Gebonk bij optrekken/remmen

Plaats reactie
wiebejac
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 12:04

Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door wiebejac »

Sinds een maand ben ik de trotse eigenaar van een Fiat Punto Twinair uit 2012 met 82.000km op de teller.

Probleem
Helaas heb ik er nu al een probleem mee. Bij het achteruit rijden uit het parkeervak bij mijn huis viel mij direct al op dat (bij het insturen) de auto een licht kloppend / bonkend geluid maakte. Dit geluid klinkt bij de voorwielen / voorkant. Bij het insturen de andere kant op deed 'ie het dan opnieuw. En bij het optrekken weer. Bij langzaam rijden kon ik het geluid oproepen door (harder) op te trekken en (harder) te remmen. Bij hogere snelheden hoorde ik het niet. Maar dat kan ook komen door omgevingsgeluiden.

Geluid
Het is echt een klop / bonk geluid. En dat slechts één of twee keer. Geen knarsend geluid o.i.d. Net of er iets zwaars bij het remmen naar voren ergens tegenaan schuift. En naar achteren bij het optrekken. Of dat de veren tot het max/min worden opgerekt. En dat iets dan ergens tegenaan komt. Het is niet heel luid. Maar het hoort niet zo.

Reparatie garage
Ik ben daarop terug gegaan naar de garage omdat ik gelukkig garantie heb. Ze hebben, zo zeggen ze, de auto twee a drie dagen bekeken en alles los en vast gedraaid. Ze hoorden het geluid ook. Maar konden niet achterhalen wat het probleem is. Daarop hebben ze de veerpootlagers vervangen (en daarmee ook de veerschotel en taatspot). Ook de stabilisatiestangen hebben ze los gehad.

Probleem blijft bestaan
Maar de problemen zijn er alleen maar erger van geworden! Ik hoor de bonk nu ook als ik bijvoorbeeld "schokkend" optrek van de 1 naar de 2, of 2 naar de 3. Als ik met hogere snelheid (harder) rem of optrek. En als ik (scheef) over een drempel ga. Ik kan het geluid helaas niet meer zo direct oproepen als dat ik eerder kon.

De garage geeft aan dat ze er twee dagen naar gekeken hebben en geen idee hebben. Hun vermoeden is dat het geluid bij het type auto hoort. Komt dit geluid jullie bekend voor? Of is het typisch iets voor een Twinair?

Suggesties om het probleem te verhelpen?
Ik heb dit forum helemaal doorgespit. De veerschotel/taatspot en stabilisatiestangen lijken inderdaad vaak voor problemen te zorgen. Maar die hebben ze vervangen. Ook een probleem zijn koude/gekrompen en uitgedroogde rubbers. Maar die hebben ze ook bekeken en ingesmeerd. Blijft alleen de homokineet over.

Wie kan mij helpen? Wie heeft suggesties wat het nog zou kunnen zijn?
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door damted »

Is dat de enige reden om je hier aan te melden :?:

Blijft lastig om dit n.a.v. je beschrijving een diagnose te doen, zeker als de garage het al niet weet.

Maak eens een geluidsopname of zo.
Is het alleen bij heel sterk insturen of ook als je rechtuit optrekt?
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door Rudabroda »

Welkom op het forum, wiebejac.

Wat damted hier boven ook zegt, het blijft heel lastig om op afstand een diagnose te stellen maar het voelt een beetje dat de garage je met een kluitje in het riet stuurt en gewoon je garantie wil laten verlopen.
Laat je niet foppen want het geluid wat je beschrijft is niet ok.

Nogmaals van afstand is het lastig maar ga naar een erkende dealer, vertel je verhaal en laat je Punto checken.
Waarschijnlijk komt je vermoede uit.

Succes!
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door Rudabroda »

damted schreef:Is dat de enige reden om je hier aan te melden :?:
De eerste stap om ooit misschien VIP te worden, Ted.. 8)
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door damted »

Rudabroda schreef:
damted schreef:Is dat de enige reden om je hier aan te melden :?:
De eerste stap om ooit misschien VIP te worden, Ted.. 8)
Dat lijkt zelfs een uitnodiging voor mij als niet VIP. :)
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
wiebejac
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 12:04

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door wiebejac »

Ik begrijp dat het lastig is naar aanleiding van bovenstaande hier iets over te zeggen. Misschien komt het iemand bekend voor.

Ik weet niet of het geluid hard genoeg is om er een opname van te maken. Ik zal het dit weekend eens proberen. Het geluid is zowel bij sterk sturen als bij rechtuit rijden.
Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door zwabbers »

Ik zou haast denken aan een kapotte motorsteun maar blijf lastig om dat vanaf hier te beoordelen.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door Rudabroda »

damted schreef:Dat lijkt zelfs een uitnodiging voor mij als niet VIP. :)
Wat let je, Ted? :arrow:
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
GP sport 16V
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: di aug 21, 2012 22:04
Locatie: Ittervoort

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door GP sport 16V »

Ik was ook al aan het denken aan een motorsteun, maar om dit vast te stellen zal er echt iemand met verstand van zaken naar moeten kijken. Zoals je het geluid beschrijft lijkt mij een ieder geval niet dat dit zo hoort.
wiebejac
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 12:04

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door wiebejac »

Ik heb vandaag geprobeerd hier een geluidsopname van te maken. Helaas is vooral ruis te horen.

Volgende week zal ik de auto zoals afgesproken weer langs brengen bij de garage als het geluid niet zou verminderen. Ik houd jullie op de hoogte.

Ik neem jullie idee van de motorsteun mee. Ze zouden ook naar de homokineet kijken. En iemand die het geluid hoorde zei dat het klonk als een versleten fuseekogel.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door tonyvandenbroek »

Misschien een stabilisator stangetje. Die willen ook wel eens stuk gaan, en geeft een hoop geklop in het vooronder.
Dezze kosten bij de delaer iets van 100 pieke incl. montage. Kijk maar eens of je rubbertje stuk is van dit stangetje.
Afbeelding
wiebejac
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 12:04

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door wiebejac »

Het probleem is inmiddels verholpen door de garage. Het bleek inderdaad een kapotte motorsteun te zijn.

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door zwabbers »

Mooi dat het gevonden en hersteld is .
Was het nog een duur grapje of viel het wel mee ?
wiebejac
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 12:04

Re: Gebonk bij optrekken/remmen

Bericht door wiebejac »

Gelukkig viel het nog onder de garantie :D
Plaats reactie