Onderhoud en Distributieriem

Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door RaydeJee »

Dixie schreef:Distributieriem met spanrollen hoeven echt niet na 4 jaar vervangen te worden. Houd gewoon 90.000 Km aan, of als je op safe wil spelen, 80.000 Km.
De huidige materialen van die rubberriemen drogen niet meer zo uit als 30 jaar geleden.
Natuurlijk wil de garage dat je het laat vervangen. Dat is voor hun "kassa".
Jij bent echt anti garages he. -]
Het kan ook omgekeerd werken. De T-Jet draait niet zo lang mee dat er al een grote partij ervaring is op dit gebied. De eerste types uit 2007 zitten allemaal nu rond hun wissel. Wie weet gaan ze straks bij bosjes...
Dit was destijds ook zo met de Twinspark 16v`s in de 155. Daarvan was de termijn 5 jaar of 100.000km, dit is later snel terug geschroefd naar 3 jaar of 60.000km. En ik heb er al een aantal zien gaan in de club de afgelopen jaren. Blijkbaar luister het dus soms wel heel nauw.
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door ADRIE »

Mooi is dat om hier te lezen.
Iedereen heeft geld zat over voor mooie velgen, spoilers, chiptuning, audioapparatuur.
Maar als het om geprogrammeerd onderhoud gaat willen ze het liever niet als het geld kost.
Ook melden zich er geen vrijwilligers die met een riem door willen rijden tot hij breekt om zo ervaringsinformatie op het forum te kunnen geven aan de andere leden.
Dit geld ook voor het knipperende olielampje van de multijets.
Gebruikersavatar
BennieGTA
Nuovo Arrivato
Berichten: 185
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 8:07

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door BennieGTA »

Die van mij wordt in juli 4 jaar en heeft net 31000 gelopen, maar er komt zeker een nieuwe distributie op!
Grande Punto Tjet Lusso - Skydome - Novitec verlagingsveren - Squadra getuned - 17 inch BBS Lemans replica antraciet - FK logoloze grill - FK donkere koplampen - Abarth ventieldopjes :)
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door Maxximum »

ADRIE schreef:Mooi is dat om hier te lezen.
Iedereen heeft geld zat over voor mooie velgen, spoilers, chiptuning, audioapparatuur.
Maar als het om geprogrammeerd onderhoud gaat willen ze het liever niet als het geld kost.
Ook melden zich er geen vrijwilligers die met een riem door willen rijden tot hij breekt om zo ervaringsinformatie op het forum te kunnen geven aan de andere leden.
Dit geld ook voor het knipperende olielampje van de multijets.
Ergens geef ik je gelijk.
Maar ben stiekem zelf ook wel zo.

Vond het vroeger ook irritant om nieuwe banden te kopen.
Dat was dan bijvoorbeeld een kostenplaatje van 400 euro maar dat vond ik zonde van het geld
(er staat namelijk niemand op de stoep die je nawijst en roept: "Wow, wat een mooie banden!")

Wat wel gewoon jammer is, is dat ik 4 jaar geleden een Punto Sport T-Jet van (incl opties) bijna 22.000 euro heb gekocht,
en als je hem nu in zou willen ruilen je er slechts tussen de 6.000 en 8.000 euro van terug krijgt.
Als je dan ineens een beurt moet laten doen van € 825 is dat in verhouding best veel.

Je kan zeggen "ja, maar dan ben je er weer 4 jaar vanaf" maar volgend jaar is er gewoon weer een jaarbeurt van om en de nabij € 200.

En ook hier zeg ik: Niemand ziet dat jij dat geld hebt uitgegeven aan de mooie GP.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door ed.de.vries »

een JAAR beurt(je) voor € 200,= teken ik voor.
Heb een 60.00 beurt gehad met dst-riem en waterpomp en v snaar, en overige ( 4 jaars beurt zeg maar )
Bijna € 600 eurotjes. als ik, en mijn Grande het mag beleven heb ik dit jaar 10 october weer een zg:
jaar (kleine beurt?) nodig. Vorige keer was mijn KLEINE beurt € 272,00 waard.
Ben benieuwd wat het in october duurder??? (gaat kosten) dan is 200 euro toch wel wat
goedkoper,waar zit dit verschil toch....!
Er zijn toch "vast gestelde" Fiat tariefs "............toch!
:der ALTE:
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door Maxximum »

ed.de.vries schreef:een JAAR beurt(je) voor € 200,= teken ik voor.
Heb een 60.00 beurt gehad met dst-riem en waterpomp en v snaar, en overige ( 4 jaars beurt zeg maar )
Bijna € 600 eurotjes. als ik, en mijn Grande het mag beleven heb ik dit jaar 10 october weer een zg:
jaar (kleine beurt?) nodig. Vorige keer was mijn KLEINE beurt € 272,00 waard.
Ben benieuwd wat het in october duurder??? (gaat kosten) dan is 200 euro toch wel wat
goedkoper,waar zit dit verschil toch....!
Er zijn toch "vast gestelde" Fiat tariefs "............toch!
:der ALTE:
Ik noemde inderdaad zomaar een bedrag.
Bij mijn vorige beurten ben ik altijd tussen de 200 en 350 euro kwijt geweest.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door ed.de.vries »

Oh! Dát veranderd de zaak een beetje meer.
Tussen de 200-300 is wel circa de prijs .
Toch nog redelijk bedrag uiteraard. Maar goed.... autorijden kost geld.
Als de verschillen van onderhoud maar niet té zijn onderling.
Veel s6 met de Fiat.
Groeten uit zonnig en fris Limburg.
: der ALTE:
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door RaydeJee »

Maxximum schreef:Ergens geef ik je gelijk.
Maar ben stiekem zelf ook wel zo.

Vond het vroeger ook irritant om nieuwe banden te kopen.
Dat was dan bijvoorbeeld een kostenplaatje van 400 euro maar dat vond ik zonde van het geld
(er staat namelijk niemand op de stoep die je nawijst en roept: "Wow, wat een mooie banden!")

Wat wel gewoon jammer is, is dat ik 4 jaar geleden een Punto Sport T-Jet van (incl opties) bijna 22.000 euro heb gekocht,
en als je hem nu in zou willen ruilen je er slechts tussen de 6.000 en 8.000 euro van terug krijgt.
Als je dan ineens een beurt moet laten doen van € 825 is dat in verhouding best veel.

Je kan zeggen "ja, maar dan ben je er weer 4 jaar vanaf" maar volgend jaar is er gewoon weer een jaarbeurt van om en de nabij € 200.

En ook hier zeg ik: Niemand ziet dat jij dat geld hebt uitgegeven aan de mooie GP.
Sja, dat is onderhoud. Daar zie je niets aan, ja behalve als je het niet doet en de buurman je met een fiets ziet thuiskomen omdat je auto het heeft begeven. Maar wat is het alternatief, elke keer dat je distributieriem moet wisselen een nieuwe auto kopen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door Maxximum »

RaydeJee schreef: Sja, dat is onderhoud. Daar zie je niets aan, ja behalve als je het niet doet en de buurman je met een fiets ziet thuiskomen omdat je auto het heeft begeven. Maar wat is het alternatief, elke keer dat je distributieriem moet wisselen een nieuwe auto kopen? :mrgreen:
Nou.... er zijn mensen die om de 3-4 jaar een andere auto kopen.....
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door tonyvandenbroek »

jip...zo heb ik in 2010 voor eerst een auto naar de APK gebracht. Vond het wel een rare gedacht. Nog wel een jaartje doorgereden. Ook toen heb ik be distributieriem laten vervangen. Stonden wel wat meer kilometers meer op als nu.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ripeba
Junior Stato
Berichten: 364
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:11

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door ripeba »

2e GP is toe aan vervanging distributieriem.
Even rondgebeld:
APK, gr. Beurt, Distributieriem, Multiriem en Waterpomp
FIAT-dealer: ca. 800 euro, "Dorps"garage (erkende garage) ca. 700 euro.

100 euro verschil, kun je toch veel voor doen!
Tot 6-7-2012: FIAT GRANDE PUNTO 1.4 T-JET 16V SPORT 120, 2008, Crossover Black, Take Off lm-velgen/Dezent A lm-velgen, cruise control en parkeersensoren
Nu: Hyundai I30 1.6 GDI i-Vision Aqua Blue
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door E34 »

Voor die 100 euro verschil zou ik 'm naar de dealer brengen.... ik ben niet anti-onderhoud of anti distributie verwisselen maar wel tegen dorpsgarage's of garagebedrijven die zeggen dat ze alles kunnen maar er vervolgens geen gereedschap, kennis of iets dergelijks voor hebben en je uiteindelijk alsnog duurder uit bent. Is het niet in eerste instantie met de rekening is het later alsnog wel omdat er iets niet goed zit of kapot gaat... Heb legio voorbeelden voor je, wat overigens niet wil zeggen dat dealerbedrijven er soms ook geen bende van kunnen maken om het even te nuanceren zeg maar :wink: ja let ook op de smily...

Mijn T-Jet heeft net voor de 120k km een wissel van de riem gehad, na 2,5 jaar zaten er echt wel forse slijtagesporen op hoor. Mijn vriendin had ook eens een auto gekocht die qua km-stand nog niet aan een riemwissel toe was, maar wel obv leeftijd. Daar was niet veel meer van de riem over....

Dus ik kan me helemaal vinden in de reacties van ADRIE en RaydeJee :!:
Autorijden kost gewoon veel geld, dan moet je accepteren dat er af en toe geld ingestoken moet worden wat je nooit meer terugziet. Heb 1x langs de kant gewacht op de ANWB voor afsleep, nou daar word je niet vrolijk van.
Het lijkt wel of, even generaliserend, heel NL te zuunig is om maar 1 enkele cent te besteden aan onderhoud! Ik weet niet waardoor dat komt, zal wel de "VOC mentaliteit" zijn ofzo... :roll:

Zo dat was het weer :D
GP T-Jet Sport Cross Over Black
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door paco »

Wel veel verschillende meningen en adviezen t.a.v. de distributieriem . Bij mijn GP is hij vervangen na 3 jaar bij de dealer (vorige eigenaar ) En nu bij aflevering is hij weer vervangen bij de grote beurt omdat mijn garage geen risico wou nemen omdat er lichte haarscheurtjes in zaten ! Dat is dus de derde riem die erop zit met 70.000 km .Zat trouwens wel bij de afleverbeurt ,hoefde er niet apart voor te betalen . En als ik dan lees dat Fiat zegt dat hij pas bij 120.000 vervangen hoeft te worden :?: Trouwens toch een goede garage waar ik hem gekocht heb ,ik kwam er achter dat me auto bij aflevering op winterbanden stond ,en dat wilde ik niet anders kon ik meteen over 2 maanden weer 500,- aan banden gaan dokken ,maar heb kosteloos vandaag vier nieuwe zomerbanden erop gekregen ( beetje on-topic ) Maar goed ze zijn daar wel goed bezig ,nieuwe riem en banden zonder dat dat verder de afspraak bij de koop was ~~
Afbeelding
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door JasperB »

Ik reed vanmiddag toevallig ff langs mn dealer Fiat Joren dus ben ff naar binnen gelopen. Prijzen die ik door heb gekregen zijn:

Distributie icm kleine beurt = €500,-
Distributie icm grote beurt = €600,-

Valt me eigenlijk reuze mee, dus grote beurt icm distributie wordt t met een paar maanden.
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Onderhoud en Distributieriem

Bericht door Odelot »

Nooit een tdi gereden zeker? Snaartje + waterpomp 7 á 800 euro zónder een grote beurt. Met grote beurt rond de 1000 euro. En dat om de 90.000 km. Nieuwere tdi's pas om de 150.000 km trouwens.

Maar het is nog altijd veel goedkoper dan een nieuwe motor. Ik snap niet dat mensen beknibbelen op onderhoud. Bij mij gaat er alles nieuw op. Wat er ook kapot mag gaan.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie