Hoe remblokken+schijven vervangen? (na 65k km???)
Hoe remblokken+schijven vervangen? (na 65k km???)
Vorige week de 70K beurt bij 65K uit laten voeren die iets vervroegd is omdat de 35K beurt bij 30K is uitgevoerd. Bleek dat de 1e set remblokken op waren. Niet zo vreemd bij deze kilometerstand. Wat ik wel vreemd vind is dat de remschijven óók bijna op waren en volgens de dealer nog geen 10K meer zouden halen voordat ze onder de minimum dikte zouden zijn . Aangezien de 1e keuring er aan zit te komen (07-2014) en de Punto daarmee niet door de keuring zou komen en dan bij nieuwe schijven ook weer nieuwe remblokken nodig waren nu dus toch maar ook de remschijven vervangen. Volgens de dealer kwam dit wel vaker voor.
Ik vind dit snel, mede omdat het de 1e set remblokken was. Ik mag toch echt hopen dat ik niet bij iedere set remblokken óók de remschijven moet vervangen á € 500,-. Ik heb dit nog nooit bij een andere auto meegemaakt.
En dat terwijl ik sinds de Evo een bewust rustige rijder was en meestal rechts op de snelweg reed. Ik heb de eerste 2 jaar zelfs te rustig gereden want de motor haperde op een gegeven moment bij optrekken als deze koud was. Toen is er 2 liter dieselinjectiereiniger aan de brandstof toegevoegd en kreeg ik het advies hoger in de toeren te rijden en later te schakelen, dus niet als de indicator dat aangeeft. Daar gaat je "winst" door zuinig te willen rijden, dus dat stadium is voor mij passé. Dan maar het gas er op als vanouds
Helaas rij ik dagelijks veel file en heb ik mede daardoor verschillende problemen: het duurt erg lang voordat de motor op temperatuur is m.n. in de winter (> 20 km) en het verbruik ligt mede daardoor erg hoog (over 65K gem. 1:20) en waarschijnlijk nu dus ook zijn daarom de remschijven ook snel versleten (in de file optrekken en remmen). Maar dan nog: tegelijk met 1 set remblokken vind ik vreemd.
Iemand deze ervaring en/of wat vind je er van ?
Ik vind dit snel, mede omdat het de 1e set remblokken was. Ik mag toch echt hopen dat ik niet bij iedere set remblokken óók de remschijven moet vervangen á € 500,-. Ik heb dit nog nooit bij een andere auto meegemaakt.
En dat terwijl ik sinds de Evo een bewust rustige rijder was en meestal rechts op de snelweg reed. Ik heb de eerste 2 jaar zelfs te rustig gereden want de motor haperde op een gegeven moment bij optrekken als deze koud was. Toen is er 2 liter dieselinjectiereiniger aan de brandstof toegevoegd en kreeg ik het advies hoger in de toeren te rijden en later te schakelen, dus niet als de indicator dat aangeeft. Daar gaat je "winst" door zuinig te willen rijden, dus dat stadium is voor mij passé. Dan maar het gas er op als vanouds
Helaas rij ik dagelijks veel file en heb ik mede daardoor verschillende problemen: het duurt erg lang voordat de motor op temperatuur is m.n. in de winter (> 20 km) en het verbruik ligt mede daardoor erg hoog (over 65K gem. 1:20) en waarschijnlijk nu dus ook zijn daarom de remschijven ook snel versleten (in de file optrekken en remmen). Maar dan nog: tegelijk met 1 set remblokken vind ik vreemd.
Iemand deze ervaring en/of wat vind je er van ?
Laatst gewijzigd door Hans1963 op di mar 11, 2014 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Hoe rem je? Als je veel slepend remt (lang je voet op het pedaal) dan kan het hard gaan. Je zal de eerste niet zijn die het onbewust doet. Mijn Evo heeft nu 70k gelopen, binnenkort eens kijken hoe het ervoor staat. Volgens mij zijn mijn schijven krom want het trilt wat bij remmen. Qua slijtage nog geen idee.
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Persoonlijk vind ik 70k nog best netjes. Mijne staat op 33k en ik zie dat schijf ook best gesleten is. Er zit al een rand van 2mm in zo te zien tijdens de winterwielen wissel dit weekend. Ik denk dat de schijven van wat zachter metaal zijn gemaakt. Wat waren de kosten? €500? Dat is wel erg duur trouwens.
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Bij de bandenwissel was het mij al opgevallen dat remschijven al flink ingesleten waren en dat was dus ook goed voelbaar met de vingers. Ik had niet verwacht dat blokken en schijven nagenoeg tegelijk op zouden zijn, dat heb in in 30 jaar auto- en motorrijden nog nooit meegemaakt. Voor de remblokken 65K vind ik best netjes maar voor de schijven niet.
Volgens de prijslijst van Fiat http://fiat-service.nl/onderhoudsprijzen/ pakketnr 45606 kost het € 501,-. Niet flauw zo'n bedrag (inclusief montage)
Of ik slepend rem weet ik niet, ik ben me er niet van bewust maar ik zal eens opletten. Mijn vorige auto (Renault Laguna 1.8 Diesel) zijn de remschijven na 200K vervangen tesamen met de remblokken en dat was aanzienlijk goedkoper (€ 250 maar wel exclusief montage). Tja, dan vind ik het wel duur nu. Als je de Fiat koopt dan zeggen ze er bij , je gaat lachen om de onderhoudsprijzen. Nou niet dus.
Volgens de prijslijst van Fiat http://fiat-service.nl/onderhoudsprijzen/ pakketnr 45606 kost het € 501,-. Niet flauw zo'n bedrag (inclusief montage)
Of ik slepend rem weet ik niet, ik ben me er niet van bewust maar ik zal eens opletten. Mijn vorige auto (Renault Laguna 1.8 Diesel) zijn de remschijven na 200K vervangen tesamen met de remblokken en dat was aanzienlijk goedkoper (€ 250 maar wel exclusief montage). Tja, dan vind ik het wel duur nu. Als je de Fiat koopt dan zeggen ze er bij , je gaat lachen om de onderhoudsprijzen. Nou niet dus.
Laatst gewijzigd door Hans1963 op di mar 11, 2014 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Dat vind ik heel erg snel! Mijn schijven zijn vrijwel nog niet versleten. Zit een randje aan van hooguit een halve mm. Blokken zijn ook op de helft ongeveer. Ik heb het nog nooit gehoord dat ze zo snel aan vervanging toe zijn ook. De mijne heft trouwens 78k gelopen nu.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Die prijzen gaan nergens over inderdaad. Misschien zelf een setje schijven en blokken aanschaffen en ergens laten monteren?Hans1963 schreef:Bij de bandenwissel was het mij al opgevallen dat remschijven al flink ingesleten waren en dat was dus ook goed voelbaar met de vingers. Ik had niet verwacht dat blokken en schijven nagenoeg tegelijk op zouden zijn, dat heb in in 30 jaar auto- en motorrijden nog nooit meegemaakt. Voor de remblokken 65K vind ik best netjes maar voor de schijven niet.
Volgens de prijslijst van Fiat http://fiat-service.nl/onderhoudsprijzen/ pakketnr 45606 kost het € 501,-. Niet flauw zo'n bedrag
Of ik slepend rem weet ik niet, ik ben me er niet van bewust maar ik zal eens opletten. Mijn vorige auto (Renault Laguna 1.8 Diesel) zijn de remschijven na 200K vervangen tesamen met de remblokken en dat was aanzienlijk goedkoper (€ 250). Tja, dan vind ik het wel duur nu. Als je de Fiat koopt dan zeggen ze er bij , je gaat lachen om de onderhoudsprijzen. Nou niet dus.
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Het is omdat de auto nog geen 3 jaar oud is dat ik bij de dealer voor onderhoud en garantie ben geweest maar dat is wat mij betreft nu voorbij. Mijn vrouw rijd een Fiat Cinquecento en had ook bij de keuring onderhoud nodig: geschatte kosten bij de dealer € 1400,-. En dat voor een auto van 16 jaar oud die ongeveer 1.500 km per jaar rijd (dus eigenlijk altijd stilstaat ), dus naar een doe-het-zelf garage en daar laten uitvoeren. Kosten € 430,-.
Ik heb gewoon al veel problemen met de Punto gehad. Van de winter vielen de beide koplampen tegelijk regelmatig uit, gingen knipperen alsof er een los contact was. Tegelijk knipperde het groene controlelampje in het dashboard in dezelfde onregelmatigheid mee. Oorzaak was een slecht contact in het stuur en de hele unit tussen stuur en dashboad is (gedeeltelijk onder garantie) vervangen. Uit coulance in het 3e jaar heb ik 40% van de kosten moeten betalen en heeft de dealer 60% voor haar rekening genomen. Van de ene kant netjes omdat het buiten de officiële garantietermijn van 2 jaar is, anderzijds zijn dit geen mankementen die nu al voor mogen komen. Ook de richtingaanwijzer wilde regelmatig niet automatisch terug na een bocht, met name als het interieur koud was in de winter. Dan moest ik het knipperlicht nogmaals "aanzetten" en handmatig uitzetten, pas dan wilde de schakelaar om uit te gaan wel werken en ging het knipperlicht uit. Nu stottert de motor weer als deze koud is en ik maar traag kan rijden omdat ik meteen in de file terecht kom (A2 Weert - Eindhoven). Dus is het weer tijd voor een paar liter dieselinjectiereiniger á bijna € 20,- per liter
Ik heb gewoon al veel problemen met de Punto gehad. Van de winter vielen de beide koplampen tegelijk regelmatig uit, gingen knipperen alsof er een los contact was. Tegelijk knipperde het groene controlelampje in het dashboard in dezelfde onregelmatigheid mee. Oorzaak was een slecht contact in het stuur en de hele unit tussen stuur en dashboad is (gedeeltelijk onder garantie) vervangen. Uit coulance in het 3e jaar heb ik 40% van de kosten moeten betalen en heeft de dealer 60% voor haar rekening genomen. Van de ene kant netjes omdat het buiten de officiële garantietermijn van 2 jaar is, anderzijds zijn dit geen mankementen die nu al voor mogen komen. Ook de richtingaanwijzer wilde regelmatig niet automatisch terug na een bocht, met name als het interieur koud was in de winter. Dan moest ik het knipperlicht nogmaals "aanzetten" en handmatig uitzetten, pas dan wilde de schakelaar om uit te gaan wel werken en ging het knipperlicht uit. Nu stottert de motor weer als deze koud is en ik maar traag kan rijden omdat ik meteen in de file terecht kom (A2 Weert - Eindhoven). Dus is het weer tijd voor een paar liter dieselinjectiereiniger á bijna € 20,- per liter
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Aha, ik snap de frustratie....en dan ook nog een paar blokken en schijven erbij, daar wordt je inderdaad niet vrolijk van.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Pff wat een gedoe allemaal. Ja de dealer is meestal niet de goedkoopste optie. Maar remblokken en schijven kun je wel veel goedkoper krijgen ja. Dat liet ik niet doen voor dat geld.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- PuntoSporting
- Membre D'Oro
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
- Locatie: BAARLO (Lb)
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Ik rij ook dagelijks over de A2 Weert-Eindhoven, gelukkig ben ik net voor de file weer de A2 af.
Toevallig heb ik ook de complete remmerij achter vervangen, inclusief een grote beurt, v snaar en airco beurt, een hoop geld, maar dan ben ik er voorlopig weer een tijd van af.
In mijn geval waren de originele delen goedkoper dan imitatie.
Ze hebben voor ruil delen gekozen.
Toevallig heb ik ook de complete remmerij achter vervangen, inclusief een grote beurt, v snaar en airco beurt, een hoop geld, maar dan ben ik er voorlopig weer een tijd van af.
In mijn geval waren de originele delen goedkoper dan imitatie.
Ze hebben voor ruil delen gekozen.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
- greymouse
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma aug 15, 2011 21:19
- Locatie: in het brons groen eikenhout
Re: 1e keer remblokken vervangen en remschijven óók bij 65K
Heeft er iemand een goeie beschrijving van hoe je de remblokken en eventueel ook de schijven vervangt .
Want 500,-€ vind ik wel heel veel geld . Ik denk voor maximaal 150, -€ materiaal uit te geven , dus kan ik op een middagje wel 350,-€ verdienen
Want 500,-€ vind ik wel heel veel geld . Ik denk voor maximaal 150, -€ materiaal uit te geven , dus kan ik op een middagje wel 350,-€ verdienen
Punto EVO , 1.3 Multijet Dynamic Chemical grey ;Dezent F 17 Inch 205/45/17 uniroyal zomers ;3,5 verlaging H&R afneembare Bosal trekhaak .
mijn hobby auto : had een Mazda Miata(MX-5) US 1991, nu een MX-5 NB FL Sportive 2002
mijn hobby auto : had een Mazda Miata(MX-5) US 1991, nu een MX-5 NB FL Sportive 2002
Re: Hoe remblokken+schijven vervangen? (na 65k km???)
weer even onder de aandacht brengen, zou ook best willen weten hoe dit moet
@ NHke en martijn1.4t: jij hebt dit al gedaan, tips?
@ NHke en martijn1.4t: jij hebt dit al gedaan, tips?
Life is better on 2 wheels
Re: Hoe remblokken+schijven vervangen? (na 65k km???)
remschijven en blokken vervangen is niet moeilijk.
Wiel eraf.
klauw loshalen deze zit met 4 bouten.
dan kan je de remblokken uit de veer halen, als het goed is heb je nieuwe veren bij je blokken gekregen.
remschijf zelf zit vast met 2 torx, kan zijn dat je even moet klappen met een hamer(ivm corrosie) dan valt die er zo af.
remvloeistofdeksel losdraaien en even wat eruit halen met een pipet oid, dan de zuigers terug duwen.
let erop dat niet je reservoir overstroomt.
nieuwe schijven erop, blokken erin en weer in de omgekeerde volgorde monteren.
vloeitstof bijvullen tot de max
Wiel eraf.
klauw loshalen deze zit met 4 bouten.
dan kan je de remblokken uit de veer halen, als het goed is heb je nieuwe veren bij je blokken gekregen.
remschijf zelf zit vast met 2 torx, kan zijn dat je even moet klappen met een hamer(ivm corrosie) dan valt die er zo af.
remvloeistofdeksel losdraaien en even wat eruit halen met een pipet oid, dan de zuigers terug duwen.
let erop dat niet je reservoir overstroomt.
nieuwe schijven erop, blokken erin en weer in de omgekeerde volgorde monteren.
vloeitstof bijvullen tot de max
Bommetje op wielen
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 62
- Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00
Re: Hoe remblokken+schijven vervangen? (na 65k km???)
Ik begrijp deze kilometerstanden en remschijven vervangen echt niet.
Mijn EVO heeft nu 120.000 kilometer gereden met nog steeds dezelfde schijven en remblokken. Overigens ook nog dezelfde banden maar die zitten nu nog maar op 2,5 mm profiel. Maar ik rij zeker nog tot 140.000 kilometer beurt door met de eerste schijven en blokken. Dus hoe jullie het voor elkaar krijgen om na 65 k kilometer de hele bende al te moeten laten vernieuwen, begrijp ik niet goed.
Mijn EVO heeft nu 120.000 kilometer gereden met nog steeds dezelfde schijven en remblokken. Overigens ook nog dezelfde banden maar die zitten nu nog maar op 2,5 mm profiel. Maar ik rij zeker nog tot 140.000 kilometer beurt door met de eerste schijven en blokken. Dus hoe jullie het voor elkaar krijgen om na 65 k kilometer de hele bende al te moeten laten vernieuwen, begrijp ik niet goed.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Hoe remblokken+schijven vervangen? (na 65k km???)
Waarschijnlijk rijden ze veel korte ritjes en stadsverkeer. Mijn schijven zijn ook nog als nieuw. 84k gelopen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.