Vandaag heb ik eindelijk een "gaatje" kunnen vinden om bij de dealer langs te gaan om even te gaan rijden met de nieuwe 500.
Vanmorgen even langs gegaan en natuurlijk meteen de sleutel meegekregen.
Het betrof een
FIAT 500 1.2 in Lounge uitvoering. Voor de personen die dat niet weten, de lounge is de luxe-uitvoering (vergelijkbaar met de Emotion bij de GP), en even duur als de 500 Sport.
Het was eenvoudig om een goede zitpositie te vinden in de 500. De stoel hoeft niet eens heel erg ver naar achteren voor mijn 1.91 m en het stuur is in hoogte verstelbaar. De hoogteverstelling van de bestuurdersstoel is opvallend: het is een kantelconstructie. Als je de stoel lager zet, gat de achterzijde (die tegen de rugleuning zit) naar beneden, en de voorzijde niet; hierdoor blijft de afstand van knie tot pedalen dus nagenoeg hetzelfde (het voelt natuurlijk wel anders aan, aangezien de hoek verandert), maar zakt je lichaam wel wat ten opzichte van het dak.
Het is natuurlijk overbodig om te zeggen dat de 500 een schitterend retro-interieur heeft. De grote klok met (o.a.) snelheids- toeren, brandstof- en koelwatertemperatuurmeter is toch verrassend goed afleesbaar, je went er snel aan. De lounge heeft verder alles aan boord wat je wenst op een 500: met leer bekleed stuur (in mooi ivoor-wit leder) Blue&Me, Radio/CD/MP3-speler, airco, en een mooi glazen dak (standaard op de lounge) etc etc etc. De stoelen zijn weliswaar een tikkie kleiner dan van de GP, maar ik vond ze fantastisch zitten.
Goed, rijden dan maar.
Natuurlijk heeft een 1.2 8V niet zo veel pit onderin als de 1.4 T-Jet 16V in mijn GP, maar dat is logisch. Je moet dus wat meer toeren maken om hem levendig te houden. Het is dus geen echte racer (de 1.2 in het vooronder van de 500 in kwestie moest trouwens nog wel in/los-gereden worden en dat merkte je wel; hij had pas 1.500 km gereden geloof ik). Desondanks was mijn algehele conclusie dat de 1.2 motor prima past bij de 500 en een goede keuze kan zijn.
De versnellingsbak zit (net als bij de Panda) halverwege het dashboard; lekker dicht bij, en schakelt ontzettend strak. Er zit een soort miniatuur biljartbal op als knop....heel leuk en het lag nog goed in de hand ook.
De stand van de pedalen is ook goed voor elkaar. Ik heb een uurtje gereden en het ging perfect (bij de Seicento van vrouwlief staan de pedalen naar mijn smaak (of door de door mij aangenomen zitpositie) te hoog, met als gevolg kramp in de schenen bij ritten langer dan een half uur.)
De wegligging van de 500 is erg goed voor een auto van dit formaat. Stabiel en zeker. de vering is redelijk stug, vergelijkbaar met die van de GP Sport. Net als bij de GP is hij dat zonder verder oncomfortabel te worden. Voordeel is dat de 500 nauwelijks overhelt in bochten. (Heel anders dan bij de Seicento van vrouwlief.)
Deze auto verkoopt zich echt niet alleen door zijn looks. het is gewoon een hele fijne auto....Basta!
Tot nu toe dus alle lof voor FIAT en zijn 500.
Zijn er ook nog negatieve kanten dan?
Ja, je wordt ontzettend bekeken. Echt iedereen, ongeacht in wat voor voertuig ze zich verplaatsen, kijkt naar de 500 en krijgt een glimlach.
Slechts 1 keer was iemand niet gecharmeerd van de 500 (althans zo leek het). Een Saab rijder die zelf gewoon 120 op de linkerbaan reed en op honderden meters van me vandaan was, vond het nodig om vol gas te gaan geven op het moment dat ik een vrachtwagen in ging halen (gewoon met 130 km/uur op de teller). De 500 geeft je echter zo'n blij en rustgevend gevoel dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in de Saab in je nek, maar gewoon ongestoord door rijdt en keurig na passeren van de vrachtwagen, uiteraard na goed de spiegels gecheckt te hebben en richting aangegeven te hebben, weer naar rechts danst
Tijd voor het maken van veel foto's had ik niet; ik had net iets meer dan een uurtje vrij, en wilde mijn tijd toch vooral besteden aan rijden en dus genieten.
Ik heb alleen tijdens een tussenstopje thuis snel de 500 onder de carport gezet om te bekijken of hij paste en ja hoor, het was een plaatje!