Servicekilometers boordcomputer

Plaats reactie
JazZeus
Berichten: 1
Lid geworden op: di mar 03, 2015 11:08

Servicekilometers boordcomputer

Bericht door JazZeus »

Op de boordcomputer van mijn Punto Evo 1.3 mjet uit 2010 vind ik ook 'service km'. De teller loopt af en staat nu op 1500km.

Wat kan ik precies verwachten op het moment dat de teller op 0 staat?

Krijg ik een melding: 'beurt nodig' of iets dergelijks? Of krijg ik de melding 'olie verversen'? Die melding heb ik al eens gehad, maar ik weet niet precies waardoor die getriggerd was destijds. De monteur zei een sensor die de oliekwaliteit meet, maar ik betwijfel of daar echt een sensor aan gewijd is (en het niet gewoon een aflopende teller is).

Ik ben niet nieuw op het forum (lees al even mee!) maar dit is wel mijn eerste topic. Bedankt voor al het advies tot nu toe.
djeron05
Nuovo Arrivato
Berichten: 104
Lid geworden op: wo jan 28, 2015 14:09
Locatie: sgravenzande

Re: Servicekilometers boordcomputer

Bericht door djeron05 »

Bij mij staat die op 0 nu maar krijg geen melding niks. Gr
Punto T-jet 183 pk/300 nm. En een Seat Ibiza Bocanegra 200 pk / 280 nm.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Servicekilometers boordcomputer

Bericht door Kingpin »

Dit is een indicatie wanneer je al minimaal je olie moet vervangen, en dus gewoon 1 keer per jaar en niet wachten tot die gaat piepen en een melding geeft.

Zo voorkom je heel veel problemen met je puntotje
Luud
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 10:42
Locatie: Bij Maastricht

Re: Servicekilometers boordcomputer

Bericht door Luud »

Bij mijn weten zijn dit twee verschillende systemen, eentje telt af, van 35000 naar 0, dan heeft je auto een onderhoudsbeurt nodig. Zelf wacht ik nooit tot dit moment, maar zorg dat dit tijdig gebeurd. Ik hoor dat je een melding krijgt in je display, die ongeveer 1000 km blijft staan.
Tweede is de oliewissel/kwaliteit. Hierover hoor ik verschillende geluiden, het aantal malen starten zou meetellen, er zit een voeler voor de kwaliteit te meten, hoe het precies werkt weet ik niet, wat ik wel lees, is dat deze melding bij benadering 30000 km na iedere oliewissel komt. Wij rijden particulier 80% snelwegkilometers, dus verwacht je dat de olie meer kilometers mee kan, neen, omstreeks die 30000 komt de melding. Om nu niet vaker dan nodig bij de garage te zijn, wacht ik op oliewisselmelding en laat dan meteen de onderhoudsbeurt meenemen.
Fiat Grande Punto 1.3 multijet 2010 in Rock en Roll Bleu tot 23-02-15. Daarna Punto Lounge 1.3 multijet 2013 in Rock en Roll Bleu.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Servicekilometers boordcomputer

Bericht door BramvE »

er zit sowieso geen voeler in die de kwaliteit meet...gaat gewoon op km's!
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Servicekilometers boordcomputer

Bericht door Kingpin »

Wil je lang genieten van je punto of welke motorblok dan ook is het beste wat er is verse olie elke jaar, zo heb je het meeste plezier van je auto en voorkom je problemen.


de twee service indicatie meldingen is echt onzin, de eerste loop bij de 1.3mjet 35000 en dat is dus meteen de olie wissel volgens je boekje dan. wat doet fiat nee hebben ze een twee melding die vaak later als de 35000 na voren komt om te vertellen of je jou olie heb gewisseld, Waarom ? nou niet te vergeten de hydraulische kettingspanner 1.3 mjet vind verse olie wel fijn en uiteraard de naverbranding van je roetfilter is nou ook niet echt heel goed voor je motor. Dus gewoon een melding dat je heeel snel je olie moet vervangen.

Met andere worden als je bij een degelijke garage komt, zul je de tweede melding nooit zien ( kan altijd wel vergeten worden ) .

Ben je nou zo eigenwijs om zelfs dan door te rijden zul je niet lang genieten van je auto :-]
Laatst gewijzigd door Kingpin op ma apr 20, 2015 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
jorto
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 10:19

Re: Servicekilometers boordcomputer

Bericht door jorto »

Die teller Staat alleen voor je Service interval. Die resetten ze bij een beurtje.
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: Servicekilometers boordcomputer

Bericht door unstable »

Bij mij is heel die indicatie verdwenen nadat ze hem hebben gereset na een beurt. Nu kan ik die functie niet meer vinden in het menu.
GP 1.3 Multijet Sabbia
Plaats reactie