Hallo allemaal,
Vandaag mijn GP verwent met nieuwe olie, bougies, luchtfilter, oliefilter, nieuwe olie en verse versnellingsbak olie.
Echter wat mij opviel is het luchtfilter huis aansluiting op het gasklephuis best wel nat was van de olie.
Het olie verbruik valt naar mijn idee opzich best mee.
Ongeveer een kwart liter op 10.000
Ook rondom het gasklephuis was het wat nat van de olie.
De pakking die in het luchtfilter huis zit die de ingang van het kasklephuis af moet sluiten is vrij uitgelubbert.
Kan dit de oorzaak zijn dat hij via valse lucht olie via de carter ventilatie opzuigt.
Ook de carterventilatie slang is nat van de olie
Ik heb een druktest gedaan op de cilinders en daar zijn geen rare dingen uit voort gekomen.
Het betreft hier een GP 1.2 8V kmstand 90899 uit 2006
Bij aanschaf 79844Km had ik de olie rond het gasklephuis al opgemerkt dus die zit er al bijna een jaar en is verder niet meer geworden.
Is dit normaal bij dit model motor.
Verder geen olie lekkage rondom het motorblok.
Alles is verder mooi droog.
Ik heb nu alles lekker schoongemaakt in het luchtfilter huis en rondom het gasklephuis dus kan ik nu goed zien of hij weer olie opzuigt.
Nieuwe pakking is reeds besteld, dus die gaan we vervangen zodra binnen.
De GP is van een ouder echtpaar geweest en was vrij lui bij aanschaf.
Ik ben nu de tweede eigenaar en heb zelf een vlotte rijstijl.
Of is dit gewoon een kwestie van het rijgedrag van de vorige eigenaar.
Olie via carterventilatie
Re: Olie via carterventilatie
Een kwart liter op 10k km is nagenoeg niks.
Mijn GP uit hetzelfde jaar had dit in het begin ook, maar ik had veel meer verbruik en een aanwijsbare oorzaak.
Even een keertje schoonmaken en kijken of het (geregeld) terugkomt. zo nee uitstekend, en zo ja met zo weinig olieverbruik, niet direct iets om je druk over te maken.
Mijn GP uit hetzelfde jaar had dit in het begin ook, maar ik had veel meer verbruik en een aanwijsbare oorzaak.
Even een keertje schoonmaken en kijken of het (geregeld) terugkomt. zo nee uitstekend, en zo ja met zo weinig olieverbruik, niet direct iets om je druk over te maken.
Re: Olie via carterventilatie
Druk maken nahhhh dat valt wel mee.
Mijn vorige auto verbruikte ongeveer 1 liter olie op 100Km
En mijn andere auto Peugeot 207 verbruikt helemaal geen olie en daar is de carterventilatie slang gewoon droog.
Was eigenlijk meer benieuwd of dit een eigenschap is van het motortje in de GP
Mijn vorige auto verbruikte ongeveer 1 liter olie op 100Km
En mijn andere auto Peugeot 207 verbruikt helemaal geen olie en daar is de carterventilatie slang gewoon droog.
Was eigenlijk meer benieuwd of dit een eigenschap is van het motortje in de GP
Re: Olie via carterventilatie
Zit een beetje in de positie en lokate van de carterventilatie uitgang.
Zo plat op het klepdeksel, waar je var nokkenas vanaf meerdere punten gesmeerd worden, buiten zuigkracht via het luchtfilterhuis erbij en de olie wordt er letterlijk uitgezogen.
Dus ja, zit volgens mij in het ontwerp.
1 L per 100 km is wel krankzinnig veel. dan heb je een lekkage. naar buiten of je koppakking is helemaal gaar.
Zo plat op het klepdeksel, waar je var nokkenas vanaf meerdere punten gesmeerd worden, buiten zuigkracht via het luchtfilterhuis erbij en de olie wordt er letterlijk uitgezogen.
Dus ja, zit volgens mij in het ontwerp.
1 L per 100 km is wel krankzinnig veel. dan heb je een lekkage. naar buiten of je koppakking is helemaal gaar.
Re: Olie via carterventilatie
Ik denk dat ik een oilcatcher er tussen ga plaatsen.
De hoeveelheid is idd niet veel, is nu meer een goed gevoel kwestie.
De vorige auto spoot het rechtstreeks via de uitlaat er weer uit.
De dealer had al zuigerveren en koppakking vervangen.
Kop revisie maar hij bleef spuiten.
Wagen is vervolgens ook teruggenomen.
Dit was een Chrysler Voyager
De hoeveelheid is idd niet veel, is nu meer een goed gevoel kwestie.
De vorige auto spoot het rechtstreeks via de uitlaat er weer uit.
De dealer had al zuigerveren en koppakking vervangen.
Kop revisie maar hij bleef spuiten.
Wagen is vervolgens ook teruggenomen.
Dit was een Chrysler Voyager
Re: Olie via carterventilatie
Goed gevoel altijd belangrijk.
Na zo'n Chrysler ervaring kan ik me dat goed voorstellen. Met zo'n ding rij je binnen een week je carter leeg.
Na zo'n Chrysler ervaring kan ik me dat goed voorstellen. Met zo'n ding rij je binnen een week je carter leeg.