Distributieriem wanneer vervangen?

diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Distributieriem wanneer vervangen?

Bericht door diabloNL »

Ik weet dat het nog helemaal niet speelt maar ik ben toch benieuwd naar de meningen van jullie wanneer de distributieriem vervangen zou moeten worden voor een bezine uitvoering van de GP.

In het instructieboekje staat dat hij bij 60.000Km gecontroleerd en bij 120.000Km vervangen moet worden. Of elke 4 tot 5 jaar als je niet aan die aantal kilometers komt.

Mijn dealer vertelde mij bij aflevering dat je het beste elke 60.000 of drie jaar het kan laten vervangen.

Wat is jullie mening hierover?
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
joedelta

Bericht door joedelta »

Zonder het verder te kunnen baseren op technische gegevens, is mijn mening de volgende:

De FIAT fabriek is van mening dat de distributieriem 120.000 km mee kan (of 4 à 5 jaar). Als hij bij 60.000 km nog in orde is, haalt hij in ieder geval zeker de 100.000 km wel.

Dat je dealer zegt dat het beter is om iedere 60.000 te vervangen doet daar op zich niets aan af.
Ten eerste: hoe vaker je iets laat vervangen hoe meer de dealer verdient. Ik wil niet zeggen dat jouw dealer zo'n ongelooflijke geldwolf is, maar het is wel een feit.
Vaker vervangen is zo'n beetje bij alles altijd beter; denk aan vaker filters vervangen, vaker olie verversen etc etc etc. lucratief voor de dealer, op zich inderdaad wel beter, maar of het nodig is?

Ik denk van niet, want als het nodig was, dan had FIAT zelf wel gemeld dat het eerder moet.

Wat heb je hier aan? Weinig. Bij 60.000 km moet de distributieriem gecontroleerd worden en kan je dealer (als hij wil) jou gewoon doodleuk melden dat hij vervangen moet worden. Dat kun je zelf toch niet zo even controleren. Het hangt sterk af van hoe je dealer is en hoe je relatie met hem is.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Dank je voor je mening Joe. Daarnaast mag ik toch aannemen dat als Fiat 120.000Km voorschrijft dat daar nog een aardige veiligheidsmarge in zit, toch?

Vervangen dealers hem eigenlijk gewoon als het volgens hun schema tijd is daarvoor of vragen ze eerst goedkeuring aan de klant. Ik neem aan dat ze je toch in ieder geval vertellen dat het beter is om te vervangen, toch? Ik weet dit soort dingen niet zo goed omdat ik altijd oude wagens heb gereden en ik een vrij goede relatie met een bovag garage had. Wat zal die trouwens balen dat ik nu een nieuwe auto heb gekocht. :P
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
joedelta

Bericht door joedelta »

diabloNL schreef:Dank je voor je mening Joe. Daarnaast mag ik toch aannemen dat als Fiat 120.000Km voorschrijft dat daar nog een aardige veiligheidsmarge in zit, toch?

Vervangen dealers hem eigenlijk gewoon als het volgens hun schema tijd is daarvoor of vragen ze eerst goedkeuring aan de klant. Ik neem aan dat ze je toch in ieder geval vertellen dat het beter is om te vervangen, toch? Ik weet dit soort dingen niet zo goed omdat ik altijd oude wagens heb gereden en ik een vrij goede relatie met een bovag garage had. Wat zal die trouwens balen dat ik nu een nieuwe auto heb gekocht. :P
Op zich hanteert een goede garage altijd een soort gouden regel dat bij reparaties/vervangingen boven een x-bedrag altijd eerst de klant om toestemming gevraagd wordt (behoudens de zaken die bij een onderhoudsbeurt standaard vervangen moeten worden volgens opgave van de fabriek). Doet mijn dealer altijd wel.

Als jouw dealer meent dat de distributieriem bij 60.000 km absoluut vervangen moet worden, zal hij je dat neem ik aan wel melden, maar dan heb je niet veel keuze. Stelt de dealer, van hij is nu wel OK, maar ik zou hem toch maar vervangen voor de zekerheid, dan kun je natuurlijk altijd gewoon zeggen van nee laat maar, volgens FIAT moet hij nog veel langer mee kunnen.

Is zeer situatie en dealer afhankelijk, maar je kunt daar zelf ook een actieve rol in spelen door vooraf ook gewoon vragen te stellen erover.
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Dank je Joe in ben weer wat wijzer geworden. :wink:
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
joedelta

Bericht door joedelta »

diabloNL schreef:Dank je Joe in ben weer wat wijzer geworden. :wink:
Ik doe mijn best weer te geven hoe ik het beleef (bij mijn dealer). Hopelijk heb je er in de praktijk wat aan.
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

nakijken is vervangen :wink: als je het werk doet om hem na te kijken kun je hem beter ineens vervangen vind ik

100000km is meer dan genoeg :wink:
Afbeelding
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

Wat kost zo iets Bart?
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
joedelta

Bericht door joedelta »

bartike schreef:nakijken is vervangen :wink: als je het werk doet om hem na te kijken kun je hem beter ineens vervangen vind ik

100000km is meer dan genoeg :wink:
100.000 is inderdaad mooi, maar als een dealer zonder te kijken al bij voorbaat zegt dat hij hem bij 60.000 wil gaan vervangen, dan is dat toch behoorlijk overdreven, of niet Bart?
Gebruikersavatar
pok
Berichten: 5
Lid geworden op: za jan 06, 2007 22:52
Locatie: Huizen

Bericht door pok »

joedelta schreef:
bartike schreef:nakijken is vervangen :wink: als je het werk doet om hem na te kijken kun je hem beter ineens vervangen vind ik

100000km is meer dan genoeg :wink:
100.000 is inderdaad mooi, maar als een dealer zonder te kijken al bij voorbaat zegt dat hij hem bij 60.000 wil gaan vervangen, dan is dat toch behoorlijk overdreven, of niet Bart?
de eerdere modellen van fiat (Marea,Bravo,Brava,Stilo) en de overeenkomstige Alfa modellen waren ooit v.w.b. de distributieriem ook ontwikkeld voor een levensduur van 120000 km of 3 tot 4 jaar, toen kregen ze vooral bij de Alfa modellen te maken met een aantal voortijdige distr.b. riembreuken. Daarna zijn de intervallen van alle Alfa en Fiat modellen teruggebracht naar 60000 km of twee jaar, het heeft te maken met rijstijl, vervuiling van de riem (olie) en volgens een monteur van Fiat door het vele file hangen in Nederland, waardoor de auto weliswaar weinig km rijdt, maar de motor toch zijn draaiuren maakt, met ook nog veel optrekken en afremmen, bovendien kunnen de lagers van de spanrollen verslijten, waardoor deze scheef gaan staan en de riem er helemaal af kan lopen, dus een controle na 60000km is nuttig.
Ik vermoed dat voor de Grande een betere toeleverancier is gevonden voor riem en spanrollen waardoor ze nu weer de 12000km vervangingstermijn durven invoeren, andere fabrikanten kunnen dat tenslotte ook. NOG EEN WEEK DAN KOMT DE ONZE EINDELIJK OOK !!!
Je voelt je lekkerder in een Fiat
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Ik denk dat zulke dingen ook enigszins afhankelijk zijn van de eigenaar. Als het dus een leaseauto is zal de riem hoogstwaarschijnlijk 'vaak' vervangen worden, zodat de dealer kan vangen. De leasemaatschappij betaalt gewoon, dus geef de dealer eens ongelijk :lol:
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

Ik vermoed dat voor de Grande een betere toeleverancier is gevonden voor riem en spanrollen waardoor ze nu weer de 12000km vervangingstermijn durven invoeren, andere fabrikanten kunnen dat tenslotte ook. NOG EEN WEEK DAN KOMT DE ONZE EINDELIJK OOK !!!





de mijne is al bij 12000 km vervangen, dus kan er weer even tegen aan :wink:
diabloNL
Senior Stato
Berichten: 761
Lid geworden op: do aug 17, 2006 17:09

Bericht door diabloNL »

hannes schreef:Ik vermoed dat voor de Grande een betere toeleverancier is gevonden voor riem en spanrollen waardoor ze nu weer de 12000km vervangingstermijn durven invoeren, andere fabrikanten kunnen dat tenslotte ook. NOG EEN WEEK DAN KOMT DE ONZE EINDELIJK OOK !!!





de mijne is al bij 12000 km vervangen, dus kan er weer even tegen aan :wink:



:lol:
Afbeelding
"There are 10 kinds of people. Those who understand binary, and those who do not."
Gebruikersavatar
Supernova
Junior Stato
Berichten: 240
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:40
Locatie: Breda

Bericht door Supernova »

joedelta schreef:
diabloNL schreef: Als jouw dealer meent dat de distributieriem bij 60.000 km absoluut vervangen moet worden, zal hij je dat neem ik aan wel melden, maar dan heb je niet veel keuze. Stelt de dealer, van hij is nu wel OK, maar ik zou hem toch maar vervangen voor de zekerheid, dan kun je natuurlijk altijd gewoon zeggen van nee laat maar, volgens FIAT moet hij nog veel langer mee kunnen.

Is zeer situatie en dealer afhankelijk, maar je kunt daar zelf ook een actieve rol in spelen door vooraf ook gewoon vragen te stellen erover.
Joe, hoe zit dit dan met eventuele garantie? Als je tegen het advies van je dealer ingaat, en je moet daarna gebruik maken van je garantie heeft dit dan gevolgen? In de voorwaarden staat volgens mij dat er geen garantie is als bijvoorbeeld bepaalde reparaties niet gedaan worden, of als je die door een niet-fiatdealer laat uitvoeren...
GP 1.4 ed. Blue & Me Belly Sand Dance
joedelta

Bericht door joedelta »

Supernova schreef: Joe, hoe zit dit dan met eventuele garantie? Als je tegen het advies van je dealer ingaat, en je moet daarna gebruik maken van je garantie heeft dit dan gevolgen? In de voorwaarden staat volgens mij dat er geen garantie is als bijvoorbeeld bepaalde reparaties niet gedaan worden, of als je die door een niet-fiatdealer laat uitvoeren...
Dat soort zaken liggen heel erg genuanceerd.

Voor wat de garantie betreft moet je je primair houden aan het door de fabriek voorgeschreven periodiek onderhoud en de bijbehorende controles. Daarnaast moet je inderdaad de reparaties uit voeren die blijken nodig te zijn na controle door de dealer. Let wel: ná controle. Het bij voorbaat al stellen dat een onderdeel bij 60.000 standaard vervangen wordt, terwijl de fabriek dan slechts een controle voorschrijft, kan niet tegen je gebruikt worden wat dat betreft.

Ik begrijp de stelling van de dealer van bijvoorbeeld diabloNL overigens best als (zoals Bartike schreef) de controle haast net zo veel werk is als de vervanging, maar aan de andere kant, de prijzen voor de werkzaamheden rond het geprogrameerd onderhoud zijn vastgesteld door FIAT NL. De dealer moet dus op zich gewoon voor dat geld de voorgeschreven werkzaamheden uitvoeren (of het nou nutteloos, of veel moeite is maakt niet uit). Wijkt hij af, dan zou je er aan kunnen denken dat een dealer dan maar een korting moet geven op de kosten van de onderhoudsbeurt.
Plaats reactie