DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Hallo mede forumleden,
Ik heb een Grande Punto 1.3 multijet uit 2011, en regelmatig dit forum bezocht voor informatie.
Al langere tijd dacht ik eraan om het DPF filter te verwijderen en de EGR klep dicht te zetten.
Deze gedachte is ontstaan nadat ik +/- 2 jaar terug (90.000 km) de GP heb laten chiptunen.
Daarna werd de witte rook tijdens het regenereren erger en hinderde ik me daaraan.
Nu, een paar jaar later, begint hij ook tijdens het "normaal rijden" te roken. Dit deed mij vermoeden dat het filter nu aardig verstopt begint te raken (150.000 km op de teller). Aangezien ik verhalen gelezen heb waarbij mensen bij 120.000 al aan een nieuw filter toe waren, vond ik het tijd om hem te verwijderen. Mijn ritten bestaan voornamelijk uit woon-werkverkeer, rit +/- 45 min, eerste helft binnendoor, tweede helft snelweg.
Voor ik hieraan begonnen ben heb ik informatie opgezocht en o.a. door voorbeelden op dit forum maar ook van tuningsbedrijven gaf het mij het vertrouwen om dit uit te voeren. Dit is ook de reden waarom ik dit bericht nu plaats, wellicht heeft iemand er wat aan!
Eerst heb ik softwarematig het regenereren en alle foutcodes gerelateerd aan het DPF filter weg laten schrijven, daarbij is ook meteen de EGR klep dicht gezet.
Hierna nog 2 ritten er mee gereden, en daarna begonnen aan het verwijderen van het filter. Procedure zou ook vice versa kunnen, maar dan gaat hij wrs eerst in de noodloop.. Onderstaand een foto na het loshalen van alle benodigde meetpunten, lambda, ophangpunten, etc. Je kijkt van bovenaf op het filter en ziet de opening naar de turbo.
Hier nog een foto van onder de auto af gezien. Rechts gaat hij de uitlaatpijp in. De beugel is voor bevestiging aan het onderblok.
Na +/- 1.5 uur had ik het DPF filter er onder vandaan.
De hitteschilden verwijderd en begonnen met openslijpen (naar voorbeeld van KC Performance, gevonden op internet)
Het DPF filter was na het open slijpen al aardig in stukken gebroken, hoefde alleen de brokken eruit te halen.
In het voorste (op de onderstaande foto, rechts) gedeelte zit de katalysator. Deze heb ik ook leeg gehaald (bikken). Hier heb ik geen foto van.
Hierna het filter weer dicht gelast:
En weer gemonteerd onder de auto. Al met al ben ik een dagje zoet geweest.
Was erg benieuwd hoe hij zou rijden nu! Als je goed luistert tijdens het lopen van de auto kun je de turbo beter horen dan voorheen, maar het is niet dat hij overheerst.
Tijdens de eerste rit kwam er erg veel zwarte rook uit.. Na een lange rit te hebben gemaakt werd dit al minder, maar bij vol gas komt er alsnog een pluim uit. Ik zal later een update plaatsen m.b.t. de ontwikkelingen hiervan. Waarschijnlijk door zal dit met een auto die niet gechipt is wat minder zijn..?
Ook merkte ik direct dat de auto veel meer power heeft! Het koppel komt er ongeveer op hetzelfde moment in, maar wanneer hij eenmaal begint met trekken loopt hij veel harder door! Erg fijn. M.b.t. de keuring ben ik benieuwd hoe hij zich zal houden..
Ik ben erg benieuwd naar hoe andere deze aanpassing hebben ervaren!
Grtz, Rob
Ik heb een Grande Punto 1.3 multijet uit 2011, en regelmatig dit forum bezocht voor informatie.
Al langere tijd dacht ik eraan om het DPF filter te verwijderen en de EGR klep dicht te zetten.
Deze gedachte is ontstaan nadat ik +/- 2 jaar terug (90.000 km) de GP heb laten chiptunen.
Daarna werd de witte rook tijdens het regenereren erger en hinderde ik me daaraan.
Nu, een paar jaar later, begint hij ook tijdens het "normaal rijden" te roken. Dit deed mij vermoeden dat het filter nu aardig verstopt begint te raken (150.000 km op de teller). Aangezien ik verhalen gelezen heb waarbij mensen bij 120.000 al aan een nieuw filter toe waren, vond ik het tijd om hem te verwijderen. Mijn ritten bestaan voornamelijk uit woon-werkverkeer, rit +/- 45 min, eerste helft binnendoor, tweede helft snelweg.
Voor ik hieraan begonnen ben heb ik informatie opgezocht en o.a. door voorbeelden op dit forum maar ook van tuningsbedrijven gaf het mij het vertrouwen om dit uit te voeren. Dit is ook de reden waarom ik dit bericht nu plaats, wellicht heeft iemand er wat aan!
Eerst heb ik softwarematig het regenereren en alle foutcodes gerelateerd aan het DPF filter weg laten schrijven, daarbij is ook meteen de EGR klep dicht gezet.
Hierna nog 2 ritten er mee gereden, en daarna begonnen aan het verwijderen van het filter. Procedure zou ook vice versa kunnen, maar dan gaat hij wrs eerst in de noodloop.. Onderstaand een foto na het loshalen van alle benodigde meetpunten, lambda, ophangpunten, etc. Je kijkt van bovenaf op het filter en ziet de opening naar de turbo.
Hier nog een foto van onder de auto af gezien. Rechts gaat hij de uitlaatpijp in. De beugel is voor bevestiging aan het onderblok.
Na +/- 1.5 uur had ik het DPF filter er onder vandaan.
De hitteschilden verwijderd en begonnen met openslijpen (naar voorbeeld van KC Performance, gevonden op internet)
Het DPF filter was na het open slijpen al aardig in stukken gebroken, hoefde alleen de brokken eruit te halen.
In het voorste (op de onderstaande foto, rechts) gedeelte zit de katalysator. Deze heb ik ook leeg gehaald (bikken). Hier heb ik geen foto van.
Hierna het filter weer dicht gelast:
En weer gemonteerd onder de auto. Al met al ben ik een dagje zoet geweest.
Was erg benieuwd hoe hij zou rijden nu! Als je goed luistert tijdens het lopen van de auto kun je de turbo beter horen dan voorheen, maar het is niet dat hij overheerst.
Tijdens de eerste rit kwam er erg veel zwarte rook uit.. Na een lange rit te hebben gemaakt werd dit al minder, maar bij vol gas komt er alsnog een pluim uit. Ik zal later een update plaatsen m.b.t. de ontwikkelingen hiervan. Waarschijnlijk door zal dit met een auto die niet gechipt is wat minder zijn..?
Ook merkte ik direct dat de auto veel meer power heeft! Het koppel komt er ongeveer op hetzelfde moment in, maar wanneer hij eenmaal begint met trekken loopt hij veel harder door! Erg fijn. M.b.t. de keuring ben ik benieuwd hoe hij zich zal houden..
Ik ben erg benieuwd naar hoe andere deze aanpassing hebben ervaren!
Grtz, Rob
- Lennart3000
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 11
- Lid geworden op: vr feb 27, 2015 19:46
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Altijd leuk dit soort stukjes. Die van mij is ook gechipt en me dpf zit er nog vrolijk onder(70.000km). Regeneren doet die veel minder sinds die gechipt is.
Punto Evo 1.3 Jtd - Savali
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Interessant!
Paar vragen:
- Hoe zag het roetfilter er van binnenuit, was ie al aardig vol?
- Kom je hiermee nog door de APK?
Paar vragen:
- Hoe zag het roetfilter er van binnenuit, was ie al aardig vol?
- Kom je hiermee nog door de APK?
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Leuk om te lezen dat er nog iemand is die dit gedaan heeft!
Ik hen er alleen een kapotte turbo aan overgehouden. (Zie mijn topic).
Dat zwarte pluimen is onverbrande diesel en kun je weg laten halen door je chipsoftware te laten remappen. Je verliest ietwat pk (bijna niet merkbaar) omdat hij minder diesel in gaat spuiten. Als ik plankgas gaf dan spoot hij ook nog steeds zwarte rook. Ook ruikt de uitlaat zo lekker
Hij loopt inderdaad veel lekkerder maar pas alsjeblieft op voor je turbo. Ik hoorde hem ook steeds meer en uiteindelijk resulteerde dat in dat ik weggesleept werd.
In principe kom je er gewoon mee door de apk, als de dpf netjes weggeschreven is dan zou het geem problemen moeten geven. Ze meten de roet uitstoot namelijk via de computer.
Ik hen er alleen een kapotte turbo aan overgehouden. (Zie mijn topic).
Dat zwarte pluimen is onverbrande diesel en kun je weg laten halen door je chipsoftware te laten remappen. Je verliest ietwat pk (bijna niet merkbaar) omdat hij minder diesel in gaat spuiten. Als ik plankgas gaf dan spoot hij ook nog steeds zwarte rook. Ook ruikt de uitlaat zo lekker
Hij loopt inderdaad veel lekkerder maar pas alsjeblieft op voor je turbo. Ik hoorde hem ook steeds meer en uiteindelijk resulteerde dat in dat ik weggesleept werd.
In principe kom je er gewoon mee door de apk, als de dpf netjes weggeschreven is dan zou het geem problemen moeten geven. Ze meten de roet uitstoot namelijk via de computer.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 118
- Lid geworden op: do mei 22, 2014 21:52
- Locatie: Hoofdstad van de Ronde Venen
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Ben echt benieuwd of je hiermee door de apk komt.
Mij Punto is ook getuned en de egr klep dicht gezet
Wacht even het resultaat af wbt de apk
Mij Punto is ook getuned en de egr klep dicht gezet
Wacht even het resultaat af wbt de apk
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16V 85 Dynamic 5-D 2011 kleur wit
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Hij was inderdaad aardig vol. Als ik er doorheen keek, kon ik nauwelijks licht zien "aan het einde van de tunnel"MB560822 schreef:Interessant!
Paar vragen:
- Hoe zag het roetfilter er van binnenuit, was ie al aardig vol?
- Kom je hiermee nog door de APK?
Voor wat betreft de APK ben ik ook benieuwd. Als ik de verhalen zo hoor/lees van andere moet dit geen probleem zijn. Onbelast moet hij iets van 2500-3000 toeren draaien, wanneer ze de meting uitvoeren.. Dat resulteert in een poepie gas.
Mijn APK verloopt januari pas weer, dus dat zal nog even duren...
Misschien dat ik in die tussentijd nog een remap doe, heb nu al paar reacties gehad van mensen die ik in de rook heb gezet
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Hier hetzelfde verhaal, enkel is de DPF niet leeggehaald maar vervangen voor een rechte pijp.
Al met al alles in combinatie met chiptuning+, EGR dicht, grotere intercooler, K&N inlegfilter en hopelijk vanaf september een rechte pijp in plaats van een einddemper.
Waarom chiptuning+? Heb toen aan Ronald (SaVaLi) gevraagd om even een tikje extra te geven, leverde maar hooguit 1,5pk meer op dan anders eigenlijk niet noemenswaardig om te vermelden.
Zwarte pluimpje is hier ook weleens te merken na een ritje met rustige voet zodra ik besluit even door te trekken tot 3.500rpm.
Maar goed, het is bij lange na nog niet een TDI van VAG die ik soms complete kruispunten zie voorzien van een plaatselijke mistbank.
Al met al alles in combinatie met chiptuning+, EGR dicht, grotere intercooler, K&N inlegfilter en hopelijk vanaf september een rechte pijp in plaats van een einddemper.
Waarom chiptuning+? Heb toen aan Ronald (SaVaLi) gevraagd om even een tikje extra te geven, leverde maar hooguit 1,5pk meer op dan anders eigenlijk niet noemenswaardig om te vermelden.
Zwarte pluimpje is hier ook weleens te merken na een ritje met rustige voet zodra ik besluit even door te trekken tot 3.500rpm.
Maar goed, het is bij lange na nog niet een TDI van VAG die ik soms complete kruispunten zie voorzien van een plaatselijke mistbank.
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Volgens mij kijken ze via de computer of je milieugerelateerde foutmeldingen hebt. Als je die niet hebt, dan hoeven ze geen roetmeting te doen. Tenminste, zo ging het bij mijn APK vorig jaar.Sjoerd H. schreef:Ze meten de roet uitstoot namelijk via de computer.
Geldt alleen voor nieuwere autos (met roetfilter) volgens mij.
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Das zelfs nog beter!
Met uitgeschreven DPF sensoren kan er dus niets mis gaan.
Met uitgeschreven DPF sensoren kan er dus niets mis gaan.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma mei 21, 2012 23:53
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Ben heel benieuwd hoe je de boel softwarematig uitgekregen hebt!
Ben zelf een jaar aan het puzzelen geweest om dat regenereren uit te krijgen. Van hot naar her gereden met de auto (GP 1.9 JTDm 120pk uit 2006) en dat word je vanzelf beu. Zeker als opeens blijkt dat de cc softwarematig plots verdwenen is................ Daarbij, als je regelmatig met 140km/u op de linkerbaan voor de zoveelste keer een gifblauwe wolk in je spiegels ziet verschijnen omdat het onding voor de zoveelste keer een regeneratieproces opstart en je vervolgens doodleuk de koppeling intrapt, de motor uitzet en weer opstart, 10km/u aan snelheid verloren bent en je achterliggers dolblij zijn dat die gifwolk weer verdwenen is, snapt iedereen dat ik de auto uiteindelijk maar in de stalling heb gemikt om als onderdelendonor te gaan dienen.
Maar toch, ergens jeukt het dat ik het nooit voor elkaar gekregen heb. Opgeven is niet zo mijn ding zeg maar Sindsdien rijden we weer in een Fiat 127 Fiorino uit het jaar kruik, en een Fiat Punto 176 1.2 16V uit het jaar iets minder kruik. De Fiorino heeft inmiddels ruim 4 ton gedraaid, de Punto staat nu op 327.000km. Beiden op lpg, de Punto vraagt iets te vaak naar m'n zin om aandacht voor de gasinstallatie, de Fiorino draait onverstoorbaar zonder enige vorm van problemen zijn rondjes. Ben de dieselautootjes wel weer even beu nu. En toch vind ik het jammer, want die GP was een ontzettend fijne reisauto. Het lijkt een heerlijke middenklasser om mee te rijden, als je achterom kijkt mis je alleen een meter auto............ .)
Ben zelf een jaar aan het puzzelen geweest om dat regenereren uit te krijgen. Van hot naar her gereden met de auto (GP 1.9 JTDm 120pk uit 2006) en dat word je vanzelf beu. Zeker als opeens blijkt dat de cc softwarematig plots verdwenen is................ Daarbij, als je regelmatig met 140km/u op de linkerbaan voor de zoveelste keer een gifblauwe wolk in je spiegels ziet verschijnen omdat het onding voor de zoveelste keer een regeneratieproces opstart en je vervolgens doodleuk de koppeling intrapt, de motor uitzet en weer opstart, 10km/u aan snelheid verloren bent en je achterliggers dolblij zijn dat die gifwolk weer verdwenen is, snapt iedereen dat ik de auto uiteindelijk maar in de stalling heb gemikt om als onderdelendonor te gaan dienen.
Maar toch, ergens jeukt het dat ik het nooit voor elkaar gekregen heb. Opgeven is niet zo mijn ding zeg maar Sindsdien rijden we weer in een Fiat 127 Fiorino uit het jaar kruik, en een Fiat Punto 176 1.2 16V uit het jaar iets minder kruik. De Fiorino heeft inmiddels ruim 4 ton gedraaid, de Punto staat nu op 327.000km. Beiden op lpg, de Punto vraagt iets te vaak naar m'n zin om aandacht voor de gasinstallatie, de Fiorino draait onverstoorbaar zonder enige vorm van problemen zijn rondjes. Ben de dieselautootjes wel weer even beu nu. En toch vind ik het jammer, want die GP was een ontzettend fijne reisauto. Het lijkt een heerlijke middenklasser om mee te rijden, als je achterom kijkt mis je alleen een meter auto............ .)
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Ik weet niet of er een DPF in de 1.9 zit, anders kun je die sensor gewoon uitschakelen en gaat hij ook niet regenereren. Mits je de DPF ook leeghaalt natuurlijk, anders loopt die vol.
De sensoren meten blijkbaar drukverschil of iets in die trend en meten zo of die verstopt zit en schoon moet of niet.
//edit: bel Ronald van Savali, zij kunnen zo de EGR klep en je dpf sensoren softwarematig uitschrijven zonder enige meldingen die opduiken op een apk.
De sensoren meten blijkbaar drukverschil of iets in die trend en meten zo of die verstopt zit en schoon moet of niet.
//edit: bel Ronald van Savali, zij kunnen zo de EGR klep en je dpf sensoren softwarematig uitschrijven zonder enige meldingen die opduiken op een apk.
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Zwarte pluimpje is hier ook weleens te merken na een ritje met rustige voet zodra ik besluit even door te trekken tot 3.500rpm.
Maar goed, het is bij lange na nog niet een Fiat punto die aan het regenereren is die ik soms complete kruispunten zie voorzien van een plaatselijke mistbank.
Maar goed, het is bij lange na nog niet een Fiat punto die aan het regenereren is die ik soms complete kruispunten zie voorzien van een plaatselijke mistbank.
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Vandaag is door een garage als proef de Readiness test bij mij uitgevoerd.
Het resultaat: de Readiness test kan bij mij niet voltooid worden waardoor er bij APK alsnog een roetmeting nodig zal zijn.
De garage denkt wel dat die de roetmeting met succes zal doorstaan aangezien hij vaak (oudere) BMW's zonder DPF keurt waarbij een roetmeting moet worden uitgevoerd.
Het resultaat: de Readiness test kan bij mij niet voltooid worden waardoor er bij APK alsnog een roetmeting nodig zal zijn.
De garage denkt wel dat die de roetmeting met succes zal doorstaan aangezien hij vaak (oudere) BMW's zonder DPF keurt waarbij een roetmeting moet worden uitgevoerd.
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Weer even een update m.b.t. bovenstaand verhaal; mijn auto is door de APK gekomen met de aanpassing. De regel is dat voor auto's van NA 2006 ze deze gewoon aan de computer hangen, geeft deze geen foutmelding dan doen ze ook geen roetmeting. En aangezien alle foutmeldingen gerelateerd aan het DPF worden weg geschreven, zal dit geen problemen opleveren
Re: DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Oh en @ Sjoerd H. ik was naar aanleiding van jouw verhaal bang geworden van m'n turbo. Maar tot op heden geen problemen. Sinds het verwijderen van het DPF hoor je hem wat meer, that's all