Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Had Fiat NL weer benaderd via facebook. Vandaag bericht terug, waar ik ook weer op geantwoord heb. Hieronder de hele conversatie:

Hoi Jitske, wat vind je van dit verhaal? Beste allemaal,

Ik kwam met toeval weer op jullie forum terecht en las het distributieketting probleem. In 2011 heb ik ook nieuw een Punto gekocht. Ben toen ook lid geworden van dit forum. In de loop van jaren wel geregeld jullie forum gelezen maar eigenlijk niets concreets gepost.

Afgelopen februari 2017 is bij mij op de snelweg met een snelheid van +/- 120km/u de distributieketting van de Punto stuk gegaan met 156.000km op de teller. Op het Technocenter van de ANWB is dit geconstateerd. Omdat ik de auto in onderhoud heb bij de dealer deze daar ook gelijk van op de hoogte gebracht. Antwoord wat ik kreeg "zelf maar Fiat Nederland bellen en vragen om Coulance. Als wij (de dealer) bellen dan is het gelijk nee". Dit gedaan en uiteindelijk na 2 tot 3 weken te horen gekregen van Fiat dat dit kan gebeuren door bv rijstijl, zwaar belasten van de auto, file rijden enz. Aangezien mijn Punto op een maand na 6 jaar is dus ouder dan 5 jaar en al meer dan 150.000km heeft gereden wordt er geen coulance toegekend. Dealer ermee geconfronteerd en deze konden ook niets doen.

Vervolgens heb ik rechtsbijstand ingeschakeld. Deze hebben gelijk een brief gezonden naar de dealer waarna ik de Punto voor een diagnose moest langsbrengen. Eerst allerlei smoesjes van de dealer, zelf teveel olie ingedaan of verkeerde olie gebruikt, waarschijnlijk diesel in de olie gekomen, bla, bla, bla. Na uiteindelijk veel getouwtrek is na 2 halve maand de Punto weer gemaakt. De reparatiekosten bedroegen +/- € 2.450,00 en met behulp van rechtsbijstand € 1.300,00 betaald. Op zich nog wel een hoop geld maar je hebt er geen andere auto voor. Daar komt bij dat ik buiten de servicebeurten nagenoeg geen onkosten aan de Punto heb gehad. Als ik voor die tijd de ketting preventief had moeten vervangen waren de kosten soortgelijk geweest als ik dat zo lees.

Ik rij er nu weer dagelijks woon-werkverkeer mee (75km per dag) en moet zeggen hij rijdt weer als nieuw.

Mocht het je overkomen en Fiat doet niets schakel rechtsbijstand in. Je hebt gewoon recht op een coulance omdat Fiat aangeeft dat de ketting onderhoudsvrij is.

Groet,
Een nieuwe gedupeerde, de 13e op het forum inmiddels. Volgens Fiat Nederland moet de dealer bepalen of er sprake is van coulance. Uit dit verhaal blijkt dat de praktijk anders is helaas. Pas na tussenkomst van een jurist werd de helft van de kosten ongeveer vergoed. Dit kan toch gewoon niet?
11:15

Hi Mark,

Het vreemde is dat we al een paar dagen aan het zoeken zijn, maar geen dossier van de klant kunnen vinden bij onze Customer Care afdeling en in onze database. Kan de persoon in kwestie zelf met ons contact opnemen zodat we contact kunnen opnemen?

Verder gelden natuurlijk dezelfde coulance regels zoals eerder gecommuniceerd.

Groet,
Jitske namens Fiat
17:49
Hallo Jitske, dat zou kunnen want die zaak is afgerond, na tussenkomst van een jurist. Een expert van de anwb geeft aan dat de problemen met de distributieketting van de 1.3 mjet te wijten zijn aan Fiat. Een distributieketting hoort een autoleven lang mee te gaan. https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... tieketting" onclick="window.open(this.href);return false;
Kosten reparatie/ preventieve vervanging
Een distributierketting is onderhoudsvrij en dient - net als de nokkenasversteller en kettingspanner - een autoleven lang zonder problemen mee te gaan.

Bij een breuk van de ketting, of bij preventieve vervanging van de ketting dient u de verkoper (dealer/ garagist) in de gelegenheid te stellen om de ketting te vervangen.

De kosten voor vervanging distributieketting komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.
Fiat probeert zich er wel gemakkelijk vanaf te maken, maar ik ga collectief aktie ondernemen als dit niet netjes opgelost wordt door Fiat Nederland
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
klakka
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za jan 22, 2011 17:55

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door klakka »

@Odelot
Wist niet dat je mijn geval door zou sturen naar Fiat. Maar goed geeft op zich niet.

Ik denk dat Jitske misschien iets beter haar best moet doen met zoeken. Wellicht weet haar collega Jannie H. meer. Ik heb nog alle correspondentie hiervan maar heb niet zo snel het klantnummer bij de hand.

Verder heeft rechtsbijstand dit verder met de dealer afgewikkeld. Ik weet niet of de dealer haar kosten weer vergoed heeft gekregen van Fiat Nederland.

Vraag: Wat is je doel om dit op voorhand aan te kaarten bij Fiat.
- algehele vergoeding van de "schade"
- gedeeltelijke vergoeding
- preventieve vervanging
- anders?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

Het probleem is dat het veel te vaak gebeurt, terwijl het volgens FIAT bij normaal gebruik nooit zou kunnen gebeuren (onderhoudsvrij). Doel van het aankaarten bij FIAT is dat ze erkennen dat er sprake is van een ontwerp-/constructiefout en ze de verantwoordelijkheid daarvoor nemen. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

@ klakka,

Het doel is dat ze erkennen dat dit een productiefout is, en ze de kosten gewoon helemaal voor hun rekening nemen. Ook preventief vervangen. Zeker wanneer een auto altijd dealer onderhouden is etc. Dat is de enigste oplossing. Niet dit afschuiven en proberen onder hun verantwoordelijkheid uit te komen zoals het nu gebeurt. Dit is gewoon een groot probleem waar mensen financieel flink gedupeerd door worden. Terwijl één van de verkoopargumenten juist was dat er nooit een distributieriem vervangen hoefde te worden omdat hij een ketting had.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
klakka
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za jan 22, 2011 17:55

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door klakka »

Ok duidelijk. Ik hoop dat het iets oplevert.

Ben blij dat mijn Punto weer goed rijdt. Ik vreesde toch wel blijvende schade aan de motor maar tot nu toe rijdt ze weer prima.

Ik heb in die periode in totaal 3 maanden zonder Punto gezeten. Gelukkig heb ik nog een C1 en Fiat Barchetta voor het mooie weer maar ze proberen gewoon de tijd te rekken. Als je zonder auto zit ben je toch eerder geneigd de auto te laten repareren.

Ik ben blij dat het achter de rug is maar de behandeling van Fiat Nederland en de dealer is ronduit schandalig.

Veel succes met de actie.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rudabroda »

Respect voor de uitzoek klus, Mark. Is er zicht op welke van de "slachtoffers" in de eerste post coulance hebben gekregen?

En weet je inmiddels meer over het "chip" verhaal? Waarschijnlijk is de tuning het punt niet maar wel de rijstijl die je daarna ontwikkeld, bij sommigen natuurlijk.. 8-|
Odelot schreef:Denk niet dat chippen van invloed is op de ketting. Zal eens informeren bij Ronald.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Volgende week ga ik contact opnemen met Ronald. Heb via fb nog contact gehad met fiat Nederland. Die laten nu customer support contact met me opnemen. Dat is echter al een dag of vijf geleden dat ze dat toegezegd hebben. Ik heb besloten om het er niet bij te laten zitten nav het bericht van een expert van de anwb en het feit dat er hier 1 gedupeerde is die ook geen coulance kreeg, maar na tussenkomst van een jurist van zijn rechtsbijstand opeens wel. Hiermee is voor mij duidelijk dat dit probleem wel degelijk bij fiat ligt en niet zoals fiat Nederland ons op de mouw wil spelden, door ondeskundig cq verkeerd gebruik, waaronder veel filerijden. Als je met een auto niet veel file kan rijden omdat de motor daar niet tegen kan is het anno 2017 toch droevig gesteld met je als autofabrikant. Ik vind dat iedereen die met dit probleem te maken heeft of krijgt volledige coulance krijgt. Niet gedeeltelijk. Dit probleem ligt voor 100% bij fiat. Gaat die ketting binnen 10 jaar stuk of moet ie preventief vervangen worden dan dienen alle kosten volledig vergoed te worden. Ongeacht de km. stand want dit onderdeel hoort een autoleven lang mee te gaan. Mensen die het zelf al hebben laten maken op hun eigen kosten dienen de onkosten alsnog volledig vergoed te krijgen. Moest dit probleem in de VS gespeeld hebben dan kwamen ze er niet zo vanaf. Dan hadden ze bij elke 1.3 mjet de ketting kunnen vervangen. Preventief. Plus hoogstwaarschijnlijk een schadevergoeding aan de eigenaren. En hier denken ze ermee weg te komen. Nou dacht het niet.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Nickinho112
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di aug 08, 2017 0:09

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Nickinho112 »

Heb er ook al diverse vervangen . Bijna altijd zijn alleen de tuimelaars en stoters defect dus al met al valt de schade mee al is het wel aardig wat sleutel werk ..

De ketting is ook net een fietsketting dus vind het niet gek dat ze knappen want ze krijgen aardig wat krachten op zich .
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Skrymger »

Yep, de ketting van een mountainbike is dikker, schokkend genoeg. Maar niet alleen fiat heeft hier last van ook de 1.2 tditjes van vag breken bij bosjes. Iets met productie goedkoper maken en downsizen, helaas.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Nickinho112
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di aug 08, 2017 0:09

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Nickinho112 »

Als er hier mensen zijn die een gebroken ketting hebben met een Punto evo en hem weg willen doen dan hoor ik het graag .
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Dan ben je net te laat, want op de gpc facebook was er iemand die hem gelijk weggedaan heeft.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Nickinho112
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di aug 08, 2017 0:09

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Nickinho112 »

Klopt .had hem gemaild , maar was helaas net te laat .
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door AndreS »

En vraag aan Odelot of het bestuur.
Met kilometerstand 112.000 bereid ik me vast voor op de discussie met de dealer als die bij 118.000 de olie moet verversen. Gezien de hier opgevoerde ellende wens ik dat dan ook de distributieketting vervangen wordt.
Mijn vraag is, hoeveel clubleden hebben een 1.3 MJet. Dat zegt dan iets over de relatieve grootte van het probleem en daarmee kan je de kans op ellende iets beter inschatten.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rado »

AndreS schreef:En vraag aan Odelot of het bestuur.
Met kilometerstand 112.000 bereid ik me vast voor op de discussie met de dealer als die bij 118.000 de olie moet verversen. Gezien de hier opgevoerde ellende wens ik dat dan ook de distributieketting vervangen wordt.
Mijn vraag is, hoeveel clubleden hebben een 1.3 MJet. Dat zegt dan iets over de relatieve grootte van het probleem en daarmee kan je de kans op ellende iets beter inschatten.
Hoezo discussie? Je kunt gewoon aangeven dat je de distributieketting wilt laten vervangen.
Zo te zien komt de kettingbreuk het meest voor bij de motoren uit 2010/2011 (Euro 5?)
Laatst gewijzigd door Rado op zo sep 03, 2017 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Ik zou vragen of ze tijdens de olieverversing de ketting willen beoordelen, en dan op de factuur laten vermelden dat hij gecheckt en al dan niet in orde bevonden is. Als je hem laat vervangen op eigen kosten terwijl ie nog goed is kun je achteraf niets claimen. Als je op papier hebt staan dat ie bij een bepaalde km stand in orde bevonden is en er gebeurd achteraf iets heb je meer mogelijkheden om op terug te vallen..

Geen idee hoeveel leden er een 1.3 mjet hebben, maar wel een behoorlijk percentage denk ik. Er zijn er inmiddels 15 met een gebroken ketting in elk geval, en dat zijn er 15 teveel.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie