Probleem Fiat Grande Punto

Plaats reactie
Thommiecee
Berichten: 1
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 9:28

Probleem Fiat Grande Punto

Bericht door Thommiecee »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat hier iemand is die weet hoe ik mijn probleem oplos. Ik heb een Grande Punto 1.4 5-deurs uit 2006. Ik heb de auto gekocht afgelopen februari.

Een aantal weken geleden viel ineens de stuurbekrachtiging weg. Rode lampje op het dashboard sprong aan. Kort daarna was het probleem weg. Sinds die tijd valt het af en aan uit. De garage heeft de accu vervangen, die dachten dat het daardoor kwam. Het probleem kwam enkele weken later terug.

Nu vertelde de garage dat het hoogstwaarschijnlijk (90 procent kans) dat het de stuurhoeksensor is. Ik ben naar Beuningen gereden, daar zit een bedrijf die dit kon maken. Na enkele tests (inclusief een nieuw stuurhuis eraan gehangen) bleek het niet aan het stuurhuis te liggen.

Via een test met de computer bleek dat er een Can bus connectie probleem is (error u1702).

Ik heb enkele garages gebeld. Niemand wist de oplossing. Een garage dacht misschien de plaatzekering op de batterij. Komende week gaat hier iemand naar kijken. Ik ben alleen bang dat het een hele dure zoektocht gaat worden.

Heeft iemand misschien een idee of tip?

Groet,

Thom
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Probleem Fiat Grande Punto

Bericht door Puntoman »

Hoi,

Met een CAN bus error kun je waarschijnlijk niets uit de ECU lezen, is er al eens een ander scantooltje aangehangen?

Indien die fout zich reproduceert op andere scantools zou dit wellicht je stuurbekrachtingsprobleem kunnen zijn.

Ik merk met mijn punto (zelfde jaar) dat ik af en toe geen stuurbekrachtiging heb, even de motopr helemaal uit en opnieuw starten lost het probleem dan op.

Ik weet niet hoe je de auto start, maar sindsdien doe ik het in twee stappen.
Sleutel op ACC en wacht tot al die feestverlichting gedoofd is en dan pas starten.
Ik heb nl. het idee dat de ECU af en toe "te langzaam" is met het aanroepen van alle sensoren en dan simpelweg de stuurbekrachtings klep niet open zet.

Maar je ECU niet kunnen uitlezen of een vage canbus fout verdient ook aandacht.
illacustre
Berichten: 1
Lid geworden op: do nov 03, 2022 12:31

Re: Probleem Fiat Grande Punto

Bericht door illacustre »

Probeer een extra massakabel, heb daar met verschillende fiats problemen mee gehad en zo opgelost.
Dus een extra massakabel van carrosserie naar de ecu onder de motorkap, mogelijk met een wat dikke kabel en schone contact oppervlakken.
Suk6!
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Probleem Fiat Grande Punto

Bericht door Puntoman »

Toptip.
En met een massakabel bedoeld hij niet een dun draadje maar een behoorlijk stuk kabel.

Ik had het zelf direct van de ECU op de motor geschroefd.
Plaats reactie