GP op LPI /LPG
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
Welke type lpg-installatie nog niet helemaal duidelijk.
Weer wat verder geinformeerd.
Tegenwoordig kun je kiezen tussen een LPI (lpg wordt vloeibaar ingespoten) een een VSI (dampvormig ingespoten). Bij LPI zit er een opvoerpomp in de tank gebouwd, bij VSI is er sprake van een verdamper en wordt de verdampte lpg ingespoten. LPI geeft geen enkel vermogensverlies en is er sprake van verkoelende werking in de cylinder (het zeer koude lpg wordt immers rechstreeks boven de inlaatklep ingespoten). VSI is in elk geval goedkoper (PRINS VSI wordt door de benaderde gasboeren aangeraden) en kost tussen de 1800 en 1900 euro. Een LPI installatie gaat tussen de 2200 en 2300 euro kosten. LANDI wordt regelmatig als merk aanbevolen. Welke installatie het wordt ga ik overleggen met AGIT in Rijssen. (AGIT beveelt PRINS VSI aan) De GP wordt begin november afgeleverd.
Tegenwoordig kun je kiezen tussen een LPI (lpg wordt vloeibaar ingespoten) een een VSI (dampvormig ingespoten). Bij LPI zit er een opvoerpomp in de tank gebouwd, bij VSI is er sprake van een verdamper en wordt de verdampte lpg ingespoten. LPI geeft geen enkel vermogensverlies en is er sprake van verkoelende werking in de cylinder (het zeer koude lpg wordt immers rechstreeks boven de inlaatklep ingespoten). VSI is in elk geval goedkoper (PRINS VSI wordt door de benaderde gasboeren aangeraden) en kost tussen de 1800 en 1900 euro. Een LPI installatie gaat tussen de 2200 en 2300 euro kosten. LANDI wordt regelmatig als merk aanbevolen. Welke installatie het wordt ga ik overleggen met AGIT in Rijssen. (AGIT beveelt PRINS VSI aan) De GP wordt begin november afgeleverd.
Laatst gewijzigd door Bemerpunto op vr okt 26, 2007 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
Eerste T-Jet op LPG
Bij aflevering (over een week of drie), zit er ook een Landi Renzo LSI installatie in de auto. Dit wordt dus de eerste T-Jet op LPG. Als het zover is zal ik er foto's van maken.
Van de week heb ik een email naar het italiaanse Landi Renzo bedrijf gestuurd met de vraag of e.e.a. mogelijk was. Gisteren werd ik keurig gebeld door de nederlandse importeur die mij voldoende informatie en garanties gaf. Een Fiat met een dergelijke motor (bestand tegen hoge temperaturen ivm hoge inlaattemperatuur turbo) zal perfect op lpg moeten kunnen draaien. Het blijft dus allemaal Italiaans. Mijn ervaringen met Fiat op LPG zijn prima, nooit problemen gehad, ook niet met de conventionele lpg-installaties in de tijd dat ik nog Alfa reed.
Van de week heb ik een email naar het italiaanse Landi Renzo bedrijf gestuurd met de vraag of e.e.a. mogelijk was. Gisteren werd ik keurig gebeld door de nederlandse importeur die mij voldoende informatie en garanties gaf. Een Fiat met een dergelijke motor (bestand tegen hoge temperaturen ivm hoge inlaattemperatuur turbo) zal perfect op lpg moeten kunnen draaien. Het blijft dus allemaal Italiaans. Mijn ervaringen met Fiat op LPG zijn prima, nooit problemen gehad, ook niet met de conventionele lpg-installaties in de tijd dat ik nog Alfa reed.
Re: Eerste T-Jet op LPG
Alvast gefeliciteerd met je eerste LPG-Jet Ik ben benieuwd hoe je dat zal bevallen en als het goed uitpakt ook maar eens informeren of dat voor mijn volgende leasebak ook zou kunnen :roll: Dat zou het leasebedrag een stuk aantrekkelijker maken...Bemerpunto schreef:Bij aflevering (over een week of drie), zit er ook een Landi Renzo LSI installatie in de auto. Dit wordt dus de eerste T-Jet op LPG. Als het zover is zal ik er foto's van maken.
Van de week heb ik een email naar het italiaanse Landi Renzo bedrijf gestuurd met de vraag of e.e.a. mogelijk was. Gisteren werd ik keurig gebeld door de nederlandse importeur die mij voldoende informatie en garanties gaf. Een Fiat met een dergelijke motor (bestand tegen hoge temperaturen ivm hoge inlaattemperatuur turbo) zal perfect op lpg moeten kunnen draaien. Het blijft dus allemaal Italiaans. Mijn ervaringen met Fiat op LPG zijn prima, nooit problemen gehad, ook niet met de conventionele lpg-installaties in de tijd dat ik nog Alfa reed.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
- Ferreman
- Junior Stato
- Berichten: 346
- Lid geworden op: vr jun 01, 2007 13:56
- Locatie: Ubach-Palenberg (Duitsland)
Onbescheiden vraag:
Quanta costa? Ik ben ook zover dat ik het wil laten inbouwen, maar Kozole Landgraaf zegt dat het 2750 Euro gaat kosten.
Wat vindt jouw fiat dealer van het hele verhaal ivm. garantie?
Groet,
Ferry
Quanta costa? Ik ben ook zover dat ik het wil laten inbouwen, maar Kozole Landgraaf zegt dat het 2750 Euro gaat kosten.
Wat vindt jouw fiat dealer van het hele verhaal ivm. garantie?
Groet,
Ferry
-Live fast. Die young in a nice pair of pants-
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
Punto-loos
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
Punto-loos
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
Ferreman schreef:Onbescheiden vraag:
Quanta costa? Ik ben ook zover dat ik het wil laten inbouwen, maar Kozole Landgraaf zegt dat het 2750 Euro gaat kosten.
Wat vindt jouw fiat dealer van het hele verhaal ivm. garantie?
Groet,
Ferry
De prijzen verschillen nogal. Prins VSI al voor 1850 euro. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Landi FSI. Is duurder maar meer kwaliteit(volgens de kenners). Landi FSI kost bij Wallinga in Enschede 2250 euro. De ondersteuning van de importeur en het feit dat Fiat dealer Roessink goede ervaringen heeft met Wallinga, heeft de doorslag gegeven.
T.a.v. de garantie: geen garantie voor motordelen die direct in contact staan met de LPG-installatie. Denk hierbij met name aan de kop van de motor. Echter, dat risico neem ik, mijn ervaringen met Fiat op lpg zijn prima. De klepzetels zijn dermate hard, dat die niet in gaan slaan. Er veranderd ook verder niets aan de motor en motormanagement. Je kunt een aansluitende verzekering (150 euro per jaar) afsluiten voor de draaiende delen.
Er is veel onbekendheid met LPG, de huidige techniek voldoet goed. Diesels worden ook gecompliceerder (ik stond deze zomer stil met een JTD, kapotte toerentalsensor). Als de gasinstallatie problemen zou hebben, kun je altijd nog op benzine rijden. De installatie is zo ontworpen dat bij afwezigheid van LPG (tank leeg of andere problemen) de auto automatisch overschakelt naar benzine.
Al met al moet je de auto wel een aantal jaren gaan gebruiken, wil de investering geld besparen.
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
De LPG installatie zit er in.
Volgende week wordt de Gp T-Jet Sport afgeleverd. Vandaag werd ik door de dealer gebeld dat de LPG installatie er inmiddels in zit. Benieuwd als ik ben, ben ik even wezen kijken bij de gasinbouwer. Nog geen kentekenplaten gemonteerd, met nieuwe logo's. De Landi Lsi zit er keurig in gebouwd. De vuldop op eigen verzoek op de achterkant ipv op de zijkant, dan kun je zowel links als rechts naast de pomp staan. De ringtank steekt iets boven de vloer uit, dit wordt met opvulblokjes keurig recht gemaakt. Aangezien er toch al standaard geen reservewiel in zit, komt de reparatieset prima van pas. Volgende week zal ik wat foto's maken en de eerste rij indrukken hier presenteren. Nog een weekje geduld en dan gaan we het meemaken.....
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
GP rijdt perfect op LPG
Vanmorgen (6 DEC) de GP opgehaald bij de dealer. De auto voldoet in alle opzichten aan de verwachtingen. Het enige wat wel opvalt is het doorgeven van alle oneffendheden, dit is inherent aan de sportuitvoering. Uiteraard zeer benieuwd naar het rijgedrag op LPG.
ER IS GEEN VERSCHIL WAARNEEMBAAR !!! Je moet echt kijken naar de digitale schakelaar om te zien op er op LPG of benzine gereden wordt. De schakelaar (met led aanduiding voor de tankinhoud) zit keurig gemonteerd onder de handrem. Vooralsnog rij ik (op aanraden van de gasboer) de auto in op benzine (2 benzine tanken leegrijden, oei !!) . Dan schijnen de zuigerveren sneller in te slijten. Doordat benzine voortdurend de motorolie van de cylinderwand afspoelt slijpen de zuigerveren sneller in op de zuigerwand.
Zal binnenkort wat foto's maken van de inbouw.
Blue & Me werkt ook prima, moet nog wel de handleiding doorspitten. De gsm koppelde direct en doet het prima.
Vooralsnog tevreden met deze GP
ER IS GEEN VERSCHIL WAARNEEMBAAR !!! Je moet echt kijken naar de digitale schakelaar om te zien op er op LPG of benzine gereden wordt. De schakelaar (met led aanduiding voor de tankinhoud) zit keurig gemonteerd onder de handrem. Vooralsnog rij ik (op aanraden van de gasboer) de auto in op benzine (2 benzine tanken leegrijden, oei !!) . Dan schijnen de zuigerveren sneller in te slijten. Doordat benzine voortdurend de motorolie van de cylinderwand afspoelt slijpen de zuigerveren sneller in op de zuigerwand.
Zal binnenkort wat foto's maken van de inbouw.
Blue & Me werkt ook prima, moet nog wel de handleiding doorspitten. De gsm koppelde direct en doet het prima.
Vooralsnog tevreden met deze GP
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
De eerste 1000 km zitten er op
Na 1000 LPG km's kan ik de balans opmaken. Na contact met de importeur blijkt dat het geen probleem is om vanaf km stand 000000 op LPG te rijden. Het gemiddelde verbruik is 1 op 11 (voornamelijk korte stukken en weinig snelweg). De Landi LSI installatie gedraagt zich keurig. Bij 40 graden koelwatertemperatuur en minimaal 1500 tpm schakelt de auto over naar LPG. Je merkt het niet. Het is ook mogelijk om direct op LPG te starten (bij een storing in het benzine systeem (of een lege benzinetank....) Theoretisch zou er vermogensverlies moeten zijn, maar de T-Jet zit zo ruim in de PK's en NM's dat je geen vermogensverlies waarneemt.
De wegenbelasting is 21 euro per maand hoger dan op benzine.
De wegenbelasting is 21 euro per maand hoger dan op benzine.
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
Verbruik T-Jet op LPG
Met een schuin blik naar de brandstofprijzen, blijkt de keuze voor LPG geen verkeerde te zijn. Na 3000 km blijkt het verbruik in de stad in de buurt van de 1 op 10 te liggen. Op de snelweg, bij snelheden (op de teller) tussen de 120 en 130 kom ik op een verbruik van 1 op 12.
Als ik de verbruikcijfers op het display (gemiddeld verbruik en huidig verbruik) vergelijk met de daadwerkelijke waardes aan de pomp, dan blijkt dat de auto de berekening baseert op het rijden op benzine. Blijkbaar worden de display waardes gerelateerd aan de stand van de gasklep en vacuum in het inlaatspruitstuk (en dat dan gebaseerd op benzine als brandstof). Het rijgedrag op LPG is tot nu toe zonder problemen geweest. Geen kik gegeven, als de LPG tank leeg raakt, dan gaat er een zoemertje af, de installatie schakelt automatisch naar benzine.
Als ik de verbruikcijfers op het display (gemiddeld verbruik en huidig verbruik) vergelijk met de daadwerkelijke waardes aan de pomp, dan blijkt dat de auto de berekening baseert op het rijden op benzine. Blijkbaar worden de display waardes gerelateerd aan de stand van de gasklep en vacuum in het inlaatspruitstuk (en dat dan gebaseerd op benzine als brandstof). Het rijgedrag op LPG is tot nu toe zonder problemen geweest. Geen kik gegeven, als de LPG tank leeg raakt, dan gaat er een zoemertje af, de installatie schakelt automatisch naar benzine.
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
Ineke, dan zeker denken aan een Landi LSI.ineke schreef:Als je genoeg km"s maakt is dat een goede optie,ik ben ook van plan een LPG installatie er in te laten bouwen.
Vulopening op de achterzijde van de bumper, dan zit deze lekker hoog en kun je aan beide zijden van de auto gas tanken.
Binnenkort zal ik wat foto's maken.
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
6000 km op LPG/LSI
Na 6000 LPG kilometers in 3 maanden met de Landi LSI installatie kan ik niet anders concluderen dat het prima bevalt. Pas als het pieptoontje klinkt als de tank leeg is, heb ik door dat we op benzine rijden. Het verbruik hangt nauw samen met de wijze waarop het gaspedaal van de T-Jet wordt gebruikt. In de stad haal ik net de 1 op 10. Op de snelweg niet harder dan 120 is 1 op 13 haalbaar. Actiradius met de 46 ltr tank is ongeveer 360 km, dus regelmatig naar de lpg pomp. Nu de benzineprijzen recordhoogtes bereikt, is het wel lekker blazen op LPG. De wegenbelasting is 22 euro per maand hoger dan op benzine. Wie meer dan 12000 km per jaar rijdt, geeft minder uit op LPG (bij nieuw inbouw tegen een prijs van 2300 euro voor de installatie, die in 3 jaar wordt afgeschreven)
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
Re: Welke type lpg-installatie nog niet helemaal duidelijk.
Met een 1.4 16v racing in twee maanden bijna zes duizend kilometertjes gereden. Denk er nu dus ook over om aan het gas te gaan. Ik hik er nog wel tegenop om de noodzakelijke centjes erin te stoppen. Heeft iemand al ervaring met gas met een 'gewone' 1.4 16 klepper?
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
dat is nou precies dat mij tegenhoud om op gas te gaan rijden....
die spoeglelijke vulopenening/dop....
ik ben liever duurder uit dan dat er in de GP geboord moet worden voor zo'n dop!!!!
maar ik ben blij dat je tevreden bent over je installatie!!
die spoeglelijke vulopenening/dop....
ik ben liever duurder uit dan dat er in de GP geboord moet worden voor zo'n dop!!!!
maar ik ben blij dat je tevreden bent over je installatie!!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time
Re: 6000 km op LPG/LSI
Welk gewicht komt er nu op het kenteken bij je te staan? Hoeveel komt er bij?Bemerpunto schreef:Na 6000 LPG kilometers in 3 maanden met de Landi LSI installatie kan ik niet anders concluderen dat het prima bevalt. Pas als het pieptoontje klinkt als de tank leeg is, heb ik door dat we op benzine rijden. Het verbruik hangt nauw samen met de wijze waarop het gaspedaal van de T-Jet wordt gebruikt. In de stad haal ik net de 1 op 10. Op de snelweg niet harder dan 120 is 1 op 13 haalbaar. Actiradius met de 46 ltr tank is ongeveer 360 km, dus regelmatig naar de lpg pomp. Nu de benzineprijzen recordhoogtes bereikt, is het wel lekker blazen op LPG. De wegenbelasting is 22 euro per maand hoger dan op benzine. Wie meer dan 12000 km per jaar rijdt, geeft minder uit op LPG (bij nieuw inbouw tegen een prijs van 2300 euro voor de installatie, die in 3 jaar wordt afgeschreven)
Nu stilo Abarth 5 drs. binnenkort GP