Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Neda
Berichten: 4
Lid geworden op: vr sep 13, 2019 2:14
Locatie: Assen

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeer

Bericht door Neda »

Goede avond!
Volgende gedupeerde meld zich.
Ketting gebroken bij een KM Stand van 220xxx
Punto Evo uit 2010. Gechipt bij 160000.
Het was optrekken richting snelweg, een licht hikje en dat was het dan.
ANWB zei na 1e diagnose, geen compressie meer op de cilinders en zo goed als zeker de ketting.
Dat bleek ook het geval.
Had de ketting recent nog laten controleren (voor zover mogelijk) en er waren geen bijzonderheden
waar te nemen zei de monteur. Motortje loopt mooi. Geen bijzonderheden.
Het advies van vele garages/monteurs hier in de buurt is trouwens ook dat zo'n ketting niet vervangen
hoeft te worden. Onderhoudsvrij. Niet dus...dat bewijst dit forum wel.

Dit kwam letterlijk uit het niks, auto reed prima. Geen vooraankondiging.
Heb gelukkig via via via hier in de buurt alles kunnen laten herstellen voor een fractie van wat je bij
een garage betaald. Auto rijd inmiddels weer.

Dus mijn advies voor iedereen. Wil je nog een poos doorrijden in je Punto. Twijfel niet en vervang
de ketting preventief. Ik dacht letterlijk ook van het overkomt mij niet... wel dus.

PS: Heb de gebroken ketting gezien. Qua dikte is het net een fietsketting... mijn verwachting was anders :D
JP0570
Berichten: 1
Lid geworden op: do jun 25, 2020 15:21

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeer

Bericht door JP0570 »

Ik heb de ketting vorig jaar voor de zekerheid maar laten vervangen (120-130k kilometer), omdat ik het niet aandurfde na diverse verhalen en ik opeens ander geluid vanuit de motorkap hoorde. (beetje ratelend geluid, moeilijk te omschrijven)

tevens adviseerde de Fiat garage ook om hem toch maar te vervangen.
Mrtn
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 09, 2018 22:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeer

Bericht door Mrtn »

Hier een update:

Waar vorig jaar oktober mijn ketting knapte bij zo'n 140/145K km de ketting laten vervangen en de kop laten reviseren. De motor heeft nooit echt lekker gelopen en het bleef een beetje trekken/duwen met de garage over de rekening en een oplossing.

Een maand terug is de multiriem er af gelopen na een denk ik kleine 10K er mee gereden te hebben, toen aangegeven dat ik écht klaar ben met dit blok. Ze gaan er nu alsnog een ruilblok in leggen zonder meerkosten op de orginele rekening (welke hoog genoeg is overigens...)
EvoPunto91
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 07, 2022 17:14

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Bericht door EvoPunto91 »

Beste Forumleden

Binnenkort ben ik in bezit van Fiat Punto Evo 1.3 M jet uit 2012 diesel
(van VW Bora 2003 naar Fiat)

Na zoeken op internet en in contact gekomen met de Verkoper, die melde ook dat deze punto oliepomp kapot is en dat gerepareerd moest worden dus stelt die voor om een andere punto te geven voor paar K's meer maar ik moest deze hebben was namelijk in rood! zo gedaan en gezegd, gewoon laten maken maar
na lezen van deze berichten, wil ik graag in contact komen met Jetje en voor zekerheid ketting vervangen en door liefhebber nalaten kijken voor eventueel problemen die verkoper over de hoofd heeft gezien.

Nou heb z'n naam ingetypt en kan hem niet vinden, wil iemand mij handje helpen en mij doorsturen naar z'n contact gegevens of zijn website?

Met voorbaat bedankt

Groetjes
EvoPunto91
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Bericht door J.V. »

De contactgegevens van Jetje vind je op zijn profielpagina:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=9322

Succes!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
aad88
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jul 04, 2022 13:52

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Bericht door aad88 »

Nu 3/4 jaar in bezit van Punto Evo 1.3 mjet 84pk uit 2012 met nu 207k op de teller. Waarvan 29k zelf gereden :-]

Aangezien ik redelijk handig ben, nu zelf bezig met preventief de ketting te vervangen, maar wat een pokke werk zeg. Het halve motorblok uit elkaar :(

Nu heb ik het vliegwiel weten te blokkeren maar het lukt me niet om de nokkenas te blokkeren. Volgens het werkplaatshandoek moet dat aan de uitlaatzijde. Maar daar zit de turbo in de weg... en als je die los moet halen, moet ook de katalysator en DPF gedemonteerd worden. #geenzinin

Vraag is dus weet iemand of het mogelijk is om de nokkenas op een andere manier is te blokkeren? Of is het misschien mogelijk om zonder te blokkeren, de ketting (+ tandwiel) te vervangen? Al lijkt me dat laatste lijkt me niet ivm timing?

Afbeelding

Groet Aad

Edit: ondertussen toch maar DPF en turbo verwijderd en nokkenas kunnen blokkeren. Ketting is vervangen en nu alles maar weer in elkaar zetten!
EvoPunto91
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 07, 2022 17:14

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Bericht door EvoPunto91 »

Beste Forum Leden,

Weet iemand toevallig of Jetje nog actief is?
of nog ketting werk doet?


hij reageert niet op de PB ..

groeten EvoPunto91
Plaats reactie