Bandenspanning, wat is nu de juiste?
- PuntoSporting
- Membre D'Oro
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
- Locatie: BAARLO (Lb)
Bandenspanning, wat is nu de juiste?
Net even weggeweest en toen bij tankstation de bandenspanning gecontroleerd.
Van de spanningstabel wordt je niet vrolijk, er worden maar een paar type Punto's vermeld en daar kun je het mee doen.
Zonet nog even gekeken bij verschillende bandenmerken, maar ook hier wordt ik niet wijs uit.
Bij een aantal moet je je kenteken ingeven en vervolgens krijg je de juiste band met de goede druk..... niet dus.
Bij mijn auto kreeg ik een smalle 15 inch band met de daarbij horende specificaties, terwijl mijn auto af fabriek met 17 inch wielen geleverd is.
Waar het nu om draait is, of iemand mij kan vertellen, welke bandenspanning ik in mijn geval moet aanhouden.
Ik heb dus een GP Sport en de banden die ik er nu op heb zitten zijn 225/45/r17, en ik ben aan het twijfelen tussen 2,5 bar of 2,3 bar.
Ik meen dat de velgenman mij destijds 2,3 heeft geadviseerd, maar dat zou dus ook 2,5 kunnen zijn.
Iemand een tip?
Bvd,
Hans
Van de spanningstabel wordt je niet vrolijk, er worden maar een paar type Punto's vermeld en daar kun je het mee doen.
Zonet nog even gekeken bij verschillende bandenmerken, maar ook hier wordt ik niet wijs uit.
Bij een aantal moet je je kenteken ingeven en vervolgens krijg je de juiste band met de goede druk..... niet dus.
Bij mijn auto kreeg ik een smalle 15 inch band met de daarbij horende specificaties, terwijl mijn auto af fabriek met 17 inch wielen geleverd is.
Waar het nu om draait is, of iemand mij kan vertellen, welke bandenspanning ik in mijn geval moet aanhouden.
Ik heb dus een GP Sport en de banden die ik er nu op heb zitten zijn 225/45/r17, en ik ben aan het twijfelen tussen 2,5 bar of 2,3 bar.
Ik meen dat de velgenman mij destijds 2,3 heeft geadviseerd, maar dat zou dus ook 2,5 kunnen zijn.
Iemand een tip?
Bvd,
Hans
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: Bandenspanning, wat is nu de juiste?
Hans je hebt te brede banden op je Punto zitten.
De juiste maat die er af fabriek op hoort is 205/45 R17.
De spanning voor de 205 breedte is voor 2,4 achter 2,2 bij normale belasting.
voor volle belasting is dit 2,4 zowel voor als achter.
De waarde voor de 205 bandbreedte kun je ook aanhouden voor de 225 breedte
De juiste maat die er af fabriek op hoort is 205/45 R17.
De spanning voor de 205 breedte is voor 2,4 achter 2,2 bij normale belasting.
voor volle belasting is dit 2,4 zowel voor als achter.
De waarde voor de 205 bandbreedte kun je ook aanhouden voor de 225 breedte
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
- PuntoSporting
- Membre D'Oro
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
- Locatie: BAARLO (Lb)
Re: Bandenspanning, wat is nu de juiste?
Bedankt Wiel!
Over de breedte is al vaker gesproken dat deze te breed zou zijn.
Het vreemde in dit geval is, dat een Fiat dealer deze banden nieuw gemonteerd heeft op originele 17 inch velgen, dus dan zou het daar al mis zijn gegaan.
Het enige wat ik gedaan heb, is deze nieuwe banden op mijn huidige nieuwe velgen gemonteerd.
Maar dan hou ik zeker de spanning van 2,4 aan!
Over de breedte is al vaker gesproken dat deze te breed zou zijn.
Het vreemde in dit geval is, dat een Fiat dealer deze banden nieuw gemonteerd heeft op originele 17 inch velgen, dus dan zou het daar al mis zijn gegaan.
Het enige wat ik gedaan heb, is deze nieuwe banden op mijn huidige nieuwe velgen gemonteerd.
Maar dan hou ik zeker de spanning van 2,4 aan!
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Re: Bandenspanning, wat is nu de juiste?
Te brede banden houden een risico in zich. Door het grotere contactoppvervlak t.o.v. de juiste banden vermindert de grip op nat wegdek met alle risico's van dien.
Een kennis van mij had dit op zijn Alfa gedaan met als gevolg dat tijdens plotseling noodzakelijk krachtig remmen op zeer nat weg dek een auto in de vangrail invloog na een pirouette > total loss. Dus even goed nadenken wat je voorkeur is....
Jan
Een kennis van mij had dit op zijn Alfa gedaan met als gevolg dat tijdens plotseling noodzakelijk krachtig remmen op zeer nat weg dek een auto in de vangrail invloog na een pirouette > total loss. Dus even goed nadenken wat je voorkeur is....
Jan
Re: Bandenspanning, wat is nu de juiste?
Naast dat ze te breed zijn hebben ze door de grotere doorsnede ook een grotere afrolmaat. Bijna 3% meer! En dat merk je in de snelheidsmeter. Daarbij mag de afrolmaat niet meer dan 1,5% meer zijn.
Dus ik snap niet dat nota bene een dealer zoiets kan doen. Als je graag 225 banden wil hebben had hij op zijn minst 225/40 moeten monteren.
Dus ik snap niet dat nota bene een dealer zoiets kan doen. Als je graag 225 banden wil hebben had hij op zijn minst 225/40 moeten monteren.
Re: Bandenspanning, wat is nu de juiste?
+1 helemaal mee eens.Maarten schreef:Naast dat ze te breed zijn hebben ze door de grotere doorsnede ook een grotere afrolmaat. Bijna 3% meer! En dat merk je in de snelheidsmeter. Daarbij mag de afrolmaat niet meer dan 1,5% meer zijn.
Dus ik snap niet dat nota bene een dealer zoiets kan doen. Als je graag 225 banden wil hebben had hij op zijn minst 225/40 moeten monteren.
Ik zou teruggaan naar die dealer, want dit kan echt niet !
Re: Bandenspanning, wat is nu de juiste?
Even een zijweggetje over PuntoSporting's vraag omtrent de bandenspanning.
Gister vroeg mijn vriendin of ik even haar bandenspanning wilde checken en eventueel bijvullen.
Hiervoor kwam ik uit bij "de Slimme Bandenpomp" van bandenpomp.nl.
Op basis van kenteken kan je hier via het touchscreen je bandenspanning opzoeken voor alle mogelijke bandenmaten.
Of je kan per as je spanning aangeven. In het geval van mijn vriendin was het 2.3 bar voor en 2.0 bar achter (Nissan Micra).
Alvorens het oppompen stelt het apparaat 3 vragen die je met Ja of Nee kan beantwoorden.
Voor de winterbanden werd gezegd dat winterbanden nou eenmaal een hogere spanning nodig hebben.
Nu vraag ik mij af, is echt raadzaam om de winterbanden net een tikje harder te doen dan wat de fabrikant adviseert voor de betreffende bandenmaat?
Gister vroeg mijn vriendin of ik even haar bandenspanning wilde checken en eventueel bijvullen.
Hiervoor kwam ik uit bij "de Slimme Bandenpomp" van bandenpomp.nl.
Op basis van kenteken kan je hier via het touchscreen je bandenspanning opzoeken voor alle mogelijke bandenmaten.
Of je kan per as je spanning aangeven. In het geval van mijn vriendin was het 2.3 bar voor en 2.0 bar achter (Nissan Micra).
Alvorens het oppompen stelt het apparaat 3 vragen die je met Ja of Nee kan beantwoorden.
- Heeft de auto zojuis 15 minuten of langer gereden?
- Zijn er winterbanden gemonteerd?
- Wilt u brandstof besparen?
Voor de winterbanden werd gezegd dat winterbanden nou eenmaal een hogere spanning nodig hebben.
Nu vraag ik mij af, is echt raadzaam om de winterbanden net een tikje harder te doen dan wat de fabrikant adviseert voor de betreffende bandenmaat?
Re: Bandenspanning, wat is nu de juiste?
Raadzaam? Tja...afweging: hardere banden zal een beetje brandstof besparen, maar het gaat ten koste van comfort en ook het slijtpatroon zal zich meer op het loopvlak concentreren in plaats van netjes vanaf de zijkant. In de zomer zou ik het minder snel doen omdat bij hogere buitentemperatuur de spanning sowieso al wat hoger wordt, zeker op vakantie in 30+ graden lange ritten makend...
Overigens staat in het instructieboekje van van de Punto ook duidelijk per bandenmaat aangegeven wat de juiste spanning is.
Daarnaast: als je ze bij een pomp langs de weg oppompt maakt het echt geen *** uit of je 2.3 of 2.5 doet. De foutmarge van die dingen is vele malen groter dan die 0.2 bar. Als je ze tot 2.5 oppompt, de slang er af haalt en daarna weer opnieuw aansluit krijg je weer een andere waarde. Rijd je vervolgens weer naar een andere bandenpomp krijg je ook weer een andere waarde...
als je je dermate druk maakt om een verschil van 0.2 bar zou ik zelf goeie apparatuur aanschaffen om de bandenspanning te meten!
Overigens staat in het instructieboekje van van de Punto ook duidelijk per bandenmaat aangegeven wat de juiste spanning is.
Daarnaast: als je ze bij een pomp langs de weg oppompt maakt het echt geen *** uit of je 2.3 of 2.5 doet. De foutmarge van die dingen is vele malen groter dan die 0.2 bar. Als je ze tot 2.5 oppompt, de slang er af haalt en daarna weer opnieuw aansluit krijg je weer een andere waarde. Rijd je vervolgens weer naar een andere bandenpomp krijg je ook weer een andere waarde...
als je je dermate druk maakt om een verschil van 0.2 bar zou ik zelf goeie apparatuur aanschaffen om de bandenspanning te meten!
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Bandenspanning, wat is nu de juiste?
Nu op winterbanden prop ik er ongeveer 2,5 bar in. Zowel voor als achter. Hoef ik ook niet na te denken als ik de auto een keer beladen heb. Zomerbanden zit er bij mij wel iets minder in, omdat de door de warmte je een 0,1 bar extra krijgt. Lucht zet dan uit namelijk.
Re: Bandenspanning, wat is nu de juiste?
Op de laatste pagina van de gebruiksaanwijzing van de GP staat:
Dat lijkt mij voldoende duidelijk.
Kwam deze van Euromaster ook nog tegen en ook daar onderaan: Winterbanden 0,2 bar hoger dan zomerbanden....
Jan
Dat lijkt mij voldoende duidelijk.
Kwam deze van Euromaster ook nog tegen en ook daar onderaan: Winterbanden 0,2 bar hoger dan zomerbanden....
Jan