Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto 2012.
Gebruikersavatar
jponsen
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 14:13
Locatie: Klundert

Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door jponsen »

Hi!

Ik ben nieuw hier op het forum en kon in de categorie voor Punto 2012 niet erg veel hier over vinden.
Ik ga morgen mijn nieuwe auto ophalen, een Fiat Punto 2012 Lounge (Multijet, Diesel).

Echter ben ik aan het nadenken om een aantal dingen aan te pakken, alleen ik heb dermate weinig verstand van dit soort zaken dat er niet helemaal mee uit te voeten kan. Ik wil voornamelijk mijn Punto nog wat sportiever laten ogen, maar ook de geluidsinstallatie vind ik belangrijk. Heb in mijn huidige auto (Renault Clio) een subwoofer met een andere radio zitten.

To the point ;)

Ik wil graag xenon (en het liefst LED DRL) op mijn Punto hebben, alleen om de lampen helemaal open te halen en zelf te moeten stoelen met elektronica doe ik liever niet. Ik heb dan liever kant-en-klare, plug-and-play lampen. Heeft iemand enig idee of deze bestaan voor dit model? Ik had in principe http://www.dectane-shop.com/grande/dect ... een3ajj783 gevonden, maar deze passen volgens mij niet qua aansluiting. Is het trouwens bij dit soort setjes wel dat het gewoon aansluiten-en-gaan is?

Ook zou ik graag mijn subwoofer in willen bouwen, maar dan wel met behoudt van de originele radio, vind het zonde om deze er uit te halen. Ik lees overal dat dit dan "afgetapt" moet worden van de achterspeakers. Heeft iemand een handleiding of video waarin dit goed uitgelegd wordt voor een leek als ik?

En dan als laatste, het lijkt me wel tof om de remklauwen (voor, trommels achter laat ik zo) een kleurtje te geven, en dan eigenlijk het liefst Rood of zelfs in de zelfde kleur als de auto zelf. Alleen heb ik geen idee hoe ik dit het beste kan doen, moet ik deze er uit halen of valt het zo te doen? Heeft er iemand nog suggesties waar ik de verf het beste vandaan kan halen?

Edit: Ohja, nog een vraagje.. De zonneklep van de bijrijder mist in de Punto, iemand enig idee of ik deze ergens online kan bestellen?

Mijn excuses voor de grote post en de vraagachtige-binnenkomer :D

Groetjes,
Jeffrey

Afbeelding
Fiat Punto MY2012 - 1.3 Mjet Lounge
Afbeelding
Gebruikersavatar
tomlolol
Junior Stato
Berichten: 264
Lid geworden op: vr nov 13, 2015 15:22

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door tomlolol »

Beste filmpje voor remklauwen te schilderen:
https://www.youtube.com/watch?v=AmEEYTtIfMU" onclick="window.open(this.href);return false;

Alles tot in de puntjes uitgelegd :)
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCjjObG ... LyfLJcWKuw" onclick="window.open(this.href);return false;
Introductie pagina: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13515" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door Sjoerd H. »

Op http://www.italo-tuning.de" onclick="window.open(this.href);return false; staan dectanes die ook geschikt zijn voor je evo/2012 model. Als het geschikt is voor een evo, past het ook op de jouwe. Die van een Grande Punto moet je niet hebben: andere pasvorm en andere stekkers.

Als je dan xenon wilt raad ik je ten zeerste aan dan koplampen met ingebouwde projectors te kopen. Als je xenon zo in een koplamp inbouwt ben je net een rondrijdende bouwlamp en verblind je alles en iedereen. Not done. Begrijpelijk dat je niet zelf wilt klungelen met de koplampen open maken. Met xenon ben je trouwens wel nog even aan het frunniken, daar zul je toch ballasten voor moeten plaatsen.

Met je subwoofer... tsja. Je zult een kabel moeten plaatsen naar je accu en het signaal inderdaad af moeten tappen van een van je achterste speakers. Of direct vooraan bij de radio, dat kan ook. Je zult er toch heen moeten voor de remote. Maar als je nog nooit zelf zoiets gedaan hebt, is het wel erg wijs om hulp in te schakelen.

Succes!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
jponsen
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 14:13
Locatie: Klundert

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door jponsen »

Bedankt voor de reacties.

Ik kom net https://www.mbcaraudio.nl/hi-levelinput ... ekker.html" onclick="window.open(this.href);return false; tegen. Is dit aan te sluiten dat iemand weet? Het moment dat dit kan is het probleem in principe opgelost.
Fiat Punto MY2012 - 1.3 Mjet Lounge
Afbeelding
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door Skrymger »

Ik heb zelf de Rockford 2ch fosgate hi-low converteren tussen de radio kabels gesoldeerd om mijn subwoofer aan te sluiten. Ik moet zeggen ik heb geen last van storing o.i.d. uit de sub en een mooie heldere Bass als resultaat.

Als je iets zoekt op het forum naar subwoofer vind je ook als het goed is mijn foto's. Ik kan even snel die post niet vinden...

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
jponsen
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 14:13
Locatie: Klundert

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door jponsen »

Skrymger schreef:Ik heb zelf de Rockford 2ch fosgate hi-low converteren tussen de radio kabels gesoldeerd om mijn subwoofer aan te sluiten. Ik moet zeggen ik heb geen last van storing o.i.d. uit de sub en een mooie heldere Bass als resultaat.

Als je iets zoekt op het forum naar subwoofer vind je ook als het goed is mijn foto's. Ik kan even snel die post niet vinden...

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Waar heb je de aftakking gemaakt? Achter de radio of echt achterin bij de speakers?
Heeft zo'n converter trouwens ook stroom nodig?
Fiat Punto MY2012 - 1.3 Mjet Lounge
Afbeelding
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door Skrymger »

Ik heb hem direct achter de radio gesoldeerd aan de bestaande radio kabels gesoldeerd. En de kabels iets langer gelaten zodat het kastje achter een plaat aan de onderkant van het dashboard weggewerkt kon worden.

De hi Low converter gebruikt geen stoom maar heeft wel een aarde puntje nodig om storing/lekstroom tegen te gaan. In principe is heel de auto carrosserie een grote - dus als je ergens een bout uitdraaid de boel een beetje kaal schuurt en opruwt heb je een mooi aarde punt.

Ps; even de Forum regels lezen. Niet het bovenstaande bericht quoten.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
jponsen
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 14:13
Locatie: Klundert

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door jponsen »

Ah, thanks.

Ik heb alleen geen soldeerbout, zou dit ook werken door middel van een kroonsteentje? (Of zo'n klemmetje)

Nog even ter bevestiging:
- Radio er uit halen
- Kabels zoeken voor speakers LA en RA (middelste blokje)
- Na ongeveer 10/20cm kabel doorhalen
- Vervolgens met kroonsteen/solderen kabels aan converter
- Converter aan aardepunt aansluiten
- Massakabel links vanuit door de auto naar de kofferbak
- RCA kabels vanaf converter naar kofferbak (rechts)
- Remote vanaf converter naar kofferbak (rechts)

Ik denk overigens dat een converter met ingebouwde remote pakt, dan gaat de sub pas aan op moment dat de speakers ook echt wat moeten gaan doen. Ik zat zelf te denken aan deze: https://www.mbcaraudio.nl/hi-levelinput ... 00-03.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het moment dat ik een kroonsteentje zou gebruiken, en dus van 2 kabels in, naar 4 kabels uit ga, zou dat veel uit maken voor de geluidskwaliteit?
Fiat Punto MY2012 - 1.3 Mjet Lounge
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door Sjoerd H. »

Volgens mij is de volgorde goed zo, ik ben alleen ook geen expert hier in..

Bij solderen weet je in ieder geval dat het zeker vast zit en goed contact maakt zonder storing. Kroonsteentjes kunnen los trillen of slechter contact maken. In ieder geval bij geluid zijn die wat gevoeliger. Desnoods draai je ze allemaal aan elkaar en dan een krimpkousje, dat is al beter dan een kroonsteen (en ook beter geïsoleerd).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door ing_BRW »

Je kan beter de fase kabel (plus) van voor naar achter brengen i.p.v. de massa. Zoals Skrymger al zegt; is je chassis een grote massa.

Ik heb toen een distributieblok (mega kroonsteen voor de dikkere kabels) gebruikt om de plus af te takken van de inkomende kabel van de zekeringkast onder het dashboard. Scheelde mij veel werk met het doortrekken van de kabel vanaf de accu naar binnen. Het was voor mij tenslotte een sub met een piek van 400Watt.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door Skrymger »

Kroonsteen zou ik met audio sowieso niet doen. Zeker niet voor signaal kabels omdat deze ongelooflijk gevoelig zijn voor ruis. Het beste is om toch een soldeerbout te lenen (of kopen, krengen zijn niet zo duur)

De volgorde is correct, alleen snap ik niet waarom je een remote zou willen? Ik neem aan de de versterker van de sub al een remote heeft? En anders zou het een beetje dubbel op nutteloos zijn. Overigens zit er heeeeel veeeeeel verschil in kwaliteit van High Low converters. Goedkopere merken geven standaard al een soort ruis/storing. Vandaar dat ik Rockford fosgate noemde. Een premium merk in de car audio wereld, en ben er zelf er tevreden over. Anders goed de reviews lezen!

De panelen langs de deuren zijn makkelijk los te halen voor de fasa kabel en ook door het brandschot zit een rubbertje bij de ruitenwisser motor voor de dikke fase kabel.

Succes ^^ mochten er nog vragen zijn stel ze gerust!



Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Skrymger op di aug 30, 2016 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
jponsen
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 14:13
Locatie: Klundert

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door jponsen »

Hoe kom ik er achter of mijn versterker een remote heeft? Is dat de "Remote control" uit de specificaties?
Ik heb deze versterker: http://www.pimtensen.nl/car-hifi/104c-v ... att-4-ohm/" onclick="window.open(this.href);return false;. In mijn vorige auto zat namelijk een aftermarket radio, welke gewoon een remote en RCA aansluiting had, wel een stuk makkelijker als ik het zo bekijk. Vind het alleen te zonde om de originele radio te vervangen.

Ik bedoelde overigens inderdaad de stroomkabel via links, massa pak ik wel ergens van het chassis.
Fiat Punto MY2012 - 1.3 Mjet Lounge
Afbeelding
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door ing_BRW »

Vrijwel alle versterkers hebben standaard een remote ingang die is aangeduid met REM.

En de standaard radio in de Punto heeft een REM uitgang (ook weleens aangeduid als antenne versterker).
Dat is (dacht ik) een 5Volt geschakelde bron.
Kwestie van die twee verbinden dus.

Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door Skrymger »

Precies, elke versterker heeft een remote om de versterker uit te schakelen als de auto uit staat, anders wordt je accu leeg getrokken als de auto uit staat. In principe is ook de sigaretten aansteker een geschakelde 12v input

Ing_BRW, Ik dacht dat mijn versterker echt een 12v rem kabel wou. Dus dan is de 5v rem van de standaard radio niet voldoende.

Overigens had ik een wat zwaardere versterker 900w rms. Dus dat gaat de kabel van de standaard zekeringenkast onder het dashboard niet trekken. Houdt daar wel rekening mee! Je wilt wel dat je auto het blijft doen zegmaar

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
jponsen
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 14:13
Locatie: Klundert

Re: Aantal vragen over lichten, audio en remklauwen

Bericht door jponsen »

Ik rij straks even naar de autozaak hier in de buurt, even kijken of ze daar een converter hebben.
De stroomkabel ga ik vanuit de accu zelf trekken met zekering, dus de zekeringskast heb ik wat dat betreft niet nodig.

De remote ga ik wel even proberen vanuit de radio, misschien dat hij hem wel pakt op 5 volt. Zit gelukkig een lampje op de versterker dus testen is niet heel lastig. Mocht dit niet werken pak ik hem inderdaad wel van een andere geschakelde plus.

Ik denk dat het sowieso voor mij verstandiger is om eerst alles werkend zien te krijgen en daarna alles pas in te bouwen.. Is even wat makkelijker proberen.
Fiat Punto MY2012 - 1.3 Mjet Lounge
Afbeelding
Plaats reactie