geschrokken van het benzine verbruik

hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

buxol schreef:11,67
13,83
11,97
12,91
12,33
12,04
12,85
11,11
11,22
13,26
11,31
12,65
13,86
14,28

verbruik volgens de tankbeurten, rijd altijd met licht aan en bijna altijd met climat aan. Toch, blijft allemaal wat matig...
dat zijn voor mij herkenbare cijfers Bux.

die laatste 2 zullen wel van de vakantie met véél snelweg km's zijn, toch :?:
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

ik merk dat de auto in veel vd snelweggevallen ook zuiniger is bij tussen de 90-120 km om gewoon in zn 5 te blijven rijden (ipv naar 6)

dit kun je nl checken bij "huidig verbruik" ..
zoals al eerder opgemerkt is in een te hoge versnelling rijden ook niet goed voor het brandstofverbruik..

vreemde is wel als ik snelweg rijd en rijd tussen de 90-100(in zn 5) dat de BC(boordcomputer) makkelijk de 1:20 haalt dan ...maar het vertaalt zich niet naar het gem.... 1:13 :?

Had ik verder al wel verteld dat ie lekker rijdt :wink: :lol: 8)
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

Sporting raymon schreef: Had ik verder al wel verteld dat ie lekker rijdt :wink: :lol: 8)
natuurlijk Ray :wink:

hij zoeft over de snelweg en de motor hoor je haast niet.
gewoon een genot om mee te rijden. :P
Gebruikersavatar
Pierre
Nuovo Arrivato
Berichten: 88
Lid geworden op: wo mar 22, 2006 17:30
Locatie: Barendrecht

Bericht door Pierre »

Mijn gemiddelde ligt rond de 1:13.

Netjes gezien mijn rijstyle! :lol:
Jeroen
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: do apr 06, 2006 21:29

Bericht door Jeroen »

okee, wat is onze rijstijl. Voornamelijk rijdt mijn vriendin erin op en neer naar het werk. Dan praten we over Haarsteegh - Zaltbommel. Een km of 50 per dag retour. Voornamelijk snelweg dus wel. Voornamelijk rijden we dus in zijn 5 en 6e versnelling. Toeren maken heb ik een hekel aan, dus doorschakelen zo rond de 2500 toeren. Het is toch geen formule 1 wagen, dus doortrekken tot 5000 toeren heeft niet veel zin wel? Die BMW naast je trekt toch wel sneller op. Daarnaast staan de lampen en de klimaatcontrole natuurlijk wel aan. Mensen, het is 30 graden in nederland, dan gaan we niet zitten zweten als we airco hebben, toch? Misschien heeft het er iets mee te maken dat we geen lichtmetalen velgen hebben en gewone smalle banden? (dynamic uitvoering) Ik moet trouwens wel zeggen dat we uit onze vorige punto ook altijd wel 700km per tank haalden, dus ik vind het niets vreemds. Of misschien hebben we gewoon geluk? (afkloppen, we hebben ook geen last van klapperende stuurhuis perikelen oid). Oja, en niet bij de dealer besteld hé. Dat maakt dus ook niets uit, zo blijkt.
joedelta

Bericht door joedelta »

Ik was nou wel heel benieuwd waar we ons nu op lopen te baseren, dus haalde ik de papieren er nog even bij en wat blijkt: FIAT heeft al 3 verschillende norm-verbruikscijfers gepubliceerd voor de 1.4 16V motor.

Algemene brochure: stad 8,3 buitenweg 5,5 gecombineerd 6,5
Technische gegevens brochure: stad: 8,0 buitenweg 4,7 gecombineerd 5,9
Brief technische gegevens zoals ik die van FIAT Italië ontving: stad 7,7 buitenweg 5,2 gecombineerd 6,1

Daar gaan we dus al....wat is juist? Wat is de norm?
Persoonlijk denk ik dat de gegevens zoals ik die op mijn verzoek van FIAT Italië kreeg de juiste zijn en is het zuinigste dat een GP met 1.4 16V motor gemiddeld kan rijden ongeveer 1 op 19. (Buitenweg= 90 of 100 km/uur???)

Zelf ben ik vandaag van Breda naar Utrecht en terug gereden, en heb geprobeerd door behoudend rijgedrag (kruissnelheid ongeveer 110 km/uur, maar wel gewoon vlot inhalen indien nodig) er achter te komen hoe zuinig de GP is/kan zijn. Helaas kan ik de gegevens niet vergelijken met de werkelijke brandstofverbruikscijfers, want ik begon niet met een volle tank, doch volgens de boordcomputer (en daar stond hij al vanaf ongeveer halverwege de heenreis op) was het gemiddeld verbruik van de rit 1 op 18,1. Nou weet ik dat velen van jullie de boordcomputer niet vertrouwen, dus misschien is het maar 1 op 17 in werkelijkheid (een werkelijkheid waar je overigens nooit achter zult komen), maar dan nog is het verbruik netjes te noemen naar mijn mening.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

sorry joe, ik krijg het maar niet voor elkaar. Misschien ligt hte dan toch gewoon aan mijn rechtervoet. Heb nu met een halve tank maar een gemiddelde van 1:11. Zelfs IK heb mijn best gedaan. Moet wel toegeven dat het bij mij altijd korte stukken zijn. tussen de 5 en de 20 km.

De totale gemiddelde op ruim 2800 kilometer is nu 1:12.


Dit alles is volgens de boordcomputer.
Afbeelding
joedelta

Bericht door joedelta »

tonyvandenbroek schreef:sorry joe, ik krijg het maar niet voor elkaar. Misschien ligt hte dan toch gewoon aan mijn rechtervoet. Heb nu met een halve tank maar een gemiddelde van 1:11. Zelfs IK heb mijn best gedaan. Moet wel toegeven dat het bij mij altijd korte stukken zijn. tussen de 5 en de 20 km.

De totale gemiddelde op ruim 2800 kilometer is nu 1:12.


Dit alles is volgens de boordcomputer.
1 op 12 is volgens de norm (de vraag is welke van de cijfers je neemt) zo'n beetje het gemiddeld verbruik in stadsverkeer.
eddy
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jun 12, 2006 22:39
Locatie: amsterdam

Bericht door eddy »

vandaag +/- 500 KM gereden, alleen maar snelweg. 130 op de teller, in de 6e versnelling op cruise control.
volgens de boordcomputer gemiddeld 1 op 14,9 gereden.....
3 deurs 1.4 16v emotion, psychedelic azure, skydome dak, blue&me, maandag 24-7 opgehaald!
joedelta

Bericht door joedelta »

eddy schreef:vandaag +/- 500 KM gereden, alleen maar snelweg. 130 op de teller, in de 6e versnelling op cruise control.
volgens de boordcomputer gemiddeld 1 op 14,9 gereden.....
Lijkt mij een net verbruik bij 130 km/uur :D
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Ja zeer netjes. Mijn Boordcomputer geeft dat ook wel eens aan, maar als ik dan kijk bij gemiddeld verbruik, valt het me steeds tegen...
Afbeelding
joedelta

Bericht door joedelta »

tonyvandenbroek schreef:Ja zeer netjes. Mijn Boordcomputer geeft dat ook wel eens aan, maar als ik dan kijk bij gemiddeld verbruik, valt het me steeds tegen...
Hey Tony, beweeg je misschien bij het rijden je rechtervoet mee op de bastonen uit je Interscope installatie? Schijnt ook niet goed te zijn voor het verbruik. :wink:
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

joedelta schreef:
tonyvandenbroek schreef:Ja zeer netjes. Mijn Boordcomputer geeft dat ook wel eens aan, maar als ik dan kijk bij gemiddeld verbruik, valt het me steeds tegen...
Hey Tony, beweeg je misschien bij het rijden je rechtervoet mee op de bastonen uit je Interscope installatie? Schijnt ook niet goed te zijn voor het verbruik. :wink:

Laat dat het nou eens kunnen zijn. Ik zal er een op letten
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Ik heb dit weekend een GP 1.4 16V Sport te leen. Te leen? Ja te leen ;-) Dat is het voordeel om bij een dealer te werken. Er staat nu zo'n 90 km op de teller sinds ik hem vanmiddag heb, de boordcomputer zegt 14,8km/l. Daarbij moet ik vermelden dat daarvan zo'n 20km best stevig is doorgereden om de auto even te testen :P Ik ga morgen nog even een stuk rijden en ben benieuwd waar ik dan uiteindelijk op terecht kom. De 6de versnelling is in deze auto trouwens eindelijk een keer niet overbodig trouwens ;)
Seat Leon 1.9 TDi
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

hannes schreef:dat zijn voor mij herkenbare cijfers Bux.

die laatste 2 zullen wel van de vakantie met véél snelweg km's zijn, toch :?:
Klopt Hannes
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Plaats reactie