dubbel massa vliegwiel twinair

lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

dubbel massa vliegwiel twinair

Bericht door lowiesjie »

Naar aanleiding van een review op Autoweek (http://www.autoweek.nl/autoreview/40834 ... winair-pop" onclick="window.open(this.href);return false;) ben ik wat nieuwsgierig geworden naar dit onderdeel. Ik hoop dat de wat technischere mensen op het forum wat erover kunnen zeggen. De Punto Twinair is vanaf aanvang voorzien van een dubbel massa vliegwiel om de vibraties van het blok te beperken. In de eerste Twinairs van de Panda's en 500's zat er volgens mij geen dubbele variant in maar een enkele. Op het moment dat die Twinairs euro 6 zijn geworden zijn die uitvoeringen ook van een dubbele variant voorzien. Nu las ik de review inzake het defect aan het vliegwiel en ben wat gaan rond googlen. Wat je tegenkomt is dat bij diesels ook redelijk vaak slijtage dan wel (gevolg)schade optreedt met de dubbel massa vliegwielen. Bij de Punto uit de review was het bij een best laag kilometrage van 48.000. Moet je er nu vanuit gaan dat op termijn, bv 100.000 km of 150.000 km dit onderdeel sowieso aan vervanging door slijtage toe is? Dit lijkt me namelijk een aardige kostenpost te zijn om rekening mee te houden.
Plaats reactie