Ik zal mijzelf eerst even voorstellen:
Sinds augustus 2016 ben ik eigenaar van een grijze punto evo uit het jaar 2011 in de dynamic uitvoering met 114000km op de teller.
Eerste halfjaar heerlijk rond kunnen tuffen in de fiat, daarna begonnen de eerste gebreken zich al een beetje te vertonen
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Het begon allemaal met een opgerekte distributieketting die vervangen is, een roetfilter die vol zat vandaar de keuze gemaakt om het roetfilter te verwijderen en chiptuning te laten uitvoeren inclusief het softwarematig laten dichtzetten van de egr.
Niet heel lang daarna werdt het kouder en begon de fiat flinke wit/blauwe rook walmen uit te stoten en onregelmatig te lopen met een koude start s’ochtends. Hierna zijn er meerdere dingen gecontroleerd en vervangen allereerst de verstuivers getest hierbij leverde 1 verstuiver te weinig, deze is vervangen en bij alle 4 de verstuivers gelijk nieuw brandplaantjes geplaatst en ook nieuwe gloeiboegies + regeleenheid geplaatst dit hielp allemaal niks.
Daarna dus weer verder met onderzoek en bleek de inlaat en egr vervuild te zijn, deze zijn gedemonteerd en gereinigd en een afdopplaatje bij de egr geplaatst om nieuwe vervuiling te voorkomen.
Nu ben ik een beetje ten einde raad wat nog mogelijk het walmen bij koude start veroorzaakt en hoop ik op jullie kennis om daar achter te komen.
Gr. Niels