(Open)filter kwaliteit i.c.m. turbo diesel

htevents
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 26, 2018 18:27

(Open)filter kwaliteit i.c.m. turbo diesel

Bericht door htevents »

Hallo allemaal, ik lees hier een aantal topics over Cold/Open air intakes. De meesten gaan over benzine motoren, een enkeling over een turbo diesel motor. Nu vraag ik mij het volgende af: een benzine motor zuigt de lucht direct door het filter aan en duwt het dan de motor in. Bij een turbo motor (in mijn geval een 1.3 multijet diesel motor), wordt de lucht aangezogen door de turbo en dan de motor in geduwd. De rotorbladen van een turbo zijn erg kwetsbaar voor vuil. Dus is een goede filtering is van groot belang. Ik zag enkele foto's van een mjet met een "goedkoper" open filter (niet die dure K&N dingen). In hoeverre is het een groot risico om een goedkoper filter te kopen i.c.m. een turbo (diesel) motor, ten opzichte van die duurdere K&N filters (de goedkopere op de NL markt zijn vaak gewoon Chinese dingen)?

Ik wil hier (nog) geen discussie starten over de voor/nadelen van een open/cold air intake, gezien ik ook wel weet dat het op een standaard motor eigenlijk alleen het aanzuig geluid veranderd en niet echt wat in de prestaties doet (goed of slecht). Het gaat me in dit geval puur om hoe groot het risico is op het verkloten van de turbo als je voor een goedkopere cone filter zou gaan i.p.v. die dure K&N filters.
Plaats reactie