Accu na drie jaar op

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
greymouse
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma aug 15, 2011 21:19
Locatie: in het brons groen eikenhout

Accu na drie jaar op

Bericht door greymouse »

Ik weet niet of dit normaal is , maar in de namiddag wilde mijn Punto ineens niet meer starten :evil: . Wat er gebeurde is de meters gingen ff heen en weer en de controlelampjes deden raar .
Enfin het leek alsof de accu leeg was . Auto is nu iets meer als 3 jaar oud en heeft 82000Km gelopen.
Dus ANWB hulp ingeroepen met de conclusie dat de accu kapot was , waarschijnlijk een cel ,maar ja dan doet ie het niet meer. Hij raadde wel aan de druppellader die ik heb eraan te hangen want als er geen spanning meer voorhanden kan de computer ontregeld worden . Hij zag het wel vaker bij auto`s met start stop systemen dat er veel van de accu gevraagd wordt .
Dus morgen ff kijken of ik bij een geschikte accu kan vinden , anders wordt het maandag . :(
Punto EVO , 1.3 Multijet Dynamic Chemical grey ;Dezent F 17 Inch 205/45/17 uniroyal zomers ;3,5 verlaging H&R afneembare Bosal trekhaak .
mijn hobby auto : had een Mazda Miata(MX-5) US 1991, nu een MX-5 NB FL Sportive 2002
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door Odelot »

Gebeurd wel vaker. Heb zelf ook een zwaardere, maar dat was ivm de standkachel. Oude heeft er 2 jaar in gezeten.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Marnixvdl
Nuovo Arrivato
Berichten: 87
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:16
Locatie: Castricum

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door Marnixvdl »

Mijn eerste was al na 1,5 jaar kapot! Vervangen onder garantie door een ander merk, nu hij 3,5 jaar oud is (nog) geen last. Zelfde verklaring over start/stop werd gegeven..
Peterfiat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma aug 11, 2014 17:41

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door Peterfiat »

Wellicht maakt het merk ook wat uit, ik had een keer een Accu van de Kwikfit die na amper 1.5 jaar al op was, daarna een Magnetti-marelli van de Fiat dealer die na meer als 3 jaar nog steeds goed was toen ik mijn auto verkocht.
Gebruikersavatar
greymouse
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma aug 15, 2011 21:19
Locatie: in het brons groen eikenhout

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door greymouse »

FF update : `s Maandag accu gehaald bij automaterialen zaak en erin gezet en alles doet het weer :mrgreen: . Hopelijk nu wat langer
Punto EVO , 1.3 Multijet Dynamic Chemical grey ;Dezent F 17 Inch 205/45/17 uniroyal zomers ;3,5 verlaging H&R afneembare Bosal trekhaak .
mijn hobby auto : had een Mazda Miata(MX-5) US 1991, nu een MX-5 NB FL Sportive 2002
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door MB560822 »

Die van mij is nog steeds origineel, 4 jaar en 107.000 km. Uitzonderlijk?
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door tonyvandenbroek »

Nee hoor, helemaal niet uitzonderlijk. Ik heb ook nog steeds mijn eerste accu. De GP is van 2008. (bijna 70.000km)
Afbeelding
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door Athome »

Accu's! Je moet er geluk mee hebben. Het al best dat Start/Stop de accu zwaar belast.
Normaal gesproken is de levensduur van een accu ongeveer 5 jaar. 3,5 jaar is dus wat kort maar echt slecht ook niet.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door Rado »

Vanmiddag was ik aan de beurt. Voorgloeien en daarna niets meer, alleen metertjes die een beetje heen en weer sprongen.
De auto twee keer opgestart met kabels maar beide keren stopte de motor er na 300 meter rijden weer mee.
Mijn accu is ruim 3 jaar oud en heeft 84.000km gereden met weinig gebruik van start/stop.

De accu uitgebouwd en meegenomen naar huis. Hij geeft wel netjes 12.5v af maar ik ben bang dat hij is overleden.
Ik heb nog een nieuwe staan, eens kijken wat die morgen doet.

Hopelijk geeft een nachtje zonder stroom geen problemen.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door Athome »

12,5 volt is leuk maar wat doet de accu onder belasting. Dan zakt het voltage waarschijnlijk helemaal weg en ver onder de 10 volt. Het is dan gewoon gebeurd.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door ing_BRW »

MB560822 schreef:Die van mij is nog steeds origineel, 4 jaar en 107.000 km. Uitzonderlijk?
Denk het niet, hier ook nog steeds origineel, ook 4 jaar oud en 152.000km
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Accu na drie jaar op

Bericht door Rado »

Zojuist de nieuwe accu gemonteerd en starten maar.
Eerst nog een airbag melding die later verdween. Alleen de menu instellingen zijn gewist.

De originele accu (special heavy duty!) was een 450A/63AH, de tijdelijk nieuwe (van mijn oltimer) is een 540A/60AH.
Ik ga eens even op zoek naar een goede.
Plaats reactie