'Electrische zoem/piep'

Plaats reactie
BiGRoN
Junior Stato
Berichten: 322
Lid geworden op: vr apr 26, 2013 10:45
Locatie: Schijndel

'Electrische zoem/piep'

Bericht door BiGRoN »

Het valt me sinds enkele dagen op dat er een wat hogere zoem/piep klinkt in de auto. Ik heb het idee dat het iets elektrisch is want ben er per ongeluk achter gekomen dat het geluid even van toon veranderd wanneer ik aan de knoppen van de elektrische ruiten zit. Alsof er een dipje in zit zeg maar. Omdat dit allemaal lekker vaag klinkt wil ik eerst vragen of er mensen zijn die dit herkennen voordat ik hiermee naar de dealer ga en veel geld kwijt ben aan onderzoeken.

Bedankt!
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: 'Electrische zoem/piep'

Bericht door BramvE »

misschien stuurbekrachtiging? Ik zelf laat zo veel mogelijk mijn stuur los als ik stil sta (of zorg dat er geen druk uit wordt geoefend in een bepaalde richting), anders merk ik dat de stuurbekrachtiging actief wordt en dat geeft wat geluid.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
BiGRoN
Junior Stato
Berichten: 322
Lid geworden op: vr apr 26, 2013 10:45
Locatie: Schijndel

Re: 'Electrische zoem/piep'

Bericht door BiGRoN »

Goed, het lijkt toch met de motor te maken te hebben... Gisteren stond ik voor het stoplicht en zette ik de auto in zn vrij waarna het Start/Stop systeem in werking trad. Motor af en geluid was direct weg. Motor weer aan en het geluid was er weer. Toch is het geen geluid uit de motor maar een elektrisch geluid...

Iemand ideeen? Stuurbekrachtiging lijkt het niet te zijn.
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Gebruikersavatar
@ctual
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 13:52
Locatie: Breda

Re: 'Electrische zoem/piep'

Bericht door @ctual »

BiGRoN schreef:Goed, het lijkt toch met de motor te maken te hebben... Gisteren stond ik voor het stoplicht en zette ik de auto in zn vrij waarna het Start/Stop systeem in werking trad. Motor af en geluid was direct weg. Motor weer aan en het geluid was er weer. Toch is het geen geluid uit de motor maar een elektrisch geluid...

Iemand ideeen? Stuurbekrachtiging lijkt het niet te zijn.
Wellicht een storing die via de radio meekomt? Dat had je vroeger nogal eens. Dat de dynamo stoorde en je die storing via je radio over je luidsprekers hoorde. Als je dan gas gaf ging het piepen/gieren/ruisen met het toerental mee en moest je een ontstoringssetje kopen.
'SERVO PER AMIKECO'
yordy_debruijn
Berichten: 5
Lid geworden op: do jan 02, 2014 10:59
Locatie: Buchten

Re: 'Electrische zoem/piep'

Bericht door yordy_debruijn »

Het geluid wat je hoort komt van de brandstofpomp. Deze zit onder je achterbank. Makkelijk te controleren. Wanneer je de sleutel op contact draait (niet doorstarten) begint de zoem toon. Wanneer het systeem op druk is stopt deze. Dan doorstarten en de zoemtoon start weer. Als nu de achterbank optilt zal het geluid duidelijker hoorbaar moeten zijn. Bij mijn Punto hoor ik hetzelfde. Vervelend ja, schokkend nee.

Groeten Yordy
Historie:
Mazda 323f 1.5 glx 1995 gereden van 2003 t/m 2008
Alfa Romeo 2.0 twin spark 2002 gereden van 2008 t/m 2013
Fiat Punto Mk2 1,2 8v elx 2002 gereden van 2013 tot huidig
Fiat Punto evo 1,3 multijet 2011 gereden van 2014 tot huidig
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: 'Electrische zoem/piep'

Bericht door Odelot »

Dat geluid is bij mij zo nu en dan ook storend aanwezig. Nu is het trouwens al een poosje geleden dat ik het gehoord heb. Met warm weer is het vaak erger. Mijn uno turbo had het ook erg.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 'Electrische zoem/piep'

Bericht door Jarnoootje »

100% zeker de brandstofpomp. Is in mijn oude punto al een keer vervangen, na een maandje kwam het geluid helaas weer terug. Ben bang dat er weinig aan te doen is.
BiGRoN
Junior Stato
Berichten: 322
Lid geworden op: vr apr 26, 2013 10:45
Locatie: Schijndel

Re: 'Electrische zoem/piep'

Bericht door BiGRoN »

OK dank jullie! Het is me opgevallen dat het de ene keer beter hoorbaar is als de andere keer. Gewoon aan wennen dus!
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: 'Electrische zoem/piep'

Bericht door Maxximum »

Bij mij sinds enkele dagen ook te horen.
ik dacht eerst aan de recirculatieklep, maar onder de motorkap niet meer te horen.

Na de auto op de brug te hebben gezet, hoorden we het duidelijk vanonder de auto komen.
De trillingen zijn voelbaar in de benzine tank.

Waarom hoor je deze pomp dan zo duidelijk?
En wanneer draait deze en waarom?
(de waarom vraag is voor mij ook wel belangrijk aangezien het geluid ook hoorbaar is wanneer ik op LPG rijd en dus geen benzine verbruik).
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
skippy47
Junior Stato
Berichten: 378
Lid geworden op: ma nov 03, 2008 18:33
Locatie: Den Bosch Het Mooiste Stad Van Brabant

Re: 'Electrische zoem/piep'

Bericht door skippy47 »

dit is bij mij herkenbaar ! bij mijn oude punto (bwj 2000) hetzelfde gehad, gewoon een stuk geluids demping material onder de bank zetten dan hoor je het bijna niet meer. ~]
GP. bwj..2006 12.8v dynamic, airco(stuk), elec spiegels, blu Azzuro, lm 16" velgen.
nu 190500km gereden
Plaats reactie