Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

bert888
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: do aug 31, 2017 21:40

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door bert888 »

Goed idee.
Of elke dag een Punto voor bij de dealer neerzetten met een spandoek. Wat zullen die nieuwe klanten dan denken als ze voor een nieuwe fiat komen kijken?
Laatst gewijzigd door J.V. op vr sep 29, 2017 20:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wederom quote verwijderd; check even je PB’tjes
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

Maar... wie is ‘de dealer’?
Ik heb goede ervaringen met een dealer hier dichtbij in de buurt; waarom zou ik hem lastig vallen met dit probleem? Mij lijkt het dat je eerder bij het hoofdkantoor van FIAT zelf moet zijn. :wink:

Overigens wil ik je (bert888) vragen om even mijn privéberichtje te lezen omtrent het gebruik van de citeer-knop. Dank!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
bert888
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: do aug 31, 2017 21:40

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door bert888 »

Je koopt de auto bij de stealer, dus zij zijn verantwoordelijk voor de nalatigheid maar schuiven het snel af op de importeur omdat die in een ivoren toren zit en de stealer van het gezeur af is.

Waarschuwt zo een goede stealer bij aankoop ook over alle kleine en grote problemen waar geen garantie op zit?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door J.V. »

Je hebt gelijk dat dealers vaak 'stealers' zijn, maar 'boven in het torentje' erkenning komt voor het probleem, denk ik dat je veel verder komt dan dat één dealer ermee geconfronteerd wordt. ;-)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
klakka
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za jan 22, 2011 17:55

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door klakka »

Vervelend te lezen dat er weer een slachtoffer is met het kettingprobleem.

Zoals gevraagd heb ik me aangemeld op de aangegeven wijze (eerste blad) bij Fiat. Ongeveer 2 weken geleden heb ik me bij Fiat "opnieuw" aangemeld met een terugverwijzing naar mijn ketting probleem van 28 februari 2017. Hierbij tevens het dossiernummer erbij vermeld waaronder dit bij Fiat bekend moet zijn.

Vanochtend werd ik gebeld door een medewerker van Fiat. Naam van haar heb ik helaas niet opgeschreven en is me ontschoten. Ze belde dat ze mijn bericht had gelezen en vroeg aan mij wat ze hier mee moest. De zaak was immers begin maart 2017 afgewezen en volgens haar was dit "bindend". Ik heb verteld van dit forum en dat mij door Susan/Jitske is gevraagd me te melden, bij deze. Bij het horen van deze twee namen wilde ze daar verder niet op ingaan. Ik heb haar gevraagd deze e-mail aan Susan/Jitske door te zetten. Ze wees me er alsnog weer op dat de afwijzing zo blijft en zij mijn e-mail voor haar als afgehandeld beschouwd. Ze gaf me niet de indruk dat ze mijn e-mail ging door sturen naar Susan/Jitske. Gesprek met haar uiteindelijk maar netjes beëindigd want ik raakte alweer behoorlijk geïrriteerd van die "mutsen" bij Fiat.

@Odelot ben jij nog in gesprek met Fiat. Zo ja, voel je je wel serieus genomen of wordt aan het lijntje gehouden.

Zijn er meer die zich aangemeld hebben en heeft men hier een behoorlijk reactie op hebben gehad?

Ik was er vanochtend wel weer ff klaar mee!!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

@Klakka,

Ik voel me niet echt serieus genomen, ondanks het feit dat ik inmiddels over een groep van 17 gedupeerden sprak.
Het komt erop neer dat ze het erop gooien dat het buiten de garantie gebeurd is en er daarom geen coulance wordt gegeven. Het moet wel per geval door de dealer bekeken worden.

Enfin, fiat is mede door dit kettingprobleem in elk geval mij kwijt als klant, want ik heb een nieuwe seat ibiza besteld. Voor dat geld had ik een hele leuke 500X kunnen kopen ook.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Toen ik mijn punto nieuw kocht gaven ze aan dat de ketting een groot voordeel was t.o.v een riem, want de ketting hoefde nooit vervangen te worden.

Ik kan alleen nog maar adviseren om als je het hebt, je rechtsbijstand in te schakelen. De 1.3 mjet is verkocht als zijnde onderhoudsvrij v.w.b de distributieketting.

Dat blijkt nu een fiasco te zijn en dan geven ze dus niet thuis.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
klakka
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za jan 22, 2011 17:55

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door klakka »

De ketting van mij is al gerepareerd met hulp van rechtsbijstand zoals ik al eerder hier gemeld heb.

Rechtsbijstand zou ik voor iedereen aanraden in deze situatie. Volgens rechtsbijstand heb je ook wettelijk recht op een vergoeding evenredig aan je gebruik/kilometerstand. Ze schrijven ook de dealer aan bij wie je de auto hebt en niet Fiat.

De mijne rijdt inmiddels weer prima!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Dat is goed om te horen! Ik krijg vanavond een aspirant koper aan de deur voor de mijne.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Berrychello
Nuovo Arrivato
Berichten: 188
Lid geworden op: do mei 07, 2015 22:02

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Berrychello »

Ik heb ook nog steeds geen reactie van Fiat op mijn tweede mail. Super kansloos om klanten zo in de kou te laten staan. Nu is er bij mij met de ketting (nog?) niks aan de hand, maar als je al wel de problemen hebt is het schrijnend dat men het als onderhoudsvrij verkoopt en bij problemen vervolgens niet thuis geeft.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rado »

klakka schreef:De ketting van mij is al gerepareerd met hulp van rechtsbijstand zoals ik al eerder hier gemeld heb.
Dat klopt omdat jij je de auto in onderhoud hebt bij een dealer.
WillyNie
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 10, 2014 16:35

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door WillyNie »

Een goede rechtsbijstand kan je gewoon helpen!!

Bij mijn punto was de ketting goed hoorbaar en (gelukkig) oprijd vervangen.
Eerst geen coulance mogelijk, maar na de tweede brief (de eerste ging naar Fiat die meteen de verantwoordelijkheid afschoof op de dealer) ter 60% aangeboden.

Mijn advocate vond dit te weinig en ging voor 100%, die ik na de derde brief ook kreeg. Het ging om een bedrag rond de € 900,-
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Rado »

WillyNie schreef:Een goede rechtsbijstand kan je gewoon helpen!!
Dat klopt, op basis van het conformiteitsbeginsel.
Maar dan moet je wel aan de voorwaarden voldoen; de auto bij een dealer laten onderhouden want de dealer betaald mee in de coulance en moet genegen zijn om dit te doen.

Bij coulance wordt de reparatie verdeeld onder de eigenaar (deel van brutobedrag), en de dealer en importeur (deel van nettobedrag).
Vaak dekt het deel van de eigenaar de schade voor de dealer/importeur.
Als het bruto bedrag van de reparatie bijvoorbeeld 900,- euro is en de eigenaar betaald hiervan de helft: 450,- euro
dan zijn mogelijk de onderdelen en werkloon betaald en hebben de dealer/importeur geen winst maar ook geen verlies.
Soms wil de importeur niet meewerken en komt de coulance vanuit de dealer.
JZwolle
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 09, 2017 20:44

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door JZwolle »

Hallo allemaal,

Speciaal hiervoor een account aangemaakt, mijn fiat is er helaas ook mee opgehouden door een gebroken ketting.
Punto evo 2011, 194000 km. Heb de auto nog geen half jaar. Offerte voor reparatie: 1400 euro (valt mee zo te zien).

Wel belachelijk dat Fiat zich hier in veel gevallen zo stug opstelt, dit is gewoon een constructiefout. Verder beviel de auto prima, dus het zal niet de laatste fiat zijn voor mij, misschien wel de laatste met een ketting.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door Odelot »

Nou, lekkere binnenkomer zo! Ik heb je erbij gezet op de lijst! Nummer 19 inmiddels. Ja waardeloos van Fiat. Aan mij zijn ze wel een klant kwijt.
Mocht je rechtsbijstand hebben dan zou ik die inschakelen. Het is een productie-/ontwerpfout inderdaad.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
TomvdWeerd
Berichten: 1
Lid geworden op: di okt 10, 2017 1:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier

Bericht door TomvdWeerd »

Hallo allen,

Ook ik heb, net als JZwolle, een account aangemaakt voor mijn situatie. Ik rijd (of eigenlijk reed) in een Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO (als ik me niet vergis bijna, zo niet hetzelfde, blok als waar we het in dit topic over hebben?). Deze MiTo heeft bouwjaar 2013 en op dit moment 154.000km op de teller. Altijd netjes dealer onderhouden.

Tot afgelopen zaterdagnacht... Ik reed +- 50 km/h toen ineens de toeren wegvielen en hij niks meer deed. Op het dashboard verscheen ''laat motor controleren''. Vandaag is hij bij de dealer aangekomen en die belde mij met het slechte nieuws dat de distributieketting was gebroken.

Lang verhaal kort: er moet een nieuw blok in en dit gaat me heel waarschijnlijk €3500 ex btw kosten. Jullie zijn vast ook fan van deze kleine Italiaan dus jullie zullen begrijpen hoe ik me voel na het bericht van overlijden van deze fijne wagen. Maar goed, what's next? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een kapotte distributieketting gehoord, behalve dat die van dit type motor 1x per 10 jaar 'gecontroleerd' moet worden.

Ik verbaas me over dit hele topic, maar dat zal ook mede door m'n weinig technische kennis komen. Ik heb 6 dagen per week een auto nodig dus ik voel een lichte druk, maar ga geen overhaaste beslissing in dit verhaal nemen...

Als je nog niet bent afgehaakt en het hele verhaal in je hebt opgenomen, ben ik toch wel erg benieuwd naar je mening. Als je die met me zou willen delen: eeuwige dank.
Plaats reactie