Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

De garage doet absoluut niet moeilijk dus het lijkt me sterk dat het tot een rechtzaak komt (we laten het niet zover komen zoals het in dat programma met Frank Visser en de Peugeot :twisted:).
Heb vandaag nog niets van de garage gehoord (auto staat er sinds gisteren), dus ik vermoed dat ze toch wel bezig zijn met het e.e.a. :)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Zojuist heb ik de auto opgehaald bij de garage.
Ze hebben de volledige aandrijflijn bekeken; ook met de koppeling was - volgens de garage - niets mis. Daar is dus niets aan vervangen.

Ze hebben een reeks proefritten gemaakt en geconstateerd dat er het e.e.a. resoneerde onder de motorkap.
Er werd gesproken over meerdere bevestigingspunten van zowel motor als versnellingsbak, dat is nu weer in orde. De motorkap is in z'n geheel opnieuw gesteld; blijkbaar steunde die niet goed op de rubberen steunen. Je kunt het ook buiten zien; de kap zit veel netter zo. :-]

Het geluid bij op laten komen van de koppeling heb ik tijdens de terugrit niet gehoord. Ik ga het de komende tijd in de gaten houden. Ook in het interieur is het een stuk rustiger; de trilling in het stuur en pedalen lijkt weg te zijn. :-]

Het allereerste geluid is er echter nog wel (het 'geflutter' waar een ander forumlid geen chocola van kon maken). Aangezien de garage zegt alles nagekeken te hebben, ga ik er vanuit dat het geen kwaad kan; voor nu laat ik het dus zo.

Ik heb tot februari 2017 garantie dus mochten er geluiden terugkomen of erger worden, ga ik er gewoon alsnog mee terug.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Hoewel de trilling in stuur en pedalen opgelost is ( :) ), heb ik gisteravond helaas geconstateerd dat beide geluiden nog steeds aanwezig zijn... :(

Het geluid dat bij opkomende koppeling te horen is, is duidelijk alleen te horen als de auto langere tijd stilgestaan heeft (toen ik gisteravond ging rijden, stond 'ie anderhalve dag stil):
https://m.youtube.com/watch?v=i_S_xIN5-9g

Ik ga later vandaag even een mailtje hierover sturen naar de garage. Voor nu ga ik er even niet mee terug en houd ik in de gaten of het erger wordt. Zo ja, dan ga ik er weer mee terug.

Jammer...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door tonyvandenbroek »

Denk eraan dat het niet te veel tussen "de oren" gaat spelen. Wekt irritaties op terwijl er misschien niets aan de hand is. Het blijven Italiaanse auto's die zo nu en dan wat Italiaanse charme nodig hebben.
Zeg niet dat er niets te horen is, en dat het geen kwaad kan. Maar zorg ervoor dat het plezier autorijden niet weg gaat nemen. Ik zet de radio wel iets harder als ik wat hoor rammelen o.i.d.

Zolang je garantie hebt, zou ik lekker doorrijden, en net voordat deze afloopt nog eens goed gaan praten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

;-) heb je helemaal gelijk in en dat was eigenlijk ook nu mijn plan.

De auto rijdt echt heel fijn en sinds de laatste keer dat 'ie in de garage geweest is, is het er alleen maar beter op geworden. De trillingen in het stuur en de pedalen zijn volledig verdwenen, ik heb het idee dat het schakelen wat beter gaat (geen idee wat ze daar aan gedaan hebben) en de auto is binnenin in het algemeen wat 'rustiger'. :-]

Al met al ben ik zeker tevreden over de garage, alleen jammer dat die twee bijgeluiden dus (nog) niet opgelost zijn. Ik ga er nu maar vanuit dat het geen kwaad kan, aangezien de garage zegt de gehele aandrijflijn nagekeken te hebben.

Overigens heb ik ook een verklaring voor de wat vergeelde koplampen (na polijsten dus niet meer :D ): volgens de garage is de auto zeker een jaar in Spanje op vakantie geweest.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

Toeren dus, beetje aan rotzooien, omkijken als je 'm geparkeerd hebt, tachtig keer deurtje op en van slot knippen.
Oh, en laten tunen? Of heeft-ie dat al? Een must bij deze auto.

Have fun!!

Haagse bladeren kleuren,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Christ schreef:Toeren dus, beetje aan rotzooien, omkijken als je 'm geparkeerd hebt, tachtig keer deurtje op en van slot knippen.
Precies, maar dat was bij mijn vorige auto niet anders... :lol:
Christ schreef:Oh, en laten tunen? Of heeft-ie dat al? Een must bij deze auto.
Ik heb al contact gehad met Ronald van Savali/RVCorse. ;-)
Op basis van mijn kenteken kon 'ie niet zeggen of 'ie al getuned is; wanneer ik het ga laten doen weet ik nog niet.
Misschien verstandig om er nog even mee te wachten; anders geeft dat dadelijk misschien moeilijkheden als ik de BOVAG garantie wil aanspreken voor het een of ander.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

Is ook zo. Heb ik ook na de BOVAG gedaan.
Keep us posted!!

Op weg naar mijn Haagse bed,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Steeds meer begin ik te twijfelen of de auto wel technisch 100% in orde is. Hij rijdt opzich heel fijn, maar er zijn toch weer wat andere dingen nu:

- De twee eerder genoemde geluiden zijn er nog steeds, waarbij ik het idee heb dat het geluid bij terugschakelen erger wordt en ook langer hoorbaar blijft.

- Nu valt me op dat ik vooral bij bochten linksom een soort van 'tokkelend' geluid hoor. Ik heb het idee dat het van rechtsvoor komt. Ook viel me op dat het stuur ietwat naar rechts gedraaid staat als ik rechtdoor rijd. Het is minimaal, maar het viel me ineens op.

- Als ik over een ietwat ongelijke weg rijd (geen asfalt, maar ook geen overdreven ongelijke weg) hoor ik zo nu en dan een bonk/klap. Ik heb het idee dat het van achter komt maar dat weet ik niet zeker. Bij drempels en ook bij zwaardere belading hoor ik het overigens niet of veel minder. Ook viel me op dat hij op sommige wegen 'hobbelt', niet overal dus aan de banden zal het niet liggen (4 nieuwe Dunlop banden bij aanschaf). Bandenspanning heb ik gecontroleerd en is in orde. Tony, herken jij dit hobbelen toevallig op de Provinciale weg richting Asten, tussen De Donck en de Shell?

- Ik heb het idee dat de startmotor wat veel omwentelingen (3/4) moet maken wil de motor starten. Er zit een accu in met een Fiat logo erop. Lijkt me sterk dat dit nog de originele accu is van 2009? De auto heeft wel pas 49.000 km op de teller.

Al met al begin ik ook te twijfelen aan de garage; ik ben inmiddels 3 keer terug geweest voor het terugschakel-geluid. Ik ben van plan om binnenkort bij mijn bekende garage in de buurt eens te laten kijken of zij iets raars zien (teveel speling o.i.d.) op de brug. Dan mogen ze het bij de garage waar ik 'm gekocht heb onder garantie gaan repareren.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Mario TT »

Dat klinkt heel erg als een aandrijfas en dat zou ook meteen je geluid verklaren. Ook een aandrijfas wordt warm en is gelagerd met vet dat zich koud anders gedraagt dan warm.

Wat ik zou doen als ik jou was is het volgende, maar het kost wel geld:

Maak een afspraak bij een ANWB of Dekra test kantoor. Deze kunnen je auto nakijken en tot een deskundig en onpartijdige conclusie komen. Je zou dit het beste in overleg kunnen doen met je garage.

Ga alsjeblieft niet naar je eigen garage want die kan volstrekt partijdig zijn en zal niet altijd erkent worden door je dealer als kundig en objectief.

Je kan dan al je bevindingen aangeven en dan zullen ze er naar kijken en tot een oordeel komen. Dit is iets wat vaker voorkomt en voor de genoemde instanties een dagelijkse routine.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Ik weet het niet. Als ik 160 euro betaal voor een keuring waar weinig uit komt, ben ik dat geld sowieso al kwijt. Laat ik er bij mijn bekende garage (of evt. een andere FIAT dealer) naar kijken, kost het me waarschijnlijk veel minder.

Ik wil sowieso niets 'achterom' doen; ze hebben me bij de verkopende partij - een FIAT dealer - telkens vriendelijk te woord gestaan en ik wil dan ook zeker geen ruzie o.i.d. 't Is gewoon een lastige situatie.

Ik denk er nog even over; heb nog BOVAG garantie tot begin februari 2017...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Overigens, was ik nog vergeten te vermelden:

Wanneer ik schakel en vervolgens de koppeling op laat komen, hoor je af en toe ook duidelijk dat de bak en motor 'gekoppeld' worden. Laat je de koppeling heeeel langzaam opkomen dan is dit niet echt te horen.

Puur uit interesse: wat zou het kosten als het inderdaad een aandrijfas is en je het zelf zou moeten betalen?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

Dat eeeeeh pfoe heb ik ook nog steeds, ik vermoed de drukgroep, want geef ik net voor ik koppel een ietsje gas lijkt het weg. Het voelen koppelen heb ik ook, de ene keer "vlei" je de koppeling en de andere keer is het linker voetje net te grof.
Dat getokkel? Daar werk van maken, evt. gedonder met een aandrijfas moet je niet hebben. Ga idd in overleg met de verkopende garage even naar de ANWB. Waarom niet? Staat de verkoper achter zijn occasion vindt-ie dit geen probleem zou ik zeggen.

Succes maar weer!!

Haagse bedtijd,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Chris, dat terugschakel geluid klopt inderdaad dat dat minder of helemaal niet te horen is als het verschil in toeren kleiner is. Lijkt er idd op dat jij precies hetzelfde hebt dus.

Net nog met de auto weg geweest en het getokkel zou ook best van een rubber af kunnen komen (daar leek het net op iig). Toen het vroor kraakte 'ie ook rechtsvoor namelijk. Voor wat betreft een keuring door de ANWB: ik lees er ook veel negatieve dingen over en ik ben er bijna 2 uur voor onderweg + ruim 160 eur aan kwijt voor de keuring. Ze zullen ook vast niet de koppeling loshalen om te kijken hoe die eruit ziet..

Ik heb het probleem ook rechtstreeks bij FIAT voorgelegd inmiddels, dus misschien is het iets dat vaker voorkomt of kunnen ze in juiste richting wijzen. Ze hebben me beloofd z.s.m. terug contact op te nemen. ;-)

Ik kan overigens via de ANWB kosteloos een accutest laten doen, is dat wat? Ik kan zelf ook wel e.e.a. doormeten, maar zij hebben daar een specifiek apparaatje voor.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door RVE »

Accu test is nooit verkeerd. Bij de meeste automaterialen-zaken doen ze dit overigens ook wel voor je, kun je meteen een nieuwe aanschaffen mocht het nodig zijn (lijkt me voordeliger dan bij de ANWB maar weet ik niet zeker).
Daarnaast zou het heel goed kunnen dat je accu nog de originele uit 2009 is hoor. Gaan tegenwoordig toch wel een jaar of 6 mee gemiddeld. Dus dan zou het eens heel goed kunnen dat die in jouw GP aan zijn eind is.
Plaats reactie