Fluitende turbo 1.9 jtd

Plaats reactie
Steviejj
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: za aug 01, 2009 19:26

Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door Steviejj »

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden weer dat ik op het forum heb gezeten. Ik rijd nog steeds mn GP 1.9 jtd.
Heb alleen de laatste tijd het gevoel alsof mijn turbo een harder fluitend geluid maakt.
Er staat 145d km op de teller.
Nadat ik hem heb laten chippen maakte de turbo al meer geluid...egr is afgedopt en er ligt een vervangingsfilter in.
Laatst is het flexibele deel vanuit mn turbo gescheurd en heb ik deze vervangen.
Kan de fluit hiermee te maken hebben of loopt mijn turbo op zn eind?
Is het dan in zo'n geval verstandig preventief te vervangen of kan ik ermee door rijden tot deze echt stuk is?
Merk geen verschil in vermogen.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Stephen
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door eBoonstra »

Doe eens viddy uploaden? Mijn 1.9 JTD heeft al 287dkm gelopen op eerste turbo, fluit ook, maar heeft totaal geen speling oid.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Steviejj
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: za aug 01, 2009 19:26

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door Steviejj »

Hierbij een tweetal filmpjes:

http://youtu.be/Nz0gKegWgsE" onclick="window.open(this.href);return false;

http://youtu.be/WFs7XNVCaig" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door eBoonstra »

Hmm, die joelt wel harder als normaal ja.. Ben je in de gelegenheid om die ene buis te verwijderen die tegen de turbo aanzit (luchtfliterkant)? Dan kun je je de speling van het asje van de turbo voelen, als die te ruim is kun je maar beter de turbo laten vervangen voordat de schoepen afbreken..
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Giovanni-24V
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mei 21, 2012 23:53

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door Giovanni-24V »

Slangen goed controleren op lekkage. Turbo's met variabele schoepverstelling vinden het heel fijn als je hem om de 150K laat schoonmaken. Ik laat dit altijd door Falco Motorsport doen. Vriendelijke man, nette prijzen, kwalitatief hoogwaardig werk.

http://falco-motorsport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door eBoonstra »

Daar heb ik nog nooit van gehoord, turbo spoelen. Dat een turbo het lekker vind kan ik ergens inkomen, maar als het daadwerkelijk invloed had op de levensduur had ik er wel schreeuwerige berichten over gelezen op het inet ofzo. Wat meer bezighoud; weet de TS wel hoe je met een turbomotor om hoort te gaan? Een maatje van mij reed met zijn Vectra diesel in de eerste 55.000km ook 4 turbo's (ja echt) kapot, maar die wist ook niet hoe je een auto warm moest rijden en uitdraaien had 'ie ook nog nooit van gehoord.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Giovanni-24V
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mei 21, 2012 23:53

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door Giovanni-24V »

Veel mensen vinden een turborevisie heel normaal na verloop van tijd. Laat je hem om de anderhalve ton reinigen, verleng je de levensduur aanzienlijk. Alleen al omdat de variabele schoepenverstelling na verloop vast gaat zitten, draait zo'n arm ding zomaar in puin. De oorzaak krijg je dan niet te horen helaas, terwijl het zo simpel te voorkomen was.
Mathijs55
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jun 27, 2014 9:13
Locatie: Veluwe

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door Mathijs55 »

Hoe is dit afgelopen? Mijn 1.3 mjt maakt dit geluid ook. Wel in wat mindere mate en met name als ik minimaal een half uur aan het rijden ben..
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door Sjoerd H. »

Ik las net in een ander topic;

Een beetje garage pakt hem even los en maakt hem schoon bij de onderhoudsbeurt.
Doe ik ook altijd.
Kwaad kan het in ieder geval niet om even iets schoon te maken.

Wat ook leuk is bij ijsvorming van de carterdampen en je geeft even fors gas dan vliegen de ijskristallen door de turbo en beschadigen de schoepen.
Gevolg een mooi fluitende turbo.

Zoek even op carterventilatie!

(toevallig dat EvoDaan me deze tip gaf bij nieuwe auto's, lees ik net dat dit dus een fluitende turbo kan veroorzaken.)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door RaydeJee »

Mijn turbo fluit sinds kort ook, te horen bij koude motor. Heb er naar laten kijken en er zit flink wat roet bij de bedieningsstang. Ik denk dat ik hem ga laten reinigen om verdere schade te voorkomen.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door Kingpin »

Turbo fluit altijd dit is het aanzuigen van lucht niks mis mee.

Het probleem wat je moet onderscheiden van fluitende tturbo is een meer gillend geluid wat op lager schade kan duiden.

Je kan je axiale spelling controle (Google even als je niet weet wat ik bedoel)
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door RaydeJee »

Hij fluit nu en eerst hoorde ik niets, dus lijkt mij dat er iets is. De roetaanslag lijkt dat te bevestigen.
Ik heb Falco motorsport gemaild en die vermoedt dat de verstelling van de schoepen vast zit door aanslag.
Gebruikersavatar
Roffel
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 05, 2015 15:16
Locatie: Gelderland-Zuid

Re: Fluitende turbo 1.9 jtd

Bericht door Roffel »

Knap dat men concludeerd dat het 'niets is' terwijl er geen geluidsfragment bij zit.
Mijn ervaring met turbo's (en die is inmiddels aardig goed) is dat bij het fluiten zoals de TS post, er toch iets niet helemaal lekker is.
Bij speling op turbo-assen gaan ze fluiten.
Een standaard turbo mag je in principe niet horen fluiten. Uiteraard zijn het slijtage gevoelige onderdelen en daarmee gaan ze na verloop van tijd wel lawaai maken.
Om de levensduur te verlengen is het essentieel dat je de OLIE rustig warm rijdt. Dit is gemiddeld een km of 10/12 verder. Als men veel de turbo aanspreekt is het te adviseren om de auto na te laten draaien (1 à 2 minuten).
Als je de motor uitzet nadat je net hard hebt gereden is de turbo nog heet (900+ graden) en stopt de koeling middels olie abrupt. Dit is killing voor turbo's.

Over levensduur gemiddeld durf ik weinig te zeggen maar de 1.9jtd turbo's zijn van erg goede kwaliteit.
De 1.3 waar ik ook mee rijd durf ik weinig over te zeggen.

ALS je turbo hard fluit is het wel te adviseren om hem te controleren. Als je dat niet doet bestaat de kans dat de schoepen afbreken en daarmee het blok permanent beschadigd.

Zo, nu ben ik er klaar mee :P
Current: Afbeelding Punto Evo M-jet 1.3 63kw '11 - Nero Provocatore

ex:_____Afbeelding Ibiza 6L Cupra 1.8 20VT 132kw '08 - Candy White
Plaats reactie