel is dat de schroeven waarmee de achterlichten vast zitten behoorlijk gaan roesten.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door eBoonstra »

Even een schop omhoog: Mijn in April aangeschafte Fiat GP achterlamp heeft ook alweer vocht in de unit. Vandaag gebeld met de wederverkoper (Tuynder), die mij eigenlijk geen nieuwe leveren wil omdat deze nieuwe ook vol met vocht zou gan zitten na verloop van tijd - Fiat had nog nooit een modificatie aan de lampen uitgevoerd. Ze vertelden mij dat ik de huidige het beste kon laten drogen en dat een rand (ze konden me niet duidelijk vertellen welke) opnieuw gekit diende te worden. Zijn jullie hier bekend mee? Welke rand moet ik afkitten?

Groeten Eeuwe
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door Fevo11 »

Heb ik ook en van de week toevallig de dealer gemailt met foto, maar dit is normaal bij punto's ..
Als reden dat ze ventileren dus wat condens kan komen in je achterlichten.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door eBoonstra »

Voor een Punto is het inmiddels normaal inderdaad, maar het is absoluut niet normaal voor een auto.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Anyways
Senior Stato
Berichten: 657
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 21:38
Locatie: Groningen-city

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door Anyways »

Ik neem er geen genoegen mee dat dit een Punto-kwaaltje is want ik had dit ook op mijn vorige punto dus het achtervolgt mij al 6 jaar :P

ik heb mijn linkerachterlichtunit laatst volledig gekit. Dus buitenste rand rondom.. daarna de plaat met fittingen extra gekit. Vervolgens bij terugplaatsen van de lichtunit heb ik ook nog de schuimrubberenring die om stekkeraansluiting zit extra gekit. Zonder resultaat want er kwam weer vocht in het achterlicht. De enige openingen die er dan nog zijn zijn de gleuven die in de fittingplaat zitten (Maar die plekken zijn nooit vochtig dus dat kan het niet zijn) of de plek waar de stekker uit de carrosserie komt.

Het gekste is nog: Sinds een paar weken heb ik een lekkende ruitensproeier achter. En ik kwam er pas achter dat de vloeistof ook in mijn achterlicht terecht komt. En dat kan er dus op wijzen dat via de buitenkant van die leiding ,voor deze lekkage, waarschijnlijk ook al water naar binnen is gelopen... Dus dan komt het vocht ergens uit de bovenkant van de achterklep..

Alleen ben ik bang dat dit erg lastig op te lossen is. Wat ik nog wel ga proberen is de rubber doppen aan de binnenkant van de achterklep vastkitten + het derde remlicht..
Je probeerd eens wat he :)
.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Arancione Spassoso, 155pk, 275Nm (Savali), 18" OZ Ultraleggera
AP-schroefset, K&N luchtfilter, EBC-remsysteem, EPS rvs-uitlaat + sportkat.


Afbeelding
mehari
Nuovo Arrivato
Berichten: 68
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 18:47

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door mehari »

In mijn barchetta uit 1998 zat al vocht in de achterlichten, dus in de Evo ook. Niets geleerd!
Ik heb met transparante kit Polymax de bovenrand van de achterruit afgekit. Ik had daar ook een lekkage.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door Fevo11 »

Mij werd verteld dat de achterlichten ventileren vandaar er soms beetje condens ik komt.
Me seat ibiza uit 2011 die ik had , had dat in de koplampen.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Luud
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 10:42
Locatie: Bij Maastricht

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door Luud »

We hebben onze Punto nu een maand, deze is van december 2013. En ja hoor, bij de dealer al gezien, condens in een achterlicht. Bij aflevering condensvrij, maar na enkele dagen weer condens, nu in beide.
Ik heb beide gedemonteerd en met een föhn goed droog en condensvrij gemaakt. Helaas, enkele dagen later weer condens. Ik heb toen bij een achterlicht het rubber weggehaald, die tussen de lamphouder en armatuur zat en condens met föhn verwijderd. Deze bleef tot nu toe condensvrij. De andere lamp hield een condensplek. Vorige week deze gedemonteerd en ook de rubber verwijderd. Teruggeplaatst met condens en na een dag was deze spontaan verdwenen. Zou het dan toch zijn dat ventilatie helpt ?? Ik houdt de lampen in de gaten, mocht zich weer condens gaan vormen, zal ik het hier posten.
Fiat Grande Punto 1.3 multijet 2010 in Rock en Roll Bleu tot 23-02-15. Daarna Punto Lounge 1.3 multijet 2013 in Rock en Roll Bleu.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door hbassen »

Hier ook condens in de achterlampen. Bij donkere dagen geen last bij zon veel last van condens. heb in de garantie vorig jaar al eens nieuwe units gekregen, maar dat gaat een jaar goed en dan begint het weer.
Ik heb nog nergens een goed remedie gelezen.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Luud
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 10:42
Locatie: Bij Maastricht

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door Luud »

Ik heb ook nog geen goede remedie gelezen en probeer ook maar iets uit. Ik had wel veel gelezen over afsluiten en afkitten, doch schijnt allemaal niet te werken. Daarom proefondervindelijk maar eens gaan klussen. Ik wacht af.
Fiat Grande Punto 1.3 multijet 2010 in Rock en Roll Bleu tot 23-02-15. Daarna Punto Lounge 1.3 multijet 2013 in Rock en Roll Bleu.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door Rudabroda »

Ik heb het ook maar dat is de charme van een Fiat denk ik dan maar.
Veel remmen -> dus de hitte van het remlicht gebruiken om het condens weg te krijgen lukt ook niet.. :mrgreen:

Sorry, flauw geintje..
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
ARJSAV
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: vr mar 13, 2015 21:05

Re: Vocht in achterlichten

Bericht door ARJSAV »

die van mij zijn vervangen onder garantie van fiat.
Plaats reactie