Pagina 5 van 14

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: ma jan 05, 2015 23:16
door AlexAbarth
EvoDaan schreef:We zullen erachter komen de komende maanden.

Mijn voorbanden waren op en zijn dus vervangen. Is het raadzaam om de nieuwste banden nu achter te leggen of juist af te raden?

dat is je eigen keus. de banden met het minste profiel zullen het eerst het contact met de weg verliezen.

zijn dat de voorbanden zal je dus in een bocht op nat wegdek onderstuur krijgen en over de voorwielen wegglijden. erg vervelend maar het voordeel hiervan is wel dat als het echt fout gaat je met de neus van de auto crasht. dan kun je aan zien komen wat er gaat gebeuren en heb je eventueel een airbag voor je neus om je op te vangen.

Zijn het de achterbanden die het eerst het contact met de weg verliezen krijg je overstuur en komt de achterkant van je auto je voorbij. oftewel je spint. hierbij raken de meeste mensen volledig gedesoriƫnteerd wat logisch is aangezien we er geen van allen dagelijks op oefenen wat te doen als je achterkant gaat glijden. als het dan bij hogere snelheid mis gaat heb je ook geen idee waar de eventuele klap gaat komen.

Daarom liggen bij mij de beste banden achter. ook omdat de vooras zwaarder belast is en je voorbanden dus langer door de waterlaag op de weg gedrukt zullen worden.

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: zo jan 25, 2015 18:43
door Jan_Kol
Al eerder schreef ik dat ik Vredestein "Quatrac 3" vierseizoenen banden had laten monteren. Over de "zomerse" omstandigheden berichtte ik al dat ik erg tevreden ben. Alleen over gedrag op sneeuw kon dat tot gisteren niet. Dus nu wel.... (ben er geen liefhebber van omdat lopen voor mij dan extra moeilijk is). En ja, het gedrag was als verwacht. Waar auto's op zomerbanden zich slippend en glibberend moeizaam voortbewogen kan ik redelijk normaal rijden. Zelfs op een plek waar een ander met spinnende wielen had gestaan en pas na hulp van een duwtje van een vriendelijk voorbijganger weer verder kon trok de GP zich in de eerste versnelling niets aan van die gladheid. Inderdaad ervaar ik de Quatrac 3 als een volwaardige winterband (en met winterbanden had ik al vijf seizoenen ervaring op mijn vorige auto, i.v.m. verplichting in Duitsland). Voor de goede orde: de Quatrac 3 geldt in Duitsland als volwaardige winterband.

Kortom, wie niet al te veel kilometers rijdt en niet naar wintersport gaat kan zich uitstekend redden met goede vierseizoenen banden. En dan zou, volgens wat ik hier en daar las de huidige Quatrac 5 nog beter zijn dan mijn Quatrac 3, maar ja die eerst maar eens oprijden en het zal nog wel een poosje duren voor ze versleten zijn.

Jan

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: vr jan 30, 2015 11:04
door EvoDaan
Klopt het dat de Sportcontact5 Een A-symmetrische band is en dus geen bepaalde rotatierichting heeft?

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: vr jan 30, 2015 11:52
door Jan_Kol
EvoDaan schreef:Klopt het dat de Sportcontact5 Een A-symmetrische band is en dus geen bepaalde rotatierichting heeft?
Als ik het goed heb onthouden behoort op de wang van de band te worden aangegeven welke zijde binnenkant en dus daarmee ook welke buitenkant is. Daarbij ga ik er voor het gemak van uit dat als er niets staat dit niet van toepassing is....
Voor een volledig verhaal kijk even op deze pagina.

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: vr jan 30, 2015 12:00
door EvoDaan
Even gegoogled en ze zijn idd asymmetrisch. Ondanks dat er door het hele land sneeuw ligt (behalve hier) liggen de zomerbandjes er weer onder. Op aanraden de nieuwe banden achter en de oude banden voor. Benieuwd of ze bevallen.

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: di feb 24, 2015 10:32
door Jan_Kol
Hoewel niet direct voor mij van toepassing omdat ik sinds kort op nieuwe Vredestein Quatrac vierseizoenen banden rijdt en daar zeer tevreden over ben toch nog even een link naar deze website Autobandenkennis die heel veel informatie over banden geeft.

Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of er is een goede uitleg te vinden.

Jan

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: di feb 24, 2015 18:54
door ddj
Donderdag de GP weg brengen voor apk nu moet ik nieuwe achterbanden, voor heb ik vredestein sporttrac3 maar die bestaan niet meer nu heb ik voor achter de sporttrack5 besteld zitten er heel veel verschil in deze banden weet iemand dat hier toevallig ?

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: do feb 26, 2015 14:43
door Jan_Kol
ddj schreef:Donderdag de GP weg brengen voor apk nu moet ik nieuwe achterbanden, voor heb ik vredestein sporttrac3 maar die bestaan niet meer nu heb ik voor achter de sporttrack5 besteld zitten er heel veel verschil in deze banden weet iemand dat hier toevallig ?
Ja en nee is mijn reactie. Vredestein blijft het bestaande gamma aan banden steeds verder ontwikkelen en verbeteren. En als er dan weer zo'n doorontwikkeling voor de markt beschikbaar komt verandert het nummer. Ik heb ooit ergens wat gelezen over het verschil tussen de Vredestein Quatrac2, de Quatrac 3 - die ik heb - en de Quatrac 5. Helaas weet ik niet meer waar. Overigens valt mij nu op dat Vredestein van nr 3 overspringt naar nr. 5 en dus kennelijk nr. 4 overslaat, maar dat terzijde.

Oh ja, ik rijdt op 3 omdat 5 nog niet op de markt was toen ik mijn banden kocht; die kwamen er vrij kort achteraan...... Zouden nog beter zijn!

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: zo mar 01, 2015 23:13
door willumpie
Vorige zomer 2 voorbanden laten vervangen ..Michelin Energiesaver2+ eronder laten zetten...
Perfecte banden vind ik het!
Rijden tijdens hevige regenval (oostenrijk duitsland) ze reageren nauwelijks op zoveel water!
je blijft continu volle controle houden over de auto.
Ook door de sneeuw gereden... opgevroren wegen... niet 1 keertje problemen gehad... uiteraard wel getest hoe lang de remweg was met die sneeuw.... was uiteraard langer dan normaal... maar niet zo erg om er dure winterbanden voor te kopen.
Voor mij zijn deze banden de beste die ik ooit onder een auto gehad heb. ~~

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: ma mar 02, 2015 8:37
door pretpik
Iemand bekend met GT Radial Champiro HPY? Schijnt een submerk te zijn van Yokohama en een stuk voordeliger. Ik zie nergens echt een negatieve review over deze banden en aangezien deze ik voor een voordelige prijs kan kopen maakt het een serieuze optie. Ik kan alleen nergens een Nederlandse review vinden.

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: ma mar 02, 2015 11:12
door Odelot
@Willumpie: Dan heb ik andere ervaringen met michelin energy savers icm sneeuw. Ik heb ervaren dat ze levensgevaarlijk zijn met sneeuw. Waren wel de eerste energy savers, dus misschien dat er veel verschil in zit met die van tegenwoordig. Verder vond ik het wel prettige bandjes. Behalve met sneeuw dus.

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: zo mar 08, 2015 23:08
door willumpie
Odelot schreef:@Willumpie: Dan heb ik andere ervaringen met michelin energy savers icm sneeuw. Ik heb ervaren dat ze levensgevaarlijk zijn met sneeuw. Waren wel de eerste energy savers, dus misschien dat er veel verschil in zit met die van tegenwoordig. Verder vond ik het wel prettige bandjes. Behalve met sneeuw dus.


KLopt !! die ervaring had ik ook met de 1e.
De energysaver + is wat dat betreft 100% verbeterd!
De remweg met rijden door sneeuw is uiteraard langer dan met normale omstandigheden maar ik heb geen moment het gevoel gehad de controle kwijt te raken .... moet wel zeggen dat mn rijstijl wel aangepast heb.. :mrgreen:
Maar gewoon met het verkeer meerijden...Voor mij nooit winterbanden! gewoon die energiesaver+ ~~

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: do mar 12, 2015 11:43
door Giordino
Abarth staat inmiddels weer op zijn zomerbanden maar kwam er achter dat in elk geval 2 banden aan vervanging toe zijn.
Twijfel op dit moment alleen nog tussen de Pirelli PZero Nero en de Michelin Pilot Sport 3.
Nu zie ik dat de Michelins beter scoren op het gebied van levensduur.
Iemand hier die ervaringen heeft met de Michelins ?

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: di mar 24, 2015 16:51
door paulvanz
Na aardig wat snuffelen ben ik tot de volgende opties gekomen voor wat betreft banden:
Pirelli P Zero (Nero)
Continental Sportcontact 5
Continental PremiumContact 5
Dunlop Sport Bluresponse

Nu: Dunlop SP 30
Bandmaat: 185/...

Ik heb gekeken naar prestaties nat- en droog wegdek (grip) en brandstofverbruik.

Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande en welke zou jij adviseren? En welke bandmaat? 185 of 195?

Re: Het grote BANDEN verzameltopic

Geplaatst: vr mar 27, 2015 12:28
door AndreS
In de laatste Consumentengids, nummer 4, staat een grote test van zomerbanden. 185/60 en 205/55.
Omdat onze 185/65 erg in de buurt van 185/60 komt geef ik die lijst door t/m nummer 10. Vanaf nummer 11 beginnen de onvoldoendes dus dat is niet meer interessant.

De weegfactoren zijn:
40 % Grip op natte weg
20 % Grip op droge weg
20 % Slijtvastheid
10 % Brandstofverbruik
10 % Geluid

1. Continental Premium Contact 5 (Winnaar)
2. Nokian Line (Beste koop)
3. Goodyear Efficient Grip Performance
4. Vredestein Sportrac 5
5. Dunlop Sport Blue Response
6. Hankook Kinergy Eco K425
7. Firestone Firehawk TZ300
8. Michelin Energy Saver+
9. Sava Intensa HP
10.Pirelli Cinturato P1 Verde