Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door AndreS »

Ook als op dat moment de ketting nog in orde is, is de onzekerheid mij te groot. Niet leuk voor een trip verder weg. Daarom wil ik de ketting sowieso laten vervangen. En, met wat dreiging van rechtsbijstand, niet geheel voor eigen rekening.
PS Mijn GP is van december 2010.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rado »

Je kunt het beste eerst even contact opnemen met jouw rechtsbijstandverzekering. Juridisch gezien is een distributieketting exact hetzelfde als b.v. een remblokje: een slijtageonderdeel dat op een gegeven moment is opgebruikt. De ketting is zogenaamd onderhoudsvrij maar de levensduur is ca. 130.000km.
Preventief vervangen zal je hoogstwaarschijnlijk zelf moeten betalen.
klakka
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za jan 22, 2011 17:55

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door klakka »

@Odelot

Ben je in je actie naar Fiat al verder gekomen of heb je verder geen contact meer gehad?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Heb contact met ze gehad nog, en ze hebben me verzocht of degenen die problemen hebben contact op willen nemen via de link die ik in de startpost geplaatst heb. Tevens gelijk melden dat je via dit forum/topic daar terecht gekomen bent.

Link is trouwens http://www.fiat.nl/contact" onclick="window.open(this.href);return false; Maar in de startpost laten staan is handiger. Daar staat alles in chronologische volgorde in.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
klakka
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za jan 22, 2011 17:55

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door klakka »

Op dit moment geen problemen meer met de Punto. Ik zal contact met ze opnemen en jouw op de hoogte houden hoe ze hiermee omgaan.
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door keizerh »

Poeh, dat zijn er best al wel veel.
De mijne was nog niet gebroken, maar ver heen bij vervanging in voorjaar 2016
Berrychello
Nuovo Arrivato
Berichten: 188
Lid geworden op: do mei 07, 2015 22:02

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Berrychello »

Bij mij is de ketting bij 130.000km nog heel, maar ik heb Fiat Nederland wel gemaild. Als blijkt dat ie niet onderhoudsvrij is, lijkt mij de meest logische oplossing dat de ketting onder coulance vervangen wordt. Juist om de problemen voor te zijn. We zullen zien...
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door AndreS »

keizerh schreef:Poeh, dat zijn er best al wel veel.
De mijne was nog niet gebroken, maar ver heen bij vervanging in voorjaar 2016
Welk bouwjaar en hoeveel kilometer?
etienno
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jul 10, 2016 7:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door etienno »

Rado schreef:De ketting is zogenaamd onderhoudsvrij maar de levensduur is ca. 130.000km.
Dat lijkt mij zwaar irreëel. Vervanging van een distributieriem gebeurt volgens het boekje tegenwoordig makkelijk bij een kilometer of 120-150k / iedere 6 jaar. Bij een Renault Clio (2005-2011) kost de vervanging bij 120k: € 431,- incl. span & looprollen.

Een verkoopargument voor de Punto is het voordeel in de onderhoudskosten van de ketting. Dan mag je er absoluut vanuit gaan dat hij behoorlijk wat langer meegaat dan een distributieriem... Als ik het qua kosten verhoudt op de eerdere opmerking van Thomas1993:
Thomas1993 schreef:Heb even een offerte aangevraagd bij de Fiat delear en komt op 970 euro voor ketting etc. vervangen en 4 nieuwe gloeiboegies.
Dan mag ik er dus ook vanuit gaan dat de ketting mákkelijk véél meer dan 360k meegaat. Anders is het een behoorlijke kostenpost in het onderhoud t.o.v. een riem bij Renault. Voor 360k moet ik de riem 2x vervangen bij Renault, waarbij ik nog een 10'tje minder kwijt ben ook...
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rado »

Door de wijze waarop de distributieset is geconstrueerd zal deze nooit 360k kilometers meegaan.
Het is een simplex brommerketting met een eenvoudige spanner en plastic geleiders.
Een distributieketting zal minimaal duplex uitgevoerd moeten zijn.
130.000km is misschien aan de lage kant maar ik zal dan toch zeker aan vervanging gaan denken.
etienno
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jul 10, 2016 7:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door etienno »

Rado schreef:Door de wijze waarop de distributieset is geconstrueerd zal deze nooit 360k kilometers meegaan.
Het is een simplex brommerketting met een eenvoudige spanner en plastic geleiders.
Een distributieketting zal minimaal duplex uitgevoerd moeten zijn.
130.000km is misschien aan de lage kant maar ik zal dan toch zeker aan vervanging gaan denken.
Dat maakt niet uit. Fiat verkoopt het product als onderhoudsvrij, dan mag je daar ook van uit gaan. Het maakt niet uit of de constructie van de ketting daar onvoldoende voor is; men verkoopt het namelijk wél zo.

Ofwel constructie- of productiefout: Fiat moet voor de reparatie opdraaien.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

Inderdaad. Sterker nog; als aangetoond kan worden dat de constructie onvoldoende degelijk is om 'onderhoudsvrij' genoemd te worden...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Debby.Coolen
Berichten: 1
Lid geworden op: do sep 14, 2017 19:44

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Debby.Coolen »

Goedeavond,

Ook mij kan je toevoegen aan de lijst. Gistermiddag is mijn ketting gebroken. Punto is uit 2010, 157.000 km op teller...Het is nog afwachten wat de totale schade is :(
bert888
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: do aug 31, 2017 21:40

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door bert888 »

Mijn Evo heeft nu 183k op de teller dus ik wil hem nu ook laten vervangen.
Wie weet een goede garage die het vakkundig en en niet te duur kan vervangen?

En waar zijn de setjes goedkoop te verkrijgen?

Ik woon omgeving 078 maar in principe maakt de afstand mij niet uit.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

Debby.Coolen schreef:Ook mij kan je toevoegen aan de lijst. Gistermiddag is mijn ketting gebroken. Punto is uit 2010, 157.000 km op teller...Het is nog afwachten wat de totale schade is :(
:cry: ik heb je toegevoegd aan de (nog steeds groeiende) lijst.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie