Verbruik toegenomen bij evo diesel

Plaats reactie
fixitagaintony
Berichten: 3
Lid geworden op: zo apr 06, 2014 17:56

Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door fixitagaintony »

Mijn Punto evo multijet 85 uit 2011 heeft tot zijn eerste grote beurt bij 60000 km een keurig verbruik laten zien bij rijstijl zeg maar het nieuwe rijden van gemiddeld 1:24, na deze beurt gezakt naar gemiddeld 1:18.
Gemeld bij fiat dealer en die heeft een reset kosteloos uitgevoerd, echter zonder noemenswaardig resultaat.
Fiat dealer biedt geen oplossing meer aan, ziet niets in fine tuning.
Klinkt deze klacht bekend bij iemand?
Is tuning wellicht wel een oplossing?
Ervaring?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door Odelot »

De mijne heeft vorig jaar augustus een oliewissel gehad, bij de 60.000, en in november, bij 69.000 een beurt. Verbruik is gewoon hetzelfde gebleven. Hij is wel gechipt door savali. Geen idee of ie daarom nog even zuinig is als voorheen. 6 kilometer minder op 1 liter bij dezelfde rijstijl is niet echt normaal lijkt mij...

Zijn toevallig die verstuiverplaatjes niet lek? Of hoe heten die dingen? Dat is ook een kwaaltje van de 1.3 mjet namelijk.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
fixitagaintony
Berichten: 3
Lid geworden op: zo apr 06, 2014 17:56

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door fixitagaintony »

Inderdaad zijn de verstuiverringen vervangen na dieselstank in het interieur na 10000 km, had geen invloed op verbruik.
Overigens is het toegenomen verbruik gemeten over ongeveer 5000 km.
Wat waren de kosten van deze tuning als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door Odelot »

O ok. Volgens mij iets van 360 euro, met vip korting. De mijne is bij de 55000 km gechipt. Wilde hem eerst goed inrijden.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door Thegroov »

Heb je niet gewoon last gehad van seizoenswisselingen? Mijn pevo diesel gebruikt in de winter ook beduidend veel meer dan in de zomer.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door Dixie »

fixitagaintony schreef:Mijn Punto evo multijet 85 uit 2011 heeft tot zijn eerste grote beurt bij 60000 km een keurig verbruik laten zien bij rijstijl zeg maar het nieuwe rijden van gemiddeld 1:24, na deze beurt gezakt naar gemiddeld 1:18.
Gemeld bij fiat dealer en die heeft een reset kosteloos uitgevoerd, echter zonder noemenswaardig resultaat.
Fiat dealer biedt geen oplossing meer aan, ziet niets in fine tuning.
Klinkt deze klacht bekend bij iemand?
Is tuning wellicht wel een oplossing?
Ervaring?
Ook mijn Punto Evo multijet 83 Pk uit 2011, heeft na een software update (in 2013)van de Fiat garage een hoger verbruik tot gevolg gehad. :(
Schijnt met de gloeibougies te maken. Die worden nu na de update beter gereinigd tijdens de verbranding. Voorheen, gingen ze (te)snel stuk.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door Thegroov »

Die gloeibougies worden alleen voor het starten even verwarmd. Lijkt me stug dat dat wat met het verbruik doet....
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door ADRIE »

Bij moderen gloeiinstallaties wordt er ook nagegloeid, die is dan in de opwarmfase om de motor mooier te laten draaien als hij nog koud is.
fixitagaintony
Berichten: 3
Lid geworden op: zo apr 06, 2014 17:56

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door fixitagaintony »

Verbruik is met winterdiesel inderdaad wat hoger als zomerdiesel: het moment van toename gebruik
na de uitvoering van de eerste grote beurt deed mijn wenkbrauwen fronsen.
Overweeg tuning, kan wel uit indien gebruik weer naar oude 1:24 gaat!
economic
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 12:19

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door economic »

Thegroov schreef:Heb je niet gewoon last gehad van seizoenswisselingen? Mijn pevo diesel gebruikt in de winter ook beduidend veel meer dan in de zomer.
nou dat valt mij de laatste weken ook op, verbruik echt hoger in de kou (MJ1.3):

http://www.spritmonitor.de/en/detail/654070.html" onclick="window.open(this.href);return false;

nu mag ik nog niet klagen maar toch. Is dit een bekend verschijnsel, bij andere auto's had ik niet zo'n verschil.

groet Kees
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door Jarnoootje »

Dixie schreef:
fixitagaintony schreef:Mijn Punto evo multijet 85 uit 2011 heeft tot zijn eerste grote beurt bij 60000 km een keurig verbruik laten zien bij rijstijl zeg maar het nieuwe rijden van gemiddeld 1:24, na deze beurt gezakt naar gemiddeld 1:18.
Gemeld bij fiat dealer en die heeft een reset kosteloos uitgevoerd, echter zonder noemenswaardig resultaat.
Fiat dealer biedt geen oplossing meer aan, ziet niets in fine tuning.
Klinkt deze klacht bekend bij iemand?
Is tuning wellicht wel een oplossing?
Ervaring?
Ook mijn Punto Evo multijet 83 Pk uit 2011, heeft na een software update (in 2013)van de Fiat garage een hoger verbruik tot gevolg gehad. :(
Schijnt met de gloeibougies te maken. Die worden nu na de update beter gereinigd tijdens de verbranding. Voorheen, gingen ze (te)snel stuk.
Sluit ik mij bij aan, mijne ging toen ook meer gebruiken!
economic
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 12:19

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door economic »

Dan blijf ik maar bij mijn niet Fiat garage :-)
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Verbruik toegenomen bij evo diesel

Bericht door Kingpin »

Ik heb 4.8 gemiddeld , verbruik is ook afhankelijk welke olie je garage heeft gebruikt, hier wil wel eens fout gaan :roll:
Plaats reactie