Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Gebruikersavatar
simster
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 22:46

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door simster »

@d'n verkopert,

Ik ga zelf wel voor een hardshell, maar puur uit nieuwsgierigheid; maak het geen herrie zo'n opvouwbare koffer?

gr, Ronald
Gebruikersavatar
d'n verkopert
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: di jun 15, 2010 20:26

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door d'n verkopert »

simster schreef:@d'n verkopert,

Ik ga zelf wel voor een hardshell, maar puur uit nieuwsgierigheid; maak het geen herrie zo'n opvouwbare koffer?

gr, Ronald
Ik merk er eigenlijk niets van als hij er op zit, dus herrie?.....Nee!
Grande Punto Evo met.....u mag het zeggen!
Gebruikersavatar
simster
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 22:46

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door simster »

d'n verkopert schreef:
simster schreef:@d'n verkopert,

Ik ga zelf wel voor een hardshell, maar puur uit nieuwsgierigheid; maak het geen herrie zo'n opvouwbare koffer?

gr, Ronald
Ik merk er eigenlijk niets van als hij er op zit, dus herrie?.....Nee!

Had ik niet verwacht
Gebruikersavatar
simster
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 22:46

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door simster »

Als ik terugkijk op verschillende topics, kom ik foto's tegen van punto's met dakkoffer.
Wat me opvalt is, dat het allemaal 'kleine' koffers zijn (thule pacific 100)

Past een groter model niet, of is dat gewoon geen gezicht?
P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door P-EVO »

simster schreef:Als ik terugkijk op verschillende topics, kom ik foto's tegen van punto's met dakkoffer.
Wat me opvalt is, dat het allemaal 'kleine' koffers zijn (thule pacific 100)

Past een groter model niet, of is dat gewoon geen gezicht?
Ik ga al jaren met een grootte skibox naar de wintersport, en dat is geen probleem, alleen maken de originele dragers wel veel lawaai, ik denk dat dat komt doordat de dragers zijn uitgerust met een tweede tussenstang.

Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door tonyvandenbroek »

simster schreef:Als ik terugkijk op verschillende topics, kom ik foto's tegen van punto's met dakkoffer.
Wat me opvalt is, dat het allemaal 'kleine' koffers zijn (thule pacific 100)

Past een groter model niet, of is dat gewoon geen gezicht?

De Thule Pacifc 100 is gewoon een goede koffer met (voor de de meeste) voldoende ruimte. Ik zet er met gemak een vijtaf sportassen in en her en der nog wat lossen spullen. Het oogt mooi deze koffer, anders krijg je een koffer die te groot oogt voor de GP. Voor langere ski's is deze niet geschikt, tenzij je kleine ski's hebt :wink:

Natuurlijk past het wel, maar het oog wil ook wat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Supersquirrell
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00
Locatie: Blijham

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door Supersquirrell »

Ik heb mij ook de originele fiat dakdragers aangeschaft, een heel gedoe om ze in elkaar te zetten.
Veel losse onderdelen en dit beleef je elke keer als je ze aanbrengen wilt. Hier komt nog bij dat ze ook nog eens je lakwerk kunnen beschadigen tijdens het aanbrengen.
Beetje zonde van Fiat dat hier niet is over nagedacht.
Dus mensen wees alert.
Heb al wel een andere types gehad die minder lawaai maken.
Opel had voor mijn Zafira ovale buizen die waren geruisloos maar ja die waren ook een keer zo duur.
Als het regent in november, komt kerstfeest in december.
Punto Evo
Nuovo Arrivato
Berichten: 96
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 20:57
Locatie: Schoondijke (Zeeland)

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door Punto Evo »

De dakkoffers van Hapro (Nederlandse fabrikant) zijn ook van zeer goede kwaliteit en de prijs valt mee.
Ze hebben best een groot assortiment dakkoffers in verschillende kleuren. Ik heb er ook 1 en hij bevalt me heel goed.
Kijk maar eens op www.hapro.com. Ze hebben ook dakdragers enz.
Succes!
Arendsoog
Junior Stato
Berichten: 244
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 2:38

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door Arendsoog »

Punto Evo schreef:De dakkoffers van Hapro (Nederlandse fabrikant) zijn ook van zeer goede kwaliteit en de prijs valt mee.
Ze hebben best een groot assortiment dakkoffers in verschillende kleuren. Ik heb er ook 1 en hij bevalt me heel goed.
Kijk maar eens op http://www.hapro.com. Ze hebben ook dakdragers enz.
Succes!
En hier kun je ze heel voordelig bestellen.
Heb ik ook gedaan. Keurig volgens afspraak geleverd.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik snap nog steeds niet dat mensen klagen dat de orignele dakdragers krassen maken op de auto.
Gebruik ze al vele jaren icm een thule ocean 100. Monteren is de eerste keer inderdaad een ramp, maar na een paar keer is het zo gepiept. Zeker met zijn tweeën.

De coating die op de beugels zit voorkomt juist dat het gaat krassen. Stop je er iets tussen, dan gaat dat wringen en schuiven.
Zie vorige pagina voor foto's. Dus de coating voorkomt krassen. Zorg wel dat het oppervlak schoon is.
Het lijkt me dat de dragers niet verschillen tov de Grande Punto en Evo.
Afbeelding
Arendsoog
Junior Stato
Berichten: 244
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 2:38

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door Arendsoog »

tonyvandenbroek schreef:Ik snap nog steeds niet dat mensen klagen dat de orignele dakdragers krassen maken op de auto.
Gebruik ze al vele jaren icm een thule ocean 100. Monteren is de eerste keer inderdaad een ramp, maar na een paar keer is het zo gepiept. Zeker met zijn tweeën.

De coating die op de beugels zit voorkomt juist dat het gaat krassen. Stop je er iets tussen, dan gaat dat wringen en schuiven.
Zie vorige pagina voor foto's. Dus de coating voorkomt krassen. Zorg wel dat het oppervlak schoon is.
Het lijkt me dat de dragers niet verschillen tov de Grande Punto en Evo.
Het spijt me Tony, maar hoe graag ik ook zou willen dat je gelijk had; de eerste keer dat ik de dragers op het (van tevoren goed schoongemaakte) dak van m'n nieuwe Evo monteerde zag ik nadien aan beide achterzijden krassen op het dak. Aan de rechterkant is het écht heel erg. Bedenk wel dat dit dus gebeurde met ORIGINELE onderdelen op een auto van nog maar twee weken oud.
Op dat soort momenten kan ik echt RAZEND worden. "Hoe het bestaat dat dit soort brakke rotzooi als originele onderdelen verkocht kan worden".
Ik heb alles van te voren goed bekeken, in elkaar gepast en de (zeer summiere, met Italiaanse verwijzingen naar 'links' en 'rechts') beschrijving goed bekeken/gelezen vóórdat ik ze daadwerkelijk op de auto zelf ging passen. Juist omdàt ik hier gelezen had dat er problemen mee waren.
Ik hoop dat ik de krassen nog weg kan poetsen of clayen of iets dergelijks. De beugels heb ik inmiddels bekleed met de binnenband van een fiets.
Wanneer je verder te werk gaat zoals het hoort: éérst het dak reinigen en zorg óók dat het rubber schoon is (zowel van de dakdragers zélf als het zelf aangebrachte rubber op de beugels), dan heb je minder kans op schade. Bij mij zijn er nadien (tot nu toe) geen nieuwe krassen bijgekomen.
Met andere woorden, Tony ik denk dat je geluk hebt gehad met jouw beugels....
Blijft natuurlijk dat het een erg slordig geheel is: dakdrager, plastic tussenstuk, rubbervoet (met evt. extra rubbervoet bij gebruik met een skydome) en een beugel die je met een ringetje en een moer op een schroef moet draaien die je op zijn beurt met een plastic 'sleutel' ondertussen ook nog moet tegenhouden omdat hij anders terugschiet... Nou ja, moet ik nog doorgaan...?
Het mag bijna een wónder heten wanneer je die dingen zonder schade weet aan te brengen!!
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door tonyvandenbroek »

Snap het niet, als de ijzere beugel vast schroef aan mijn auto (voorportier) en dit aan beide zijdes doe, kan ik me een makkie de rest er overeen en erop zetten, zonder dat maar iets het dak raakt. Natuurlijk is met zijn tweeën sneller en makkelijker, maar alleen is het orima te doen. Ik heb ze al meer dan 10x gemonteerd, en nog nooit problemen gehad.

Alleen de eerste keer, was het even puzzelen. Misschien heb ik dan geluk, maar op het dak zelf krast er bij niets. Ook niet op de stijlen boven de ramen trouwens.
Misschien eens een dagje dak koffer monteren met zijn allen. Kan ook best gezellig zijn.
Afbeelding
P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door P-EVO »

Arendsoog schreef:
tonyvandenbroek schreef:Ik snap nog steeds niet dat mensen klagen dat de orignele dakdragers krassen maken op de auto.
Gebruik ze al vele jaren icm een thule ocean 100. Monteren is de eerste keer inderdaad een ramp, maar na een paar keer is het zo gepiept. Zeker met zijn tweeën.

De coating die op de beugels zit voorkomt juist dat het gaat krassen. Stop je er iets tussen, dan gaat dat wringen en schuiven.
Zie vorige pagina voor foto's. Dus de coating voorkomt krassen. Zorg wel dat het oppervlak schoon is.
Het lijkt me dat de dragers niet verschillen tov de Grande Punto en Evo.
Het spijt me Tony, maar hoe graag ik ook zou willen dat je gelijk had; de eerste keer dat ik de dragers op het (van tevoren goed schoongemaakte) dak van m'n nieuwe Evo monteerde zag ik nadien aan beide achterzijden krassen op het dak. Aan de rechterkant is het écht heel erg. Bedenk wel dat dit dus gebeurde met ORIGINELE onderdelen op een auto van nog maar twee weken oud.
Op dat soort momenten kan ik echt RAZEND worden. "Hoe het bestaat dat dit soort brakke rotzooi als originele onderdelen verkocht kan worden".
Ik heb alles van te voren goed bekeken, in elkaar gepast en de (zeer summiere, met Italiaanse verwijzingen naar 'links' en 'rechts') beschrijving goed bekeken/gelezen vóórdat ik ze daadwerkelijk op de auto zelf ging passen. Juist omdàt ik hier gelezen had dat er problemen mee waren.
Ik hoop dat ik de krassen nog weg kan poetsen of clayen of iets dergelijks. De beugels heb ik inmiddels bekleed met de binnenband van een fiets.
Wanneer je verder te werk gaat zoals het hoort: éérst het dak reinigen en zorg óók dat het rubber schoon is (zowel van de dakdragers zélf als het zelf aangebrachte rubber op de beugels), dan heb je minder kans op schade. Bij mij zijn er nadien (tot nu toe) geen nieuwe krassen bijgekomen.
Met andere woorden, Tony ik denk dat je geluk hebt gehad met jouw beugels....
Blijft natuurlijk dat het een erg slordig geheel is: dakdrager, plastic tussenstuk, rubbervoet (met evt. extra rubbervoet bij gebruik met een skydome) en een beugel die je met een ringetje en een moer op een schroef moet draaien die je op zijn beurt met een plastic 'sleutel' ondertussen ook nog moet tegenhouden omdat hij anders terugschiet... Nou ja, moet ik nog doorgaan...?
Het mag bijna een wónder heten wanneer je die dingen zonder schade weet aan te brengen!!
Hoi,
Misschien even een tip voor het bevestigen van de beugels,waar ik ook geen problemen, en beschadigingen van heb.
Ik leg voor dat ik begin even een doekje op de bevestigingsplek, en wat ik wel heel makkelijk vindt, is dat ik over de voet met het rubberen onderplaatje een elastiekje bevestig om het geheel bij elkaar te houden.
Als dan de bouten links en rechts voldoende uitgedraaid zijn gaan de klemmen over de dakstijlen, en als deze geplaatst zijn en nog niet helemaal aan gedraaid zijn dan trek ik de elastiekjes stuk.
En dan zit alles op zijn plaats succes er mee !!!

Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Gebruikersavatar
WiKa
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 16:08

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door WiKa »

Ik ben in het bezit van originele dakdragers voor de Fiat Punto Evo en heb ook GEEN krassen gehad na het gebruik.
Ik ben het met jullie helemaal eens dat de eerste installatie problemen geeft. Vooral de loszittende onderdelen.
Het idee om elastiekjes te gebruiken lijkt mij wat voor een volgende keer.

De dragers maken inderdaad een redelijke hoeveelheid geluid, echter alles went!

Ik maak gebruik van een Hapro Carver box 6.5 (192 x 82 x 42) welke aan beide zijden te openen is.
Ook maak je deze koffer vast middels het "master fit" systeem. De koffer is, ongelogen, binnen 2 minuten muurvast gemonteerd.
De inhoud van de koffer bedraagt 430 liter.

De koffer past makkelijk op het dak van de Punto (Evo). De achterzijde van de koffer blijft voor de antenne en aan de voorzijde steekt de koffer iets over, echter vanuit je stoel zie je koffer niet. Je moet echt met je hoofd boven het stuur hangen en naar boven kijken.

Het verbruik van de Evo is, tijdens de vakantie, met dakdrager en fietsendrager 1 op 18.8 geweest (3700 km met een snelheid van zo'n 130 km/u op de snelwegen/90 km/u secundair)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WiKa op za aug 27, 2011 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Punto 0.9 TwinAir Turbo 105| Lounge | zwart | 5-deurs.

Dakwrap: Bandiera Italiana
Gebruikersavatar
Supersquirrell
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00
Locatie: Blijham

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door Supersquirrell »

Arendsoog schreef:
tonyvandenbroek schreef:Ik snap nog steeds niet dat mensen klagen dat de orignele dakdragers krassen maken op de auto.
Gebruik ze al vele jaren icm een thule ocean 100. Monteren is de eerste keer inderdaad een ramp, maar na een paar keer is het zo gepiept. Zeker met zijn tweeën.

De coating die op de beugels zit voorkomt juist dat het gaat krassen. Stop je er iets tussen, dan gaat dat wringen en schuiven.
Zie vorige pagina voor foto's. Dus de coating voorkomt krassen. Zorg wel dat het oppervlak schoon is.
Het lijkt me dat de dragers niet verschillen tov de Grande Punto en Evo.
Het spijt me Tony, maar hoe graag ik ook zou willen dat je gelijk had; de eerste keer dat ik de dragers op het (van tevoren goed schoongemaakte) dak van m'n nieuwe Evo monteerde zag ik nadien aan beide achterzijden krassen op het dak. Aan de rechterkant is het écht heel erg. Bedenk wel dat dit dus gebeurde met ORIGINELE onderdelen op een auto van nog maar twee weken oud.
Op dat soort momenten kan ik echt RAZEND worden. "Hoe het bestaat dat dit soort brakke rotzooi als originele onderdelen verkocht kan worden".
Ik heb alles van te voren goed bekeken, in elkaar gepast en de (zeer summiere, met Italiaanse verwijzingen naar 'links' en 'rechts') beschrijving goed bekeken/gelezen vóórdat ik ze daadwerkelijk op de auto zelf ging passen. Juist omdàt ik hier gelezen had dat er problemen mee waren.
Ik hoop dat ik de krassen nog weg kan poetsen of clayen of iets dergelijks. De beugels heb ik inmiddels bekleed met de binnenband van een fiets.
Wanneer je verder te werk gaat zoals het hoort: éérst het dak reinigen en zorg óók dat het rubber schoon is (zowel van de dakdragers zélf als het zelf aangebrachte rubber op de beugels), dan heb je minder kans op schade. Bij mij zijn er nadien (tot nu toe) geen nieuwe krassen bijgekomen.
Met andere woorden, Tony ik denk dat je geluk hebt gehad met jouw beugels....
Blijft natuurlijk dat het een erg slordig geheel is: dakdrager, plastic tussenstuk, rubbervoet (met evt. extra rubbervoet bij gebruik met een skydome) en een beugel die je met een ringetje en een moer op een schroef moet draaien die je op zijn beurt met een plastic 'sleutel' ondertussen ook nog moet tegenhouden omdat hij anders terugschiet... Nou ja, moet ik nog doorgaan...?
Het mag bijna een wónder heten wanneer je die dingen zonder schade weet aan te brengen!!
Zo wilde ik het ook omschrijven.
Als het regent in november, komt kerstfeest in december.
Plaats reactie