Een woordje uitleg omtrent onze KEAN luchtveringen:
Algemeen:
Onze sets worden in 90% van de gevallen bevestigd op schokdempers van een schroefkit (al dan niet regelbaar in hardheid). Op deze manier hoeven mensen die willen overstappen van een schroefset naar luchtvering hun schroefset niet te verkopen, wordt de airride set een pak goedkoper en is de klant zeker van de goede kwaliteit van de dempers die reeds in de schroefset zat.
Bijkomend voordeel is dat dit kan gebeuren zonder aan de dempers te lassen, wat beter is voor de olie (geen chemische afbreuk door verhitting) en voor eventuele demontage achteraf.
De andere 10% zijn wagens waar er geen schroefsets voor bestaan, in dat geval worden Koni dempers gekozen (al dan niet regelbaar in hardheid) en dubbel afgedicht met O-ringen, dus ook weer geen laswerk hier.
Omdat we alles zelfs samenstellen (en geen sets aankopen), kunnen we de poten maken volgens de wens van de klant: bijvoorbeeld extra korte sets of sets voor niet alledaagse wagens waar er niets voor op de markt is.
Dus de grootste voordelen van ons type airride:
* maatwerk, dus alles mogelijk, past altijd met de wielen en dus ook vaak lager
* goedkoper omdat er geen extra dempers, die soms vastgelast worden bij andere merken, moeten aangeschaft worden
* je behoudt de kwaliteitsvolle dempers van de schroefkit en soms zelf regelbaar in hardheid (bv. KW var.2)
* geen laswerk op de schokdempers, dus geen oververhitte en dus chemisch afgebroken demperolie!
* zelfde set overbouwbaar op een andere schroefkit (bv. bij aankoop van een nieuwe wagen)
* bij upgrade naar hardheid regelbare dempers of een versleten demper hoeft er geen volledige "poot" besteld te worden, maar kan simpelweg het binnenwerk vervangen worden (goedkoper).
Onderdelen:
Onze sets zijn samengesteld uit de meest kwaliteitsvolle onderdelen: Dunlop luchtbalgen, verstevigde geperste leidingen, Viair compressors, Viair manometers, Viair tanks, CNC gefreesde adapterstukken, messing snelkoppelingen, polyamide leidingen, 1/2" GSR kleppen, Dakota digital manometers, Accuair management, enz...
Allemaal producten afkomstig van de Europese en Amerikaanse markt dus, zorgvuldig door ons uitgekozen.
De balgen zijn afkomstig van de Franse Dunlop fabrikant en zijn allemaal kamerbalgen en dus geen sleeve-balgen. Deze zijn door hun opbouw en structuur veel sterker, dikker en hebben meer hefvermogen. De voorste balgen worden ook voorzien van gevlochten flexibele leidingen om het meedraaien met de stuurbewegingen te compenseren.
De tanks zijn allemaal voorzien van "voetjes" waardoor vastzetten makkelijk en netjes kan. Tevens zijn ze voorzien van minstens 6 aansluitpunten zodat alle toebehoren zoals drukcontact, overdrukventiel, afwatering, luchttoevoer en 2x luchtafvoer elk hun eigen plek hebben waardoor het een overzichtelijk en proper geheel wordt. Deze bestaan zowel uit staal als uit aluminium, uit stock leverbaar in 4lit, 8lit, 10lit, 12lit & 20lit. Of zelfs volledig op maat is mogelijk.
De Viair compressoren blinken uit in hun kwaliteit, snelheid, sterkte en duurzaamheid. Ze zijn ook allemaal uitgerust met een grote cilinderinhoud, koelribben, terugslagklep, vervangbare externe luchtfilter en flexibele gevlochten leiding. Kortom, de referentie onder de 12V compressoren.
We kunnen alle Viair compressoren leveren, en hebben ten allen tijde de 380C, 444C en 480C in stock. Deze compressoren leveren 14 bar, terwijl de systeemdruk slechts 10 bar bedraagt, dus worden ze nooit afgebeuld. Ze zijn tevens 100% duty cycle wat wil zeggen dat ze continu mogen draaien. De 480C heeft wel een groter debiet dan de 380C en ziet er iets knapper uit om in te bouwen.
Deze compressoren worden door de concurrentie ook wel eens onterecht afgeschilderd als "trage" compressoren en zullen u een 400C of 420C aanbevelen. De 400's & 420's leveren slechts 10 bar, moeten dus harder werken en dus meer stroom trekken, en zijn slechts 50% (of 33%) duty cycle, dus moeten ze ook meer afkoelen. Ze zijn inderdaad iets sneller bij atmosferische druk, dus als 0 bar tegendruk is. Feit is dat de compressor reeds aanslaat bij een tankdruk van 7 bar, dus de compressoren moeten werken van 7 tot 10 bar tegendruk. En juist daar zijn onze compressoren sterker en harder.Vergelijk het met sprinters (400C) en langeafstandslopers (480C), de sprinters zijn sneller weg, maar worden na een tijdje (in dit geval tegendruk) ingehaald.
Dat de 480C een trage compressor is dus een verkoopspraatje dat makkelijk te doorprikken is. Voor alle gegevens en grafieken: zie
http://www.viaircorp.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
De kleppen zijn oerdegelijke grote Duitse ventielen met een binnendoorlaat van 13,5mm
* als je later wilt uitbreiden naar grotere leidingen, kan je dat zonder nieuwe kleppen te moeten kopen (dus pakken goedkoper)
* zelfde kostprijs als kleinere kleppen
* geen restrictie van het debiet door een te kleine doorgang in de klep, hierdoor zijn onze sets met 8mm leidingen zelfs sneller dan andere 10mm en zelfs sommige 12mm sets
We krijgen vaak de vraag om de airride te voorzien van 10mm of 12mm leidingen, maar geloof ons, dit is met onze kleppen veel te snel en dus moeilijk te regelen.
De analoge manometers zijn ook van Viair (klein of groot), terwijl de digitale manometers van Dakota digital zijn (rond of rechthoekig). Deze digitale manometers zijn speciaal ontwikkeld voor airride systemen, zijn dus makkelijk aan te sluiten, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Soms zie je die afschuwelijke SMC digitale meters die eigenlijk bedoeld zijn voor de machinebouw, waardoor de drukaflezing enorm schommelt.
De leidingen zijn polyamide ipv polyurethaan of polyethyleen. Polyamide is veel sterker en beter bestand tegen UV, hitte en snijden. Ze zijn wel stijver waardoor montage iets moeizamer verloopt, maar eens ze geplaatst zijn, zijn ze simpelweg veel sterker en beter.
Er zit zelfs kwaliteitsverschil in onze koppelstukken: bij ons zijn ze van Duits-Italiaanse makelij, vervaardigd uit inox of messing ipv goedkope Chinese kunststof namaakexemplaren die je overal ziet opduiken.
En zo zijn al onze componenten één voor één zorgvuldig geselecteerde producten van de beste leveranciers (zelfs onze schakelaars zijn Duits). Het zijn al die kleine verschillen die de consument op het eerste zicht niet merkt, maar al die kleine verschillen zorgen ervoor dat onze sets globaal gezien kwalitatiever zijn dan de concurrentie.
Sets + prijzen:
Wij stellen de set volledig samen volgens de wensen van de klant: aantal en grootte compressors, aantal kleppen, soorten bediening, grootte en soort tank, afstandsbediening, jumpboxen, digitale uitlezing, filters, joysticks, digitale management, ...
You want it, we make it!
Maar voor de eeuwige twijfelaars hebben wij ook een paar sets met een vaste samenstelling:
basisset: het absolute minimum wat een airride kit nodig heeft
* 4 luchtbalgen gemonteerd op aluminium gefreesde bevestigingsplaten en gevlochten leidingen
* 4x 1/2" GSR kleppen (kleppen per as)
* Viair 380C (200psi compressor)
* 8mm leidingen
* 10lit tank staal
* 2 Viair manometers
* alle nodige bekabeling, koppelstukken & toebehoren
deze kost momenteel €1649 zonder plaatsing.
upgrade set: kleppen per wiel & aluminium tank
* 4 luchtbalgen gemonteerd op aluminium gefreesde bevestigingsplaten en gevlochten leidingen
* 8x 1/2" GSR kleppen (kleppen per wiel)
* Viair 380C (200psi compressor)
* 8mm leidingen
* 10lit tank aluminium
* 2 Viair manometers
* alle nodige bekabeling, koppelstukken & toebehoren
deze kost momenteel €2099 zonder plaatsing.
digitale set: digitale manometer
* 4 luchtbalgen gemonteerd op aluminium gefreesde bevestigingsplaten en gevlochten leidingen
* 4x 1/2" GSR kleppen (kleppen per as)
* Viair 380C (200psi compressor)
* 8mm leidingen
* 10lit tank staal
* Dakota digitale manometer (rond of rechthoekig)
* alle nodige bekabeling, koppelstukken & toebehoren
deze kost momenteel €1999 zonder plaatsing.
Deze prijzen zijn wanneer de klant reeds zelf een schroefset of geschikte dempers heeft.
Als je over geen beschikt kunnen wij dempers leveren voor 450€
Plaatsing kost ongeveer €550, afhankelijk van het type wagen en de hoeveelheid werk die daar mee gepaard gaat.
Maar zoals gezegd, je kan ook perfect je eigen airride samenstellen volgens je eigen wensen en noden met andere talrijke opties zoals daar zijn:
* Accuair E-level of switchspeed
* smartphone bediening
* kleppen per wiel
* jumpboxen
* digitale uitlezing
* automatische hoogteregeling
* waterafscheiders
* verschillende tanks (staal of aluminium, 10, 12, 16 of 20 liter, volledig op maat, ...)
* grotere leidingen
* ...
Opmerkingen:
We zijn niet de goedkoopste, en willen dat ook niet zijn, maar we zijn zeker niet de duurste.
We zijn wel overtuigd van de kwaliteit van onze producten en het geleverde werk.
Het prijsverschil zit hem vooral in de kwaliteit van de onderdelen: Viair 480C compressoren, messing en inox koppelstukken ipv kunststof, polyamide leidingen ipv polyurethaan, Viair tanks & manometers ipv universele troep. Maar ook in de kleinigheden die anderen soms vergeten: afwatering op de tank, overdrukbeveiliging, zekeringen, gevlochten flexibels, ...
We zijn tevens altijd op zoek naar de laatste nieuwe trends en innovaties op de airride-markt, zoals bijvoorbeeld de Accuair producten waarvan we reeds meerdere jaren invoerder zijn.
We doen dit nog altijd in bijberoep en dus uit passie en interesse, daarom dat we er bewust voor gekozen hebben om kwaliteit boven kwantiteit te stellen.
We nemen dit serieus, doen niets ondoordacht en nemen onze tijd voor uw project.
We durven zonder schroom zeggen dat we de betere zijn op de markt!
Als je er ook zo over denkt, dan ben je bij ons aan het juiste adres!
Om een airride te bouwen en te plaatsen, hebben wij de wagen ongeveer een week (zaterdag-zaterdag) nodig. Dit kan lang lijken maar wij doen dit in bijberoep en werken dus enkel 's avonds en in het weekend.
Luchtveringen zijn tot op heden nog steeds niet toegelaten op de openbare weg door de Belgische wet (lang leve Nederland!), dus moeten de luchtbalgen elk jaar onderuit de wagen gehaald worden (de installatie niet!). Wij doen dit uiteraard ook voor onze klanten, dan kost het €150 om te verwijderen voor en terug te plaatsen na de keuring. Van de gelegenheid maken we dan gebruik om de set volledig na te kijken.
Er wordt vaak onzin verteld over de veiligheid van airride op het internet, meestal gaat het dan over goedkope rommel, geinstalleerd door iemand die er zogezegd iets van kent. Vrachtwagens en bussen rijden al decennia lang op luchtbalgen, alsook de laatste nieuwe luxewagens (Audi, Mercedes, Range Rover, BMW,...) zijn uitgerust met luchtbalgen. Ik rij dagelijks met een luchtgeveerde wagen en vervoer daar mijn zoon mee naar en van het school en ik zou niet willen dat die iets overkomt. Mijn broer rijdt ook vaak met zijn airride wagen op het circuit. We hebben tevens verschillende dagelijkse wagens lopen op luchtvering met hoge vermogens (volvo XC90 4.4V8, Peugeot 607 3.0V6, BMW E39 4.4V8, Audi A6 3.0 biturbo) en chauffeurs met een zware voet
Dus ook daar geen probleem om airride met zware motoren te combineren.
Ik denk dat ik het meeste heb uitgelegd. Heb je nog vragen, laat gerust iets weten of geef ons een belletje op één van de twee onderstaande nummers (geen sms aub!).
Voor info: bezoek
http://www.keansuspensions.be" onclick="window.open(this.href);return false;
ga tevens naar onze facebook pagina
http://www.facebook.com/KeanSuspensions" onclick="window.open(this.href);return false; voor onze laatste updates en realisaties
mvg
Andy & Kenny Neirinck
KEAN Suspensions