Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Razer
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jun 10, 2013 15:19

Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Razer »

Beste Punto rijders,

Ik ben misschien niet helemaal aan het goede adres maar ga het toch proberen ;) Aangezien ik een MiTo rij en geen Punto... Echter zelfde basis zullen we het maar op houden :) Tevens het zelfde systeem waar ik een vraag over heb...

Sinds vorige week ben ik de gelukkige bezitter van een Alfa Romeo MiTo uit maart 2009. Volgens mij beschikt mijn auto over Blue&Me Nav, ik kan namelijk mijn telefoon via bluetooth verbinden, en er zit navigatie op mijn auto. Nu komt het probleem, mijn auto mist de USB aansluiting AUX aansluiting in de middenconsole. In het telefoonmenu en op de radio vind ik wel een Mediaspeler/mediaknop echter zijn deze dus voor mij niet te gebruiken? Teven beschikt mijn navigatie alleen over een Duitse kaart (heb de auto uit Duitsland geïmporteerd). Als ik een route vanuit Nederland probeer te plannen zegt de navigatie tegen mij dat ik additionele kaarten in de USB-lezer moet steken. Echter waar vind ik een USB poort in mijn MiTo? Ik las dat het bij Fiats nog wel eens in het dashboard kastje zat maar ook daar kan ik geen USB poort vinden.

Dit is mijn radio:
Afbeelding

Dit zijn de knopppen op het stuurwiel:
Afbeelding

Dit is waar normaal bij een MiTO de USB aansluiting zit, echter tref ik hier een blind plaatje aan:
Afbeelding

Iemand die ook maar enig idee heeft? Hopelijk is hier iemand met een verlossend antwoord hoe ik Nederland / Benelux of Europa kaarten op mijn auto ga krijgen.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door tonyvandenbroek »

Vreemd. Mede dat het systeem hetzelfde is als in de GP. Ikzelf heb een GP 2008 met Blue & Me NAV. In mijn dashboard kastje zitten twee USB. Eentje voor de media/kaarten NAV, en de andere voor de updates e.d. Vreemd dat de MiTo met dit systeem dan geen usb heeft voor kaarten. Ik wil je wel helpen met de kaarten. Ik heb heel europa 2008 op een USB staan. Die kun je 1 op 1 overzetten.

Maar dan zullen we toch echt een USB nodig hebben. Ik zou eens bij een Alfa dealer raadplegen, Of een MiTo forumpje zoeken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Wesley Abarth »

Het lijkt wel of er een stickertje over de ruimte naast de aansteker zit, met daaronder een gat. Misschien dat daar wat heeft gezeten.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Bennink »

Via Google zie ik inderdaad dat de USB daar op die blinde plek hoort te zitten. Misschien heeft jouw Mito schade gehad en hebben ze van een andere Mito de middenconsole overgezet en zijn ze de USB poort vergeten? Ik zou de pookhoes er ff afhalen om te kijken of er iets onder ligt.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Jarnoootje »

Lijkt inderdaad erop dat je het usb gedeeldte 'mist'. Bij de Punto Evo is dit er zeer simpel in en uit te klikken. Wellicht dat dit gebeurt is.
Razer
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jun 10, 2013 15:19

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Razer »

Bedankt voor jullie reacties, ik heb eens voorzichter de sticker er af gehaald en er onder gekeken. Zie hier geen losse kabels onder liggen, dus vermoed niet dat het USB stukje verwijderd geworden is. Ook even met een lokale dealer gebeld, die gaf aan dat USB nog een extra optie was bij Blue&Me dus dat het mogelijk was dat de vorige eigenaar deze niet als optie gekozen heeft. Blijft inderdaad een raar verhaal...
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Jarnoootje »

Onzin wat de dealer jou verteld!

Als hij de optie usb/aux niet had genomen had jou auto een andere middenconsole gehad. Voor elk ander type auto worden er andere middenconsoles gemaakt.

De kabel kan ook een eind terug getrokken zijn of zelfs de hele kabel kan verwijderd zijn. Ik zou toch verder op onderzoek uit gaan.
Een auto afwerken met een sticker omdat er iets niet in zit wat er op zou horen heb ik nog nooit gezien, zelfs een gemiddelde Dacia (oid) is netter afgewerkt.
Razer
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jun 10, 2013 15:19

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Razer »

Jarnoootje schreef:Onzin wat de dealer jou verteld!

Als hij de optie usb/aux niet had genomen had jou auto een andere middenconsole gehad. Voor elk ander type auto worden er andere middenconsoles gemaakt.

De kabel kan ook een eind terug getrokken zijn of zelfs de hele kabel kan verwijderd zijn. Ik zou toch verder op onderzoek uit gaan.
Een auto afwerken met een sticker omdat er iets niet in zit wat er op zou horen heb ik nog nooit gezien, zelfs een gemiddelde Dacia (oid) is netter afgewerkt.
Kom net van Alfa dealer vandaan, ze hadden het inderdaad nog nooit meegemaakt dat er Blue&Me Nav inzat zonder USB. Ze hebben de pookhoes er af gehaald en eens goed gezocht, en voila daar kwam de USB aansluiting, nog in het plastic naar voren met een USB-stick er in waar Duitse kaarten op staan. Dut mijn MiTo heeft vanaf nu ook USB aansluiting!!! :D

Voor kaarten van Europa hou ik me aanbevolen ;)
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Jarnoootje »

Waar een Fiat forum al niet handig voor kan zijn :)

Graag gedaan uiteraard ~]
Razer
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jun 10, 2013 15:19

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Razer »

Jarnoootje schreef:Waar een Fiat forum al niet handig voor kan zijn :)

Graag gedaan uiteraard ~]
Echt super .)
Heel erg bedankt voor het meedenken natuurlijk :D
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door tonyvandenbroek »

Zeg maar hoe we het gaan doen met de kaarten...?
Razer schreef: Voor kaarten van Europa hou ik me aanbevolen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Bennink »

Razer schreef:Ze hebben de pookhoes er af gehaald en eens goed gezocht, en voila daar kwam de USB aansluiting, nog in het plastic naar voren met een USB-stick er in waar Duitse kaarten op staan.
Jaaa, gefeliciteerd. Zat ik toch op de goede weg :-) Dat scheelt je weer een hoop gedoe, fijn dat het er dan toch nog in zit!
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Razer
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jun 10, 2013 15:19

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Razer »

tonyvandenbroek schreef:Zeg maar hoe we het gaan doen met de kaarten...?
Razer schreef: Voor kaarten van Europa hou ik me aanbevolen ;)
Heb op nieuwsgroepen een 2010 setje gevonden, net getest werken gelukkig perfect. Toch hartelijk bedankt voor het aanbod!

Hier nog een kleine update van mijn verhaal:
Heb de auto vanmiddag bij de dealer laten staan, ze zouden de software omzetten naar het Nederlands en volledige update van het Blue&Me Nav systeem uitvoeren, dit zouden ze doen voor 40 euro (was zelf niet wetende dat dit ook zelf kon). Ga om 17:00u auto halen en gaan vragen of het gelukt was, gaf men aan dat het alleen gelukt was taal om te zetten en niet om het systeem te updaten. Systeem was volgens hun defect, en daardoor had vorige eigenaar waarschijnlijk USB aansluiting weg laten halen gaven ze aan. Ze gaven aan dat elke keer USB10 foutcode naar voren kwam tijdens update.... Wel 40 euro moeten aftikken voor het veranderen van de taal...

Hier wilde ik het zelf niet bij laten dus ben thuis aan de slag gegaan, heb de USB stekker losgehaald en nog eens goed hard aangedrukt, vervolgens heb ik een USB stick paar keer hardhandig in en uitgevoerd... En voila USB sticks werden herkend... Vervolgens ben ik aan het updaten geslagen naar versie 5.5 en vervolgens 5.6... Dit was ook nog bijna mis gegaan omdat ik tijdens de 5.5 update met mijn stomme kop de USB stick verwijderde omdat het wel erg lang duurde en radio alweer 10 minuten speelde. Vervolgens deed het hele systeem niks meer, en heb ik de accu 5 minuten losgekoppeld de USB stick weer ingeplugd en de update werd gelukkig voortgezet. Toen update voltooid en vervolgens 5.6 er achter aan gegooid en die update werkte vlekkeloos. Vervolgens USB navigatie en MP3 van de updatestick gemaakt.... Gaan testen en voila navigatie werkt, mediaspeler werkt en bluetooth bellen werkt. Ik ben een gelukkig mens!!! Hartelijk dank allemaal voor me in de goede richting te helpen. Vanavond paar keer hartslag gehad van 200 maar auto leeft weer en ik leef ook nog ;)
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door tonyvandenbroek »

Fijn dat alles opgelost is, en dat je kunt genieten van je Blue & Me NAV.
Zelf zoek ik nog steeds kaarten van later dan 2008/2009. Kun je me een omschrijving geven van de nieuwsgroep waar hij staat? Dan neem ik hem zelf ook even mee.
Afbeelding
Razer
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jun 10, 2013 15:19

Re: Blue&Me Nav missende USB aansluiting

Bericht door Razer »

tonyvandenbroek schreef:Fijn dat alles opgelost is, en dat je kunt genieten van je Blue & Me NAV.
Zelf zoek ik nog steeds kaarten van later dan 2008/2009. Kun je me een omschrijving geven van de nieuwsgroep waar hij staat? Dan neem ik hem zelf ook even mee.
In je PB ;)
Plaats reactie