Melding olie verversen al na 4.000 kilometer

Plaats reactie
Maarteno
Berichten: 1
Lid geworden op: do dec 05, 2013 22:48

Melding olie verversen al na 4.000 kilometer

Bericht door Maarteno »

Goedemorgen mede-Puntorijders,

Ik heb +/- 4.000km geleden mijn Punto Evo diesel bij een universele garage in Utrecht een grote onderhoudsbeurt gegeven. Hierbij zou ook de olie zijn ververst. Nu begon begin deze week plots het olie lampje weer te knipperen met de melding dat ik de olie moet verversen.

Telefonisch garandeerde de garage mij ervan dat de olie gewoon ververst is, waardoor ik nu over twee zaken twijfel:

1. kan het zijn dat ze de computer niet gereset hebben en zo nee, is dit uit te lezen zodat ik hier zeker van ben?
2. kan het zijn dat de garage inferieure olie heeft gebruikt, waardoor het motormanagementsysteem nu al begint te piepen en dus ook daadwerkelijk de olie ververst moet worden?

De garage vertelde al dat ze het systeem gewoon weer kunnen resetten, maar dat ga ik natuurlijk niet doen in geval van nr. 2. :?

Hoop dat jullie duidelijkheid kunnen verschaffen!

Bedankt alvast!
Maarten
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Melding olie verversen al na 4.000 kilometer

Bericht door Jarnoootje »

Waarschijnlijk heeft de garage de olie onderhoudsinterval niet gereset, dat kan namelijk alleen door een Fiat dealer, een universele uitleesding kan dat namelijk niet.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Melding olie verversen al na 4.000 kilometer

Bericht door meloenie »

Kuch multi ecu scan kuch
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Melding olie verversen al na 4.000 kilometer

Bericht door Jarnoootje »

Wat bedoel je daar precies mee?
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Melding olie verversen al na 4.000 kilometer

Bericht door Maarten »

Wat denk je? Google eens op multi ecu scan. Er zijn best universele tools voor.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Melding olie verversen al na 4.000 kilometer

Bericht door Jarnoootje »

Dat kan ook wel wat vriendelijker.

Er zijn inderdaad genoeg 'tools' die universeel zeggen te zijn. Mijn vorige Mitsubishi garage had ook universele dingen. Die kon de onderhoudsinterval ook weer terug op 0 zetten, maar de oliewissel lukte niet. Dat hebben ze speciaal bij een, bevriende, fiat garage laten doen.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Melding olie verversen al na 4.000 kilometer

Bericht door Dixie »

Iedere garage (ook niet Fiat) kan het resetten, geen enkel probleem (mits die over OBD apparatuur beschikt). Ze tikken het merk, model en motortype in en je kan de heleboel uitlezen en resetten, middels WiFi of gewoon de stekker erin (achter het muntenvakje, die je los kunt halen).
Er zit GEEN oliesensor in die de oliekwaliteit meet. (zou ook onbetaalbaar zijn). Het is puur de KM interval, waar op de reset gedaan wordt.
Plaats reactie