Aandrijfas GP 2006 16v sport stuk?

Plaats reactie
Rick Boerema
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jun 17, 2015 18:44

Aandrijfas GP 2006 16v sport stuk?

Bericht door Rick Boerema »

Hallo allemaal,

Wat handig, een forum speciaal voor Fiat GP liefhebbers! :D Hopelijk weet een van jullie wat er aan de hand zou kunnen zijn met mijn GP 2006 sport 16v (teller staat op 148500).

4 weken geleden bracht ik mijn auto naar de garage omdat deze schudde bij 2000-2500 toeren en snelheid boven de 120 km/u. Nou deed de auto dit al eens eerder, maar op den duur was het na een paar ritten op de snelweg weer over waardoor ik dacht dat er misschien wat vuil of iets dergelijks in de brandstof zat, waardoor 'ie niet zuiver liep. Tot het een aantal weken geleden na ongeveer 150km op de snelweg te hebben afgelegd ineens weer erger werd.

Ineens kwam de auto moeizamer vooruit vanaf 90 km/u en maakte hij een 'zwaar' geluid. Het schudden werd daarbij zo erg dat het niet comfortabel rijden meer was. Dus maar naar de garage gegaan, zelf dacht ik aan de uitlaat. Bij de garage werd dit in eerste instantie op basis van het geluid tijdens stationair draaien ook gedacht, maar het bleek een luchtslang naar de motor te zijn. Deze laten vervangen voor €62 en het probleem zou verholpen moeten zijn, zo vertelden zij mij. Helaas klonk de auto na het wegrijden nog steeds niet als 'de oude' en ik hoorde een 'klikkend geluid' tijdens het schakelen tot de 3e versnelling. Dus weer de garage gebeld om dit nader te onderzoeken. Volgens de medewerkers was het waarschijnlijk de rechter fuseekogel en zou het echt verholpen moeten zijn na deze te hebben vervangen... Kosten €160.

Helaas, na 40km bleek er niets verholpen te zijn, tot mijn inmiddels grote ergernis! :evil: Het viel mij na het vervangen van bovenstaande op dat de auto amper 500km heeft kunnen rijden op een volle tank waardoor het verbruik is gestegen, al met al klopt er dus niets van (ongeveer 1 op 11).

Inmiddels staat de auto wéér bij de garage en naast dat ik mij afvraag hoe deskundig de garage heeft gehandeld (geen merkdealer, gewoon allround) begin ik mij af te vragen wat er nou écht aan de hand is. Volgens de garage was alles inmiddels dik in orde en kon ik weer zorgeloos rijden. Niet dus; dit keer zou het de flexibele uitlaat zijn; deze zou stuk zijn en alles verhelpen. Vanmiddag hebben ze deze vervangen maar nadat ze op de snelweg hebben gereden bleek het probleem nog niet (!!) verholpen te zijn; het schudden bleef, inmiddels boven de 50 km p/u. Monteur zou auto op de brug hebben gezet en tot de ontdekking zijn gekomen dat de aandrijfas kapot is, welke de luchtslang en flexibele uitlaat kapot hebben geslagen. Kan dit, zo'n oorzaak-gevolg situatie?

Misschien hebben jullie de indruk al, maar ik heb niet dusdanig veel verstand van auto's en de kosten beginnen enorm op te lopen...

Luchtslang: €62
Fuseekogel rechts: €160
Flexibele deel uitlaat: €190
Aandrijfas: circa €260

Iemand van jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn allemaal? Of een soortgelijke situatie met zijn Fiat gehad? En zijn bovenstaande kosten redelijk?

Bedankt iig!
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: Aandrijfas GP 2006 16v sport stuk?

Bericht door AlexAbarth »

lijkt me een raar verhaal. een aandrijfas zit aan de twee uiteinden vast en daartussen is het een rechte stang. als een aandrijfas gebroken is en hij zou het een en ander kapot gelsagen hebben is dat begrijpelijk. maar dit is redelijk ongeloofwaardig.

Overigens heb ik bij Volkswagens al diverse kapotte koppelingen in aandrijfassen meegemaakt. dus onmogelijk is het zeker niet dat de aandrijfas kapot is. echter kan niemand vanachter een beeldscherm zien er horen wat er gebeurd.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
benvandereem
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 16:17

Re: Aandrijfas GP 2006 16v sport stuk?

Bericht door benvandereem »

Hallo,als de aandrijfas breekt kan die inderdaad veel schade maken,maar dan kan je niet meer rijden.De garage waar je nu komt moet je nooit meer naartoe gaan,want ze weten duidelijk niet wat ze doen en zeggen maar wat.Als je denkt dat een auto kan gaan schudden van een lekke slang of uitlaat moet je een ander vak nemen.Er kan wel een aandrijfas kapot zijn wat het schudden van de auto veroorzaakt.Maar het kan nog meer oorzaken hebben.Het beste is naar een goede garage te gaan en eerst een echte diagnose te laten stellen,met een lange proefrit.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Aandrijfas GP 2006 16v sport stuk?

Bericht door Rudabroda »

Ten eerste welkom op het forum.
Zoals Alex ook al zegt, achter een beeldschermpje is het lastig zo niet onmogelijk om te zeggen: Dit is het, zeker mbt het verbruik wat gestegen is.
Verder heb je het over schudden.. Wiellagers, Banden, Schijven? Het kan werkelijk alles zijn en om te voorkomen dat alles wordt vervangen...

Wat ik wel uit je post lees is dat het vertrouwen verdwenen is bij deze allround garage, nietwaar?
Je moet het zelf weten maar ga gewoon eens langs bij een Fiat garage en leg het issue daar voor, niet dat tussen die garages geen "slechte" zitten maar over het algemeen zijn die kundig genoeg om een dergelijk probleem uit de wereld te helpen..

Succes met je GP en het (laten) oplossen van het probleem.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
pretpik
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: di sep 23, 2014 15:23

Re: Aandrijfas GP 2006 16v sport stuk?

Bericht door pretpik »

Ten eerste, welkom op het forum!

Ten tweede, wat hierboven gezegd word. Ga naar een goede (reviews zijn er legio) Fiat dealer of specialist, de garage waar je geweest bent heeft duidelijk geen verstand van auto's. Gebeurt het trouwens bij hogere toeren of alleen hogere snelheden? Wat gebeurt er als je de koppeling indrukt?
Plaats reactie