Het grote BANDEN verzameltopic
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Wil je echt grip...Pirelli. Smelt als sneeuw voor de zon, maar de grip is geweldig.
Goed teveden over mijn Pirelli P-zero 18" , maar ga toch weer voor het wat langer meegaan van een band.
De volgende set wordt weer Dunlop sport Maxx
In de winter gaat mijn GP met Vredestein Wintrac door het leven. In 17" een prima band.
Goed teveden over mijn Pirelli P-zero 18" , maar ga toch weer voor het wat langer meegaan van een band.
De volgende set wordt weer Dunlop sport Maxx
In de winter gaat mijn GP met Vredestein Wintrac door het leven. In 17" een prima band.
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Ik heb even jullie advies nodig.
Op onze GP zitten originele 15" lichtmetalen velgen met 175/65 R15 Michelin Energy Savers, deze banden zijn vanwege haarscheurtjes aan vervanging toe (profiel is nog best ok).
Mijn vriendin rijdt in deze auto ongeveer tussen 5.000 en 10.000 km per jaar. Daarom overwegen wij Michelin CrossClimate banden. Van wat ik zo op internet lees komen deze banden goed uit testen en daarnaast heb ik zelf goede ervaringen met Michelin banden.
De CrossClimate's zijn echter niet in de maat 175/65 R15 verkrijgbaar maar wel in 185/60 R15 en 185/65 R15. In het instructieboekje van onze GP staat dat 185/65 R15 ook een standaard maat is voor de 1.4. Maar als ik er bandencalculators op los laat komt de maat 180/65 R15 als alternatief naar voren.
Wat is nu dan de juiste maat?
Is de bandenmaat in de boordcomputer van de GP aan te passen?
De maat 185/65 R15 is een veel voorkomende maat dus ook financieel aantrekkelijker, echter wil ik niet bezuinigen op goede banden (het is immers het enige contact met het wegdek).
Op onze GP zitten originele 15" lichtmetalen velgen met 175/65 R15 Michelin Energy Savers, deze banden zijn vanwege haarscheurtjes aan vervanging toe (profiel is nog best ok).
Mijn vriendin rijdt in deze auto ongeveer tussen 5.000 en 10.000 km per jaar. Daarom overwegen wij Michelin CrossClimate banden. Van wat ik zo op internet lees komen deze banden goed uit testen en daarnaast heb ik zelf goede ervaringen met Michelin banden.
De CrossClimate's zijn echter niet in de maat 175/65 R15 verkrijgbaar maar wel in 185/60 R15 en 185/65 R15. In het instructieboekje van onze GP staat dat 185/65 R15 ook een standaard maat is voor de 1.4. Maar als ik er bandencalculators op los laat komt de maat 180/65 R15 als alternatief naar voren.
Wat is nu dan de juiste maat?
Is de bandenmaat in de boordcomputer van de GP aan te passen?
De maat 185/65 R15 is een veel voorkomende maat dus ook financieel aantrekkelijker, echter wil ik niet bezuinigen op goede banden (het is immers het enige contact met het wegdek).
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Die crossclimate banden vind ik we goed. Zitten onder onze bmw. Wel in een andere maat overigens.
Over die maten: 185/60/15 komt dichter in de buurt van 175/65/15 dan 185/65/15. 185/65/15 is hoger. Dat middelste getal is het percentage van de breedte van de band. En dan heb je de hoogte dus.
Bij 185/60/15 is de hoogte, 60% van de breedte. Zo werkt die berekening.
Over die maten: 185/60/15 komt dichter in de buurt van 175/65/15 dan 185/65/15. 185/65/15 is hoger. Dat middelste getal is het percentage van de breedte van de band. En dan heb je de hoogte dus.
Bij 185/60/15 is de hoogte, 60% van de breedte. Zo werkt die berekening.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Hoe de berekening werkt weet ik
Het verbaast me echter dat in het instructieboekje van de GP de 185/65/15 wordt genoemd terwijl de berekening van de calculators allemaal op 180/65/15 uit komen.
Het lijkt me dan dat de 185/65/15 wel gemonteerd kunnen worden toch? Het gaat mij erom dat de tellerafwijking niet te groot wordt (zowel qua snelheid als qua totaal aantal gereden km's van de teller). Waarom noemt Fiat deze maat anders in het instructieboekje??
Het verbaast me echter dat in het instructieboekje van de GP de 185/65/15 wordt genoemd terwijl de berekening van de calculators allemaal op 180/65/15 uit komen.
Het lijkt me dan dat de 185/65/15 wel gemonteerd kunnen worden toch? Het gaat mij erom dat de tellerafwijking niet te groot wordt (zowel qua snelheid als qua totaal aantal gereden km's van de teller). Waarom noemt Fiat deze maat anders in het instructieboekje??
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Mijn winterbanden zijn volgens mij ook 185/65/15. Zal weinig verschil maken op de snelheidsmeter vermoed ik...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Volgens mij komt de snelheid op de meter dan meer overeen met de werkelijkheid, aangezien die met de originele banden meer aanwijst dan de werkelijk gereden snelheid
verstuurd vanaf mijn Xperia X
verstuurd vanaf mijn Xperia X
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
- R_Donselaar
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 180
- Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
- Contacteer:
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Afgelopen weekend in Engeland een lekke band gereden op de snelweg (zat een klein maar veneinig gat). Een beetje geluk gehad dat ik snel weer op weg was doordat een Engelsman ook een lekke band had en zijn pechhulp mij ook kon helpen. (de via de ANWB geregelde pechhulp was pas een uur later naar mij op zoek terwijl ik netjes had afgebeld) Er is een plug in geschoten en daarmee kon ik weer op weg en gisteren ook naar huis.
Ik wil er echter niet te lang op doorrijden en aangezien ik dit najaar de banden voor al wilde vervangen (nu 75.000 km op de teller waarvan 2/3e op de zomerbanden) gaan er nu voor twee nieuwe op. Er zitten nu af fabriek Goodyear Excellence op. Op zich prima banden, slijten dus niet snel maar ik heb het idee dat er stillere banden zijn.
Goodyear heeft deze band niet meer, ik kom via hun site nu uit op de Eagle F1. Heeft iemand daar ervaring mee? Of kan ik beter voor een andere band kijken?
Ik wil er echter niet te lang op doorrijden en aangezien ik dit najaar de banden voor al wilde vervangen (nu 75.000 km op de teller waarvan 2/3e op de zomerbanden) gaan er nu voor twee nieuwe op. Er zitten nu af fabriek Goodyear Excellence op. Op zich prima banden, slijten dus niet snel maar ik heb het idee dat er stillere banden zijn.
Goodyear heeft deze band niet meer, ik kom via hun site nu uit op de Eagle F1. Heeft iemand daar ervaring mee? Of kan ik beter voor een andere band kijken?
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Ik heb Eagle F1 (215/R18/35) achter erop liggen.zijninderdaad redelijk stil voor die breedte. Slijten ook niet erg hard moet ik zeggen! Scheelt natuurlijk dat zr achter liggen...
Zijn geloof ik wel een hardere compound.
Zijn geloof ik wel een hardere compound.
- R_Donselaar
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 180
- Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
- Contacteer:
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Ik heb jarenlang conti sportcontact gehad. Eerst sc3 en nu sc5. Bevielen goed. Was nu weer toe aan nieuwe voorbanden en heb een keer Dunlop gekozen. Sportmaxx rt2. Kijken hoe die bevallen. Zijn extra stevige banden voor veel gewicht. Snelheidsindex is 88W. Net ff gezocht, maar dat gaat de evo niet halen, 270 km/u
Ben alleen nog maar naar huis gereden maar volgens mij maken ze wel minder herrie dan de conti sc5's.
Ben alleen nog maar naar huis gereden maar volgens mij maken ze wel minder herrie dan de conti sc5's.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
die dunlop sportmaxx... ik blijf het herhalen, sublieme banden. Tony zal er wel volop mee akkoord gaan, die is ook fan
ik rij nu op Michelin primacy HP en die bevallen redelijk, heel stabiel bij erg veel regen maar niet wauw in de bochten.
tot op heden zijn mijn favo, met kop en schouders boven de rest:
- uniroyal rainsport 3
- dunlop sportmaxx
die uniroyal plakken op de baan als gek, heb ik in de punto echt lelijk mee gereden in een frans gebergte en die gaven geen krimp
ik rij nu op Michelin primacy HP en die bevallen redelijk, heel stabiel bij erg veel regen maar niet wauw in de bochten.
tot op heden zijn mijn favo, met kop en schouders boven de rest:
- uniroyal rainsport 3
- dunlop sportmaxx
die uniroyal plakken op de baan als gek, heb ik in de punto echt lelijk mee gereden in een frans gebergte en die gaven geen krimp
Life is better on 2 wheels
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Nou, ik raak vol verwachting van de Dunlops! Ben benieuwd! De rt2 is er nog niet zolang volgens de bandenboer. Ze zijn van week 22 dit jaar. Geloof dat ze pas sinds dit jaar op de markt zijn ook.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Dat kan ik beamen. Nog niet gelukt om de bandjes een keer te laten spinnen, zo hard plakken ze met dit weer.Jarre schreef: die uniroyal plakken op de baan als gek, heb ik in de punto echt lelijk mee gereden in een frans gebergte en die gaven geen krimp
En prijstechnisch ook zeer interessant. En het profiel ziet er gewoon bruut uit! Haha.
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Ik ga ook voor de de Dunlop Sport max. De pirelli's zijn versleten na goed 20000. Band voor het bochtenwerk, maar smelt als sneeuw voor de zon.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Het grote BANDEN verzameltopic
Ik heb nu een paar weken die sportmaxx rt2, maar het lijkt wel of ik niet zo hard meer door bochten kan. Van die lange bochten in de snelweg zeg maar. Lijkt wel dat de banden te hard zijn. Ze geven geen kleverig gevoel in elk geval. Volgend mij zijn de wangen van deze banden ook harder, want ze hebben een hoog draaggewicht. Misschien lijkt het daardoor dat ze te hard opgepompt zijn? Ze moeten volgens de testen juist wel een goed bochtgedrag hebben...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.