Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeer
Goede avond!
Volgende gedupeerde meld zich.
Ketting gebroken bij een KM Stand van 220xxx
Punto Evo uit 2010. Gechipt bij 160000.
Het was optrekken richting snelweg, een licht hikje en dat was het dan.
ANWB zei na 1e diagnose, geen compressie meer op de cilinders en zo goed als zeker de ketting.
Dat bleek ook het geval.
Had de ketting recent nog laten controleren (voor zover mogelijk) en er waren geen bijzonderheden
waar te nemen zei de monteur. Motortje loopt mooi. Geen bijzonderheden.
Het advies van vele garages/monteurs hier in de buurt is trouwens ook dat zo'n ketting niet vervangen
hoeft te worden. Onderhoudsvrij. Niet dus...dat bewijst dit forum wel.
Dit kwam letterlijk uit het niks, auto reed prima. Geen vooraankondiging.
Heb gelukkig via via via hier in de buurt alles kunnen laten herstellen voor een fractie van wat je bij
een garage betaald. Auto rijd inmiddels weer.
Dus mijn advies voor iedereen. Wil je nog een poos doorrijden in je Punto. Twijfel niet en vervang
de ketting preventief. Ik dacht letterlijk ook van het overkomt mij niet... wel dus.
PS: Heb de gebroken ketting gezien. Qua dikte is het net een fietsketting... mijn verwachting was anders
Volgende gedupeerde meld zich.
Ketting gebroken bij een KM Stand van 220xxx
Punto Evo uit 2010. Gechipt bij 160000.
Het was optrekken richting snelweg, een licht hikje en dat was het dan.
ANWB zei na 1e diagnose, geen compressie meer op de cilinders en zo goed als zeker de ketting.
Dat bleek ook het geval.
Had de ketting recent nog laten controleren (voor zover mogelijk) en er waren geen bijzonderheden
waar te nemen zei de monteur. Motortje loopt mooi. Geen bijzonderheden.
Het advies van vele garages/monteurs hier in de buurt is trouwens ook dat zo'n ketting niet vervangen
hoeft te worden. Onderhoudsvrij. Niet dus...dat bewijst dit forum wel.
Dit kwam letterlijk uit het niks, auto reed prima. Geen vooraankondiging.
Heb gelukkig via via via hier in de buurt alles kunnen laten herstellen voor een fractie van wat je bij
een garage betaald. Auto rijd inmiddels weer.
Dus mijn advies voor iedereen. Wil je nog een poos doorrijden in je Punto. Twijfel niet en vervang
de ketting preventief. Ik dacht letterlijk ook van het overkomt mij niet... wel dus.
PS: Heb de gebroken ketting gezien. Qua dikte is het net een fietsketting... mijn verwachting was anders
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeer
Ik heb de ketting vorig jaar voor de zekerheid maar laten vervangen (120-130k kilometer), omdat ik het niet aandurfde na diverse verhalen en ik opeens ander geluid vanuit de motorkap hoorde. (beetje ratelend geluid, moeilijk te omschrijven)
tevens adviseerde de Fiat garage ook om hem toch maar te vervangen.
tevens adviseerde de Fiat garage ook om hem toch maar te vervangen.
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeer
Hier een update:
Waar vorig jaar oktober mijn ketting knapte bij zo'n 140/145K km de ketting laten vervangen en de kop laten reviseren. De motor heeft nooit echt lekker gelopen en het bleef een beetje trekken/duwen met de garage over de rekening en een oplossing.
Een maand terug is de multiriem er af gelopen na een denk ik kleine 10K er mee gereden te hebben, toen aangegeven dat ik écht klaar ben met dit blok. Ze gaan er nu alsnog een ruilblok in leggen zonder meerkosten op de orginele rekening (welke hoog genoeg is overigens...)
Waar vorig jaar oktober mijn ketting knapte bij zo'n 140/145K km de ketting laten vervangen en de kop laten reviseren. De motor heeft nooit echt lekker gelopen en het bleef een beetje trekken/duwen met de garage over de rekening en een oplossing.
Een maand terug is de multiriem er af gelopen na een denk ik kleine 10K er mee gereden te hebben, toen aangegeven dat ik écht klaar ben met dit blok. Ze gaan er nu alsnog een ruilblok in leggen zonder meerkosten op de orginele rekening (welke hoog genoeg is overigens...)
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: do jul 07, 2022 17:14
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Beste Forumleden
Binnenkort ben ik in bezit van Fiat Punto Evo 1.3 M jet uit 2012 diesel
(van VW Bora 2003 naar Fiat)
Na zoeken op internet en in contact gekomen met de Verkoper, die melde ook dat deze punto oliepomp kapot is en dat gerepareerd moest worden dus stelt die voor om een andere punto te geven voor paar K's meer maar ik moest deze hebben was namelijk in rood! zo gedaan en gezegd, gewoon laten maken maar
na lezen van deze berichten, wil ik graag in contact komen met Jetje en voor zekerheid ketting vervangen en door liefhebber nalaten kijken voor eventueel problemen die verkoper over de hoofd heeft gezien.
Nou heb z'n naam ingetypt en kan hem niet vinden, wil iemand mij handje helpen en mij doorsturen naar z'n contact gegevens of zijn website?
Met voorbaat bedankt
Groetjes
EvoPunto91
Binnenkort ben ik in bezit van Fiat Punto Evo 1.3 M jet uit 2012 diesel
(van VW Bora 2003 naar Fiat)
Na zoeken op internet en in contact gekomen met de Verkoper, die melde ook dat deze punto oliepomp kapot is en dat gerepareerd moest worden dus stelt die voor om een andere punto te geven voor paar K's meer maar ik moest deze hebben was namelijk in rood! zo gedaan en gezegd, gewoon laten maken maar
na lezen van deze berichten, wil ik graag in contact komen met Jetje en voor zekerheid ketting vervangen en door liefhebber nalaten kijken voor eventueel problemen die verkoper over de hoofd heeft gezien.
Nou heb z'n naam ingetypt en kan hem niet vinden, wil iemand mij handje helpen en mij doorsturen naar z'n contact gegevens of zijn website?
Met voorbaat bedankt
Groetjes
EvoPunto91
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
De contactgegevens van Jetje vind je op zijn profielpagina:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=9322
Succes!
memberlist.php?mode=viewprofile&u=9322
Succes!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Nu 3/4 jaar in bezit van Punto Evo 1.3 mjet 84pk uit 2012 met nu 207k op de teller. Waarvan 29k zelf gereden
Aangezien ik redelijk handig ben, nu zelf bezig met preventief de ketting te vervangen, maar wat een pokke werk zeg. Het halve motorblok uit elkaar
Nu heb ik het vliegwiel weten te blokkeren maar het lukt me niet om de nokkenas te blokkeren. Volgens het werkplaatshandoek moet dat aan de uitlaatzijde. Maar daar zit de turbo in de weg... en als je die los moet halen, moet ook de katalysator en DPF gedemonteerd worden. #geenzinin
Vraag is dus weet iemand of het mogelijk is om de nokkenas op een andere manier is te blokkeren? Of is het misschien mogelijk om zonder te blokkeren, de ketting (+ tandwiel) te vervangen? Al lijkt me dat laatste lijkt me niet ivm timing?
Groet Aad
Edit: ondertussen toch maar DPF en turbo verwijderd en nokkenas kunnen blokkeren. Ketting is vervangen en nu alles maar weer in elkaar zetten!
Aangezien ik redelijk handig ben, nu zelf bezig met preventief de ketting te vervangen, maar wat een pokke werk zeg. Het halve motorblok uit elkaar
Nu heb ik het vliegwiel weten te blokkeren maar het lukt me niet om de nokkenas te blokkeren. Volgens het werkplaatshandoek moet dat aan de uitlaatzijde. Maar daar zit de turbo in de weg... en als je die los moet halen, moet ook de katalysator en DPF gedemonteerd worden. #geenzinin
Vraag is dus weet iemand of het mogelijk is om de nokkenas op een andere manier is te blokkeren? Of is het misschien mogelijk om zonder te blokkeren, de ketting (+ tandwiel) te vervangen? Al lijkt me dat laatste lijkt me niet ivm timing?
Groet Aad
Edit: ondertussen toch maar DPF en turbo verwijderd en nokkenas kunnen blokkeren. Ketting is vervangen en nu alles maar weer in elkaar zetten!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: do jul 07, 2022 17:14
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Beste Forum Leden,
Weet iemand toevallig of Jetje nog actief is?
of nog ketting werk doet?
hij reageert niet op de PB ..
groeten EvoPunto91
Weet iemand toevallig of Jetje nog actief is?
of nog ketting werk doet?
hij reageert niet op de PB ..
groeten EvoPunto91
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Beste forum-leden,
Dank voor alle informatie in dit topic. Graag zou ik ook in contact komen met forumlid Jetje om mijn distributieketting preventief te laten vervangen. Heeft een van jullie zijn contactgegevens?
Op de PB lijkt hij niet te reageren.
Alvast bedankt!
Dank voor alle informatie in dit topic. Graag zou ik ook in contact komen met forumlid Jetje om mijn distributieketting preventief te laten vervangen. Heeft een van jullie zijn contactgegevens?
Op de PB lijkt hij niet te reageren.
Alvast bedankt!
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Als ik de verhalen hier lees heb ik geluk gehad. Bij een maat die een brug in zijn garage heeft heb ik de ketting laten vervangen. Bij vervanging bleek dat de ketting al behoorlijk was opgerekt. Mijn motor maakte in tegenstelling tot andere forumleden een nogal ratelend geluid. Mijn diesel (Punto EVO) is uit 2011 en de kilometerstand is 262.XXX.
De aankomst van de vakantiebestemming naar Zuid-Europa met de Fiat had ik waarschijnlijk niet gehaald.
De aankomst van de vakantiebestemming naar Zuid-Europa met de Fiat had ik waarschijnlijk niet gehaald.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do sep 07, 2023 17:57
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Pffffff Had ik dit topic maar eerder gelezen.
Fiat Punto Evo eind 2010 - 170.000km op de teller (jaar in bezit , gekocht voor 2.750)
Net een heerlijke rondreis gemaakt 3.500 km door Zweden.
Geen probleem, nooit getik of geratel.
Eergisteren een harde tik in de motor
einde oefening, volgens mijn garage is de ketting gesprongen
en niet meer de moeite om te repareren omdat de kans op grote extra schade groot is
en de analyse duur ivm het bekende afgesloten gedeelte vd ketting. Wat vinden jullie als je dit leest?
ben er goed ziek van.
Fiat Punto Evo eind 2010 - 170.000km op de teller (jaar in bezit , gekocht voor 2.750)
Net een heerlijke rondreis gemaakt 3.500 km door Zweden.
Geen probleem, nooit getik of geratel.
Eergisteren een harde tik in de motor
einde oefening, volgens mijn garage is de ketting gesprongen
en niet meer de moeite om te repareren omdat de kans op grote extra schade groot is
en de analyse duur ivm het bekende afgesloten gedeelte vd ketting. Wat vinden jullie als je dit leest?
ben er goed ziek van.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do okt 19, 2023 12:49
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Het is al een oud topic zie ik, maar ook wij hebben een fiasco Fiat.
Ca. 210.000 op de teller, bouwjaar 2011. Dus niet de nieuwste meer maar naar mijn mening zou het met deze km stand niet mogen gebeuren. Ketting is toch onderhoudsvrij?
Mijn ouders hebben de auto nieuw gekocht en altijd netjes onderhouden, ik rijd er sinds ca. 1,5 jaar in.
En zo ineens tijdens het rijden de ketting geknapt, waardeloos. Van alles stuk in de motor.
Ca. 210.000 op de teller, bouwjaar 2011. Dus niet de nieuwste meer maar naar mijn mening zou het met deze km stand niet mogen gebeuren. Ketting is toch onderhoudsvrij?
Mijn ouders hebben de auto nieuw gekocht en altijd netjes onderhouden, ik rijd er sinds ca. 1,5 jaar in.
En zo ineens tijdens het rijden de ketting geknapt, waardeloos. Van alles stuk in de motor.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma jan 22, 2024 17:37
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Hoi, hier een punto uit 2011 met 230.000 km op de teller. Begint met ratelen smorgens. Is gelukkig nog niet geknapt.
Is niet gechipt en rij vaak lange stukken om em effe schoon te blazen. Nieuwe rijden...nee!
Pittig doortrappen zodra hij warm is.
Fiat garage meld 1200 euro voor vervangen compleet.
Ben op zoek naar een redelijkere prijs voor het vervangen.
En waar ik de beste set vandaan kan halen.
Ben zelf geen autosleutelaar dus iemand advies waar ik het beste de reparatie kan laten doen?
Is niet gechipt en rij vaak lange stukken om em effe schoon te blazen. Nieuwe rijden...nee!
Pittig doortrappen zodra hij warm is.
Fiat garage meld 1200 euro voor vervangen compleet.
Ben op zoek naar een redelijkere prijs voor het vervangen.
En waar ik de beste set vandaan kan halen.
Ben zelf geen autosleutelaar dus iemand advies waar ik het beste de reparatie kan laten doen?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di nov 27, 2018 21:05
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Nadat meerdere mensen (en uiteindelijk ikzelf) zeiden dat mijn evo wel heel erg rammelde toch maar besloten de ketting te gaan vervangen (180.000 KM). Vorige week contact opgenomen met Jetje en deze had van de week nog tijd.
Gisteren de auto gebracht en deze was binnen een dag klaar voor de helft van wat de dealer zou rekenen. Evo klinkt en rijd weer als een zonnetje! Was ook mooi om iemand met passie over zijn werk te horen praten!
Bedankt Jetje(Kees)
Gisteren de auto gebracht en deze was binnen een dag klaar voor de helft van wat de dealer zou rekenen. Evo klinkt en rijd weer als een zonnetje! Was ook mooi om iemand met passie over zijn werk te horen praten!
Bedankt Jetje(Kees)
Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!
Ik overweeg de aanschaf van een punto diesel uit 2015. In de lijst van gedupeerde zie ik vooral bouwjaren tot 2012.
Is er in de loop van tijd een modificatie geweest die deze problemen voorkomt?
Is er in de loop van tijd een modificatie geweest die deze problemen voorkomt?