WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
Misschien herken je dit wel. Soms stap je bij iemand in de auto en is communicatie alleen mogelijk via een headset zoals gebruikelijk in rally auto's.
Soms is dit door overmatig windgeruis, maar ook motorgeluid is een goede stoorzender. Hoeveel isolatie er gebruikt is, is mede afhankelijk van de producent van de auto, maar we zitten hier op het GPC, dus.......
Hierbij de vraag; je rijdt 100/120/130 (of wat je zelf wil....) kilometers in het uur, welk toerental hoort daarbij in jouw Punto (uiteraard in de hoogste versnelling)?
Ik ben zeer benieuwd naar de diesels, maar dat is persoonlijk.
Het is handig als je bouwjaar, type/motor, automaat/dualogic/handbak erbij neer wil zetten.
Soms is dit door overmatig windgeruis, maar ook motorgeluid is een goede stoorzender. Hoeveel isolatie er gebruikt is, is mede afhankelijk van de producent van de auto, maar we zitten hier op het GPC, dus.......
Hierbij de vraag; je rijdt 100/120/130 (of wat je zelf wil....) kilometers in het uur, welk toerental hoort daarbij in jouw Punto (uiteraard in de hoogste versnelling)?
Ik ben zeer benieuwd naar de diesels, maar dat is persoonlijk.
Het is handig als je bouwjaar, type/motor, automaat/dualogic/handbak erbij neer wil zetten.
- Rudabroda
- Moderatore
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
- Locatie: Q'onoS
- Contacteer:
Re: WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
Welkom op het forum, Menno. Leuke vraag, zeker omdat er binnen de club toch wel wat verschillen te noteren zijn.
Ik heb een Multi Jet1.3-handgeschakeld die blijkbaar ook nog geknepen staat op 80pk.
Als ik rustig rij, zo'n 100km/hr zit ik ongeveer op de 2000RPM. Rij ik sneller, zo'n 130km/hr zit ik ongeveer op de 2500RPM, maar dan gaat het verbruik sterk omhoog, het geluid natuurlijk ook maar nooit hinderlijk.
Gemiddeld haal ik wel een 4 ltr op 100km (woon-werk verkeer 100km per dag), en slip-streamend achter een vrachtwagen haal ik makkelijk 3 ltr op 100km.
Het rijdt niet echt heel dynamisch op die manier (opletten voor steenslag ook) maar snelheid vind ik niet belangrijk, verbruik wel.
Wat misschien wel interesant is om dit te bekijken wat op de website van onze "huis-tuner" Savali staat. Bij grafiek staat een koppel eb vermogen diagram. Misschien dat je dit ook wat info geeft.
Ik heb een Multi Jet1.3-handgeschakeld die blijkbaar ook nog geknepen staat op 80pk.
Als ik rustig rij, zo'n 100km/hr zit ik ongeveer op de 2000RPM. Rij ik sneller, zo'n 130km/hr zit ik ongeveer op de 2500RPM, maar dan gaat het verbruik sterk omhoog, het geluid natuurlijk ook maar nooit hinderlijk.
Gemiddeld haal ik wel een 4 ltr op 100km (woon-werk verkeer 100km per dag), en slip-streamend achter een vrachtwagen haal ik makkelijk 3 ltr op 100km.
Het rijdt niet echt heel dynamisch op die manier (opletten voor steenslag ook) maar snelheid vind ik niet belangrijk, verbruik wel.
Wat misschien wel interesant is om dit te bekijken wat op de website van onze "huis-tuner" Savali staat. Bij grafiek staat een koppel eb vermogen diagram. Misschien dat je dit ook wat info geeft.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Re: WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
Thanx voor de input Rudabroda, ook voor de Savali website/tip!
Vandaag weer in de carpool met een collega welke een Fiat 500 jtd heeft, dezelfde 1.3 als de Punto volgens mij. Heb er nu opgelet, en met 130km/uur draait deze 3000rpm. Het motorgeluid is aanwezig, en wordt (denk ik) mede veroorzaakt dat het een kleinere auto en er minder isolatie aanwezig is.
Eigenlijk is in deze auto niet het motorgeluid een heel (wel een beetje....) storende factor, maar meer het afrol geluid van de banden (eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat er nu winterbanden onder zitten = (kan)meer herrie)
Mijn eigen Arosa TDI doet bij 3000rpm een 140 km/uur en het is niet leuk maar; deze is dan al stiller dan de 500 JTD, welke ik toch beschouw als een "modernere auto", en ik rij op 4 seizoenen banden.....
Overigens is een vaak geziene modificatie bij oude VAG generatie 3 cil. 1.4 tdi'tjes het monteren van een langere 5de tandwielen set; trekt geen laken meer van de tafel in 5, maar een pak zuiniger en stiller.......
Er is dus een verschil in bakverhoudingen in de verschillende Fiats met een multijet motor, wat ook logisch is natuurlijk.
M'n collega zet de 500 in z'n 5, en daar komt 'ie de hele rit op de snelweg eigenlijk niet meer uit; er is genoeg trekkracht om in te halen.
Liever zie ik het inderdaad zoals bij de Punto; een iets langere 5, en dan maar eventueel een bakkie terug bij snel willen inhalen, maar wel comfort en lagere toerentallen op cruise snelheden.
Kom op guys and dolls, bring 'm on, (tha info that is) benzine, diesel, twinair, dualogic, whatever je rijdt! Trouwens, jtd icm dualogic ben ik heel benieuwd naar.... dit is dan toch een 6 bak als ik het goed heb?
Cheers, Menno.
Vandaag weer in de carpool met een collega welke een Fiat 500 jtd heeft, dezelfde 1.3 als de Punto volgens mij. Heb er nu opgelet, en met 130km/uur draait deze 3000rpm. Het motorgeluid is aanwezig, en wordt (denk ik) mede veroorzaakt dat het een kleinere auto en er minder isolatie aanwezig is.
Eigenlijk is in deze auto niet het motorgeluid een heel (wel een beetje....) storende factor, maar meer het afrol geluid van de banden (eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat er nu winterbanden onder zitten = (kan)meer herrie)
Mijn eigen Arosa TDI doet bij 3000rpm een 140 km/uur en het is niet leuk maar; deze is dan al stiller dan de 500 JTD, welke ik toch beschouw als een "modernere auto", en ik rij op 4 seizoenen banden.....
Overigens is een vaak geziene modificatie bij oude VAG generatie 3 cil. 1.4 tdi'tjes het monteren van een langere 5de tandwielen set; trekt geen laken meer van de tafel in 5, maar een pak zuiniger en stiller.......
Er is dus een verschil in bakverhoudingen in de verschillende Fiats met een multijet motor, wat ook logisch is natuurlijk.
M'n collega zet de 500 in z'n 5, en daar komt 'ie de hele rit op de snelweg eigenlijk niet meer uit; er is genoeg trekkracht om in te halen.
Liever zie ik het inderdaad zoals bij de Punto; een iets langere 5, en dan maar eventueel een bakkie terug bij snel willen inhalen, maar wel comfort en lagere toerentallen op cruise snelheden.
Kom op guys and dolls, bring 'm on, (tha info that is) benzine, diesel, twinair, dualogic, whatever je rijdt! Trouwens, jtd icm dualogic ben ik heel benieuwd naar.... dit is dan toch een 6 bak als ik het goed heb?
Cheers, Menno.
Laatst gewijzigd door Rudabroda op di feb 28, 2017 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
Kweenie precies hoeveel toeren mijn 1.3 mjet maakt bij de 130 km/h maar volgens mij geen 3000. Dacht van rond de 2500?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
Uit mijn hoofd, de Tjet maakt maar net 3100-3200 rpm bij 130km/h. Maar zal straks wel ff kijken
Re: WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
Mijn 0.9 twinair zit op 3000 toeren bij 120km/h op de klok.
HB
HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.
Alfa Romeo Guilietta QV.
Alfa Romeo Guilietta QV.
Re: WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
Mijn huidige 1.3 mJTD zit op 2300rpm bij 120km/u, zal inderdaad zo'n 2500rpm bij 130km/u zijn. Ik zal het nog eens dubbelchecken als ik in de auto rijdt met Torque Pro actief.
De vorige, de GP 1.9 mJTD 120pk (Emotion) uitvoering draaide 2000rpm bij 120km/u, iets minder nog dan de 130pk (Sport) uitvoering, die zat hier net boven. Zij liep dus net stationair... Bij de topsnelheid (195km/u) in de 6 liep deze 3500rpm. Dan hoorde je de motor nog steeds amper, t.o.v. het afrolgeluid en het windgeruis. De Sport uitvoering zat dan al tegen de 4000rpm. Net iets langere versnellingen dus in de 120pk t.o.v. de 130pk, ik vond het heeeerlijk.
Bij alle Grande Punto, Punto Evo en MY'12 uitvoeringen die ik gereden heb is mijn ervaring dat het afrolgeluid en windgeruis de grootste storende factor is. Ik denk dat de 1.2 en 1.4 8V hier de enige uitzonderingen op zijn (maar die heb ik nooit gereden). Met name de herrie uit de wielkassen merk ik het meest van. Het loont dus bij deze auto om banden te kiezen met een laag afrolgeluid, dat scheelt echt een slok op een borrel. Je levert daarmee wel in op grip (en slijtage), maar met name de grip vind ik persoonlijk toch van ondergeschikt belang op de openbare weg. En dan doel ik natuurlijk op grip die je nodig hebt zodat je met 80 over een rotonde kunt blazen. Tenzij je een Abarth bezit en richting de 200pk gaat.
De vorige, de GP 1.9 mJTD 120pk (Emotion) uitvoering draaide 2000rpm bij 120km/u, iets minder nog dan de 130pk (Sport) uitvoering, die zat hier net boven. Zij liep dus net stationair... Bij de topsnelheid (195km/u) in de 6 liep deze 3500rpm. Dan hoorde je de motor nog steeds amper, t.o.v. het afrolgeluid en het windgeruis. De Sport uitvoering zat dan al tegen de 4000rpm. Net iets langere versnellingen dus in de 120pk t.o.v. de 130pk, ik vond het heeeerlijk.
Bij alle Grande Punto, Punto Evo en MY'12 uitvoeringen die ik gereden heb is mijn ervaring dat het afrolgeluid en windgeruis de grootste storende factor is. Ik denk dat de 1.2 en 1.4 8V hier de enige uitzonderingen op zijn (maar die heb ik nooit gereden). Met name de herrie uit de wielkassen merk ik het meest van. Het loont dus bij deze auto om banden te kiezen met een laag afrolgeluid, dat scheelt echt een slok op een borrel. Je levert daarmee wel in op grip (en slijtage), maar met name de grip vind ik persoonlijk toch van ondergeschikt belang op de openbare weg. En dan doel ik natuurlijk op grip die je nodig hebt zodat je met 80 over een rotonde kunt blazen. Tenzij je een Abarth bezit en richting de 200pk gaat.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 31
- Lid geworden op: di aug 09, 2016 12:06
Re: WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
Volgens mij hoger 130km/h GPS is dacht ik rond de 3.500-3.700 (omdat de T-jet maar 5 versnellingen heeft). Het verbruik is bij die snelheid ook om te huilen, rond de 1:11 dacht ik.tonyvandenbroek schreef:Uit mijn hoofd, de Tjet maakt maar net 3100-3200 rpm bij 130km/h. Maar zal straks wel ff kijken
Re: WAT ZEG JE?! Over toerentallen en zo.....
Mijn 1.6 Mjet draait bij 120 km/h zo'n 2000 t/min en is dan nog lekker rustig, ook met zijn 17" velgen.
Pas vanaf ongeveer 140 km/h en 2400 t/min gaan de geluiden pas omhoog.
Pas vanaf ongeveer 140 km/h en 2400 t/min gaan de geluiden pas omhoog.
Punto Evo 1.6 Mjet Sport