Schakelprobleem met de Dualogic | Auto terug! Pag.3
Schakelprobleem met de Dualogic | Auto terug! Pag.3
Beste forummers,
We hebben al ongeveer 950 km probleemloos rond gereden met onze Grande Punto 1.4 8v Dualogic.
Alleen het eerste probleem staat op de stoep. De (semiautomatische-)bak schakelt niet meer van de eerste versnelling naar de tweede versnelling. Heel lastig. Zodra de bak wilt schakelen van 1 naar 2 hoor je eerst het geluid van knarsende delen in de bak tegenelkaar, het geluid dat je zonder te koppelen wilt schakelen. En vervolgens gooit de bak hem in z'n neutraal.
Wat kan dit probleem zijn? Er zal vast niet een oplossing voor zijn die we hier gewoon voor de deur kunnen oplossen, want waarschijnlijk gaat de auto (per autoambulance) toch naar de garage. Maar ik ben gewoon benieuwd wat het nou kan zijn.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groeten van Mathijs.
We hebben al ongeveer 950 km probleemloos rond gereden met onze Grande Punto 1.4 8v Dualogic.
Alleen het eerste probleem staat op de stoep. De (semiautomatische-)bak schakelt niet meer van de eerste versnelling naar de tweede versnelling. Heel lastig. Zodra de bak wilt schakelen van 1 naar 2 hoor je eerst het geluid van knarsende delen in de bak tegenelkaar, het geluid dat je zonder te koppelen wilt schakelen. En vervolgens gooit de bak hem in z'n neutraal.
Wat kan dit probleem zijn? Er zal vast niet een oplossing voor zijn die we hier gewoon voor de deur kunnen oplossen, want waarschijnlijk gaat de auto (per autoambulance) toch naar de garage. Maar ik ben gewoon benieuwd wat het nou kan zijn.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groeten van Mathijs.
Laatst gewijzigd door Mathijs op do apr 19, 2007 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
- Locatie: Velserbroek
- Contacteer:
Re: Schakelprobleem met de Dualogic.
¨Mathijs schreef:Beste forummers,
We hebben al ongeveer 950 km probleemloos rond gereden met onze Grande Punto 1.4 8v Dualogic.
Alleen het eerste probleem staat op de stoep. De (semiautomatische-)bak schakelt niet meer van de eerste versnelling naar de tweede versnelling. Heel lastig. Zodra de bak wilt schakelen van 1 naar 2 hoor je eerst het geluid van knarsende delen in de bak tegenelkaar, het geluid dat je zonder te koppelen wilt schakelen. En vervolgens gooit de bak hem in z'n neutraal.
Wat kan dit probleem zijn? Er zal vast niet een oplossing voor zijn die we hier gewoon voor de deur kunnen oplossen, want waarschijnlijk gaat de auto (per autoambulance) toch naar de garage. Maar ik ben gewoon benieuwd wat het nou kan zijn.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groeten van Mathijs.
Klinkt niet echt lekker Mathijs
ik denk ook niet dat veel mensen vd club hier ervaring mee kunnen hebben omdat ik denk dat je 1 vd weinige bent met Duallogic
Ons allom gewardeerd clublid en mechanieker Bartike weet mischien wel wat het zou kunnen zijn
grt,
SR
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Dan zou dat dus betekenen dat de hele versnellingsbak uitelkaar gehaald moet worden, of dat er gewoon een hele nieuwe versnellingsbak gemonteerd wordt?walpunto schreef:Dat is balen zeg. Het lijkt erop dat er wat tandwielen niet goed zitten.
En als de tandwielen niet goed zitten, hoe komt het dan dat het probleem zich nou -na zo'n 950 km- pas voordoet?
To be continued...
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
- Locatie: Kapellen ->Belgium
de tandwielen zitten altijd goed , die draaien inelkaar. zodra je schakeld verzet de schakelmof zich naar de juiste versnelling en dergelijke. te moeilijk om allemaal neer te typen vind ikwalpunto schreef:Dat is balen zeg. Het lijkt erop dat er wat tandwielen niet goed zitten.
maar dat wat je daar beschrijft lijkt wel op een mechanish probleem. misschien een syncromesch die tegenwringt. want hij de robot wil schakelen maar krijgt hem niet in de gevraagde versnelling waardoor hij weer naar neutraal gaat.
heb het zelfde ongeveer ook eens voorgehad met een 1.3JTD duallogic maar dat was dan van 2 naar 3 en dat zat achteraf in de versnellingsbak
Ik heb het probleem ook op het forum van Autoweek.nl gezet, mocht er interesse zijn dan kunnen jullie daar ook meelezen.
De link: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,2804200
De link: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,2804200
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
- Locatie: Kapellen ->Belgium
Re: Schakelprobleem met de Dualogic.
ik vind dit wel een beetje negatief over komen. zo van wat staat er ons nog te wachtenMathijs schreef:Beste forummers,
We hebben al ongeveer 950 km probleemloos rond gereden met onze Grande Punto 1.4 8v Dualogic.
Alleen het eerste probleem staat op de stoep.
bedoel ook meer wat jij hier schrijft bart ik weet alleen niet al die benamingen.bartike schreef:de tandwielen zitten altijd goed , die draaien inelkaar. zodra je schakeld verzet de schakelmof zich naar de juiste versnelling en dergelijke. te moeilijk om allemaal neer te typen vind ikwalpunto schreef:Dat is balen zeg. Het lijkt erop dat er wat tandwielen niet goed zitten.
maar dat wat je daar beschrijft lijkt wel op een mechanish probleem. misschien een syncromesch die tegenwringt. want hij de robot wil schakelen maar krijgt hem niet in de gevraagde versnelling waardoor hij weer naar neutraal gaat.
heb het zelfde ongeveer ook eens voorgehad met een 1.3JTD duallogic maar dat was dan van 2 naar 3 en dat zat achteraf in de versnellingsbak
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Re: Schakelprobleem met de Dualogic.
Ik probeer alles met een glimlach te bekijken. Alleen de auto is net nieuw, en dat er zich dan vervolgens na ongeveer 950 km al problemen gaan voordoen, dat is wel een beetje snel vind je niet?bartike schreef: ik vind dit wel een beetje negatief over komen. zo van wat staat er ons nog te wachten
Ik mag de vergelijking misschien niet trekken, maar we hebben hier ook een Volvo voor de deur staan die al zo'n 278000 km heeft gedraaid en daar hebben we nog nooit iets mee gehad.
Re: Schakelprobleem met de Dualogic.
ik heb al 15500 km op de teller en heb nog steeds een probleem dat nog niet is opgelost mathijs.Mathijs schreef:Ik probeer alles met een glimlach te bekijken. Alleen de auto is net nieuw, en dat er zich dan vervolgens na ongeveer 950 km al problemen gaan voordoen, dat is wel een beetje snel vind je niet?bartike schreef: ik vind dit wel een beetje negatief over komen. zo van wat staat er ons nog te wachten
Ik mag de vergelijking misschien niet trekken, maar we hebben hier ook een Volvo voor de deur staan die al zo'n 278000 km heeft gedraaid en daar hebben we nog nooit iets mee gehad.
zoiets kan voorkomen maar is NOOIT leuk.
maar ik blijf gewoon naar de dealer gaan ermee en eens zal het toch verholpen moeten worden.
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
- Locatie: Kapellen ->Belgium
@Walpunto, ik vermoede het al
@Mathijs, tegenwoordig zit er zoveel elektronika in een wagen dat er altijd wel iets stuk kan gaan ookal is hij nieuw of binnen 20jaar 20 jaar oud. zoiets kun je nooit uitsluiten.
en het toffe eraan is, als dat bij een italiaan gebeurd is het een probleem auto. en valt het overal te lezen.
gebeurt zoiets bij een ander merk hoor je er zeer weinig van omdat de mensen er dat gewoon bijnemen.
@Mathijs, tegenwoordig zit er zoveel elektronika in een wagen dat er altijd wel iets stuk kan gaan ookal is hij nieuw of binnen 20jaar 20 jaar oud. zoiets kun je nooit uitsluiten.
en het toffe eraan is, als dat bij een italiaan gebeurd is het een probleem auto. en valt het overal te lezen.
gebeurt zoiets bij een ander merk hoor je er zeer weinig van omdat de mensen er dat gewoon bijnemen.
Om toch nog een beetje technisch gerelateerd te blijven, het komt er dus op neer dat het een mechanisch probleem is.
En dat elektronische- en systeemdruk problemen zijn uitgesloten. Want er wordt geen storing weergegeven op het display van de boordcomputer (wat dus niet duidt op een elektronisch probleem), en het motortje -die de dualogic op druk brengt- horen we gewoon nog (wat dus niet duidt op een systeemdruk probleem), .
En dat elektronische- en systeemdruk problemen zijn uitgesloten. Want er wordt geen storing weergegeven op het display van de boordcomputer (wat dus niet duidt op een elektronisch probleem), en het motortje -die de dualogic op druk brengt- horen we gewoon nog (wat dus niet duidt op een systeemdruk probleem), .
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
- Locatie: Kapellen ->Belgium
dan kan het nog steeds de pomp zijn, als die binnenin niet goed is en de druk niet kan behouden durft hij soms ook niet schakelen.Mathijs schreef: en het motortje -die de dualogic op druk brengt- horen we gewoon nog (wat dus niet duidt op een systeemdruk probleem), .
maar dan maakt hij geen lawaai als hij wil schakelen
Inmiddels de dealer te Apeldoorn gebeld, die stuurde vervolgens een mannetje van de ANWB (dat in samenwerking met Fiat-service gaat schijnbaar). Dat mannetje had de volgende notities gemaakt.
" Versnellingsbak (automaat) schakelt niet naar behoren. Auto schiet uit versnelling en/of schakelt niet goed door. Advies elektronische componenten controleren ".
Volgens die monteur zou het dus met de elektronica te maken hebben, en is er schijnbaar mechanisch niks mis. Maar dan blijf ik het toch raar vinden dat de boordcomputer er dan geen melding van maakt.
Als de auto het niet doet, is de standaard regel van de ANWB altijd dat ze de auto naar de dichtsbijzijnde (eigen merk)garage slepen/vervoeren. Alleen omdat wij niks meer met de dealer te Lelystad te maken willen hebben wordt de auto dus naar Apeldoorn meegenomen.
Dit gebeurd gewoon per trailer, ze zullen voordat ze uit Apeldoorn vertrekken een auto op de trailer zetten die wij dan tot de reparatie is voltooid kunnen lenen.
To be continued...
PS: Woensdag wordt de auto meegenomen.
" Versnellingsbak (automaat) schakelt niet naar behoren. Auto schiet uit versnelling en/of schakelt niet goed door. Advies elektronische componenten controleren ".
Volgens die monteur zou het dus met de elektronica te maken hebben, en is er schijnbaar mechanisch niks mis. Maar dan blijf ik het toch raar vinden dat de boordcomputer er dan geen melding van maakt.
Als de auto het niet doet, is de standaard regel van de ANWB altijd dat ze de auto naar de dichtsbijzijnde (eigen merk)garage slepen/vervoeren. Alleen omdat wij niks meer met de dealer te Lelystad te maken willen hebben wordt de auto dus naar Apeldoorn meegenomen.
Dit gebeurd gewoon per trailer, ze zullen voordat ze uit Apeldoorn vertrekken een auto op de trailer zetten die wij dan tot de reparatie is voltooid kunnen lenen.
To be continued...
PS: Woensdag wordt de auto meegenomen.