1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door ZeroY »

Al een tijdje zit ik te dubben over het wel of niet aanschaffen van een open luchtfilter. Ik doel dan op de K&N 57i performance kit die bij extreme-carstyling.nl voor 142 euro incl. BTW te koop is.

Ben afgelopen woensdag bij Squadra Tuning geweest en daar kreeg ik de tip om een open luchtfilter te monteren aangezien dat bij de T-jet's wel wat voordeel geeft qua geluid (mooi aanzuig- en turbo afblaasgeluid) maar ook een paar PK's erbij aangezien het standaard luchtfilter een beetje krapjes is.

Ik zou het dan voor het geluid doen; het standaard motorgeluid van de T-jet vind ik al zeer leuk maar het kan altijd leuker ;)

Kan iemand mij wellicht over de streep trekken (of juist tegenhouden)?

Wat ik begreep van de K&N website is de montage wel goed te doen, hopelijk is dat ook echt zo.
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door JasperB »

Ik zeg doen. Idd mooi aanzuig geluid van t turbootje en afblaas van de DV. Heb zelf gekozen voor Pipercross, net als meerdere hier op t forum. Naar wat ik begreep een nog meer open structuur van t filter dan bv K&N. Daarnaast weegt ie zowat niks waardoor die bij mij gewoon aan de aanzuigbuis hangt zonder allerlei moeilijke ophangingen om t gewicht op te vangen van t filter.
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door ZeroY »

Heb daar ook veel over gelezen idd. Maar heb nog niet kunnen vinden waar je die kunt bestellen, weet jij dat nog?

En zuigt die pipercross dan niet alleen warme lucht aan? Bij die K&N kit zit en koude lucht aanvoerbuis die naar beneden loopt.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Jarre »

Heb een 57i kit gehad op mijn laatste benzine auto. Subliem man, zou het zo opnieuw doen!
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
NHke
Membre D'Oro
Berichten: 1294
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 8:49

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door NHke »

Hier ook een pipercross openluchtfilter .)
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door JasperB »

Ik heb m hier vandaan http://www.motexperformance.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Warme lucht eigenlijk geen last van. Een hitteschild of naar beneden met t filter zal allicht beter zijn. Maar dan heb je t ook over andere bedragen :wink:

Gezien je ook de hele luchtfilterbak weg haalt hangt t filter in een flink open ruimte direct achter de wielkast waar n hoop koude lucht doorheen komt.
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Gebruikersavatar
ZeroY
Nuovo Arrivato
Berichten: 63
Lid geworden op: do sep 15, 2011 14:04
Locatie: Utrecht

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door ZeroY »

Bedankt! Scheelt idd nogal in de kosten dus ik denk dat ik maar een pipercross bestel :) Alleen, er staan er zoveel op in verschillende maten, welke zou ik moeten hebben voor de T-jet?
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door JasperB »

Goeie keus :)

Maat moet je echt ff opmeten met de schuifmaat. Weet helaas niet meer welke maat ik heb, maar weet wel dat de flens net te groot was omdat ik geen rekening had gehouden met een verdunning in de originele aanzuigbuis net onder de opening :x . Ga dus aub uit van die maat en niet de diameter aan de rand.
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Brian de ve
Nuovo Arrivato
Berichten: 192
Lid geworden op: ma mei 14, 2012 19:38

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Brian de ve »

Zelf lijkt mij deze wel wat:

http://www.scara73.it/pag4_13/Alu3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door JasperB »

Lijkt mij ook zeker wat. Prijs €190,- ex filter, ex verzendkosten. Vind ik erug prijzig voor zo'n buisje :shock:
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Gebruikersavatar
kistigun
Junior Stato
Berichten: 297
Lid geworden op: do jul 26, 2012 8:10
Locatie: Weert

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door kistigun »

JasperB schreef:Lijkt mij ook zeker wat. Prijs €190,- ex filter, ex verzendkosten. Vind ik erug prijzig voor zo'n buisje :shock:
vind ze ook erg prijzig. Je kunt natuurlijk ook zelf een beetje creatief zijn :D :
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Wesley Abarth »

Brian de ve schreef:Zelf lijkt mij deze wel wat:

http://www.scara73.it/pag4_13/Alu3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hem, en ben er zeer tevreden over. In mijn ogen de beste oplossing.
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door JasperB »

Ja maar jij had een special price Wesley :wink:

Die siliconen buizen zien dr ook zeker netjes uit. Lijkt op de oplossing van GSR. Vraag me dan af waar je al die aansluitingen voor je slangen vandaan haalt?
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Gebruikersavatar
Plint24
Junior Stato
Berichten: 295
Lid geworden op: do dec 15, 2011 22:37
Locatie: Prinsenbeek

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Plint24 »

Je topic titel geeft aan of je wel of geen open luchtfilter wilt.
Zelf heb ik ook een tijdje zitten twijfelen tussen een open en een gesloten (pipercross of BMC)

De reden dat ik voor BMC gekozen heb? Na prijsaanvraag bij een leverancier schrok ik hoeveel korting ik op deze filter kreeg :mrgreen: Oke uiteindelijk was het nogsteeds een hoop geld, maar kon dit niet laten gaan.

Over de prestaties kan ik niet heel veel zeggen. Heb het idee dat hij iets beter oppakt onderin, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. Qua geluid is hij nagenoeg hetzelfde gebleven, alleen in hogere toeren verneem ik een zwaarder geluid.

Wel ben ik van mening dat de aanzuig van dit systeem anders moet, omdat de slang nogal wat bochten maakt. (een scara73 zou een uitkomst kunnen zijn)
Maar zo is er over de pipercross ook wat te zeggen. (naast de warme motor)

Enfin, binnenkort ga ik een afpsraak maken bij Savali, dan zullen we zien wat het eindresultaat is.

Als ik het goed begrijp wil jij het voor het geluid doen, Persoonlijk zou ik dan voor een open luchtfilter gaan.

~]
Leon
Senior Stato
Berichten: 565
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 21:20
Locatie: Doesburg

Re: 1.4 T-jet wel of niet open luchtfilter?

Bericht door Leon »

Mag ik vragen hoeveel je toen voor het filter hebt moeten betalen?
Ik heb zelf ook een prijs door gekregen, maar wil even vergelijken.
Laatst gewijzigd door Sjoerd H. op vr nov 11, 2016 7:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Sinds 20-01-2009
Fiat Grande Punto 1.4 16v 'Racing', Exotica Red, BMC CDA airbox, custom koplampen met LED angel eyes+5000k xenon, getinte ramen achter, Blue&Me navigatie, 17" black Monaco Mirabeau velgen, Cruise Control
Plaats reactie