Voor de Techneuten:Wat kan er zoal getuned worden T-jet 120
- Maxximum
- Membre D'Oro
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
- Locatie: NL, Sint Jansteen
Tja... Eigenlijk...
Mijn broer (automonteur) zei vroeger ook altijd,
als je snel wilt gaan, moet je een snelle auto kopen.
Waarom een 1.4 opkrikken zodat hij net zo snel kan als een 1.6 of 1.8?
Koop er dan meteen een.
Ja... misschien is zoiets alleen weggelegd voor mensen die de kostprijs van een GP T-Jet kúnnen vergokken.
Mijn broer (automonteur) zei vroeger ook altijd,
als je snel wilt gaan, moet je een snelle auto kopen.
Waarom een 1.4 opkrikken zodat hij net zo snel kan als een 1.6 of 1.8?
Koop er dan meteen een.
Ja... misschien is zoiets alleen weggelegd voor mensen die de kostprijs van een GP T-Jet kúnnen vergokken.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
de 1.4 t-jet is natuurlijk wel lekker snel... ik zelf denk wel dat er wel een soort van "slijtage marge" op zit, maar pas op voor je fabrieksgarantie.
Kijk als er nu een chip komt van fiat met garantie etc. zit je natuurlijk veel veiliger als met bijv. een squadra chippie
weet ook dat als je motorisch tuned en je auto dus sneller gaat ook niet moet vergeten om je remmen ook wat te tunen... als je hard wilt rijden is het ook fijn dat je hard kunt remmen.
Kijk als er nu een chip komt van fiat met garantie etc. zit je natuurlijk veel veiliger als met bijv. een squadra chippie
weet ook dat als je motorisch tuned en je auto dus sneller gaat ook niet moet vergeten om je remmen ook wat te tunen... als je hard wilt rijden is het ook fijn dat je hard kunt remmen.
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time
Re: tuning.
Het lijkt mij logisch dat er meer slijtage ontstaat, daar kom je niet omheen. Maar zoveel meer slijtage zal wel meevallen als je maar binnen de veilige marges blijft.ed.de.vries schreef:Wederom komt chipping ter discussie voor de T-Jet 88/120 kw/pk
Benzine. eerder berichte ik al,dat de aandrijflijn en de Turbo wel
behoorlijk meer op hun donder gaan krijgen.
Tenminste!!! als je werkelijk de meer Nm en Koppel gaat gebruiken.
Want!!! daar doet iemand toch de chipping voor dacht ik zo.
Een Deutsche Race enginer die voor een Int Rally Team werkt met
jaren lange Race ervaring vertrouwde mij afgelopen weekend toe,
dat eea wel degelijk meer slijtage zou kunnen veroorzaken.
Dat chippen wel kan,maar!!!
Bezin,eer gij begin.
Het kan klauwen vol geld gaan kosten,als je er niet >vakkundig<
mee om weet te gaan in het normale verkeer.
Koop dan liever de Gr-P ABARHT, zo adviseerde de monteur mij.
Daar krijg je de keuze uit 150 of 180 PK.
t,is maar wat je wenst.
s6 met je keuze,s.
: der ALTE:
Ik heb hem nuMaxximum schreef:Ohw, lees net dat Dennytje hem heeft gehad, maar ook weeral te koop heeft staan.Zijn er trouwens mensen die een blow-off valve hebben gemonteerd op de GP T-jet?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Grande Punto 1.4 T-Jet --- Crossover Black - Inox Orange - Blue&Me Nav & Com - Interscope HiFi - Blow Off Valve - Red Brake Calipers
Zei een auto monteur dit ?..Maxximum schreef:Tja... Eigenlijk...
Mijn broer (automonteur) zei vroeger ook altijd,
als je snel wilt gaan, moet je een snelle auto kopen.
Waarom een 1.4 opkrikken zodat hij net zo snel kan als een 1.6 of 1.8?
Koop er dan meteen een.
Ja... misschien is zoiets alleen weggelegd voor mensen die de kostprijs van een GP T-Jet kúnnen vergokken.
Is het niet juist een kick om zoveel mogelijk uit een blok te trekken ? Zoals je eigenlijk bij alle dingen in het leven doet ? Het beste eruit halen wat erin zit ?
Echt een hele vreemde redenatie...
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
gaat eerder om de 1.4 zonder turbo maakt niet uit welk merk natuurlijk....
conclusie met een 1.4ltr ga je nooit zo snel zijn als met een 2.5ltr
das duidelijk....
en lukt het wel... dan is de auto waarschijnlijk zo aangepast dat hij niet meer road legal is!![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
conclusie met een 1.4ltr ga je nooit zo snel zijn als met een 2.5ltr
das duidelijk....
en lukt het wel... dan is de auto waarschijnlijk zo aangepast dat hij niet meer road legal is!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time
Agreed, maar wel geweldig leuk lijkt mijswans schreef:gaat eerder om de 1.4 zonder turbo maakt niet uit welk merk natuurlijk....
conclusie met een 1.4ltr ga je nooit zo snel zijn als met een 2.5ltr
das duidelijk....
en lukt het wel... dan is de auto waarschijnlijk zo aangepast dat hij niet meer road legal is!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ik heb hiervoor een dikke Brava gehad. Ook motorisch getuned en tweakt tot het uiterste, maar binnen het toelaatbare technische maximum.
Doe e.e.a. nooit binnen de fabrieksgarantie termijn.
Ga altijd te rade bij een specialist zoals bijv. Modena.
Hou altijd rekening met het maximale van het blok, de versnellingsbak, het differentieel, de wielophanging, de remmen (niet echt onbelangrijk) en de banden.
Je wagen alleen motorisch tunen boven het gestelde maximum (lees: fabriek standaard) is dom.
En een 1.4 blok opkrikken naar groot geweld en dan de rest van je auto 1.4 laten omdat je geen geld meer hebt is nog dommer.
Uiteindelijk knal je waarschijnlijk met 220kmh door een vangrail. Joepie.
Doe e.e.a. nooit binnen de fabrieksgarantie termijn.
Ga altijd te rade bij een specialist zoals bijv. Modena.
Hou altijd rekening met het maximale van het blok, de versnellingsbak, het differentieel, de wielophanging, de remmen (niet echt onbelangrijk) en de banden.
Je wagen alleen motorisch tunen boven het gestelde maximum (lees: fabriek standaard) is dom.
En een 1.4 blok opkrikken naar groot geweld en dan de rest van je auto 1.4 laten omdat je geen geld meer hebt is nog dommer.
Uiteindelijk knal je waarschijnlijk met 220kmh door een vangrail. Joepie.
ABARTH Punto Evo.
BMC CDA
G-Tech Shortshifter
G-Tech GT560-cup S (black) uitlaat
Tuning door SAVALI
BMC CDA
G-Tech Shortshifter
G-Tech GT560-cup S (black) uitlaat
Tuning door SAVALI
Dit vind ik wel mooi gezegdRaptor schreef:Ik heb hiervoor een dikke Brava gehad. Ook motorisch getuned en tweakt tot het uiterste, maar binnen het toelaatbare technische maximum.
Doe e.e.a. nooit binnen de fabrieksgarantie termijn.
Ga altijd te rade bij een specialist zoals bijv. Modena.
Hou altijd rekening met het maximale van het blok, de versnellingsbak, het differentieel, de wielophanging, de remmen (niet echt onbelangrijk) en de banden.
Je wagen alleen motorisch tunen boven het gestelde maximum (lees: fabriek standaard) is dom.
En een 1.4 blok opkrikken naar groot geweld en dan de rest van je auto 1.4 laten omdat je geen geld meer hebt is nog dommer.
Uiteindelijk knal je waarschijnlijk met 220kmh door een vangrail. Joepie.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Grande Punto 1.4 T-Jet --- Crossover Black - Inox Orange - Blue&Me Nav & Com - Interscope HiFi - Blow Off Valve - Red Brake Calipers
- Maxximum
- Membre D'Oro
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
- Locatie: NL, Sint Jansteen
Ehm...Dennytje schreef: Zei een auto monteur dit ?..
Is het niet juist een kick om zoveel mogelijk uit een blok te trekken ? Zoals je eigenlijk bij alle dingen in het leven doet ? Het beste eruit halen wat erin zit ?
Echt een hele vreemde redenatie...
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ik had hiervoor een Astra G 1.6 16V met 101pk.
Wilde toen ook vanalles aan de motor veranderen om hem sneller te laten gaan. Hij wilde maar zeggen dat als ik er 30pk bij wilde hebben, ik beter een 2.0 16V had moeten kopen. Dan was ik nét zoveel kwijt geweest en je zit safe....
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Nou ja, is toch ook geen heel rare redenatie. Ik zou ook geen 1.4 nemen en later een turbo erop schroeven, terwijl je ook gewoon gelijk die 1.4 turbo kan kopen (incl. garantie enzo)...Maxximum schreef:Ehm...Dennytje schreef: Zei een auto monteur dit ?..
Is het niet juist een kick om zoveel mogelijk uit een blok te trekken ? Zoals je eigenlijk bij alle dingen in het leven doet ? Het beste eruit halen wat erin zit ?
Echt een hele vreemde redenatie...mijn broer ja....
Ik had hiervoor een Astra G 1.6 16V met 101pk.
Wilde toen ook vanalles aan de motor veranderen om hem sneller te laten gaan. Hij wilde maar zeggen dat als ik er 30pk bij wilde hebben, ik beter een 2.0 16V had moeten kopen. Dan was ik nét zoveel kwijt geweest en je zit safe....
Heeft iemand van jullie wel eens nagezocht wat de bak en krukas nog extra aankan qua nm's??
Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken over grote toename van slijtage ed, zolang je je auto goed onderhoudt, kan er enkel door chippen/luchtsys/uitlaatsys niet veel kapot gaan, mits de chiptuning door een goeie partij wordt uitgevoerd.
De vraag zou moeten zijn: wat moet er nog meer vervangen worden om veilig door te kunnen gaan met je GP![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nog even ingaand op "het kan niet", "wat voor nut" ed:
Het is een feit, dat er een flinke marge zit tussen standaard blokgebruik en maximaal, puur en alleen al door de verschillende [miliea]eisen door Europa ed heen. Door deze marge uit te buiten, kan je al aardig wat winnen
Persoonlijk deel ik de mening dat je beter een andere motoruitvoering/auto kan aanschaffen als je er echt een turbo oid rigoreus erop wil schroeven. Echter ben ik van mening, dat je binnen je eigen blok/bak al een hele sprong kan maken door correcte tuning.
Als voorbeeld mijn Apart MK2a: 130 pk/164 nm standaard.
Met remap, goede openluchtfilter zit ik al op 156 pk/184 nm.
Dan nog een goed uitlaatsysteem kan ik de 165 pk/195 nm aanraken. Dan nog de mogelijkheid om aangepaste nokkestokken erin te gooien, waarmee [na wederom een remapping] ik kan uitkomen op iets over de 175 pk/200+ nm
Maar....voor wat, hoort wat:
1. Het geld vliegt er zo doorheen, maar nog steeds niet zoveel geld om een hogere motorvariant/-alternatief te kopen.
2. Comfort zal nagenoeg weg zijn, vooral als je je onderstel mee aanpast aan je snelheid
3. Je zal altijd goed moeten opletten bij het onderhoud of andere aanpassingen
4. Je bent redelijk snel gewend aan vermogenswinst![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken over grote toename van slijtage ed, zolang je je auto goed onderhoudt, kan er enkel door chippen/luchtsys/uitlaatsys niet veel kapot gaan, mits de chiptuning door een goeie partij wordt uitgevoerd.
De vraag zou moeten zijn: wat moet er nog meer vervangen worden om veilig door te kunnen gaan met je GP
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nog even ingaand op "het kan niet", "wat voor nut" ed:
Het is een feit, dat er een flinke marge zit tussen standaard blokgebruik en maximaal, puur en alleen al door de verschillende [miliea]eisen door Europa ed heen. Door deze marge uit te buiten, kan je al aardig wat winnen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Persoonlijk deel ik de mening dat je beter een andere motoruitvoering/auto kan aanschaffen als je er echt een turbo oid rigoreus erop wil schroeven. Echter ben ik van mening, dat je binnen je eigen blok/bak al een hele sprong kan maken door correcte tuning.
Als voorbeeld mijn Apart MK2a: 130 pk/164 nm standaard.
Met remap, goede openluchtfilter zit ik al op 156 pk/184 nm.
Dan nog een goed uitlaatsysteem kan ik de 165 pk/195 nm aanraken. Dan nog de mogelijkheid om aangepaste nokkestokken erin te gooien, waarmee [na wederom een remapping] ik kan uitkomen op iets over de 175 pk/200+ nm
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Maar....voor wat, hoort wat:
1. Het geld vliegt er zo doorheen, maar nog steeds niet zoveel geld om een hogere motorvariant/-alternatief te kopen.
2. Comfort zal nagenoeg weg zijn, vooral als je je onderstel mee aanpast aan je snelheid
3. Je zal altijd goed moeten opletten bij het onderhoud of andere aanpassingen
4. Je bent redelijk snel gewend aan vermogenswinst
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Afbeelding](http://members.home.nl/d.verdonk/pics/shook1s.gif)
'03 Punto MKIIa Abarth 1.8 16v VFD: 156pk/183nm
Hoe goed de tcs ook is, al duw je er een sper in, dan nog blijft het een feit dat het gewicht van een V6 in het vooronder zorgt voor relatief teveel gewicht op de voorwielen. Een goede tcs zal in werking treden bij het eerste schijntje van wielspin en houdt vervolgens vermogen tegen, waardoor het onderstuur wordt vervangen voor een langzamere gang.....puntje bij paaltje hetzelfde resultaatJoh@n schreef:Daarom zijn er bedrijven zoals JD Engineering die hun eigen TCS combineren met chiptuning. Die kunnen daar genoeg aan doen, anders krijg je ook de door ExTaxi genoemde 345 pk niet op de weg. En geloof me, dat gaat echt zonder een centje pijn, op alleen de voorwielen..buxol schreef:Op een gegeven moment is het toch wel mooi geweest met steeds meer pk's? Voorwielen kunnen het vermogen niet op de weg kwijt en alleen maar onderstuur. De Alfa 147 GTA of de Astra OPC zijn volgens meerdere reviews minder snel/handelbaar dan de specs zouden doen vermoeden.
En daarom heeft Alfa nu Q4 en Q2 modellen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Een sper daarentegen doet beter zijn werk, zoals het Q2-systeem. Maar dan nog loop je tegen het probleem aan dat de voorzijde van, bijvoorbeeld, een 147 GTA te zwaar is om het volledige potentieel van zo'n blok te kunnen benutten.
Er is echter geen regel dat een auto vanaf een x aantal pk beter op achter-/vierwieltechniek kan overstappen, dit is dus "in the eye of the beholder". Wat wel cker en bekend is, is dat je met een achterwielaangedreven auto je powerpk's kan gebruiken in je voordeel [opwekken van oversteer], wat dus niet op gaat voor een voorwielaangedreven auto, daar het nooit gunstig is om onderstuur op te wekken.
Echter.....een voorwielaangedreven auto is veiliger voor het gros van autorijdend nl gezien de controleerbaarheid van doorspinnen via de voorwielen tov doorspinnen via de achterwielen
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
M.i. is vanaf 200 pk de grens bereikt voor een voorwieler en moet het overgaan op achterwiel. Thans, zo koop ik mijn auto's
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Afbeelding](http://members.home.nl/d.verdonk/pics/shook1s.gif)
'03 Punto MKIIa Abarth 1.8 16v VFD: 156pk/183nm
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1763
- Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Een dikke Brava?? De snelste Brava was toch de diesel? Of had je een 1.6 en daar softwarematig iets aan gedaan want nog niet eens 15 pk oplevert? :roll:Raptor schreef:Ik heb hiervoor een dikke Brava gehad. Ook motorisch getuned en tweakt tot het uiterste, maar binnen het toelaatbare technische maximum.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Ehm....dik in de zin van uiterlijke schoonheid. En er zat idd een andere chip in, met dank aan de vorige eigenaar.
Zelf een nieuwe luchtinlaat geplaatst (zonder de vernauwing) met een K&N 57i erop, en een (custom) RVS uitlaat.
Nee, de Bravi zijn niet eenvoudig motorisch te tweaken. Kosten wegen niet op tegen het resultaat.
Met technische aanpassingen kun je er wel voor zorgen dat je een hoop winst hebt in bochten. En idd was het een skelter van 1100 kilo na wederom een flinke zak geld.
Het blijft triest dat de nieuwe eigenaar er maar 6 dagen plezier van had.
Total loss...
Zelf een nieuwe luchtinlaat geplaatst (zonder de vernauwing) met een K&N 57i erop, en een (custom) RVS uitlaat.
Nee, de Bravi zijn niet eenvoudig motorisch te tweaken. Kosten wegen niet op tegen het resultaat.
Met technische aanpassingen kun je er wel voor zorgen dat je een hoop winst hebt in bochten. En idd was het een skelter van 1100 kilo na wederom een flinke zak geld.
Het blijft triest dat de nieuwe eigenaar er maar 6 dagen plezier van had.
Total loss...
ABARTH Punto Evo.
BMC CDA
G-Tech Shortshifter
G-Tech GT560-cup S (black) uitlaat
Tuning door SAVALI
BMC CDA
G-Tech Shortshifter
G-Tech GT560-cup S (black) uitlaat
Tuning door SAVALI