Trilling met interval bij ~130km/h

Asandor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 18, 2015 5:08

Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Asandor »

Dag allemaal :-] ! Was even wat aan het rondstruinen over een evt probleem met mijn pevotje die ik nu net een maand heb :roll: .
Ik voel al snel aan met auto's of iets wel of niet hoort. En wat ik ervaar met deze punto met 103dkm op de teller hoort niet; ik heb bij de snelheid van zo'n 130km/h een aparte trilling.

Het zijn sws niet de banden/velgen o.i.d. want ik voel de trilling niet in het stuur en ook niet in de handrem en er zitten gewoon standaard velgen onder.. ik voel het echt in de zitting/stoel.
De trilling zelf is ook niet constant, heel raar.. ik ben iemand die het er niet bij kan laten dus ik heb wat geëxperimenteerd.. Ik heb bij 130km/h toen ik de trilling voelde de koppeling ingetrapt en ik bleef het voelen bij ontkoppelde motor. Echter toen de auto in snelheid minderde (minder dan 125km/h) ging de trilling weer weg of werd duidelijk minder. Ik heb hetzelfde weer gedaan, maar toen de versnelling in z'n vrij gezet, en hier het zelfde verhaal de trilling ging weg wanneer hij snelheid minderde, niet wanneer ik hem in z'n vrij zette. Hier kan je dus van uit opmaken dat het in ieder geval niets met de motor te maken heeft maar iets in de aandrijving/overbrenging?

Ik ben benieuwd of iemand weet wat dit exact is of kan zijn?

Hier een soort gelijke topic! echter kon ik er nou niet vanuit opmaken wat het nou geweest is?

Trilling in auto boven 130, ook met andere wielen/banden

Thanks alvast :mrgreen:
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door scoop »

Op de eerste pagina van dat topic staat de uitleg van FIAT NL en waar het aan ligt. Producteigenschap. :(
Asandor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 18, 2015 5:08

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Asandor »

Mwah nee.. dat is wel heel makkelijk voor de dealer :lol:
En daarbij komt, collega van mij heeft exact dezelfde uitvoering en bouwjaar, en scheelt 8000dkm op de klok, en heeft het niet..

De trilling voelt niet goed ofzo, niet dat het iets sloopt maar bevorderlijk zal het wel niet zijn. :roll:
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Rado »

Trillingen die je niet in het stuur voelt maar wel in de stoel komen voor bij onbalans in de achterwielen. Maar dan zou je het eigenlijk al bij een lagere snelheid moeten voelen.
Het zou ook door de achterremmen kunnen worden veroorzaakt.
Asandor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 18, 2015 5:08

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Asandor »

Neem aan dat ik het dan bij elke snelheid zou moeten vernemen.. en dan zou je het in je handrem kunnen voelen en dat is dus niet het geval.
Gebruikersavatar
Roffel
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 05, 2015 15:16
Locatie: Gelderland-Zuid

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Roffel »

Is de auto al eens op een uitlijnbank geweest? Hier kunnen ze vaak ook dingen onderkennen.
Als het niet met remmen is, kan je die uitsluiten.
Banden kan je niet alleen merken aan het sturen maar moet je gewoon afzonderlijk balanceren.
Dus uitlijnen icm balanceren kan je nooit mis gaan.
Current: Afbeelding Punto Evo M-jet 1.3 63kw '11 - Nero Provocatore

ex:_____Afbeelding Ibiza 6L Cupra 1.8 20VT 132kw '08 - Candy White
Asandor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 18, 2015 5:08

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Asandor »

Thanks voor je antwoord, maar zoals ik al eerder aangaf weet ik zeker dat dit niets met de wielen te maken heeft. 8)
Gebruikersavatar
Roffel
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 05, 2015 15:16
Locatie: Gelderland-Zuid

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Roffel »

Dus je hebt ze laten balanceren?
Dan zou ik de uitlijning controleren.
Andere optie is dat de wielen niet vast zitten ;)
Als het zo snelheidsgebonden is, kan het niets anders zijn.
Current: Afbeelding Punto Evo M-jet 1.3 63kw '11 - Nero Provocatore

ex:_____Afbeelding Ibiza 6L Cupra 1.8 20VT 132kw '08 - Candy White
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door tonyvandenbroek »

Foute of geen centreer ringen de velgen (indien nodig). Zelf ook ooit gehad. Onder de honderd nergens last van, maar daarboven lag de hele wagen te schudden. Goed centreerringen en nergens meer last van.
Afbeelding
Asandor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 18, 2015 5:08

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Asandor »

Bump,


Het lijkt erger te worden, iemand reeds al een idee buitenom de wielen? Iets met aandrijfassen? :cry:
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Rudabroda »

Ik lees nergens of je met dit probleem (waar ik ook "last" van heb overigens, niet in het stuur zoals je ook schreef maar door de hele auto heen bemerk ik een trilling) langs de Fiat bent geweest.
Verder schrijf je dat het niets met de wielen te maken kan hebben.. weet je dat zeker? En zijn deze de zelfde soort wielen van je collega die geen last van trillen heeft?

Je zou (bij wijze van test) de setjes van beide wagens eens omzetten om te testen of het bij jou weg is en bij je collega ook.
Is slechts een idee, nietwaar?

Verder het antwoord van Tony, had je daar naar gekeken of was dat niet de oplossing?
Tot slot vrees ik dat de opmerking van Scoop over het antwoord van Fiat wel eens juist zou zijn. Akkoord, het is misschien wel een makkelijk antwoord maar het klinkt aannemelijk.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Odelot »

Ik zou als ik jou was de velgen eens na laten kijken. Heb zelf iets soortgelijks gehad, maar dan met optrekken. Rare trilling ook. Al vanaf hij nieuw was. Bleek dus 1 velg iets ovaal te zijn. Nooit iets geraakt, en de velgen zijn er splinternieuw onder gegaan. Bij de 2e set banden zagen ze het tijdens het balanceren en is de velg gericht.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door RaydeJee »

Ik herken wat je schrijft, al heb ik het ook bij snelheden lager dan 130. Het trillen komt op, vervaagd dan langzaam en komt langzaam weer terug. Het is wel heeeeel minimaal bij mij.
Bij mij is het ook zeker niet de wielen/velgen, want ik heb het met 3 setjes velgen en 4 versschillende banden gehad. Ik maak me er geen zorgen over trouwens, kan het alleen niet verklaren.
Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door Dick.W »

Mijn Punto had ook last van meerdere Producteigenschappen. :( en ook dit probleem had de mijne, het zou bij de aandrijfassen vandaan komen. Het leek bij mij met koude motor ( aandrijflijn) erger. Als alles goed op temp. was dan viel het wel mee. Er was ook geen hoogte van te krijgen ene keer deed hij het wel andere keer weer niet. Ook 15 inch LM origineel of 16 inch LM Rial velgen maakte niets uit. Het is na verloop van tijd ( rond de 50000Km ) is het wel grotendeels vanzelf verdwenen.

Ik weet het niet zeker meer, maar nu ik er over na denk is het trillen bibberen volgens mij na het verlagen met Eibach veren en Koni STR dempers volledig verdwenen.
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Gebruikersavatar
lodewijk
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: do apr 10, 2014 8:16

Re: Trilling met interval bij ~130km/h

Bericht door lodewijk »

Dat is hoogstwaarschijnlijk een aandrijfas.
Plaats reactie