schokken en bokken

waldo79
Nuovo Arrivato
Berichten: 122
Lid geworden op: za jan 22, 2011 21:28
Locatie: Tiel

Re: schokken en bokken

Bericht door waldo79 »

Geen last van bokken in zijn 5, maar juist in de 3 rond 30 km/h :x
Meestal gaat er Tango diesel in.
Punto Evo 85 MJ, Brit Pop Blue, Bordeaux-rood interieur, Cool en Blue, Dynamic Plus en regensensor, dimmende binnenspiegel.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: schokken en bokken

Bericht door Giovanni Tutore »

Terug naar dansles -]
Gebruikersavatar
Wessels
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:36

Re: schokken en bokken

Bericht door Wessels »

Onze Evo (september 2010, bijna 12.000 km.) bokt zo nu en dan. Vandaag weer op de snelweg terwijl ik rond de 100/120 rijd. In de vijf natuurlijk bij deze snelheid. We tanken meestal Shell of Total diesel maar daar zal het niet aan liggen. Situatie vandaag: De motor was warm en op het moment dat ik de motor voel stotteren reden we 100. Gas bijgeven of verminderen maakte de situatie niet anders. Deze keer duurde het langer (paar minuten) dan normaal (ongeveer 10 à 20 seconden). Het leek soms net of ik een beetje gas losliet en dan weer een beetje gas gaf en dan weer gas los liet... de motor lijkt dan zeer rommelig te werken (er gaan geen dashboardlampjes branden). De rest van de 150 kilometer ging weer zonder bokken. Enig idee?
Punto Evo 5 deurs 1.3 JTD 85, Progressive Black, Bordeauxrood interieur, dynamic plus pakket, regensensor, auto dimmende spiegel, ESP, leerpakket, chromen spiegelkappen.... en geen wegenbelasting en BPM ;-)
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: schokken en bokken

Bericht door Giovanni Tutore »

Al eens laten uitlezen bij de dealer :?:
Gebruikersavatar
Wessels
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:36

Re: schokken en bokken

Bericht door Wessels »

Ja, de monteur heeft er even in gereden en voelde het ook. Uitlezen gaf geen storing. We maken dus een afspraak om dieper uit te zoeken waar het probleem ligt, de monteur had wel zin in deze klus. Specifiek gaat het erom dat de motor soms inhoudt als we de snelweg op willen rijden en van de 4de naar de 5de versnelling schakelen.
Punto Evo 5 deurs 1.3 JTD 85, Progressive Black, Bordeauxrood interieur, dynamic plus pakket, regensensor, auto dimmende spiegel, ESP, leerpakket, chromen spiegelkappen.... en geen wegenbelasting en BPM ;-)
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: schokken en bokken

Bericht door Bruijst »

Ik denk dat ik nu het echte 'schok en bok'-probleem ook heb. Deze week 3 keer gehad. Bij optrekken en van 4 naar 5 het schokken ervaren. Eerste keer dacht ik dat ik rechtsvoor een lekke band had gereden..
Afspraak gemaakt, kan pas maandag terecht.

@Wessels: al een oplossing gevonden bij de garage??
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Wessels
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:36

Re: schokken en bokken

Bericht door Wessels »

De auto is door de garage nagekeken en het is waarschijnlijk de EGR klep. We maken een nieuwe afspraak om die te laten vervangen. Het opvallende is dat de auto het alleen heeft als je van de 4 naar de 5 gaat. Na een korte tijd houdt het weer op om soms weer terug te komen. De auto rijdt er verder prima mee maar het geeft een vreemd gevoel. Ik heb een oudere BMW motor met benzinekraantjes en carburateurs. Als de benzine in de normale stand op is krijg je ook een smorend effect waarna je de kraantjes op reserve draait. De motor pikt dan weer op en rijdt dan weer normaal.
Punto Evo 5 deurs 1.3 JTD 85, Progressive Black, Bordeauxrood interieur, dynamic plus pakket, regensensor, auto dimmende spiegel, ESP, leerpakket, chromen spiegelkappen.... en geen wegenbelasting en BPM ;-)
Gebruikersavatar
Wessels
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:36

Re: schokken en bokken

Bericht door Wessels »

Maandag 18 juli gaat de auto voor een paar dagen naar de garage zodat ze alles kunnen checken. Het rommelig rijden doet zich overigens nog steeds met grote regelmaat voor. Ik begreep dat FIAT NL niet zondermeer zaken wil laten vervangen tot er duidelijkheid is over wat er aan de hand is. Lijkt me logisch, we wachten dus af.
Punto Evo 5 deurs 1.3 JTD 85, Progressive Black, Bordeauxrood interieur, dynamic plus pakket, regensensor, auto dimmende spiegel, ESP, leerpakket, chromen spiegelkappen.... en geen wegenbelasting en BPM ;-)
willumpie
Junior Stato
Berichten: 475
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 22:43
Locatie: Hellevoetsluis

Re: schokken en bokken

Bericht door willumpie »

elvinvaders schreef:ik heb er ook last van, heb het opgelost door wat meer in de hogere toeren te blijven, kom niet onder de 1800 normaal gesproken, probleem doet zich dan niet voor. Het is tenslotte ook geen vrachtwagen he :lol:
Als je bij 1300 toeren terugschakeld naar z'n 4 loopt hij niet alleen prettiger maar ook nog eens zuiniger.... -]
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: schokken en bokken

Bericht door Dinkel »

Schakelen bij 2000 tpm, valt ie terug naar 1500.

Geloof mij nou: dat groene rijden is helemaal niet lekker voor de motor. Die wil gewoon toeren.

Evenwicht vind je snel genoeg. NB: ik schakel tussen 2500 en 3500 op en rij 1 op 20,nogwat.

Vorige auto was een Civic: knalde ik stevast dik over de 5000 tpm heen en liefst tot 7000: 1 op 16.

Lage toeren klinkt mooi, maar de garagist wrijft in de handen: laat maar komen die groene rijdertjes. Ze betalen wel . . .
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: schokken en bokken

Bericht door wouter1974 »

Ik onderschrijf alles geheel.

In mijn vorige auto (HDI van Frans merk) had ik ook te maken met stotteren en bokken en inhouden. Motor was gewoon zwaar vervuild en aangekoekt. Gassen met die bak was het advies van de garagist. Deed ik vervolgens ook en toen is het probleem vanzelf opgehouden.

Groene rijden is zeer zeer slecht voor de motor!
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: schokken en bokken

Bericht door Dinkel »

. . . dus uiteindelijk slecht voor je portomonee . . . en slecht voor het mileu. Gewoon niet bang zijn om bij warme motor af en toe door te trekken.

Happy driving!
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Floppus
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 19:08

Re: schokken en bokken

Bericht door Floppus »

Alles met nuance en beleid. Zo ook groen rijden. En ja, ik klap hem ook iedere tankbeurt bij goed warm een paar keer ruim over de 3000 toeren, soms even wat langer in de toeren laten hangen. Structureel > 2500 toeren schakelen gaat dan ook weer nergens over. En een diesel vergelijken met 5K toeren van een benzine-auto (Want als je 5K toeren met een Diesel reed dan geloof ik het bij voorbaat al niet... )? Dat gaat al helemáál nergens meer over.

Het is net zo kortzichtig om het nieuwe / groene rijden af te serveren als de mogelijke problemen en hoe daarmee om te gaan te ontkennen ;)
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: schokken en bokken

Bericht door Dinkel »

Uiteindelijk is er maar een maatstaf: kosten per kilometer.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: schokken en bokken

Bericht door JB2 »

Dinkel schreef:Uiteindelijk is er maar een maatstaf: kosten per kilometer.
oh, ik dacht rijplezier :roll: (wat overigens wel weer mede gevoed kan worden door lage kosten, is inmiddels mijn ervaring. De Evo geeft naar mijn mening veel rijplezier per euro die hij kost).

Maar, mijn EVO kent 1 bok/schok-moment en dat is 70 km/uur in zijn 5 en dan het gas maar minimaal aantikken.....dat moet je dus niet doen, ook al zegt de schakelindicator van wel. Verder nooit last van bokken. Ik jaag mijn EVO om de week in de toeren en naar zijn top op de Autobahn, dus de motor blijft lekker "schoon". :P Ik rijd overigens zowieso bijna alleen maar op de snelweg.
Laatst gewijzigd door JB2 op wo jul 27, 2011 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
Plaats reactie