DPF filter verwijderd + EGR klep dicht
Geplaatst: di jul 14, 2015 12:51
Hallo mede forumleden,
Ik heb een Grande Punto 1.3 multijet uit 2011, en regelmatig dit forum bezocht voor informatie.
Al langere tijd dacht ik eraan om het DPF filter te verwijderen en de EGR klep dicht te zetten.
Deze gedachte is ontstaan nadat ik +/- 2 jaar terug (90.000 km) de GP heb laten chiptunen.
Daarna werd de witte rook tijdens het regenereren erger en hinderde ik me daaraan.
Nu, een paar jaar later, begint hij ook tijdens het "normaal rijden" te roken. Dit deed mij vermoeden dat het filter nu aardig verstopt begint te raken (150.000 km op de teller). Aangezien ik verhalen gelezen heb waarbij mensen bij 120.000 al aan een nieuw filter toe waren, vond ik het tijd om hem te verwijderen. Mijn ritten bestaan voornamelijk uit woon-werkverkeer, rit +/- 45 min, eerste helft binnendoor, tweede helft snelweg.
Voor ik hieraan begonnen ben heb ik informatie opgezocht en o.a. door voorbeelden op dit forum maar ook van tuningsbedrijven gaf het mij het vertrouwen om dit uit te voeren. Dit is ook de reden waarom ik dit bericht nu plaats, wellicht heeft iemand er wat aan!
Eerst heb ik softwarematig het regenereren en alle foutcodes gerelateerd aan het DPF filter weg laten schrijven, daarbij is ook meteen de EGR klep dicht gezet.
Hierna nog 2 ritten er mee gereden, en daarna begonnen aan het verwijderen van het filter. Procedure zou ook vice versa kunnen, maar dan gaat hij wrs eerst in de noodloop.. Onderstaand een foto na het loshalen van alle benodigde meetpunten, lambda, ophangpunten, etc. Je kijkt van bovenaf op het filter en ziet de opening naar de turbo.
![Afbeelding](http://s15.postimg.org/gvch2i94b/img_2356.jpg)
Hier nog een foto van onder de auto af gezien. Rechts gaat hij de uitlaatpijp in. De beugel is voor bevestiging aan het onderblok.
![Afbeelding](http://s14.postimg.org/nt4b5qvzl/img_2361.jpg)
![Afbeelding](http://s3.postimg.org/v72hqel43/IMG_2367.jpg)
Na +/- 1.5 uur had ik het DPF filter er onder vandaan.
![Afbeelding](http://s17.postimg.org/rj0thvwi7/IMG_2363.jpg)
De hitteschilden verwijderd en begonnen met openslijpen (naar voorbeeld van KC Performance, gevonden op internet)
![Afbeelding](http://s27.postimg.org/eqovrohcz/img_2365.jpg)
Het DPF filter was na het open slijpen al aardig in stukken gebroken, hoefde alleen de brokken eruit te halen.
![Afbeelding](http://s12.postimg.org/g7xv3214d/img_2370.jpg)
In het voorste (op de onderstaande foto, rechts) gedeelte zit de katalysator. Deze heb ik ook leeg gehaald (bikken). Hier heb ik geen foto van.
![Afbeelding](http://s13.postimg.org/67a1jytgn/img_2371.jpg)
Hierna het filter weer dicht gelast:
![Afbeelding](http://s11.postimg.org/717qainv7/img_2374.jpg)
En weer gemonteerd onder de auto. Al met al ben ik een dagje zoet geweest.
Was erg benieuwd hoe hij zou rijden nu! Als je goed luistert tijdens het lopen van de auto kun je de turbo beter horen dan voorheen, maar het is niet dat hij overheerst.
Tijdens de eerste rit kwam er erg veel zwarte rook uit.. Na een lange rit te hebben gemaakt werd dit al minder, maar bij vol gas komt er alsnog een pluim uit. Ik zal later een update plaatsen m.b.t. de ontwikkelingen hiervan. Waarschijnlijk door zal dit met een auto die niet gechipt is wat minder zijn..?
Ook merkte ik direct dat de auto veel meer power heeft! Het koppel komt er ongeveer op hetzelfde moment in, maar wanneer hij eenmaal begint met trekken loopt hij veel harder door! Erg fijn. M.b.t. de keuring ben ik benieuwd hoe hij zich zal houden..
Ik ben erg benieuwd naar hoe andere deze aanpassing hebben ervaren!
Grtz, Rob
Ik heb een Grande Punto 1.3 multijet uit 2011, en regelmatig dit forum bezocht voor informatie.
Al langere tijd dacht ik eraan om het DPF filter te verwijderen en de EGR klep dicht te zetten.
Deze gedachte is ontstaan nadat ik +/- 2 jaar terug (90.000 km) de GP heb laten chiptunen.
Daarna werd de witte rook tijdens het regenereren erger en hinderde ik me daaraan.
Nu, een paar jaar later, begint hij ook tijdens het "normaal rijden" te roken. Dit deed mij vermoeden dat het filter nu aardig verstopt begint te raken (150.000 km op de teller). Aangezien ik verhalen gelezen heb waarbij mensen bij 120.000 al aan een nieuw filter toe waren, vond ik het tijd om hem te verwijderen. Mijn ritten bestaan voornamelijk uit woon-werkverkeer, rit +/- 45 min, eerste helft binnendoor, tweede helft snelweg.
Voor ik hieraan begonnen ben heb ik informatie opgezocht en o.a. door voorbeelden op dit forum maar ook van tuningsbedrijven gaf het mij het vertrouwen om dit uit te voeren. Dit is ook de reden waarom ik dit bericht nu plaats, wellicht heeft iemand er wat aan!
Eerst heb ik softwarematig het regenereren en alle foutcodes gerelateerd aan het DPF filter weg laten schrijven, daarbij is ook meteen de EGR klep dicht gezet.
Hierna nog 2 ritten er mee gereden, en daarna begonnen aan het verwijderen van het filter. Procedure zou ook vice versa kunnen, maar dan gaat hij wrs eerst in de noodloop.. Onderstaand een foto na het loshalen van alle benodigde meetpunten, lambda, ophangpunten, etc. Je kijkt van bovenaf op het filter en ziet de opening naar de turbo.
![Afbeelding](http://s15.postimg.org/gvch2i94b/img_2356.jpg)
Hier nog een foto van onder de auto af gezien. Rechts gaat hij de uitlaatpijp in. De beugel is voor bevestiging aan het onderblok.
![Afbeelding](http://s14.postimg.org/nt4b5qvzl/img_2361.jpg)
![Afbeelding](http://s3.postimg.org/v72hqel43/IMG_2367.jpg)
Na +/- 1.5 uur had ik het DPF filter er onder vandaan.
![Afbeelding](http://s17.postimg.org/rj0thvwi7/IMG_2363.jpg)
De hitteschilden verwijderd en begonnen met openslijpen (naar voorbeeld van KC Performance, gevonden op internet)
![Afbeelding](http://s27.postimg.org/eqovrohcz/img_2365.jpg)
Het DPF filter was na het open slijpen al aardig in stukken gebroken, hoefde alleen de brokken eruit te halen.
![Afbeelding](http://s12.postimg.org/g7xv3214d/img_2370.jpg)
In het voorste (op de onderstaande foto, rechts) gedeelte zit de katalysator. Deze heb ik ook leeg gehaald (bikken). Hier heb ik geen foto van.
![Afbeelding](http://s13.postimg.org/67a1jytgn/img_2371.jpg)
Hierna het filter weer dicht gelast:
![Afbeelding](http://s11.postimg.org/717qainv7/img_2374.jpg)
En weer gemonteerd onder de auto. Al met al ben ik een dagje zoet geweest.
Was erg benieuwd hoe hij zou rijden nu! Als je goed luistert tijdens het lopen van de auto kun je de turbo beter horen dan voorheen, maar het is niet dat hij overheerst.
Tijdens de eerste rit kwam er erg veel zwarte rook uit.. Na een lange rit te hebben gemaakt werd dit al minder, maar bij vol gas komt er alsnog een pluim uit. Ik zal later een update plaatsen m.b.t. de ontwikkelingen hiervan. Waarschijnlijk door zal dit met een auto die niet gechipt is wat minder zijn..?
Ook merkte ik direct dat de auto veel meer power heeft! Het koppel komt er ongeveer op hetzelfde moment in, maar wanneer hij eenmaal begint met trekken loopt hij veel harder door! Erg fijn. M.b.t. de keuring ben ik benieuwd hoe hij zich zal houden..
Ik ben erg benieuwd naar hoe andere deze aanpassing hebben ervaren!
Grtz, Rob