weerstand ventilator kapot?

TheEliteChicken
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 15, 2014 17:29
Locatie: heerlen

weerstand ventilator kapot?

Bericht door TheEliteChicken »

Hallo allemaal,
Sinds een tijdje heb ik er last van dat mijn ventilator steeds vanzelf harder en zachter gaat en soms zelfs uitvalt, heb de stekker al verangen deze was van binnen aan elkaar gesmolten( schijnt normaal te zijn volgens de fiat dealer) maar het probleem is dus nog niet opgelost.Het gaat om een grande punto uit 2007 met climate control.

Wie weet hoe je de kachelweerstand moet vervangen bij een model met climate control, en als dit te moeilijk zou zijn hoeveel het kost bij een garage.
TheEliteChicken
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 15, 2014 17:29
Locatie: heerlen

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door TheEliteChicken »

Heeft niemand hier ervaring mee? Ook niet alleen een prijs van de garage kosten voor de reparatie.
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door Milo-vs »

Is prima zelf te doen! Ik heb vanmiddag 4mm2 kabel op de weerstand gesoldeerd en verderop een andere stekkerverbinding gemaakt. Van alle problemen af.
Ik zou dus even het onderdeel bestellen, en lekker zelf doen. Het zijn 2 boutjes M5 onder je dashboard bij de bijrijder. Dan valt hij er haast vanzelf uit.
TheEliteChicken
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 15, 2014 17:29
Locatie: heerlen

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door TheEliteChicken »

Bedankt voor je reactie had vandaag ook even gekeken. Heb de weerstand eruit gehad inderdaad super easy en motor ook effe nageken. Hoef alleen een nieuwe weerstand te bestellen alleen effe kijken waar.
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door Milo-vs »

Ik zou meteen gewoon een andere stekkerverbinding maken. Blijft fout gaan met die dingen...
TheEliteChicken
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 15, 2014 17:29
Locatie: heerlen

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door TheEliteChicken »

De stekker heb ik al vervangen hier is ook verder niks aan te zien.
TheEliteChicken
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 15, 2014 17:29
Locatie: heerlen

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door TheEliteChicken »

He milo ik zat net toch effe te denken aan je oplossing van het solderen, dus toch effe vlug ik de auto gekeken en ventilatie aangezet. Als ik dus op volle kracht blaas en aan de zwarte stekker kom is het meteen voorbij doet hij dus niks meer. Dus misschien dat het dan toch alleen die stekker is. Nou dus mijn vraag hoe heb je dit erop gesoldeerd misschien wat toepasselijke fotos.
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door Milo-vs »

Ik heb er helaas niet veel foto's van. Maar ik kan het wel om en nabij uitleggen.

Zodra je de weerstand hebt losgehaald en dus buiten de auto in je handen hebt. Kun je het kunstig gedeelte scheiden van het stuk staal. Op de 4 lipjes die je dan hebt, heb je alle ruimte om te solderen. Vervolgens moet je de ruimte waar normaliter de stekker inzit even met een dremeltje vrij maken voor de kabel die er doorheen moet. Alles gesoldeerd en geïsoleerd? Dan kan het kunststof weer op zijn plek.
Aan de 4 kabels stekkers knijpen en klaar ben je.

Ikzelf wil nog eens terug op de plek om andere stekkers erop te knijpen. Welke ben ik nog niet helemaal over uit.
TheEliteChicken
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 15, 2014 17:29
Locatie: heerlen

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door TheEliteChicken »

Oke bedankt snap wat je bedoelt. Maar wat bedoel je met stekkers, heb je die nog tussen de oude en nieuwe kabeltjes gezet. Ik heb zelf koppelbusjes erop geknepen en zo de kabeltjes aan elkaar gemaakt toen ik de nieuwe stekker erop heb gezet.
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door Milo-vs »

Je kan inderdaad koppelbusjes nemen, maar ik wil de weerstand er nog uit kunnen halen. Daarom wil ik stekkers er tussen hebben. De nieuwe stekker had je echter rechtstreeks op de kabel kunnen maken.
TheEliteChicken
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 15, 2014 17:29
Locatie: heerlen

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door TheEliteChicken »

Is inderdaad zo. Ik ga in het weekend eens kijken misschien dat ik nog wat schuifconnectors heb in de werkbus die over de pennen kunnen op de weerstand hoef ik ook niet te solderen. Maar bedankt voor je idee en succes met het misschien veranderen wat je wilde doen.
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door Milo-vs »

Dat had ik eerst ook bedacht, maar dan zit je met hetzelfde probleem. De schuifconnectors make. Namelijk geen 100% contact op de pennen. Daarom heb ik een ronde connector gebruikt..
TheEliteChicken
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 15, 2014 17:29
Locatie: heerlen

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door TheEliteChicken »

Oke zal eens kijken of dit problemen geeft zo niet heb ik geluk en anders solderen. 8-| dankjewel
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

weerstand ventilator kapot?

Bericht door Milo-vs »

Geeft vaak problemen als het een tijdje zit en dan eens los gaat. Op korte termijn zul je er geen last van hebben denk ik. Geen dank, vind het leuk om zo ideeën uit te wisselen en gedwongen te worden om iets uit te zoeken.


Zelfs 4mm2 kabel lijkt te dun t zijn hiervoor. Heb dezelfde dikte als de fabriek genomen, maar het smelt gewoon weg. Begon net te roken... Ik ben weer terug bij af, hoe zit jij nu?
TheEliteChicken
Nuovo Arrivato
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 15, 2014 17:29
Locatie: heerlen

Re: weerstand ventilator kapot?

Bericht door TheEliteChicken »

Ik heb van het weekend de zwarte stekker die het niet goed deed eraf gehaald. Vervolgens heb ik aan beide kabels een extra stukje 4mm2 gezet met koppelbusjes de gele. Hierna heb ik op de extra stukjes kabel schuifconnectors geknepen en alles weer aangesloten. Alles werkt nu weer perfect al een paar dagen aan het testen maar gaat gewoon goed geen doorgebrande kabels. Lijkt me eigenlijk sterk dat een 4mm2 doorsmelt, heb je misschien de draden in de stekker omgewisseld.
Laatst gewijzigd door TheEliteChicken op do dec 17, 2015 6:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie