Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Ik denk dat ik die accutest sowieso ga laten doen; volgens de site van de BOVAG valt ook een accu onder garantie namelijk. ;-)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door RVE »

Dan zou ik het zeker doen ;)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Zojuist werd ik gebeld door FIAT Nederland. Op basis van de door mij gemaakt opname (https://www.youtube.com/watch?v=i_S_xIN5-9g) kon de technische dienst geen precieze oorzaak bepalen. Ze gaven echter wel aan dat het waarschijnlijk iets met de koppeling te maken heeft, gezien het feit dat het geluid alleen bij het op laten komen van de koppeling aanwezig is.

Het dossier staat nog open bij FIAT en ze geven aan dat ik ze evt. kan bellen zodra de auto bij de FIAT dealer staat. Zij gaan dan bemiddelen mocht de verkopende partij/FIAT-dealer er niet uit komen. Een soort stok achter de deur dus. ;-)

Binnenkort dus maar weer een belletje plegen om een afspraak te maken...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

Ja, die accu kan best al bijna op zijn hoor. Die van mij is afgelopen voorjaar overleden, ook 2009.

En als je het pfoetje bij FIAT opgehelderd krijgt...... Zou goed zijn, zeker als het kwaad kan en jij zit nog in je garantie.

Ben Haags benieuwd!!

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Inderdaad, ik houd jullie op de hoogte.

Zojuist weer met de auto een stuk gereden en ik denk dat de omschrijving 'tokkelen' bij bochten linksom niet helemaal juist is. Het klinkt echt meer als een rubber (wat overeenkomt met het feit dat 'ie rechtsvoor kraakte toen het buiten vroor).

De auto is voordat ik eigenaar werd een hele tijd in Spanje geweest, dus zou het best wel eens een uitgedroogde rubber kunnen zijn. Ik herinnerde me net ineens dat ik met mijn vorige auto een vergelijkbaar geluid gehad heb (ook rechtsvoor en bij bochten linksom) en toen waren het de draagarmrubbers...

To be continued.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Even weer een update.

Zojuist e.e.a. even zelf doorgemeten:

In rust (auto heeft ong. 1 dag stil gestaan): 12.07 V
Op contact (climate control en radio helemaal uit): 12.06 V
Tijdens starten: 8.69 V
Met stationair lopende motor: 13.98 V

Ik heb het idee dat het voltage tijdens het starten niet dusdanig laag hoort te zijn?
Ter vergelijking ook even dezelfde metingen gedaan bij de Citroën C4 van m'n vader:

In rust (auto heeft ong. 1/2 dag stil gestaan): 12.72 V
Op contact (climate control en radio helemaal uit): 12.72 V
Tijdens starten: 10.54 V
Met stationair lopende motor: 14.06 V

A.s. donderdag staat een afspraak voor algehele controle, incl. accutest met een accutester i.p.v. multimeter.
Wat vinden jullie van de waardes?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door meloenie »

Je accu spanning is wel laag hoor. Redelijke accu heeft rond de 12,7V in rust. De dip met starten is ook groot, denk dat er een of meer cellen niet meer zo fris zijn. Accu is zo vervangen hoor :)
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Accu vervangen is inderdaad geen lastige klus maar gezien ik nog garantie heb kaart ik het bij de verkopende garage aan. ;-)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
gaisdergerman
Nuovo Arrivato
Berichten: 119
Lid geworden op: do jan 15, 2015 12:25

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door gaisdergerman »

Een accu die nog functioneert lijkt me niet onder de garantie te vallen. Maar zou mooi zijn als het wel het geval is. Niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Als er bewijs is dat 'ie niet lang meer te leven heeft (er zijn ook al signalen: starten gaat soms wat moeizamer), vind ik wel dat ze er wat aan moeten doen. BOVAG garantie dekt ook de accu. Ik kan me echter wel voorstellen dat ze niet het gehele bedrag gaan vergoeden, maar ik zou op z'n minst 50/50 verwachten. Gezien de problemen die ik in de afgelopen 4 maanden al heb gehad en nog heb vind ik 100/0 een betere optie...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Mario TT »

Ik vind dat van de accu helemaal niet zo raar hoor. Je hebt een 12v accu en dat is deze ook en met het laden 14 volt, ook dat is normaal. Dat de voltage zakt dat is normaal en dat kan ook naar die waarde zijn, het is koud ook. Als de accu niet nieuw is moet je ook geen eigenschappen van een nieuwe accu verwachten, maar deze lijkt me niet erg defect.

Ik snap niet zo goed wat je nog verwacht van het forum met je berichten over het geluid. We hebben het gehoord, we hebben geadviseerd en als zelfs Fiat er niet uit komt dan moet je of bij je garage blijven aankloppen of wat ik eerder zei, een advies vragen bij een andere partij. Overal zijn negatieve reacties over te vinden dus ook over de ANWB. Je hebt ook een instantie zoals Dekra, ik kan je daar ook wat negatiefs over vertellen maar dat heeft niets te maken met hoe ze onderzoeken.

Als je garantie hebt tot februari 2017 zou ik zelf niet zo laconiek reageren maar NU actie ondernemen omdat je auto goed moet zijn en je auto gewoon goed moet rijden. Als je in de laatste week komt met je ellende dan roep je zelf problemen over je af. Want zolang jij je focust op dit probleem zal een eventueel ander probleem ook niet opvallen.

Ik ben zelf in mijn garantie periode 10x terug geweest naar de dealer voor diverse problemen en daarmee minimaal 1000km ervoor gereden. Maar de auto is nu goed en hopelijk blijft het ook zo. Je moet gewoon op je strepen gaan staan en zeggen, dit hoort niet en ik wil dat het gefixt wordt en anders wil ik het koopcontract laten ontbinden want ik vertrouw de auto niet en ben al diverse malen geweest. Een garage is je vriend niet, zij moeten geld verdienen en jij trekt altijd aan het kortste eind. Bij mij is de auto nog onder garantie gerepareerd twee maanden nadat deze was verlopen omdat ik zoveel problemen had. Juridisch sta je gewoon sterk, zeker als de fabrikant/importeur toegeeft dat het niet zo hoort. En als zij het niet kunnen oplossen dan ga je gewoon naar een ander op hun kosten.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Hé Mario, dat het voltage rond de 14 V ligt bij lopende motor is normaal, dat weet ik.
Overal lees ik echter dat een goede accu altijd boven de 9.6 V moet blijven tijdens starten. Het starten gaat vrijwel altijd moeizaam, maar gaat wat beter als ik net ervoor een stuk gereden heb. Een betrouwbaardere test met een accutester volgt nog, dus dat zal uitsluitsel geven.

Over het geluid heb ik het hier niet meer gehad; ik verwacht van de garage dat ze dat gewoon op gaan lossen. Ik ga ook zeker niet wachten tot de laatste week zoals je zegt. Zoals gezegd wordt de auto a.s. donderdag in z'n geheel op de brug gecontroleerd, waarbij ik aanwezig zal zijn.

Even goede vrienden? ;-)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Mario TT »

Tuurlijk even goede vrienden hoor. Bedoel het allemaal heel goed.

Je kan niet zomaar zeggen dat als je minder dan 9,6v meet dat per definitie je accu niet goed is. Je zal inderdaad een betere test moeten doen.

Ik heb de berichten een tijdje niet gevolgd dus dan kan het tijdsgewijs iets anders op me af komen.

Hoop dat je het allemaal oplost. ~~
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

;-)
Zodra ik meer weer post ik hier gewoon weer. :)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Vanmorgen is er een accutest gedaan met een professioneel apparaat.
Het resultaat bevestigt wat ik al vermoedde:

Afbeelding

Tijd voor een nieuwe accu dus.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie