Hulp gevraagd: turbo-intercooler leiding lek/modificeren

ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Hulp gevraagd: turbo-intercooler leiding lek/modificeren

Bericht door ing_BRW »

Laatst was mijn GP bij de garage voor onderhoud.
Bij het onderhoud gaven ze aan dat de slang tussen de intercooler en de turbo (vermoedelijk) lek is.

Er zat namelijk veel vervuiling op de slang wat aanwijzing kon zijn voor lekkage.
Hier een foto van begin februari dit jaar toen ik zelf ook zo mijn twijfels had

Afbeelding

Deze prut loopt tot halverwege de stalen pijp die onder uit de turbo komt.
Nu is mijn vraag, hoe noem je deze pijp die uit de turbo komt, en is zo'n pijp te modificeren?

Ik heb namelijk een intercooler van de 1.9Mjet waarop de ingang dus al een rechte siliconen reducer zit (51mm naar 38mm).
Deze reducer wil ik verplaatsen naar de stalen pijp onder de turbo zodat ik de stalen bocht van de 1.3 intercooler (38mm) kan vervangen voor die van de 1.9 intercooler (51mm). Helaas zit op die stalen bocht direct een siliconen slang met 90 graden bocht die direct overgaat op de stalen buis onder de turbo.

Deze siliconen bocht kan ik natuurlijk vervangen voor een reducerende bocht in de hoop dat de benen van die bocht lang genoeg zijn. gok gok gok
Afbeelding

Of ik plaats een 90 graden bocht van 51mm met daarna pas de rechte reducer die vrij komt van de intercooler, alleen kom ik dan in de knoop met de stalen pijp onder de turbo. Deze is daarvoor te lang en zal dus ingekort moeten worden (misschien een voordeel mocht juist deze stalen pijp lek zijn, maar kan zo'n ding überhaupt wel lek raken vraag ik mij af).
Op deze manier is de leiding van tussen de turbo en de intercooler al vrij vroeg op zijn maximale diameter van 51mm, sowieso eerder als nu. Zou dat voordelen (of zelfs) nadelen kunnen opleveren?

Wie kan mij hiermee helpen zodat ik de (vermoedelijke) lekkage heb opgelost en zodat alles beter past als nu (het staat namelijk een lichte spanning op omdat het allemaal net niet past).
Plaats reactie