Sinds kort trotse eigenaar van Punto EVO 1.3 Multijet met 139.000km op de klok. Vorige eigenaar heeft hem van 40.000 naar 139.000km gereden, geen grote problemen, gaf aan zelf nooit ketting te hebben vervangen (staat ook niet in boekjes, voor zover die ingevuld zijn). Uiteraard van tevoren onderzoek gedaan, besloten om direct na aanschaf grote onderhoudsbeurt te doen. Daarbij hoort dus ook de ketting. Meerdere video's gekeken, forums gelezen, spullen besteld (ketting, tandwielen, spanners, etc) en aan de slag. Alles gedemonteerd tot aan de befaamde krukas bout. Sleutel met pijp op kromgebogen, ratel op gesloopt en krachtdop op afgebroken, echter niet los te krijgen (en ja, we draaien de goeie linkse kant op

Na verder kijken viel op dat de pakking van de distributiedeksel op sommige plekken redelijk vol in de pakkingkit gezet leek op aansluitingen met oa de carterpan, wat ons doet vermoeden dat de ketting wellicht al eens vervangen is? (zie ook de foto's). (let niet op de krassen op de flens van de krukaspoelie, moest de aanslag van de poelie weer fatsoenlijk vijlen omdat dit licht verbogen was door het toegepaste geweld...)
Voordat we met gasbranders aan de slag gaan om de krukas bout los te krijgen, hoor ik graag van de professionals hier of de pakking er in de basis zo uit hoort te zien, of dat men hier al eens het deksel eraf heeft gehad (wil niet zeggen dat de ketting ook gedaan is...).




Alvast bedankt en fijne avond,