"bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Bericht door Maxximum »

Ik heb voor de zekerheid al naar FIAT NL gebeld.
Deze vertelde mij ook dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het 'het stuurhuis' probleem is. Toch heb ik gevraagd of ik me ergens aan moest melden ofzo. Er moet immers iemand de eerste zijn...

Ze vertelde me dat de dealer dit wel door zou geven als dat het geval was.
Helaas heb ik daar mijn twijfels over aangezien de dealer nog nooit van 'het stuurhuis' probleem heeft gehoord.

Ze zijn nu nog bezig... (had tevens een resonantie gemeld vanuit het dashboard of motorcompartiment dat in 2e of 3e tussen 1500 en 2250 rpm te horen was, en het fluitend geluid bij 50-70km/h in 5e.)

Ik laat altijd de moed gelijk zakken als je dat tegen een monteur zegt die dan een gezicht trekt van: :shock: :?:

Maargoed, ik kan me aanstellen. Wie weet komen ze er achter dat het reparatiecompressortje los in de kofferbak ligt...
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

tonyvandenbroek schreef:Zover ik weet zijn er in 2006 verschillende GP's terug gegaan voor een nieuw stuurhuis. Onder andere ikzelf. Na een paar maanden kwam er alweer iemand met het bericht dat ook het "verniieuwde" stuurhuis niet helemaal goed was. Zoals bij mij nu ook dus.
Er blijkt weer een modificatie te zijn geweest, en de GP's die geleverd werden na 2007 hebben "als het goed is" er helemaal geen last van.

Daarom vind ik het ook vreemd dat jij (2008) nu wel weer geklapper en gebonk hebt. Misschien nog een oud on-gemodificeerd stuurhuis gevonde en in jouw GP gezet.

De juiste benaming kan ik zo 123 niet zeggen, maar volgende week gaat mijn GP naar de dealer en zal ik eens vragen naar de code (bestelnummer) van het stuurhuis.

Succes verder
Het ging om speling in het stuurhuis
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Bericht door Maxximum »

De monteur heeft nét mijn auto hier afgezet.
Nog steeds beweert hij dat hun nog nooit hebben gehoord van een modificatie of vervanging van het stuurhuis.

Hij zei dat hij het probleem heeft gevonden.
Speling op de stabilisatorstang rechtsvoor.
Hij zei dat als ze er tegen aan klopte ze het konden horen.
Hij heeft er niets aan gedaan, begin volgende week kwam de stang binnen en zou het worden gemonteerd. Moet hij dan ook uitgelijnd worden?

Wel vond hij dat het nu al minder was....
gek... als ze er niets aan gedaan hebben :?:
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Bericht door Maxximum »

JEEEEZZZUUUUUSSSSSS

Valt mijn dashboardkast steeds open. Wat hebben ze gedaan?
Een tapeje om dat beugeltje... Wie denken ze wel dat ze voor zicht hebben........... :evil:
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Rogar

Bericht door Rogar »

Ik zou als ik jou was lekker een andere dealer in de buurt opzoeken! Wat een prutsers...
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

TAPE !!!

het moet niet gekker worden bij de dealers.
Hoeven ze bij mij echt niet te proberen, zullen dat waarschijnlijk ook niet doen.
Maar mocht het zo zijn, dan krijgen ze een boze GPC voorzitter aan de balie in de SHOWROOM!
Een auto met nog geen 1000km al met tape aan elkaar vast zetten. Gauw eens een andere dealer gaan bezoeken, en die eens laten beoordelen.
Puur pruts werk, dit kan ik zelf ook, en ben geen FIAT monteur.

Laat het merken dat je het er zeker niet mee eens bent!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Bericht door Maxximum »

Vrienden....

ik ben thuis gekomen en heb een lekker sigaretje gerookt en mijn vriendin een lekkere knuffel gegeven. Ben dus al een klein beetje rustiger geworden.

Ik heb de dealer nog niet gesproken over vandaag en over het tape schandaal... Ik zal wel een opmerking er over laten vallen.

Waarschijnlijk heeft de monteur dit gedaan bij mijn 'resonantie' klacht.
Daar zat namelijk wel een wat zwaardere brom. (nog) niet echt storend, gewoon af en toe een brommetje.

Het lichte ratelen wat ik hoorde zit er nog steeds, net als de de klapper onder de auto. Maargoed, laat ik eens positief zijn en er van uitgaan dat het de stabilisatorstang is die volgende week vervangen word.
(weet iemand of dan ook de auto weer uitgelijnd dient te worden?)
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
pitufo
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 19:40
Locatie: Amersfoort

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door pitufo »

bij mij hetzelfde probleem na de auto 2 dagen in bezit te hebben, bij mij
lag het ook aan de stabilisatorstang. Is vorige week onder garantie vervangen, het klapperend
geluid is nu verdwenen.
Fiat Gp 1.4 16v Emotion 2006 - Belly Sand Skydome dak, 17" velgen, drl lights.
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =34&t=3805" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Scooterguy
Junior Stato
Berichten: 251
Lid geworden op: zo feb 12, 2006 23:59
Locatie: Kwaadmechelen(B)
Contacteer:

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Scooterguy »

En hier bonkt het sinds afgelopen week weer als vanouds...
Morgen maar eens een bezoekje aan de dealer brengen (weeral)......................................
Grande Punto 2009 1.3 MJT 85PK Sport + een bende opties.
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Ernst »

ik zie steeds het woord klapperend geluid.. Hoe hoor je dat het best ik heb namelijk als je in een bocht staat en je accelereert stevig of je neemt vol aan een scherpe/haakse bocht zon raar als het ware ratelend geluid het komt van voor kan niet met zekerheid zeggen of het links of rechts is.. Ben ik keer naar een dealer hier in zwolle geweest.. Maar dat is niet een echte fiat dealer een suzuki dealer die het fiat dealer schap heeft overgenomen.. Heb zon monteur mee laten rijden voor een stevig ritje om het aan te tonen.. Zegt die gast.. Maar dit is niet normaal rijden.. Ik zeg nee dat ratelend geluid is normaal.. Later een lul verhaal.. Ze hadden fiat nl gebeld.. en het was het sper differentiëel... Yeah right.. Die heeft een gp niet.. binnenkort maar naar mijn nieuwe adress.. snipperling daar heb ik meer vertrouwen in.. Heeft iemand nog herkennings punten kunnen op maken uit dit verhaal... Bvd
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Noud
Nuovo Arrivato
Berichten: 137
Lid geworden op: wo okt 17, 2007 13:36
Locatie: Nieuwegein

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Noud »

@Ernst,

Als je (te) scherp instuurd of (te) snel accelereerd in een bocht is het niet het ESP dat ingrijpt?
ESP werkt door het selectief afremmen van een bepaald wiel. Er zou dan ook een oranje lampje gaan branden op je instumentenpaneel. Kan me voorstellen dat je het lampje niet opmerkt omdat je bij dat soort acties meestal je handen vol hebt en voor je kijkt ipv op je klokken.
Grande Punto 5 drs 1.4 T-Jet Sport New Orleans Blue
petervds
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 21, 2013 18:44

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door petervds »

Fiat moet wel degelijk weten van de stuurhuizen hoor ;-)
dit is een originele servicenews van fiat. de afbeeldingen krijg ik r zo niet op

greetz, Peter

Alle Typen behalve 1.4T-JET (120 pk) 41
03.07


4120 1 041 LA STUURHUIS
Lawaai/rammelen - Praktische Oplossing




KLACHTOMSCHRIJVING
Lawaai (rammelen met een lage frequentie) van het stuurhuis aan de passagierszijde op een slecht wegdek

WIJZIGINGEN IN DE PRODUCTIE
Toepassing van nieuwe stuurhuizen met een gewijzigde bus en gecertificeerde speling van de cilinder.

INVOERING VAN DE MODIFICATIE

Uitvoering

Productielocatie

Lijn

Chassisnr.

Organisatienr.


Alle betreffende typen

Melfi

1

169280

1157193


Alle betreffende typen

Melfi

2

1149202

1157187


Alle betreffende typen

Mirafiori

-

2009056

9236


WIJZIGINGEN VOOR HET DEALERNET
Geadviseerde dealerreactie bij klachten van de klant
-Informeer de klant bij melding van de klacht en vaststelling van het defect, dat het geluid geen invloed heeft op de veiligheid van de auto en dat de klacht zal worden verholpen door het vervangen van het stuurhuis.-Geef na de werkzaamheden uitleg over de verrichte werkzaamheden en controleer of de klant tevreden is.
Praktische Oplossing
Vervang bij melding van deze klacht en na vaststelling van de oorzaak, het stuurhuis door het in de tabel Onderdelenvoorziening aangegeven onderdeel, zoals onder de volgende Werkwijze is beschreven.

WERKWIJZE

Voordat het stuurhuis wordt vervangen, moet eerst de werkelijke bron van het geluid worden vastgesteld, waarbij geluiden van de stuuras (tijdens het draaien van het stuurwiel) of de schokdemper (geluid met een hogere frequentie op een slecht wegdek) moeten worden uitgesloten.



Vervang het stuurhuis door het onderdeel dat in de tabel Onderdelenvoorziening is aangegeven, op de wijze die hierna is beschreven:


Het stuurhuis wordt door Afd. Onderdelen zonder spoorstangeinden geleverd, daarom moet voor de uitbouw van het stuurhuis de "montagemaat" (deel A - Fig. 1) van de spoorstangeinden (1 - Fig. 1) worden gemeten (dit is nodig om de spoorstangeinden in de juiste stand op het nieuwe stuurhuis te kunnen monteren).

De "montagemaat" (A) kan aan beide zijden (rechts en links) ook worden bepaald door het aantal ongebruikte gangen op de schroefdraad van de spoorstang te tellen.



Fig. 1





- Bouw het stuurhuis uit zoals is beschreven in het Werkplaatshandboek (Bew. 4110A10 - Uitbouwen).

- Draai op de werkbank aan beide zijden van het stuurhuis, de moeren (1 - Fig. 2) los en verwijder de spoorstangeinden (2 - Fig. 2) en bewaar ze voor het hergebruik. Deze onderdelen moeten op het nieuwe stuurhuis worden gemonteerd omdat Afd. Onderdelen het stuurhuis zonder spoorstangeinden en moeren levert.

Fig. 2





- Draai op de werkbank de eerder verwijderde M14-moeren (1 - Fig. 2) en spoorstangeinden (2) op het nieuwe stuurhuis, waarbij de eerder bepaalde "montagemaat" (A - Fig. 1) moet worden aangehouden (zie OPMERKING)

- Draai de contramoeren (1 - Fig. 2) op de spoorstangen (2) met aanhaalmoment (4,5 ÷ 5,5 daNm) vast.

- Bouw het nieuwe stuurhuis in zoals is beschreven in het Werkplaatshandboek (Bew. 4120A10 - Inbouwen) waarbij tevens de volgende componenten door nieuwe van Afd. Onderdelen moeten worden vervangen:

-Bevestigingsbout van de stuuras aan het stuurhuis.-M10-bevestigingsmoeren (2 - Fig. 3) van de spoorstangkogels (1 - Fig. 3) aan de naafdragers.
Fig. 3





- Draai de M10-bevestigingsmoeren (2 - Fig. 3) van de spoorstangkogels (1 - Fig. 3) aan de naafdragers met aanhaalmoment (3,6 ÷ 4,4 daNm) vast.

- Controleer de voorwieluitlijning (Bew. 4450A10).

ONDERDELENVOORZIENING

Uitvoering

Beschrijving

Onderdeelnummer

Aantal


1.2 8v – 1.4 8v Links stuur

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51813210

1


1.2 8v – 1.4 8v Rechts stuur

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51813211

1


1.4 16v Links stuur

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51813212

1


1.4 16v Rechts stuur

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51813213

1


1.3 Multijet 90 pk – 1.9 Multijet Links stuur

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51813214

1


1.3 Multijet 90 pk – 1.9 Multijet Rechts stuur

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51813215

1


1.3 Multijet 75 pk Links stuur tot 09/2006 (*)

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51816596

1


1.3 Multijet 75 pk Rechts stuur tot 09/2006 (*)

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51816598

1


1.3 Multijet 75 pk Links stuur vanaf 09/2006 (*)

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51813210

1


1.3 Multijet 75 pk Rechts stuur vanaf 09/2006 (*)

Stuurhuis (zonder spoorstangen)

51813211

1


Alle betreffende typen

Bevestigingsmoeren spoorstangkogels

51736814 (**)

2


Alle betreffende typen

Bout stuuras

46826721 (***)

1


(*) Deze modificatie is in de Onderdelencatalogus aangegeven met code C/D11148

(**) Elke verpakking bevat 10 moeren

(***) Elke verpakking bevat 5 bouten

CLAIMGEGEVENS

Uitvoering

Bewerking

Deelcode

Defectsleutel

Opstelling

Tarieftijd


1.9 Multijet

4120104

1

LA

-

2.15 (*)


Alle Typen behalve 1.9Multijet

4120105

1

LA

-

1.65 (*)


(*) de vastgestelde tarieftijd omvat ook het uitlijnen van de voorwielen.
Gerkeee
Nuovo Arrivato
Berichten: 46
Lid geworden op: zo jun 08, 2014 18:47

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Gerkeee »

Ik heb een Fiat Bravo van 2007. Ik heb sinds een korte tijd een knak in mijn stuur, deze knak was in het begin moeilijk te horen maar wordt nu steeds erger. Ik heb overal al wat gezocht, maar weet niet wat het nou specifiek is. Ik lees in dit topic veel over het stuurhuis, kan dit ook de oorzaak zijn van mijn klacht? Of moet ik ergens anders zoeken?

Mijn stuurbekrachtiging is nog nooit uitgevallen en heeft ook nooit storing gegeven. Bij het draaien van het stuur, hoor en voel ik een 'knak' in mijn stuur.

Wie o wie?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Odelot »

Niet een fuseekogel toevallig?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gerkeee
Nuovo Arrivato
Berichten: 46
Lid geworden op: zo jun 08, 2014 18:47

Re: "bonk" geluid in stuurkolom,rechtsvoor klapperrend

Bericht door Gerkeee »

Dan zou ik duidelijk een bonk horen in de voortrein, lijkt mij? Ik voel en hoor de bonk duidelijk bij het stuur vandaan komen.
Plaats reactie